Might and Magic VII

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 авг. 1999

Шапка му свалям на Jon Van Caneghem – създателя на компанията New World Computing и на сагата Might and Magic / Heroes of Might and Magic. Той съумя така да преплете действието и сюжета на двете напълно различни по тип игри, че се получи нещо като многосериен първокласен холивудски филм – и то с играчите в главната роля! Сигурно си спомняте как в MM6 разрешихте поне временно проблемите в Enroth, но се наложи да освободите Archibald Ironfist (който в края на HMM2 бе преобразен в каменна статуя от брат си Roland). Последва HMM3, където действието се прехвърли в Erathia – родната страна на Queen Catherine и където главният противник бе убитият и превърнат в lich стар крал Nikolay Gryphonheart. И ето, сега вече, докато очакваме да излезе допълнителния expansion pack за HMM3, можем отново да се превъплътим в четворката герои и да разплетем поредния пъзъл, този път неразривно свързан със съдбата на Erathia. А ако някой случайно е забравил – все още нищо не е известно за съдбата на King Roland, а Enroth се управлява от Регент и невръстния десетгодишен принц Nikolay. (И тук едно отклонение – миналата година феновете на MM6 бяха изкопали някаква малка фактологична грешка в story-то на играта и всъщност се оказа, че принцът би следвало да е с една година по-възрастен! Това вече бе достатъчно основание на форума на 3DO в продължение на няколко дена оживено да се обсъжда въпроса дали Nikolay е действително законороден престонаследник и кой всъщност е истинският му баща!)

След като приключихме спикантните факти от живота на Queen Catherine

вече можем да преминем и към самата Might and Magic VII. След края на войната хората и елфите – вековни врагове и по силата на обстоятелствата временни съюзници се договориха и избраха “арбитър”, с чиято помощ да решават проблемите помежду си и с надеждата за достатъчно дълъг мир. Седалището на арбитъра бе в Harmondale – малка област с бурно минало, намираща се точно в центъра на Erathia. Бурното минало и многобройните битки, водени на територията на областта се бяха отразили и на управителите на Harmondale – просто никой от тях не бе останал на мястото си достатъчно дълго, за да остави някаква по-забележима следа в историята… и както вече навярно сте се досетили, шефското място и в момента е вакантно! Въобще замъкът Harmondale прилича на горещ картоф – всеки няма нищо против да го притежава, но никой не желае или не може да отдели достатъчно войски, пари и усилия, за да го удържи. Нищо чудно, че лордовете приеха идеята на стария глупак Markham (както го наричаха помежду си) за провеждане на Scavenger Hunt на затънтения Emerald Island. Целта на занятието е ясна – да се намерят смели авантюристи, които освен храброст да покажат и достатъчно ум, разум и хитрост и с надеждата, че най-сетне Harmondale ще има истински господари… или поне на теория нещата изглеждат така!

На практика (както по-рано или по-късно непременно ще научите) всеки си е направил собствени сметки – и вашето благоденствие не е първостепенна грижа на никого – с една дума ще се наложи да постъпвате, водени от принципа: “грижата за давещите се е в ръцете на самите давещи се”! Вероятно помните от краткото ни preview от предишния брой, че всъщност краткият ви островитянски живот играе ролята на tutorial за новаците в бизнеса – така че не се възгордявайте, след като успеете бързо-бързо да спечелите състезанието. Истинските ви приключения едва сега започват!

Цялата игра е изпълнена с голямо количество хумор и прекрасни анимации! Освен това и самата графика е значително подобрена в сравнение с предната част – особено добре това ще бъде усетено от тези, които разполагат с 8 MB 3D-видеокарта и могат да се възползват от многобройните поддържани специални ефекти (наличието на карта с 8 MB RAM е посочено като изискване от NWC – но практиката ни показа, че играта върви почти прекрасно и с всякаква 3D-карта). Противниците и NPC-тата са прекрасно изобразени и анимирани – производителите твърдят, че в играта ще срещнете голям брой “monsters” от НММ3; всъщност това обещание е преизпълнено – в Heroes of Might and Magic III разполагахте с по две същества от вид (обикновено и първи ъпгрейд) – сега вече от всичко имате дори по три бройки! Добавете наличието на различни раси – елфи, джуджета, гоблини и ще получите действително впечатляващо многообразие. И пак едно лирично отклонение, за да приключа с графичните красотии – почти всички мацки в играта са много секси – дори гоблинките са секси, въпреки че са зеленички и кръглички, а пък некромансерките са направо красавици (нищо, че са белички като аспиринчета). Единствено джудженките не хващат окото – производителите са ги изобразили като 70-годишни дебели баби!

