MiG Alley

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 сеп. 1999

Тежки времена се задават за производителите на самолетни симулатори. Все повече и повече започва да се чувства идейната криза, която постепенно наляга този жанр. Просто създателите на компютърни игри вече са направили симулатори за кажи речи всички летящи бойни машини, за които си заслужава да се говори. А дори и да се изнамери някой нов самолет, който да бъде увековечен, стилът на игра рядко се различава много от този на предшествениците.

Точно затова игри като MiG Alley заслужават по-специално внимание. Просто създателите от Empire Interactive са се натъкнали на нещо малко по-различно, което до момента е убягвало от полезрението на останалите производители на симулатори. MIG Alley ще ви върне около половин век назад в епохата на първите реактивни самолети. Това е времето, когато военната авиация е на път да изпрати в небитието витловите машини от времето на Втората световна война, но все още не е съвсем наясно с параметрите и възможностите на летателните апарати от ново поколение. Става дума за епохата на Корейската война, когато реактивните бойни самолети на СССР и САЩ за първи път застават едни срещу други.
Това обаче не са съвременните въздушни битки, където противникът е просто електронна отметка върху компютърния дисплей на пилота. Не са и тромавите въздушни пукотевици от времето на кампанията срещу Третия Райх. Сраженията в MiG Alley съдържат бързината и динамиката на първите реактивните самолети (които могат да се движат с почти звукова скорост), но за сметка на това се водят по архаичния начин – с картечници и оръдия. В играта се появяват и първите модификации на бойни ракети, които обаче не могат да се самонасочват, на практика не представляват заплаха за противниковата реактивна авиация и мога да се използват единствено за стрелба по наземни цели.

Любопитно е да се отбележи, че повечето реактивни самолети, които се използват в MiG Alley, на практика са построени по крадени технологии на нацистките авиоконструктори. Играта изправя едни срещу други най-авангардните за времето си изтребители – американския F-86 Сейбър и руския МиГ-15. Оказва се, че МиГ-15 всъщност е дословно прекопиран от фашистки реактивен Месершмид, чиито планове са попаднали в ръцете на Червената армия през последните дни на Втората световна война. Самолетът се оказва с доста по-добри технически характеристики от своя американски аналог, което ясно си проличава в първите месеци на Корейската война. Може би точно затова янките обявяват награда от 100 000 долара за онзи пилот, който им предаде непокътнат образец на МиГ-15. Предател, разбира се, доста бързо се намира, и американските самолетостроители получават уникална възможност да прекопират технологията. Така се раждат няколко модификации на Сейбър-а, благодарение на който американските и южнокорейските сили успяват да дадат сериозен отпор срещу офанзивата на червените…

Действието на MiG Alley е разделено на пет части, които могат да се играят под формата на отделни кампании или като цяла война. Можете да управлявате шест самолета – четири от американска и два от руска страна. Това са изтребителите F-86 Сейбър (основното въздушно оръжие на САЩ), F-84 Тъндърджет, F-80 Шутинг Стар, F-51, МиГ-15 и МиГ-15 БИС. За жалост, по време на кампаниите трябва да играете само от страната на западните сили и то под флага на ООН. Всъщност идеята е да задържите червените нашественици достатъчно дълго, за да бъде решен конфликта по дипломатически път. Може би точно затова Корейската кампания не попада твърде често във фокуса на производителите на игри. Просто тук задачата на янките не е да демонстрират своето превъзходство над останалите нации, а просто да изпълнят мисия съгласно резолюция на ООН. Къде-къде по-ефектно е например да се направи симулатор за победоносните набези на янките в Персийския залив или бивша Югославия… Така че ако искате да играете с МиГ от страната на червените, ще трябва да се задоволите само с единичните мисии.

Всъщност симулацията на въздушни битки е само част от действието на играта. Освен с пилотските си умения, ще се наложи да блеснете и с тактическо планиране. А то, уверявам ви, не е никак лесно. Преди да се впуснете в някоя мисия трябва да определите целите и задачите и на останалите въздушни ескадрили. Всъщност по време на вашата операция се симулират военните действия на цялото бойно поле. По същия начин бяха организирани мисиите и в легендарния Flacon 4.0, който за отрицателно време стана еталон за реалистичен симулатор. “MiG Alley симулира боеве на огромна площ – 1500 на 1000 километра. Въпреки това обаче играта има сравнително непретенциозни системни изисквания и ще тръгне и на машини от типа на Pentium 166”, споделя Род Хюд, дизайнер на играта. Колкото и невероятно да звучи това, изглежда наистина е така. MiG Alley работи сравнително добре и в софтуерен режим при разделителна способност 800Х600, ако процесорът ви работи на около 300 мегахерца.

По отношение на реализма играта е първокласна. Изисква се доста внимание и тренировка, за да овладеете тънкостите в управлението на първобитните реактивни самолети. Веднага ще забележите разликите в бързината и маневреността на МиГовете и Сейбърите, Ще забележите, че за разлика от своите съвременни аналози, те се тресат и скърцат при всеки по-рязък вираж, често губят височина и управление, а при по-високите скорости стават тромави и трудно маневрират.  Освен това пилотът не разполага с луксове като автопилот, електронна навигация или пък радар. Единствената “екстра” е радиолокационният далекомер, който може да сигнализира за самолети, появили се пред носа на вашата бойна машина. Неговото действие обаче се ограничава до огромна червена лампа, която започва да мига и писука върху вашето табло. Иначе всички останали уреди в кабината са абсолютно механични. Просто ще трябва да се научите да се ориентирате по циферблатите със стрелки и лампови индикатори.

Ако сте истински ценител на реалистичните симулатори и имате време (и нерви) за свръхманеврени въздушни преследвания, MiG Alley сто процента ще ви грабне веднага. По всичко личи, че хората на Empire Interactive без притеснение могат да мерят сили и с титаните в този бранш като Jane’s и Microprose.

Автор: Морган Кроу