Motocross Madness 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 сеп. 2000

Това лято като че ли е на път да промени представата, че през това годишно време на пазара за развлекателен софтуер не се появява нищо интересно. Доказателство за това ми мнение е и появата на втората част от една игра, която независимо от омразния за много хора издател, обра овациите на феновете на мотоциклетния спорт. Ако все още на сте се сетили за какво става дума, ще поясня, че въпросният издател се нарича Microsoft, а името на играта е Motocross Madness. Това амбициозно начинание е резултат от усилията на програмистите и дизайнерите от небезизвестната Rainbow Studios, а първоначалната идея за създаването му е била това да бъде технологично демо на нова графична технология. По-късно то бива преработено и през есента на 1998 година излиза като напълно завършен продукт на пазара. За да намерят своята пазарна ниша, производителите разчитаха на добре преценена стратегия. Затова заложиха на перфектната графика, мащабността на забавлението и най-вече на любопитните възможности за игра в мрежа. А като че ли за времето, когато играта излезе, това бяха нещата, които почти никое друго конкурентно заглавие не притежаваше.

Две години по-късно отново Rainbow Studios и Microsoft решиха да “повторят упражнението” и резултатът е налице – вторият епизод на Motocross Madness е вече факт. Логичният въпрос, който си задават както критиците, така и почитателите на виртуалния мотоциклетизъм, е какво ново има в продължението на тази игра. Преди всичко съвсем нови са системните изисквания и те в никакъв случай не могат да бъдат определени като ниски. Производителите изрично подчертават, че посочената конфигурация е абсолютният необходим минимум, за да може играта да тръгне по някакъв начин. Бях силно изумен от това, че Motocross Madness 2 не може да върви на видеоускорители с по-малко от 8 МВ RAM и в същото време се предлага възможността за софтуерен режим, който изглежда меко казано жалко. Все пак едно от големите достойнства на това заглавие е именно страхотната графика. И наистина, ако разполагате с по-модерен 3D-ускорител и приличен монитор, ще можете да си позволите игра на разделителни способности до 1600/1200 и 32-битов цвят, което превръща мотоциклетното състезание в истинско зрелище.
Впечатление обаче прави странният небалансиран подход на авторите по отношение на детайлността. Пистите изглеждат страхотно и са оформени по един изключително прецизен начин, но за съжаление същото в никакъв случай не може да се каже за моторите, които са почти на нивото от първото издание на играта. За разлика от първата част, където беше пълно с кал и пясък, то сега по отношение дизайна на пистите се наблюдава сериозно развитие. Още с първото трасе ще бъдете грабнати от невероятно моделираните дървета и разнообразна растителност, раздвижени триизмерни обекти като тежки камиони, багери, влакове и какво ли още не. Заснежените хълмове се редуват с пустинни области, скалисти райони, открити рудници и когато към това прибавим и променливите климатични условия, става ясно, че Motocross Madness 2 е от игрите, които, ако веднъж са ви допаднали, ще ви омръзнат трудно.

По отношение на звука могат да се кажат само суперлативи. Този път програмистите от Rainbow Studios са надминали себе си и са успели да постигнат специфична триизмерна звукова атмосфера, която до този момент аз лично не съм срещал в този геймърски жанр. За целта обаче ще е необходимо да разполагате с аудиокарта, която като цена в никакъв случай не спада към 10-доларовия клас. Ревът на моторите, възгласите на публиката, трясъкът от катастрофите са пресъздадени толкова реалистично, че на моменти човек може да остане с чувството, че се намира на истинско състезание.

