NASCAR SimRacing

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 03 апр. 2005

Не е тайна, че ЕА открай време се опитват да се заграбят правата за всички възможни спортове, съществуващи на Земята. В последните години под марката EA Sports май само на Петел Файтинг Чемпиъншип не сме попадали. Поредната форма на забавление, върху която софтуерният мастодонт е сложил ръка (и то чак до края на десетилетието!), са американските състезания с коли NASCAR. Както чувам, те били много популярни отвъд Голямата вода, т.е. в САЩ. Проблемът обаче в случая е, че от нашата страна на океана някои спортове не са чак толкова известни, колкото им се иска на хората от ЕА. Или поне аз си мисля, че в България имена като това на Раян Нюман не навяват особени асоциации. Ако все пак повредата е в моя телевизор и НАСКАР-маниаци има, отсега им предлагам извиненията си за проявеното невежество 🙂

Като по телевизията… за кой ли път…

Естествено и този път всички лицензи са платени до последния цент и на мониторите си ще видите истинските пилоти, каращи истинските си коли по реално съществуващи писти (ако въобще знаете как изглеждат изброените, разбира се). Пистите са към тридесетина, от които и три измислени. Признавам без бой, от реалните бях чувал само Дейтона. 🙂 Самите трасета са изградени с порядъчно количество детайли, като почти всяка има своите специфични особености. Предполагам знаете, че пистите за NASCAR състезанията са в повечето случаи приблизително овални, но това не ги прави еднакви. От огромно значение са широчината, настилката, ъгълът на наклона при завоите, дължината (при по късите писти завоите са доста по-начесто и нямате възможност да развивате големи скорости) и т.н. За разнообразие присъстват и неовални писти, с по-разчупен дизайн и коварно поставени преки пътища (коварно, защото буквално те приканват да минеш през тях; минеш ли обаче – бам! Изненада, направил си нарушение, времето ти за обиколката не се зачита. 🙂

Възниква обаче един проблем – този спорт не е нито футбол, нито баскетбол, и ако всяко американче може да ти изрецитира правилата му, то е малко наивно да предположиш, че и всеки друг жител на планетата ги знае. Ако сте се оплели в горното изречение, опитвам се да кажа, че едно ле-е-еко разяснение на правилата нямаше да навреди, но – уви – такова отсъства. От една страна, това си е състезание с коли – който финишира първи, печели. Но явно има нещо по-особено в правилника, защото не е нормално например при тренировките да не виждам никого на пистата, а статистиката да ме уведомява, че съм пети. Само след минута вече съм седемнадесети, при положение, че са ме задминали едва две-три коли. Мазен надпис ме уведомява, че съм надвишил лимита на скоростта в пит-стопа и за наказание времето на обиколката ми няма да се признава. Ами някой да ми беше казал!

Какво значи това Sim в заглавието?

Спокойно, това не е автосимулатор със Симсове. Заглавието подсказва, че ударението в тази игра е поставено на реализма. Това не бива да плаши начинаещите все пак – след кратко бърникане в менютата можете да превърнете играта от тренажор за истински автомобилисти в аркадна игра с колички. Тук има и някои недоизпипани неща, като например доста тромавите и на моменти нефункционални менюта, но не е болка за умиране. Иначе, ако ви се занимава и разбирате, можете да тунинговате практически всяка част от колата. Естествено от това и от избраната трудност ще зависи как ще се държи на возилото на пътя (поведението може да анализирате и след състезанието благодарение на опцията за телеметрия). Спирам дотук, защото съм пълен новобранец в тази област.
А какво е симулатор без добър физичен енджин? По този показател играта се представя задоволително – при включени съответни опции да управлявате возилото ще ви се стори по-трудно и от това да карате зимни кънки в Сахара. Колата може да поема и щети (доста добре изобразени под формата на хвърчащи ламарини), но не прекалено много  – един по-груб сблъсък и ви заминава някоя от гумите. В повечето случаи просто се пука, но понякога отнася и част от окачването със себе си ей-тъй, от солидарност. В някои случаи дори ще успеете да преобърнете колата, но едва ли ще постигнете победа в състезанието по този начин, така че моят съвет е да си карате само направо. Докато не дойде завой. Тогава може и настрани. Все едно…

Сингълът и мултито

В соло играта освен стандартния Race Now режим имате и не по-малко стандартния Career режим. В Кариерата можете да се състезавате в три различни лиги: National Series, Craftsman Truck Series и Nextel Cup Series. Разликите са предимно в типа автомобили – например в Truck Series ще се състезавате с по-тежки коли, отколкото в Nextel, не истински камиони, но определено ще се чувствате по-защитени. Ако печелите състезания, с вас ще се свързват различни рекламодатели, които ще се пазарят за правото да залепят рекламка на автомобила ви. Помнете, че тези хорица не са от най-търпеливите и често ще се откажат да рекламират чрез вас, ако се издъните. Отделно от това с имате цял Research & Development екип, отговорен за разработването на подобрения по колата – отделяте някаква сума за бюджет и след определен брой състезания получавате ъпгрейда. Колкото повече пари дадете, толкова по-бързо ще свърши рисърчът.
В мултиплейър пък по мрежата могат да се състезават до 43-ма души на една писта, което, откъдето и да го погледнем, е доста. Проблемът е, че ако намерите толкова хора, ще трябва да играете на Medium детайли, че и на по-ниски, ако не искате да гледате просто поредица от сменящи се картинки. Минималните изисквания, дадени от производителите, ще са ви достатъчни да подкарате джитката, не да я играете нормално.

А иначе има какво да се види!

Графиката, макар и не най-доброто за момента, все пак е доста красива. Денят ефектно се сменя с нощ, мрачно време със слънчево и обратното… От ЕА са се постарали, личи си – само трябва да погледнете отвътре кокпита на автомобила. Тесен, препълнен с неприятно много железарии, навяващ клаустрофобия и тресящ се неудържимо на четвърта скорост. 🙂 Камерите по време на състезание са едва четири, но при повторенията са доста повече, включително фронтален изглед към собствената ви каска (добре де, пилотски шлем…), който не става за нищо, но е хубаво, че го има.

Музиката е добре подбрана, жалко само, че не може да се слуша по време на състезание. Знам, че и на истинските надпревари не може, но аз играя, за да се забавлявам. Звукът от двигателя винаги ме е дразнил в рейсинг-симулаторите и този не прави изключение. Само музиката донякъде спасява оценката в графата “звук”…

За финал ще кажа – не ползвайте тази игра, за да тренирате за шофьорски изпити. 🙂 Гарантирам, че няма да ги вземете, ако карате така. А ако сега се чудите защо оценката е сравнително ниска, нека се запитаме сериозно: кой ще зареже NFS Underground 2, за да играе на това непопулярно на Стария континент състезание? Поне аз не бих.

Автор: Пламен Димитров