Need for Speed: Porsche Unleashed

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Измина по-малко от година от излизането на Need For Speed 4 – High Stakes и въпреки неоспоримите достойнства и добрите продажби на това популярно рали, започнаха да се усещат първите признаци за изчерпване.

Причината за това ми мнение е, че четвъртото издание на известната автомобилна симулация не предлагаше почти нищо ново в сравнение с предишните, а и на пазара започнаха да излизат качествени конкурентни продукти, които бавно и методично се заеха с трудната, но не и непосилна задача да щурмуват върха. Това накара хората от Electronic Arts да вземат мерки, така че чудесната поредица да не заприлича на латиноамерикански сериал и резултатът вече е налице. Той се нарича “Porsche Unleashed” и съчетава в себе си всичко добро от света на компютърните ралита.

Новата игра е изцяло посветена на историята на автомобилите-мечта. А Need For Speed-банерът на сайта на автомобилната фирма ме навежда на мисълта, че освен желанието си да затвърдят за пореден път лидерската си позиция на пазара на автомобилни симулатори, Electronic Arts са били силно изкушени от идеята да създадат игра, която на практика си е чиста реклама на Порше.

Историята на една от легендите на немското автомобилостроене води началото си от 1900-та година, когато на световното изложение в Париж е демонстриран електроавтомобил, произведен от младия конструктор и тест-шофьор – Фердинанд Порше. През 1928 година като технически директор в Daimler той взима участие в конструирането на легендарните спортни автомобили Mercedes SS и SSK, които може би познавате от игри като Grand Prix Legends и Spirit Of Speed, представени вече на страниците на PCMania. 1931-ва е годината, през която в Щутгарт е основано конструкторското бюро на Ф.Порше. В него през периода 1933-38 година е създаден най-продаваният за всички времена автомобил – “бръмбарът” на Фолксваген. След войната ръководството вече е поето от Порше-младши и върху основата на части и компоненти от VW конструира първото Porsche, което вижда бял свят през 1948 година. Този модел носи името 356 и се след множество модификации се произвежда до 1962 година. През това време се появява и първият състезателен автомобил –

Porsche 550 Spyder

един модел с революционни технически характеристики за времето си. През 1964-та започва производството на емблематичния за Porsche модел – 911, който силно модифициран, но запазил всичко характерно от оригинала, продължава да се произвежда и в наши дни. 1970-та е годината, през която концепцията за спортен автомобил се променя драстично с излизането на моделите 914-4 и 914-6, които освен с безбройните технически нововъведения се отличават и с извънредно странен дизайн. Същата година носи пълен триумф за спортната модификация 917, която печели всички състезания, където участва. През 1974 година на Парижкото автомобилно изложение е представено Porsche 911 Turbo и така се слага началото на турбо-ерата в автомобилостроенето. През 1977-ма новият 928 става първият и единствен спортен автомобил обявен за “кола на годината”. 80-те и началото на 90-те години бележат края на “златната ера” за Порше и въпреки кризата фирмата бързо се изправя на крака и предлага на почитателите на екстремно бързите и с прекрасен дизайн 911 Carrera S, Boxster и 911 GT1.

Малка част от тази история, заедно с автентични снимки на моделите ще откриете в Need For Speed – Porsche Unleashed и така лесно ще придобиете представа за развитието на фирмата, а и на световното автомобилостроене през последните 50 години.

Новото заглавие от каталога на Electronic Arts e

изключително мащабен проект,

който съчетава в себе си историята, настоящето и бъдещето на един от най-добрите автомобилни производители. Достатъчно е да погледнете само списъка на участвалите в създаването на този автомобилен симулатор, за да станете наясно, че в днешно време не е достатъчно само да имаш добра идея, но и средствата да я осъществиш. Очевидно това не е проблем за гиганта в развлекателната компютърна индустрия, който е впрегнал усилията на внушителен интернационален екип. Количеството на участвалите в създаването на новия Need For Speed се доближава до това на средна холивудска продукция.