Както вече споменах, първото впечатление от интерфейса на играта е като че ли няма никакви промени от преди – и наистина, интерфейсът е запазен, както са запазени и основните принципи и това доста помага на ветераните да навлязат бързо в “собствени” води! За сметка на това се оказа вярно обещанието на производителите, че като gameplay играта ще бъде сериозно подобрена! И действително, съвсем скоро ще започнете да откривате една или друга дребна на пръв поглед подробност, която е поизменена и доизпипана – и така, подробност след подробност, дреболия след дреболия изведнъж ще почнете да усещате, че Might and Magic VII е станала съвсем различна от предшественика си. Преработени са магиите, променени са и уменията (skills), добавени са нови класове и раси и играта наистина е станала значително в по-голяма степен “quest” ориентирана.

Сериозен недостатък на MM VI бяха прекалено многобройните битки – от друга страна, персонажите ви бързо научаваха твърде важните телепортационни магии, в резултат на което битките ставаха направо досадни с безкрайните цикли “бой-телепортиране-лекуване-телепортиране-бой”. Сега вече и противниците са по-малобройни, и телепортационните магии са доста трудни за научаване (или дори невъзможни при определени обстоятелства).

Особено сериозна промяна ще откриете и в развитието на сюжета!
В Might and Magic VI (както и много други игри от този тип като например Baldur’s Gate) доста бързо, ако не и от самото начало ще се ориентирате кой е главният ви противник и коя е основната ви цел. Обаче в тази последна засега игра от поредицата ще останете почти през цялото време в неведение – или дори по-точно непрекъснато ще бъдете объркван и представите ви ще се променят доста често. Още в самото интрo на играта ще срещнете Archibald Ironfist, но ще получите и достатъчно информация, че той едва ли ще бъде главният ви проблем… по-късно ще решите че имате поредната вариация на тема хора/елфи срещу гоблини/undeads… докато не се забъркате в конфликта между хората, предвождани от Queen Catherine и елфите… след което пък ще се наложи да избирате между добри и лоши (light/dark)… докато най-изненадващо Archibald Ironfist не ви съобщи къде е затворен все още липсващият крал Roland и не ви помоли да положите всички усилия, за да го освободите… И след това бъдете сигурни, че пак ви очаква доста сериозна изненада!

Тези от вас, които са чели внимателно статиите ни за MM VI, ще открият, че поне половината от написаното там е в сила и за седмата част от поредицата – но въпреки това трябва да бъдат много внимателни, тъй като новостите са достатъчно, за да им предложат немалко изненади!
Наличието на нови раси не е особено решаващо, но за сметка на това новите класове и изменената система за уменията (skills) прави невъзможно съставянето на “идеалната четворка” (в Might and Magic VI това беше групата “paladin-archer-cleric-sorcerer” – трима сравнително добри бойци плюс по двама spell-casters за всеки тип магия). Сега каквото и да правите няма да успеете да съставите четворка, която да притежава всички необходими skills на ниво “GrandMaster” – практически всеки клас може да изучи до съвършенство само по едно-две умения. Все пак след като в редакцията имаме такъв вманиачен фен на играта като Nick Mortimer, решихме че ще можем да използваме неговите задълбочени проучвания и да ви дадем един-два съвета!

Избор на стартова четворка

Ще започнем от персонажите, които могат да използват магии – играта не случайно е наречена “Might and Magic” – без много, много магии ще ви бъде почти невъзможно да я превъртите!

