Medal of Honor: Spearhead

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Скачали ли сте с парашут? Попадали ли сте в сърцето на нацистката империя, макар и само наужким? А ако ми кажете, че не сте се возили и на танк Т-34, значи е време за Медал на Честта: Копиеглав! 🙂

6 юни, 1944 (D-Day)
Намирате се на транспортен самолет и летите над Нормандия. След финалните приготовления и проверка на екипировката целият отряд парашутисти е готов за десанта. Внезапно ракета удря самолета. Без повече колебание всички вече са се понесли надолу, право към нацистките укрепления. На височина от 1000 метра се вижда само артилерийския огън и разтворените парашути на оцелелите войници от отряда. Мнозина се прощават с живота си още във въздуха. За щастие вие сте един от успелите да се приземят на покрива на къща, фрашкана с нацисти…

Така започва последният и засега единствен експанжън за излезлия преди около 10 месеца 3D-хит на тема World War II – Medal of Honor. По мое мнение дори само това брилянтно начало е гаранция, че цялата игра ще е изпълнена с екшън и динамика. И както стана ясно малко по-късно – не съм се лъгал.

Нека започна обаче с това, че началната сцена е едно към едно изкопирана от мини-сериите по НВО.

Band of Brothers

Всякаква прилика с тях не трябва да ви притеснява, защото и по-нататък в експанжъна ще се натъкнете на много моменти, които са заимствани от гореспоменатите филмчета. Но ако се замислите, със сигурност ще се сетите, че дори и в оригиналния МОН:АА голяма част от сцените бяха взети назаем от друг филмов хит – “Спасяването на редник Райън”. Естествено, това не е причина Spearhead да е глупава или плагиатствана игра. Дори напротив. Използвайки добри идеи, програмистите от геймстудиото 2015 са направили един много, ама много качествен експанжън. Сетихте ли се, че Spearhead всъщност означава

Копиеглав…

Интересен буквален превод, който за радост на феновете на МОНАА ще оставя без коментар. 🙂 При малко по-творчески подход Spearhead трябва да се разбира и като “авангард”. Всъщност точно това ще се очаква от вас – да бъдете острието на съюзническия удар срещу нацистите.

Смятам да започна с едно нещо, което в никакъв случай не приближава експанжъна на МОН:АА нагоре по скалата на положителните оценки. Става въпрос за това, че на най-високо ниво на сложност един неопитен играч може да мине Spearhead за не повече от 4-5 часа. Така се оказва, че 2015 не само са копирали от филма Band of Brothers, но са направили и игра, по-кратка от самия филм. 🙂 Това обаче е без значение, защото Band of Brothers, опа Spearhead де, си има достатъчно други положителни черти и определено си заслужава парите.

Този път

няма да поемете ролята на Mike Powell

а ще влезете под кожата на сержант Jack Barnes. С него ще трябва да минете през 9 нива, групирани в три мисии из Белгия, Франция и Германия. Повярвайте ми – по-динамични и увлекателни 210 минути не бях изживявал досега. Целият експанжън се минава на такава скорост, че ако за секунда се разсеете и заплеснете, определено ще загубите сюжетната нишка и може да се окажете проснат на земята в краката на колегите си. Сравнявайки го с МОН:АА, мога спомена, че тук има много по-разнообразни и доста по адреналиноповдигащи моменти. Spearhead е един много оригинално измислен експанжън – като се започне с парашутния десант в началото, мине се през мисията, в която ескортирате камион с провизии, карайки огромен танк, стреляйки с картечницата му, и се стигне до мисията, в която търсите медик под дъжда от артилерийския обстрел, тичайки от окоп на окоп. Трябва да се има предвид и фактът, че вече много по-рядко ще бъдете оставяни без съекипници, което само по себе си говори за по-голямата динамика и по-дивия екшън, на който ще станете свидетели и в който ще бъдете участник.

Като всяко уважаващ себе си допълнение, и Копиеглав оправя доста неща в стария МОНАА. На първо място ще спомена по-високото AI на противниците, които вече не се колебаят да мятат гранати или да се крият и бягат, ако видят, че ги превъзхождате. Има няколко нови скина на враговете ви, както и около

20 нови оръжия

Това, естествено, е доста относително като се има предвид, че вече всяка страна в конфликта ползва собствени пушкала. За пример ще дам американците, които ползват Colt .45, а британците – европейския клонинг на този пистолет, наречен Webley. В Spearhead има и няколко нови статични оръдия като Flak 88, с което можете да стреляте по време на мисията в Берлин. Най-якото оръжие обаче си остава Gewehrgranate – това е чист Mauser с прикачен към него гранатомет. С него определено можете да създадете доста проблеми на нацистката сган. Засега това оръжие присъства само в демото на Spearhead, но със следващия пач ще бъде добавен и в цялата игра.

Смятам, че е редно да спомена нещо и за мултиплея, при който като че ли има най-много промени. В началото прави впечатление новият тип игра (tug of war), както и дванайсетте нови карти. Друга много очебийна промяна е скоростта на играчите – те вече се движат доста по-бързо, което със сигурност ще промени динамиката на мрежовата игра и ще подобри рефлексите на участниците в нея.

Графиката на Spearhead

е малко по-добра от тази на оригиналния МОН:АА, но със сигурност не е на нивото на други яки игри, излизащи в момента. Все пак не трябва да забравяме, че това са възможностите на добрия стар Quake 3 енджин. Все пак евалла на програмистите от 2015, които са изстискали от него толкова много. Spearhead подобрява визуализацията на експлозиите и движенията на противниците като е добавена и една нова графична благина. Става въпроса за интеракцията с дърветата – те вече могат да се прекършват, да падат с гръм и трясък или просто да губят част от клоните си. Когато примерно ги подложите на ракетен обстрел, ще видите как част от тях се разлита.

Саундът и озвучението в Spearhead не са променяни особено, а композитор на музиката отново е Michael Gracchio. Впечатление прави фактът, че вече всички войници говорят с различен акцент, което със сигурност допринася за по-реалистичната атмосфера на играта.
В края на този материал се сетих за едно чувство, обзело ме, докато преигравах МОН:АА и експанжъна Spearhead. Всеки път, когато пред себе си видех камион или танк, тичешком отивах до вратата му и натисках “Е” (за тези от вас, които не са играли Battlefield 1942, уточнявам: там така се влиза в МПС-та). За жалост МОН:АА не предлага опция като шофиране или управление на танк, но навикът, придобит от Battlefield, си остана. В този един момент се запитах, защо, аджеба, съм седнал да играя заглавие, което ме ограничава повече от Battlefield? Дали ако програмистите от 2015 се бяха стегнали, можеха да направят още по-комплексна игра, или просто такова е било заданието на издателите от EA? На тези въпроси не мога да си отговоря – факт е, че се чувствах ограничен и с орязани възможности. Въпреки това Spearhead е един много добър експанжън и ви гарантира няколко часа динамика и екшън. “Копиеглав” определено си заслужава, но остава въпросът дали и струва да се дават толкова пари за 4-5 часа фън. Аз мисля, че все пак си струва…

Автор: Орлин Широв