Не случайно споменавам Холивуд, тъй като още със стартирането на играта ще ви грабне невероятното интро, което създава чудесна атмосфера и със сигурност ще привлече вниманието дори и на тези, които не си падат особено по автомобилните ралита. Началното филмче ни пренася за около пет минути във фантастичния свят на Porsche, където всичко може да бъде обобщено в думи като устрем, скорост и емоция. Там ще видите в действие прекрасните спортни автомобили, които са мечта за почитатели и колекционери от цял свят. А ако желаете повече информация и автентични снимки, можете да ги получите от менюто Time Line. В случай че искате да се запознаете по-отблизо с избрания от вас автомобил, можете да преминете през изключително любопитен

виртуален тур из купето на колата

Вратите, предният и задният капак се отварят, а за най-любопитните е предвидена възможността да хвърлят поглед върху интериора и арматурното табло на вашето Porsche. Всичко това става изключително лесно и причината за това е в традиционно добрия интерефейс, с който се отличават продуктите на Electronic Arts.

В самата игра можете да застанете зад волана на почти всички модели, пускани от фирмата на пазара от началото през 1948 година до невероятните състезателни модификации, които дори и да имате желанието и съответното количество пари, едва ли ще успеете да си ги купите. Преди това обаче да стане факт ще е необходимо да изберете някоя от предложените ви физиономии на шофьори, а и да измислите името, под което ще се подвизавате оттук-нататък в играта. Избраното от вас пък ще се появи на регистрационния номер на колата, която управлявате. Както и в предишните издания не всички автомобили са достъпни още от самото начало. Най-бързото и най-доброто от заводите в Щутгарт можете да получите само ако постигнете необходимия брой победи в някои от видовете състезания, които хората от Electronic Arts са ни приготвили.

Като споменах състезания, с дълбоко прискърбие трябва да отбележа, че производителите на най-популярното компютърно рали са изоставили чудесният вариант, в който можеше да премерите сили и шофьорски умения със служителите на пътната полиция. Не знам какво е накарало авторите да зарежат тази изключително забавна форма на игра, но все ми се струва, че това има нещо общо с неприкрития рекламен характер на новия Need For Speed и имиджа на автомобилите Porsche. Липсата на гонитбата с катаджии е заместена с нова игра, наречена Factory Driver. Тук трябва да се вживеете в ролята на тест-пилот от екипа на Порше и да застанете зад волана на специално изработените спортни модели. За да станете такъв обаче, ще е необходимо да изпълните серия от задължителни задачи по майсторско шофиране. С първата от тях – слалом – ще ви запознае шефът на тест-екипа Ролф, а за да добиете пълна яснота, можете да прегледате картата, на която е отбелязан точният маршрут и упражненията, с които ще трябва да се справите.

В добре познатия ви Single Player възможностите са три: Quick Race, Knockout и новия Quick Knockout. В Quick Race можете да се пробвате по избрана по вас единична писта с някоя от колите, които са достъпни за вас. Knockout е поредица от състезания, чиято бройка зависи от количеството на вашите противници. А те могат да бъдат най-много седем.
Смисълът на състезанието е в това, че последният завършил отпада и така до последната писта, където двамата най-добри решават в пряк двубой спора за първото място. По подобен начин стават нещата и в Quick Knockout, но тук пистата е една и се завъртат толкова обиколки, срещу колкото противници сте решили да се борите, като с всяка следваща отпада най-слабият. В Single Player можете също да избирате и видовете автомобили на вашите опоненти. А те могат да бъдат следните: същият автомобил като вашия, от същото време, клас или на случаен принцип. За да се възползвате максимално от тези възможности, няма да е зле да сравните техническите показатели на вашата кола с тези на противниците ви, тъй като ако се впуснете в надпревара с моделите отпреди 40 години срещу най-новото, просто няма да имате никакъв шанс за победа.

