facebook facebook
 
 
ИГРИ » PS3
 
   
 
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Ревю | 04.02.2013 | автор: Александър Рангелов


оценка:
Производител:
Level-5
Издател:
Namco Bandai
Жанр:
Ролева игра
Платформа:
PS3
сайт на играта »

плюсове

уникален приказен свят

чудесно озвучение и музикално оформление

десетки часове геймплей

изненадващо емоционална история

минуси

малко тромава на моменти

бойната система не е максимално прецизна

Ще започна с едно откровение – не съм голям почитател на японските видео игри. Признавам безспорната заслуга на тяхната гейм индустрия, но намирам за трудно да вникна в повечето им игри, които изглеждат прекалено тежки и специфични. Харесвам много заглавия като Vanquish на Шинджи Миками и Shadows of the Damned на Suda51 точно защото най-малко приличат на японски игри. Традиционните JRPG обаче никога не са били моя стихия и затова бях леко скептичен, когато се захванах с Ni no Kuni: Wrath of the White Witch. Воден повече от любопитство, породено от интересните случки около западния дебют на играта, отколкото от реални очаквания, реших все пак да я пробвам.

И се радвам, че го направих

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch е продукт на сътрудничеството между два от най-любимите и добре познати на всеки почитател на японската развлекателна култура екипа – студиото Level-5, което специализира в ролеви игри и аниматорите от Studio Ghibli, създатели на поредица от известни рисувани филми. Като може да се очаква, играта съчетава традиционни JRPG елементи, грайндинг и изследване на огромната карта с един уникално красив и жив свят.

Началото на историята ни пренася в малкото градче Motorville, за да се запознаем с Оливър – главният герой на играта. Безгрижният живот на момчето е преобърнат надолу с главата, след като майка му загива в инцидент, който изобщо не е случаен. Смазан от скръб, сълзите на Оливър неочаквано съживяват куклата, подарена от покойната му майка преди време. Тя се превръща във фея, която идва от свят, паралелен на нашия. Той обаче е в страхотна опасност, защото зъл демон на има Шадар заплашва да отнеме душите на неговите обитатели. Оливър обаче е Pure-hearted One – момчето с чиста душа, което според древно пророчество е призвано да спаси магическия свят. Оказва се, че  това е само началото на едно фантастично приключение за Оливър, Mr. Dribby и останалите им спътници.

Бойната система

Подобно на повечето JRPG игри битките в Ni no Kuni представляват комбинация от походови и реалновремеви действия. Също така в традициите на жанра Оливър не се сражава сам, а в компанията на спътници, които ще се присъединят към него в хода на приключението, както и на т.нар. Familiars. Те са същества, които се раждат от чистото сърце на момчето (а на по-късен етап може и да ги пленявате) и могат да се бият заедно и вместо него. Всеки familiar има различни умения и може да бъде пускан и ваден от битката по всяко време. Уловката е, че съществото споделя едни и същи точки живот и магия със своя господар, така че винаги трябва да бъдете внимателни. Освен това извън битките вашите familiars могат да бъдат разглеждани като един вид тамагочита – можете да им давате имена, да ги глезите с най-различни сладки неща, които намирате по пътя и да повишавате привързаността им към тях, което пък на свой ред им помага да научат нови умения. Ако обаче прекалите с храненето им, те ще преядат и за кратко няма да могат да са полезни.

Но да се върнем към битките. В началото на всяка схватка трябва да изберете кой от групата ви ще се сражава, след което в основата си битката протича походово като на всеки ход избирате дали да атакувате, дали да се защитавате, дали да направите заклинание или пък да избягате, ако нещата вземат лош обрат. Самата карта на битката обаче е триизмерна и с помощта на десния стик може да управлявате камерата, така че да огледате бойното поле от всички ъгли. В реално време става и движението на персонажите между отделните действия, за да може да съберете всички кристали, паднали от враговете ви. Едните възстановяват точките ви живот, а другите тези за магия. При особено успешни атаки може да падне и специален кристал, който ви позволява да направите една супер атака с огромна сила.

За съжаление бойната система има някои недостатъци като липсата на достатъчен контрол върху движението на героите – изберете „Атакувай!“ и Оливър започва поредица от автоматични удари, които не можете насочите достатъчно прецизно, особено ако не сте достатъчно близо до врага. Ако спрете атаката, ще трябва да изчакате определено брой секунди преди да може да изберете това действие отново, което пък ви оставя беззъби в офанзивно отношение. Докато обикновените битки са горе-долу поносими, особено на Easy, срещите с босове са по-голямо предизвикателство, тъй като там защитните команди взимат превес. Изборът на защитно действие става в реално време и обикновено то не е достатъчно, за да реагирате навреме срещу атаката на боса. Ако останете беззащитни в този важен момент щетите, които ще понесете са сериозни. Липсата на равномерни чекпойнтове в някои от картите пък означава, че освен парите, които ще загубите заради провала си, трябва да се върнете назад и да минете отново през поредица от врагове. Всъщност грайндингът като цяло присъства значително в Ni no Kuni - за добро или лошо. Отделянето на време, за да виждате как героят ви става по-могъщ пред очите ви по принцип не е лошо, но типично в JRPG традициите играта иска от вас прекалено много търпение. Да не говорим, че на голямата карта на света понякога просто искате да се запътите към поредната мисия, а пътьом ще се наложи да се сражавате с поредица врагове, чието избягване е крайно трудно.

