facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Mirror's Edge
Ревю | 01.02.2009 | автор: Георги Панайотов


оценка:
Производител:
DICE
Издател:
Electronic Arts
Жанр:
Екшън
Платформа:
PC
сайт на играта »
Цена:
77.00 лв.
купи играта »

плюсове

Фейт и всичко около нея

Революционно иновативна

Визуално зашеметяваща

минуси

Bloom ефектите

Убиващ екшъна левъл дизайн

Недостатъчно добре реализирана гледна точка

Представям си как в офиса на DICE, на съвещание на водещите гейм дизайнери по повод нов проект цари пълна тишина. След няколко тегави часа мънкане под мустак и чесане по главата един се изправя и с широко отворени очи обявява: "Имам идея! Да направим джъмп енд рън игра, в която в общи линии да се джъмпи и рънва. И без това трябва да привлечем обратно пред мониторите онези мизерници, дето спортуват по градинки и паркове, ония - паркур гадовете. От друга страна ще лапнат и дебелите лапета, дето дори ги мързи да мръднат до хладилника. Ще сложим в главната роля секси аниме мацка, за да дойдат и хентай феновете, а накрая ще облечем всичко това в колкото си поискаме ненужни 3D ефекти. Те ще ги заслепяват и няма да разберат гаврата, която си правим с тях!" Фактът, че в момента Mirror's Edge e на харда ми е достатъчно доказателство как подобно предложение е било прието с бурни овации и дори леки припадъци.

Въх, ах, ох!

Момента с припадъците обаче продължи. В продължение на месеци фенове и гейм критици шумяха за Mirror's Edge по блоговете си и специализираната преса. Никой не знаеше какво точно ще бъде играта, нито дали ще е ок - просто всички се кефеха. Дори по-радикално настроените се вляха в мейнстрийма и започнаха да подпръцкват щастливо при всеки нов трейлър с главната героиня с тарикатска татуировка под очето. Хах, дори моя милост се подаде и си сложи мацето за волпапир в офиса. Тук вече започна да си личи гениалността на маркетинговия отдел на ЕА, а смразяващата истина, че един от най-големите виновници за пълната комерсиализация на гейм индустрията е на път да причини революция, ме хвана за гушата докато се опитах да преценя дали всичко това ще е на хубаво или на лошо.

След това се появи "Демото!!!"... мисля че това е моментът, в който синдромът "Mirror's Edge припадък придружен с нощни напикавания" трябваше да бъде регистриран в поликлиниките. Още преди да се бе появила, играта вече имаше пред себе си гора от надървени фенове, готови да я схрускат. И след това се появи цялата игра... и ... абе чувството е подобно на това да изядеш нещо адски вкусно и след това да разбереш от какво е направено. Не можеш да сдържиш импулса да повърнеш, но не можеш и да отречеш колко добре и с желание си се натъпкал преди това.

Цялото това двойно интро има една-единствена цел - да постави заключението в началото на текста и то е: Mirror's Edge бе поставена на пиедестал, преди да покаже какво всъщност може, а то се оказа, че не е много. В същото време това е втората най-иновативна и експериментаторска игра от Portal насам (дори си има "Веднага става култ" песничка със същото име - Still Alive), но докато никой не очакваше Портала, за това заглавие се орева орталъка. И ако Portal бе страхотен, именно защото дойде изневиделица, то Фейт и акробатиките й бяха разгледани под лупа, която показа, че експериментите не винаги завършват благополучно.

Анархия

Цялата игра е една разходка на мис Гениалност, гушнала г-ца Немарливост под едната си мишница и добрата стара Алогичност под другата. Историята е повече от клиширана - бъдеще, голям град, управляван от корпорациите, група неконформисти, работещи срещу тях, скачайки от покрив на покрив, за да разнасят пакети. Главната героиня - Фейт е една от тях, която бързо успява да се напъха в някакъв велик заговор срещу сестра, цялото правителство и пандите от Етиопия. Няма много логика това с пандите, нали? Спокойно, няма логика и в това защо анархистите се борят против корпорациите при явните доказателства, че без тях те нямаше да съществуват, нито защо цялото полицейско управление си няма по-добра работа от това да гони някаква мацка с раница на гърба си. Още по-малка идея има в това да следваш указанията на... така и не става ясно на кого през цялата игра, или хаотичното изсипване на няколко персонажа за засилване на драмата. Преди и в края на всяка мисия има кратко аниме филмче, което обаче е достатъчна мотивация да продължаваш да играеш. Не че оправя луфтовете в сюжета, просто изглежда добре.