В така наречения Evolution ще се сблъскате с нещо, което силно наподобява Career от миналото издание на играта. В тази игра Porsche-тата са разделени условно на три групи според годините, през които са произведени. Това са Classic Era, която включва автомобилите от 40-те, 50-те и 60-те години. Втората група е наречена Golden Era и в нея попадат колите създадени през следващите две десетилетия. В Modern Era ще се запознаете с моделите появили се през последните десетина години до наши дни. Това са имената и на поредицата от турнири, през които ще преминете, за да достигнете крайната победа. Важно е да знаете, че победата във всяка една от групите ще ви отвори възможността да спечелите в честна битка някой от екзотичните състезателни автомобили Porsche. Както можете да се досетите, за конкретното състезание ще разполагате само с автомобили от съответната епоха като започвате задължително с модела 356 от Classic Era. Цената на този автомобил е 11 000 USD, точно толкова, с колкото разполагате и вие, така че единственото, което ви остава, е да посетите гаража, да прегледате предложенията за нови и употребявани коли от този клас. Преди да пристъпите към купуване можете да опитате и така наречения Test Drive, който се състои от една обиколка на пистата при сравнително натоварен трафик. Ако решите да купувате от втора ръка, е добре да знаете, че обикновено те са доста повредени и имат нужда от сериозен ремонт. А това, както знаете, се прави с пари. Пари са необходими и за усъвършенстването на автомобила. Ако искате да смените старите гуми, скоростна кутия, окачване, спирачки можете да свършите тази полезна работа в менюто Parts. В Car Setup е възможно да промените настройките на различните системи от колата, така че да постигнете максимално удобство при карането. Paint Shop e познатата ви и от предишните издания на играта бояджийска работилница, с която можете да променяте цвета на купето и на вътрешния интериор. В случай че смачкате сериозно возилото си и имате необходимите за поправка средства, изберете Rapair, за да ликвидирате последствията от майсторското си каране. Важно да се отбележи, че за да продадете стария си автомобил,

трябва да притежавате поне още една кола

Преминаването в следващата серия от състезания става само след като сте успели да се класирате между първите трима. За всяко участие, в зависимост от мястото, което сте заели, получавате определен брой точки и пари. В края на всеки турнир, ако представянето ви е повече от достойно, можете да спечелите някое от състезателните Porsche-та като 550А Spyder, 911 GT1 и други.

Както с автомобилите, така и при пистите в самото начало няма да имате достъп до всички. Тези, с които ще започнете, са Монте Карло, Лазурния бряг, Нормандия и Пиринеите. Всяко от трасетата е в няколко варианта според посоката на движение (напред, назад, напред/огледално и назад/огледално). Можете да определяте натовареността на насрещното движение, но дори да изберете най-тежкия трафик, едва ли ще срещнете кой знае какви трудности в преодоляването му. В това издание на Need For Speed пистите са балансирани по трудност. Във всяка има доста остри завои, скоростни отсечки, наклони и преки пътища, които понякога се оказват по-трудни за преодоляване и е напълно възможно да ви забавят вместо да ви осигурят предимство пред противниците ви.

В NFS – Porsche Unleashed прави впечатление подобреният изкуствен интелект на противниците ви. Този път нивото на трудност влияе не само върху уменията на компютърните ви опоненти. Ако изберете степента Expert, ще забележите, че автомобилът става много по-труден за управление, а пораженията при всяка катастрофа по-сериозни. Повредите засягат окачването, купето, управлението и кормилната уредба. В зависимост от стила ви на каране и катастрофите, които направите, ще усетите, че от един момент нататък колата ви започва да става все по-трудно управляема, занася на завоите и така ще са ви необходими много повече усилия, за да успеете да достигнете до победа.

Графичното оформление на NFS 5 е най-доброто, което някога съм виждал в света на компютърния рейсинг. Пистите са оформени по такъв начин, че човек започва да се чуди дали да кара или да се любува на невероятните пейзажи. Особено впечатляващи са нощните писти, където светлината от фаровете ви ще огрява съседните обекти от околността или ще се отразява от колите пред вас. Прекрасно моделираните автомобили създават чувство за реалност, каквото до този момент никога не съм срещал в игрите от този жанр. Звукът също е на стандартно високото за продуктите на Electronic Arts ниво. Единствената забележка е към музиката, която е еднообразна, бързо омръзва и кара човек да я спре, за да може да се отдаде на симфонията от звуци, съпътстваща бясната надпревара по трасето.

С Need For Speed – Porsche Unleashed се сложи краят на това, което познавахме до този момент. Ако се запази тенденцията поредицата да бъде с чисто рекламен характер, в бъдеще вероятно ще се появат игри, посветени на Ferrari, Lamborghini, Jaguar и други легендарни производители на автомобили от висока класа. С новия NFS, Electronic Arts внесоха сериозни промени в едно от най-популярните си заглавия, но запазиха в него основните принципи за успех – разнообразието, страхотната динамика, прекрасната визия и звук. Все неща, които правят от Need For Speed еталон в света на виртуалните ралита.

Автор: Владо Георгиев