Napoleon: Total War

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 28 фев. 2010

Дори днес никой не смее да пренебрегне Наполеон – един от най-добрите военни стратези, кръстосвали някога тази земя. Цезар и Александър Велики вече си получиха свои Total War игри – ред и на дребния френски лидер!

Действието в Napoleon: Total War започва в Италия, продължава в Близкия Изток и завършва с голямата европейска кампания.

Нейният геймплей представлява еволюция на Empire: Total War

Въпреки че е походова стратегия, в играта са привнесени и елементи от реално-времевите заглавия. Има разузнаване, икономика, изследване, религии и още съществени елементи, типични за всяко едно царство. Морските и сухопътните сражения се провеждат в реално време. Сюжетът е така написан, че всяка кампания продължава подобаващо дълго, което е за адмирации. Важна роля по отношение на сраженията е фактът, че подробно се пресъздават знаменитите адмирали и генерали от Наполеоновата епоха, както и самият император, който може да повишава бойния дух не само на своите войски, но и на съюзническите части. Ключов момент се явява доброто пресъздаване на историческите събития и личности (всички пълководци имат своите реални прототипи) и адекватното отразяване на основните сражения, касаещи периода.

Играта разполага с няколко игрови фракции, като например Австрия, Франция, Прусия, Русия и Великобритания, достъпни и в соловите компании, и в мултиплейър. Всяка от тях контролира определено число от исторически провинции, като в някоя се е приютил и столичният град, а има и известен брой допълнителни градове, изпълняващи университетски, пристанищни, богословски или индустриални функции. Според ръста на населението в провинцията градът може и да се модернизира. В него се намират различни ценни ресурси, от съчетаването на които ще се създават допълнителни обекти като рудници, плантации и други.

В междудържавните боеве

можете да променяте икономиката и религията, а така също и да използвате диверсия, шпионаж и дори убийства. Убийците могат да унищожат пълководци и други персонажи на картата, също така могат да срутват сгради и други елементи на инфраструктурата. Шпионите пък следят за придвижването на войските и останалите юнити, както и разсейват Fog of war. За първи път в поредицата шпионите се занимават и с политически похвати – например разпространение на републикански идеи в страна с монархическо устройство. Играчът управлява още и научните изследвания на своята фракция. Управлението на икономиката и града можете целенасочено да поверите на изкуствения интелект, който няма да ви прецака… много.

Разработчиците са използвали колониалната система на Empire: Total War и макар че колонии в играта няма, са съхранени търговските региони в Атлантическия океан и определени места от Северна и Южна Америка и Индия, които ви носят приход от различни ценни ресурси, търгувани във вашите градове.

Важна роля за вашите победи играе дипломацията

В играта са достъпни както класическите дипломатически прийоми – сключване на съюзи, търговия и покупка на провинции – така и нови способи, като създаване на междудържавни коалиции, обявяване на война на противников съюзник и въвеждане на търговско ембарго срещу вражеска провинция.

Сраженията се отличават с мащабност, в която могат да участват до 10 хил. войници. За целта кажете една мантра за повишаване на общия тонус на видеокартата си, преди да се впуснете в битка. При атака на една армия над друга на стратегическата карта се открива прозорец на сражението, в който са показани командваните армии, численият им състав и евентуалното им съотношение. Сражението, разбира се, може да бъде проведено и автоматично. Огромна роля в него обаче имат генералите и адмиралите, защото повишават бойния дух на войската, а гибелта им доста сериозно отслабва натиска на армията. Около генерала се образува специална зона, в която действат неговите особени способности – събиране и мотивиране на редиците, като се повишават точността на стрелба и качеството на ръкопашния бой.

Битките

Управлявате армия от края на 18. и началото на 19. век. Тя се дели на отряди, чиито максимален брой е 20. Всяко подразделение има своите преимущества и недостатъци, съотносими с обучението му и общата ефективност. Подразделенията имат определено ниво на морал, който може да се увеличава, ако битката протече успешно, или да спада при провал или загуба на ключови фигури – офицер или генерал. В морските сражения пък ще можете да управлявате флота от до 20 кораба, различни по клас, въоръжение, размер и количество екипаж. Екипажът на всяка баркентина има определено ниво на морал, увеличаващ се, ако плавателният съд постигне победа. Екипажът може да се опита да изтегли кораба от бойното поле, когато бойният му дух пада, но може и да се предаде на врага. Сражението приключва, когато вражеските бойни фрегати бъдат потопени, пленени, предадат се или избягат от предела на тактическата карта. Усъвършенствана е и системата за повреждане на корабите.

Играта има и система за награди

която обаче не носи никакви преимущества за преминаването напред. Например, при победа в европейската кампания за Руската империя, ще получите медал „Звезда на Руската империя“. Завоеванията в Европа пък дават орден „Императорски венец“ и т.н. Подобни достижения се получават на различен принцип: ако вашите армии и флотилии са минали над 50 хил. мили, вземате знак на Географското дружество; ако имате 15 успешни убийства, грабвате „Ръка с кинжал“; ако минете 50 игрални часа, печелите „Всевиждащото око на командира“, 30 часа – „Знак на дворцовата стража“, 10 часа – „Брошка на бдителния часовой“ и т.н.

В играта я има традиционната за серията глобална стратегическа карта, но има и сюжетни териториални кампании, посветени на важните военни походи и политиката на Наполеоновото време. В битките са усъвършенствани юнитите, като са добавени нови 64, но и с индивидуални лица и ръст на тялото, което е страхотно. Увеличена е детайлизацията на униформите, а и са предвидени цели 355 униформи от епохата. Усложнена е физиката на сраженията – когато ви обстрелват, куршумите ще повреждат видимо повърхностния слой на земята. И за капак саундтракът е записан в Националния словашки оркестър в Братислава, а френският актьор Стефан Корникард озвучава Наполеон Бонапарт.

Е, след тези усилия Creative Assembly заслужават бурни ръкопляскания, защото разполагаме с една наистина добра игра, напълно създадена за днешния ден, барната, пипната, както искате я наречете, но правена с любов и доста мисъл. И преди да коментирате, поиграйте я, приятели!

Автор: Свилен Енев