Скок-подскок

Стигаме до най-противоречивата част на Mirror's Edge - геймплеят. Всяка мисия е платформен пъзел, който трябва да разрешите с акробатичните си умения. Има някои, които са силно праволинейни, но други дават по два, три, а понякога и повече начина да бъдат разрешени. Докато тичате и изпълнявате правилните движения в правилното време, ще трупате flow - плавна засилка. Най-честият проблем ще са куките, стрелящи по вас (с хеликоптер, по дяволите, за чий са изпратили цял хеликоптер?!) и чувството ви за ориентация. Ако последното 'ич го няма, то Фейт ще ви помогне. Годините в търчене по покривите си казват думата и освен че ще маркира в червено най-оптималния път и предмети за интеракция, то с едно натискане на бутон можете да видите в каква посока сте се затичали.

Серията от движения, които можете да комбинирате, както и гледната точка от първо лице, са страхотни и наистина дават чувството, че сте там - зад екрана и прелитате над улиците. Но когато правиш такъв тип игра, с такава камера, трябва да си напълно уверен, че енджинът ти и по-скоро частта от него, регистрираща съприкосновенията, работи без грешка. Това в Mirror's Edge просто го няма. Дизайнерите са оставили страшно малко пространство, делящо правилния скок и политането в бездната, а когато не си виждаш крачетата и плоскостта, по която тичаш, е почти невъзможно да го прецениш. В крайна сметка Фейт полита безумно много пъти към гибелта си, а ти си изнервен до краен предел.

Битките са друга бира. Куките изкачат навсякъде. Ако искате, можете да се справите с тях с няколко доста красиви тупаника. Но както и в реалността, така и в играта, ако скочиш невъоръжен на повече от един човек с автомат в ръката, ставаш на шиш кебап. Радостните ми овации бяха прекъснати от следващия факт, че в момента, в който пипнеш оръжие, се превръщаш в терминатор и очевидно кевлареното потниче на мацката понася повече поражения от тежко бронираните представители на реда... уот дъ фък!

Контраст

Графиката също страда от биполярност. От една страна целият град е изпълнен в страхотни стерилни тонове, намекващи за бездушността на съвременния свят, което е позволило на дизайнерите да акцентират върху отделни елементи от визията с всемогъщата сила на контраста. При засилване на скоростта, бърза смяна на посоката или поглед настрани картината се размазва за частица от секундата - точно като собственото ни зрение, когато се опитва да фокусира от близка на дълга дистанция.

Самият град изглежда потресаващо впечатляващ. А няколкото момента със спускане по водни пързалки са... брилянтни. Обаче същите тези, достойно за нагушкване, заради гениалността си дизайнери са се пооакали с пристрастието си към Bloom ефектите в някои сцени. Крайният резултат е, че не виждаш накъде и към какво тичаш, защото целият ти екран е една размазана феерия от бели тонове и светлина, което изритва реализма през прозореца и настанява на негово място психеделични кокаинови видения.

Mirror's Edge е може би най-противоречивото заглавие, което съм играл в последните няколко години. Ако отсеем качествата му - това е най-голямата игра за годината. Но ако оставим обективността да разръчка с лакти прехласването по главната героиня, тогава изпъкват всички проблеми: монотонността и самоцелното приложение на графични, сюжетни и геймплей ефекти, водещи до една голяма манджа с грозде.  

 
системни изисквания
Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB Video, Win XP/Vista
напиши коментар
 

380 мнения
профил »
des каза на 04.04.2009, 08:49 ?. :

На моменти просто ми се иска да има бутон,който да превключва между 3dPS и FP,защото има места,където бих желал да скоча като виждам,около себе си и наистина искам да вида героинята как скача.Както се казва в статията,блуум ефектите наистина на моменти са гадни.Напрао е бъкано с тях и просто размазват гледката пред човек на места

1 мнения
профил »
CHUBY90 каза на 19.04.2009, 20:14 ?. :

Аз лично не бях чул нищо за играта и в общи линий бях много скептично настроен към нея, но след първите 2 нива вече бях член от семейството на феновете на Mirror's Edge.