Хари Потър по японски


Може би това изказване е малко преувеличено, но подобно на своя по-именит английски връстник, Оливър също е обречен да се превърне в могъщ вълшебник. Въоръжен със своята пръчица той постепенно открива нови и нови заклинания, част от Wizard’s Compendium (между другото, физическото копие на дебелата книга наистина изглежда страхотно). Всяка от страниците на книгата дава достъп до нови магии, някои от които са полезни при битки (типични заклинания за възстановяване на точки живот или за поразяване на врага с огнени кълба), докато други помагат при различните куестове (връщане на емоции, възстановяване на счупени мостове и какво ли още не). А преди да стигнете до края на играта ще се наложи да минете до доста такива, защото подобно на повечето JRPG игри Ni no Kuni не бърза за никъде. Донякъде темпото, с което се развива играта, може да бъде проблем, защото е малко мудно, особено за западните геймъри, свикнали на по-динамични действия. Много от по-интересните неща няма да се случат преди да са изминали десет-петнадесет часа, а въпросната Бяла вещица си остава загадка дори още по-дълго. Страничните куестове, които включват  преди всичко връщането на различни емоции в сърцата на обитателите на магическото царство и унищожаване на чудовища, са достатъчно интересни – макар и не толкова предизвикателни – за да ви разнообразяват в дългите часове на игра.

Наслада за сетивата

Ако трябва да определим презентация в Ni no Kuni с една дума, то тя би била „безупречна“. Оригиналната DS версия също е добра, но преходът към PS3 очевидно носи своите огромни плюсове. Играта представлява един гигантски рисуван филм, издържан в най-добрите традиции на Studio Ghibli. Светът е шарен, красив, жизнен и буквално на всяка крачка те мами да се потопиш в него. За съжаление степента на взаимодействие с околната среда не е толкова голяма, но поне очите ви винаги ще се радват на хубави гледки. Честно казано от времето на Naruto: Rise of a Ninja не съм виждам толкова приятно изглеждаща визия.

Озвучението на играта също е на отлично ниво, независимо дали предпочетете оригиналните японски гласове или английския дублаж. Лично аз нямам проблем с японското озвучение (в Yakuza 4 то определено е задължително, за да подсили атмосферата), но Ni no Kuni е по-скоро абстрактна магическа приказка и в нея английският говор си е съвсем на място. Накрая музиката в играта също е страхотна и в това няма нищо чудно предвид, че е изпълнена от Токийската филхармония.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch е истинска приказва за сетивата и душата. Независимо, че героите в нея са деца, темите са напълно подходящи за възрастни. Идеята на Level-5 изглежда ясна – щипка Wind Waker, щипка Final Fantasy, малко Alice in Wonderland за цвят и JRPG елементи за основа – и тази комбинация наистина работи. Темпото, с което напредва както историята, така и геймплея не е бързо и това може да отблъсне онези, които не са свикнали да прекарват десетки часове в една игра. Ако обаче имате времето и желанието да се посветите на Оливър и неговите приключения, Ni no Kuni: Wrath of the White Witch ще ви възнагради с безкрайни положителни емоции и чисто геймърска наслада. 


Дракон ще е първият безплатен familiar

Както е модно напоследък, и в Ni no Kuni ще се появи дракон-familiar, който играчите ще могат да използват в битките на своя страна. Създанието се нарича Draggle и ще има две специални умения - Phantom Fangs и Hot Huff. Собствениците на играта ще могат да го свалят безплатно през PSN от 12 февруари.
напиши коментар
 

562 мнения
профил »
ivo tsekov каза на 03.02.2013, 23:08 ?. :

The Wizard’s Edition на играта попадна в центъра на донякъде скандална ситуация, след като стана ясно, че поради големия интерес от страна на геймърите и бъг в онлайн системата за поръчки Namco Bandai няма да успее да изпълни всички доставки. Самото специално издание съдържа копие от играта, плюшена кукла Mr. Dribby, кодове за две допълнителни DLC-та, но най-важният компонент безспорно е т.нар. The Wizard's Companion - огромен том от над 400 страници с твърди корици, където са всички заклинания от играта и друга важна информация. Невъзможността на Namco Bandai да осигури физическото копие за всички желаещи накара предприемчиви фенове бързо да направят сканирани копия на книгата. Едно от първите такива копия в PDF формат и с размер 440 МВ бе споделено от потребител в Reddit - http://www.reddit.com/r/Ni_no_Kuni/comments/17fkd n/pdf_of_the_wizards_companion/

211 мнения
профил »
newcomer каза на 04.02.2013, 16:25 ?. :

Прекалено японска за моя вкус!:(Дано поне на вас да ви е харесала.

