facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Mass Effect
Ревю | 01.07.2008 | автор: Георги Панайотов


оценка:
Производител:
Bioware
Издател:
Electronic Arts
Жанр:
Екшън, Ролева игра
Платформа:
PC
сайт на играта »
Цена:
29.95 лв.
купи играта »

плюсове

Гигантска вселена, много тайни локации и страхотен сюжет

Революционна за жанра бойна система

Микс между ролева игра и шутър от ново поколение

минуси

Високи системни изисквания

Объркване при намиране на задачата за куест

Леко еднообразие на планетите

Bioware като че ли са наказани да бъдат велики. Всяка тяхна игра успява да революционализира по един или друг начин ролевите приключения. По същия начин, по който Blizzard влияе на развитието на стратегиите. Baldur's Gate показа как се прави изометрично RPG, Icewind Dale пък изрита Diablo по голямото, червено "Д" доказвайки, че един hack&slash също може да има богата история и комплексна система от игрови правила. Ретроспекцията ни продължава с Neverwinter Nights - едно от първите успешни 3D RPG-та с революционна система за създаване на модове за него. И приключваме с Knights Of The Old Republic и Jade Empire - най-брилянтната Star Wars игра на всички времена и една от най-красивите азиатски приказки, излизали за PC. Затова не е чудно, че около Mass Effect се вдигна толкова много шум, а самата игра бе чакана с невероятно нетърпение.

Едно скандално начало

Mass Effect се появи първо за next gen конзолата на Microsoft Xbox 360. Малко след това играта бе въвлечена в огромен скандал заради кратка лесбо сцена в нея. Всичко щеше да мине мирно и тихо, ако Fox News не бяха решили да раздухат нещата и в общи линии да направят един от най-брутално негативните PR кампании за цялата си история. Крайният резултат бе, че играта стана дори още по-популярна, а еротичните сцени бяха резнати в РС версията. Цялата история около скандала можете да прочетете в мартенския брой на PC Mania.

Необятният космос

Mass Effect не си губи времето да те въведе във вселената си с дълги предистории и диалози. Оформяш персонажа си по свой образ и подобие (или като Starbuck от Battlestar Galactica в моя случай), разхождаш се за кратко на борда на Normandy VI и се изстрелваш към повърхността на планетата Eden Prime. Изритан директно в екшъна, трябва да преодолееш настъпилия смут какво точно играеш в момента, защото Mass Effect не е стандартната ролева игра. Претрупан с инфо за ситуацията и помощни балони за управлението на героя ти, усещаш, че играта плавно е успяла да те погълне. А мощният шут, с който си вкаран в центъра на действията, е едно безобразно добро дизайнерско решение.

Aко сравним Mass Effect с игра на покер, то Eden Prime е като първото раздаване на картите - маркират се злодеите в сюжета (расата от интелигентни машини Geth и баш лошковецът - Saren), както и главните герои. Дава ви се кратко представа за това какво ви очаква до края на играта - поредица от спиращи дъха моменти.

Създаване на герой

За да оформите своя аватар, ще имате избор от 6 различни игрови класа. Всъщност те са три основни и три хибридни. Soldier-ът е стандартният "ударен" клас. Неговата сила са възможността да борави на професионално ниво с всички оръжия и типове броня (лека, средна и тежка), както и да развива талантите си за тях. Това е най-издръжливият и лесен за игра клас, поради факта, че цялата интеракция с него се изчерпва на базово ниво - насочи мерника/натисни спусъка, което го прави перфектен за новаци.

Engineer-ът е техническият гений, добър в разкодирането и препрограмирането на терминали и роботи, както и в манипулацията на технологиите около себе си. Съчетава част от уменията на войника, но с тази разлика, че не може да носи тежки брони и не е способен да изучава таланти за повечето оръжия. Във фентъзи игра щеше да бъде клас Паладин.

Adept е "магьосникът" в Mass Effect. Физически най-слаб, той компенсира леката си броня и невъзможността да специализира в повечето оръжия с множество специални умения, подобряващи неговите параметри или влияещи на враговете (парализа, телекинеза и други).