10 мнения
профил »
Txc каза на 02.06.2009, 13:23 ?. :

Мога ли попитам автора дали е играл FPS преди ?
''Дизайнерите са оставили страшно малко пространство, делящо правилния скок и политането в бездната, а когато не си виждаш крачетата и плоскостта, по която тичаш, е почти невъзможно да го прецениш.''
Защо ли това изказване звучи малко noob-ско . Особенно частта , където се казва за
това ,че не си виждаш краката . Смех .
Но нека да оставим настрана глупостите , колко била не това ,което трябвало играта , че не са си спазили обещанията от ЕА , колко била комерсиална и т.н. , безпочвени обвинения показващи престастието на автора, отчитайки ги просто като друга гледна точка .
Но понеже не ми вярвате на мен нека някой , който има желание да каже такова нещо в форума на Urban-a( правя аналогия ,защото freerun-a и там е основна част от
gameplay-a ) .
Странно какъв ли ще е отговора на въпрос от типа :
''Защо няма опция на Urban-a да се сменя 1st със 3rd person като използваш freerun moves ?'' (E, разбира се , там това трябва да е на английски.)

38 мнения
профил »
tikira каза на 14.06.2009, 16:58 ?. :

За да е по ефектна трябва да е от трето лице според мен. От първо лице не хващташ екшъна, а и гледаш само ръцете.

350 мнения
профил »
dprime каза на 01.01.2010, 14:15 ?. :

Егати тъпия коментар.Ти да видиш играта,в 3 лице(има такава опция)е пълен боклук.

142 мнения
профил »
modesty каза на 05.07.2009, 17:01 ?. :

Страхотно !!! Мно се смях отначало. Прекрасно въведения. Чудесно представено в стила на ПС мания!!!! БРАВО

149 мнения
профил »
fridge каза на 06.10.2009, 23:58 ?. :

ЕА - добри идеи - не до край добро изпълнение
кфо може да се каже повече , не съм от най големите и фенове но си я бива :)

149 мнения
профил »
fridge каза на 07.10.2009, 00:00 ?. :

77 лева WTF ?!

149 мнения
профил »
fridge каза на 08.10.2009, 21:48 ?. :

връщам си думите назад играта изнадващо ми хареса ... определено е иновативна

146 мнения
профил »
Fenrir каза на 16.03.2010, 21:05 ?. :

Изненадан съм негативното мнение за тази, наистина приятна, игра.Дори за момент не ми стана неприятно, че перспективата е от първо лице.Екшънът си го има, но не върху това е акцентът, което за мен е плюс.Тичането по покривите, задъханото, но ненатрапващо си дишане на Фейт, свистенето на вятъра, стъпките на преследвачите ти...просто адски ми допадна.А транс/ амбиент(?) парчетат си бяха на място.Екстра игрица и я препоръчвам, ако ви се игре нещо по различно от постоянните престрелки така характерни за FPS.

1329 мнения
профил »
sollider каза на 03.11.2011, 12:43 ?. :

Мисля, че разработчиците на играта са проявили достатъчно оригинално мислене, след като са успели да създадат нещо различно от това, което ни залива всяка година. Може би ще се повторя с по-горния коментар, но най-големият плюс е това, че са наблегнали повече на каскадите, отколкото на престрелките. Въпреки това обаче от DICE са помислили и за ценителите на FPS жанра (говоря за възможността сам да направиш избор дали с ръкопашен бой ще си проправиш път, или ще използваш оръжията на враговете). Аз опитах и двата стила на игра и съм потресен от успешния начин, по който авторите са съчетали тези отделни елементи в едно цяло.

759 мнения
профил »
soti_n каза на 04.01.2013, 13:29 ?. :

Днес я превъртях. Но по-интересното е че всичката ирония в ревюто ви е на място. От отдавна не съм се смял така на представяне на игра. =)
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Mirror's Edge

Чийт:
Ако не се страхуваш да бърникаш из файловете на играта, ето как да направиш главната героиня и себе си неуязвими.

новини:
Нова запазена марка за видео игра с името Mirror's Edge Catalyst бе регистрирана в Европа.
В паралелни интервюта двама от шефовете на Electronic Arts потвърдиха, че компанията не се е отказала от плановете си за втора игра и търси начин за това.
Първата част на играта беше една от най-очакваните за миналата година, но слабите продажби и оценки до момента поставяха продължението й под съмнение.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Mortal Kombat Komplete Edition 207
Mass Effect 2 96
Prototype 86
Dead Space 3 80
Dark Souls II - видео ревю 72
Assassin's Creed IV: Black Flag 71
DmC Devil May Cry 66
Portal 2 65
Grand Theft Auto V 61
Dishonored 58