За съжаление реализмът приключва със звука и графиката. По отношение на геймплея нещата изглеждат по познатия от първата част начин. Ако все още не сте се сблъсквали с тази игра, не бива да очаквате от Motocross Madness 2 да ви пренесе в света на мотоциклетните симулации. Ако искате да се надявате на някакъв успех, трябва да забравите всичко, на което сте свикнали в заглавия като MotoRacer, Superbike World Championship, GP 500 или Superbike 2000. Очевидно в Rainbow Studios и Microsoft не са съвсем наясно с някои основни физични закони и особено с гравитационните. А резултатът от това е такъв, че на някои от пистите с повече скокове вашият мотоциклет през повечето време ще се намира във въздуха вместо по трасето. Това от своя страна би създало доста проблеми на тези, които не са запознати със специфичното управление на моторите в тази игра. Тази подробност ще ви докара доста главоболия при приземяването.
Обикновено при всеки по-сериозен скок връщането към земята върви в две посоки – едната е на моторетката, а другата на свободно падащия пилот. Добре, че авторите са се сетили и са включили опцията за изключване на сблъсъка с дърветата, тъй като при богатата растителност по пистите това гарантира почти непрекъснати катастрофи. Другият сериозен проблем е, че изключително трудно се осъществява контролът с клавиатура, а да не говорим за стандартен джойстик. Производителите препоръчват за целта да се използва някое Force-Feedback устройство, но за съжаление това е от удоволствията, които не са никак евтини. Задължително трябва да посоча и факта, че някои от откритите писти са прекалено големи. Това според някои е едно от големите достойнства на играта, а според други сериозен недостатък, който при определени условия прави от Motocross Madness 2 доста съмнително удоволствие.

Вариантите за игра в Motocross Madness 2 са няколко. Ако смятате да се пробвате срещу виртуални противници и изберете режим Single Player, можете да вземете участие в различни видове състезания. Първото е определено най-елементарното и се нарича Baia. То се провежда изцяло на открити писти и в него единственото, което ще се наложи да вършите, е да следвате указаната със стрелка посока и, разбира се, да внимавате да не падате прекалено често. Втората игра носи името Stunts и тук от основно значение е времето, за което ще успеете да преминете през определен брой пунктове по трасето. В третата надпревара – Enduro ще правите обиколки по предварително определено трасе. В National (четвъртия вариант) нещата са доста сходни. Петото състезание е вече на закрита писта. В него няма никакви Off-Road-елементи и ще е необходимо да положите доста усилия за да не излетите от пистата, тъй като това ще ви донесе 5-секундно наказание. Интерес представлява последното от Single Player – състезанията. То се казва Pro Circuit и в него е налице и известен икономически елемент. Спечелването на всеки старт носи със себе си солидна финансова награда и определен брой точки, които ще натрупвате. Логично парите ще ви трябват за ремонти, покупка на по-добър мотор, за заплащане на таксата за участие в следващото състезание и, колкото и странно да звучи, за лекар, които да ви оправя при по-тежки падания. Ако се поразровите в различните опции, ще срещнете стандартните три нива на трудност. За всеки старт ще можете да определите броя на обиколките и този на вашите противници. Ще намерите също впечатляващи фини настройки за вашия мотоциклет. Тях обаче има смисъл да променяте само ако сте наясно какво вършите. В противен случай можете да направите избраната от вас машина напълно неуправляема.

Motocross Madness 2 разполага с интересни вариации на тема игра в мрежа. А тези, които разполагат с бърза Интернет – връзка, известна доза желание и естествено легално копие, могат да се възползват от възможността, която Microsoft предлага за безплатна on-line игра срещу реални противници в MSN Gaming Zone.

Накрая би било добре да се посочат и някои слабости, които правят впечатление. Преди всичко играта е с много високо ниво на трудност, въпреки очевадната липса на симулативен елемент в нея. Избраната перспектива за поглед върху трасето и състезателя не дава възможност за достатъчно прецизен контрол. Въпреки това тя има своите сериозни достойнства и почитателите на моторните спортове не бива да пропускат възможността да се потопят в малко странния, но изключително забавен свят на алтернативното мотоциклетно състезание, носещо заглавието Motocross Madness 2.

Автор: Владо Георгиев