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 04.02.2013, 17:11 ?. :

и аз бих казал точно същото, бая добра изглежда, но не бих я играл

1014 мнения
профил »
nvision89 каза на 04.02.2013, 17:59 ?. :

@Zipy, аз пък бях останал с впечатление, че харесваш JRPG-тата. Все пак аватарът ти е Vivi от Final Fantasy IX :)

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 04.02.2013, 20:28 ?. :
Редактиран на 04.02.2013, 20:40 ?.

Да, така е, но не ги харесвам :)
Само Final Fanasy съм играл старите игри, новите FF грам не ги дишам даже :)

285 мнения
профил »
RogueSpeed каза на 05.02.2013, 22:49 ?. :

Радвам се, че не съм единствения, който не харесва японския стил. Повечето ми познати си луднали по някакви анимета и манга, чиито герой ми изглеждат прекалено сексуално нарисувани (което ме навежда на мисълта, че може би точна за това ги харесват). Освен това просто си изглеждат... странни.

560 мнения
профил »
dogma каза на 04.02.2013, 19:52 ?. :

Силна е играта. Доста бавно е темпото, но като схванеш веднъж идеята на битките нещата стават готини. Освен това тези създанията са като pokemon, можеш бая време да отделиш, за да ги развиеш и екипираш според желанията.

1103 мнения
профил »
vanmx каза на 04.02.2013, 23:35 ?. :

Наистина много японско ми идва. На скрийншотовете ми изглежда точно като някоя от Dragonball z игрите

121 мнения
профил »
NEXT каза на 05.02.2013, 11:05 ?. :

Играта е страхотна.
Зипи пробвай я много прилича на олд Файнълите мисля, че би ти допаднала.

Като цяло няма кой знае какво ново за жанра но това което има е на страхотно ниво.


Благодаря за статията.

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 05.02.2013, 17:17 ?. :

Сега се разиграх на multiplayer на Mass effect 3, играта е много по-слаба от Mass effect 2 и 1, но мултито се оказа доста забавно :)
Като цяло съм изиграл Mass effect 1 - 5 пъти, Mass effect 2 около 6 пъти :)
Още не съм завършил 3ката :) някакси претрупана и много скучна е историята, като разказана набързо ей така.
Екшъна в 3 е на ниво поне.
Истината е, че няма да имам много време за тази игричка, тъй като бая имам дето ме чакат да ги играя, но като падне цената може и да я взема.

285 мнения
профил »
RogueSpeed каза на 05.02.2013, 22:50 ?. :

В такъв случай може и аз да я впиша в списъка си с игри, които чакат превъртане. Само да мине тая сесия ей!

748 мнения
профил »
rosniak каза на 06.02.2013, 09:23 ?. :

НЕ завършвай тройката. НЕДЕЙ. Просто недей.
А на какво играеш ME ? ps3, box или pc ? Защото ако си на Pc дай си origin-a, да разцъкваме заедно мултито.

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 06.02.2013, 21:59 ?. :

На PS3 я играя, взех си трилогията за коледа :)
zipy1985 ми е psn акаунта.

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 11.02.2013, 23:49 ?. :

Вчера за първи път изиграх 3ката до края, с екстендед dlc ending.
Не ме разочарова толко много, имаше какво да се желае, но поне обяснението защо Reaper-ите жънат цивилизацийте всеки цикъл ми допадна.

5 мнения
профил »
Aillereus каза на 23.02.2013, 12:53 ?. :

Дразня се на хората, които преувеличават относно края на МЕ3, да беше разочароващ, но с ДЛС-то за повече кътсцени, обяснения + още един алтернативен край не е толкова зле.

34 мнения
профил »
GodDeadGod каза на 08.07.2013, 22:04 ?. :

Няма ли някакви JRPG за PC. Само за PS3 :@
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

новини:
Продължението на страхотната емоционална ролева игра Ni no Kuni ще се забави, потвърди Bandai Namco.
Продължението на завладяващото емоционално приключение на Level-5 се разработва за PlayStation 4 и PC.
След като покори критиците, емоционалното пътуване на малкия Оливър в опит да спаси своята майка очевидно се е харесало доста на геймърите.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Destiny 70
Limbo 28
Deathspank 9
Mass Effect: Andromeda 4
Mass Effect: Andromeda - втори поглед 3
Victor Vran 3
Persona 4 2
Mass Effect 2
Jeanne D’Arc 1
Has-Been Heroes 1