Metro: Last Light

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Поразителната история на Димитрий Глуховски за опустошената от ядрена война Москва и страховитите чудовища, дебнещи последните оцелели, намерили приют в подземните метро тунели на руската столица, привлече вниманието на милиони читатели от цял свят. Както и, разбира се, на украинското студио 4A Games, което включва бивши служители на GSC Game World (известни със S.T.A.L.K.E.R.).

Първият проект на компанията – Metro 2033, бе увенчан с успех. Един изпълнен с изключителна атмосфера шутър от първо лице, в който се борите всячески за своето оцеляване. Неговото продължение – Metro: Last Light, обещава да бъде дори още по-добро.

Що за история ще предложи?

За добро или лошо Metro: Last Light не се базира на втората книга на Глуховски – Metro 2034. Вместо това играта предложи един изцяло нов наратив, съобразен изцяло с изискванията на руския писател. Той ще консултира 4A Games и ще участва в написването на диалозите.

Все още знаем твърде малко за историята в Metro: Last Light. 15-минутната геймплей демонстрация обаче говори сама за себе си. Отново ще поемем управлението на Артрьом – главният герой от първата част. Сега неговите съграждани гледат на него като на истински герой. Още в самото начало играта ще ни пренесе там, където трябва – в дълбините на опасно дългите тунели на московското метро. Артрьом се кани да излезе на повърхността заедно със своя помощник Павел. Разбира се – не и без така необходимите маски. „Пролетта почти е на прага ни”, коментира Паввел веднъж щом дневната светлина заслепява очите им. Небето е мрачно и дори жестоко – сякаш наближава силна буря.

Metro: Last Light изглежда дори по-добре от оригинала

4A Games са подобрили значително специално създадения за поредицата енджин, като вниманието към детайлите е все така голямо.

Изведнъж гръмотевица раздира града. Дъжд започва да се сипе над главите на Артрьом и Павел. „Първият дъжд след войната, май”, провиква се Павел. Бурята се усилва и двамата са принудени да намерят подслон, след като друг гръм събаря цяло дърво пред очите им. Изведнъж се натъкват над тяло с работеща газова маска. Човекът е починал съвсем наскоро. Въпреки това мутиралите насекоми вече са започнали да се хранят с разлагащата му се глава. Разбира се, те нападат Артрьом и полазват по визьора му. С няколко ловки движения те вече са размазани по стъклото на противогаза.

Тук идва и първият нов геймплей елемент

Сега ще трябва да поддържате маската и чиста. Това не става автоматично. Напротив. Действието е ръчно. Може да ви се наложи да го направите дори по време на битка, тъй като кръвта на съществото пред вас се е пръснала по нея.

Отново, звуковият дизайн на Metro: Last Light е първокачествен. И най-малкият шум се увеличава многократно от пълната тишина, царяща в мрачната сграда.

Само след няколко стъпки Артрьом намира пушка двуцевка, но мутант изскача и го събаря на земята. След кратко боричкане той насочва дулото към брадичката на съществото и натиска спусъка. Кръвта опръсква стъклото на маската.

Двамата с Павел най-накрая напускат сградата и се озовават отново под дъжда. Пред тях се озовава катастрофирал самолет. Може би в него ще намерят нещо полезно? Освен скелети, разбира се. Веднага щом се озовават в пилотската кабина обаче, Артрьом и Павел изживяват внезапен флашбек и стават свидетели на последните мигове на хората в самолета.Пилотът изпада в паника, стъклото се напуква и изведнъж самолетът бива погълнат изцяло от изпречилия се пред него ядрен взрив. Отново в реалността – Артрьом сваля маската си, за да повърне.

Не е тайна, че Тъмните имат способността да изпращат халюцинации на хората

и да ги карат да изживяват моменти на ужас като този. Самият факт, че като малък Артрьом е имал контакт с тях, го е направил устойчив на техните психози. Но само до известна степен.

Героят помага на Павел да се съвземе и веднага щом излизат от самолета, гигантско прилепоподобно същество хваща Артрьом и го понася над развалините. Писъците му раздират Москва. След като го стоварва с трясък на земята, още чудовища от този тип изскачат от сградите. Героят вади двуцевката и се подготвя за битка.

Авторите твърдят, че са се постарали да подобрят престрелките в сравнение с първата част. И от направената демонстрация това определено си личи.

Що се отнася до стелт елементите, онези от вас, които искат да избегнат дадена престрелка, ще имат този шанс. Сега изкуственият интелект е значително преработен, така че да ви позволи подобни опции.

Обратно към демонстрацията – Павел и Артрьом се опитват всячески да се измъкнат от ордите от чудовища. Влизат в най-близката сграда, но и чудовищата ги последват през изпочупените прозорци. Двамата започват да бягат по стълбите надолу, само за да открият, че изходът им е запречен от гигантска врата. Изведнъж, в последния момент, тя се вдига, а войници с огнехвъргачи опожаряват всичко пред тях. Павел и Артрьом са в безопасност. Поне засега.

Автор: Петър Йорданов