Sorcerеr – това е единственият клас, който може да постигне GM (Grand Master) степен в магиите Air/Fire/Water/Earth. Това ще ви даде възможност да използвате Lloyd’s Beacon – най-полезната телепортационна магия, да използвате Town Portal при наличието на противници наоколо и да правите по-добри и по-скъпи enchanted items (помните машината за пари от MM VI, нали?). Разбира се, този клас ще може да постигне и най-високата степен в Light/Dark magic, но за това може да използвате и Cleric.

Cleric – освен GM за Light/Dark magic този клас е единственият, който може да постигне съвършенство в сферите на Spirit/Mind/Body magic. Някои от магиите от тези области са безценни – никога не влизайте в битка, без да сте активирали “Bless” и “Heroism” (и “Wizard Eye” от Air магиите); освен това вероятно ще ви се наложи да използвате “Raise Dead” и “Resurection”, както и разните лекуващи “Cure Poison”, “Cure Insanity” и т.н. И сега внимание – има една магия, която обикновено всички са склонни да подценят – нарича се “Berserk” и кара врага да нападне най-близкото (живо) същество; използвайте върху някой monster, който се намира достатъчно далеч от вас и се отпуснете спокойно в креслото, докато противниците се млатят помежду си!

Druid – този клас е почти същият като в предишната игра – използва както cleric, така и sorcerer магии, но не може да постигне GM степен в никоя област и не може да използва light/dark magic. Друидът е единственият клас, който може да прави black potions (Grand Master степен в алхимията), но тези potions, макар и много рядко, могат и да се закупят.

Ranger – нова и екзотична специалност. Рейнджърът е специалист почти по всичко, но като всеки специалист по всичко не може да постигне особени успехи е никоя от действително важните области. Все пак това е една от възможностите, ако ви трябва сравнително добър боец с ограничени магически способности (след като придобие квалификация “hunter”).

Archer – посредствен боец със слаби магически способности (когато придобие квалификация “warrior mage”) и не може да използва щит (което на практика означава 30% по-нисък armour class). Тези недостатъци едва ли могат да компенсират превъзходството му в стрелбата с лък. Едно пояснение – в предната част всички персонажи имаха възможност да станат майстори в стрелбата с лък, което беше сериозно преимущество; сега обаче единствено archer-ът има такава възможност и на практика стрелбата с missile weapons в най-добрия случай играе само спомагателна роля.

Monk – още една от екзотичните специалности. Трябва обаче да се отбележи, че всъщност става въпрос за нинджа и това е вторият по сила боец след рицарят. Преимущество на този клас е възможността му за постигане на майсторство в ръкопашния бой (без оръжие) и в умението “dodging” – което замества до голяма степен ниския armour class. Проблемът е обаче, че за да се възползвате от тези умения, ще трябва да разполагате с доста развит персонаж – но нищо не ви пречи в началото на играта да го екипирате с нормална броня и оръжие и да го използвате като обикновен melee fighter. Освен това след първия “promotion” този клас придобива и ограничени магически способности.

Paladin – познавате го отпреди – сравнително добър боец (може да използва всички видове броня) и слаб spell-caster (spirit/mind/body).
Thief – противно на практиката в другите игри, тук крадецът е доста добър боец и набира по-бързо hit-points дори и от паладина. Освен това той е единственият клас, който може да научи умението “disarm trap” на ниво “експерт” още от самото начало! Отделно крадецът е единственият, който владее умението “steal/pickpocket”. За съжаление, това умение води по-скоро до вълнуващи преживявания, отколкото до реална полза – колкото и да е добър крадецът ви, няма да можете да откраднете успешно нищо с цена над 1500 жълтици (и това не го пише в ръководството)! Прибавете и че крадените предмети не могат да се продават – става така, че това, което благополучно можете да откраднете, ви е практически непотребно.

Knight – с две думи – тъпичък и якичък! Абсолютно е излишно да развивате показателите му personality/intellect, но освен че е най-добрият боец той е много полезен и с възможността си да стане Grand Master в умението “repair item”. Разбира се, ще бъде крайно наивно от ваша страна да очаквате от него и някакви магически способности!

Засега стига толкова – ако проявите интерес за повече информация ще помолим колегата Nick Mortimer да сподели безценния си личен опит за тази действително превъзходна игра, и може би дори ще успеем да го уговорим и да предостави рецептите си за многобройните potions!!!

Автор: Генко Велев