Infiltrator-ът, Sentinel-ът и Vanguard-ът пък са хибридни класове, получени от комбинация на първите три (пример: солджър, носещ средни брони и използващ магически умения). Не изпитвайте големи колебания при избора си - няма перфектен или най-добър/най-слаб клас, просто потърсете този, който най-много ще съвпадне със стила ви на игра. Mass Effect предлага множество ситуации, в които даден клас има предимство над останалите, но това се компенсира от двата съратника, които можете да вземете със себе си по време на всяка мисия.

Нетипичен геймплей

Вече споменах, че Mass Effect е революционна за жанра игра. Тя не е първото RPG с shooter елементи, но определено е първото такова, което ще зарадва еднакво както ролевите, така и екшън феновете. За разлика от предишните заглавия на Biwoare, всичко в Mass Effect се случва в реално време - битки, диалози, планиране и раздаване на команди. Ако авторите бяха пуснали играта като squad-based тактически шутър без ролевите елементи, пак щеше да бъде едно от най-добрите заглавия за годината.

Разполагате с 4 типа оръжия + гранати. Това са пистолет, карабина, снайпер и пушка помпа. За тях няма амуниции - има фактор прегряване, т.е. колко изстрела можете да направите, преди пушкалото да откаже, след което трябва да го изчакате да се изстуди. Освен това с всеки следващ изстрел точността му пада, което можете да го компенсирате с увеличаването на талантите за боравене с него, клякайки или със специални умения.

Битките протичат като във всеки типичен шутър - с много екшън и свистящи около шлема ви куршуми. Дори самата мисъл, че зад всичко това стои ролева система, мятаща "зарчета" като луда, изчислявайки различни показатели във всяка секунда, звучи невероятно, но е факт. По всяко време можете да набиете шпацията, за да получите време за секунда размисъл и активиране на специалните умения на своите колеги.

Развивайки талантите на героя си, ще отключвате и спешъл режими за пушкалата, позволяващ продължителна точна стрелба за кратък период. Всеки защитен костюм пък има определени щитове, като след тяхното изчерпване започвате да търпите директни щети. В случай че падне някой от другарите ви и не разполагате с умение за съживяване, ще трябва да изчакате края на схватката, преди той да може да се върне в играта. Единственият критичен момент е собственото ви здраве - умре ли главният герой, следва Game over.

Ъпгрейди

Ще можете да подобрявате всяко едно пушкало с модификации, променящи типа щети, които нанася или добавящо специфични статистики към него (-20% точност + 20% пробиване на щитове, например). Системата за мениджмънт на персонажите и ъпгрейдите е изключително интуитивна. А ако багажът ви не може да поеме повече предмети, можете да превърнете част от тях в omni-gel - универсален ресурс, необходим за повечето действия в играта. Ще можете да закупите и ъпгрейди за слотовете си за гранати и med gel. Мед гелът пък е универсално средство за лекуване на всичко, така че няма да се разправяте с десетки типове аптечки.

В момента, в който поемете по пътя на Сталкера - спецчастите в света на Mass Еffect, освен че ще отворите още едно талантно дърво за развитие, ще се изправите и пред космическата карта. Светът на играта е гигантски, позволяващ ви да стъпите на почти всяка една от планетите в него. Веднъж попаднали на повърхността на някой свят, ще имате достъп до М35 МАКО - бронетранспортьор, навяващ меланхолични спомени за геймкласиката Moon Patrool. Чудото е въоръжено с картечница и оръдие, може да подскача и да се катери по вертикални скали. Проучването на планетите ще отключва достъпа ви до специфични артефакти и второстепенни куестове. На някои от тях има и минерални струпвания, които веднъж разкрити, ще ви носят постоянен приток от доходи, превръщащи съдържанието на магазините в играта в лесно достъпен ресурс. Именно на борда на МАКО ще преживеете и едни от най-внушителните бос битки в играта.

Въпрос на чест

Голяма част от действието в Mass Effect изисква взаимодействие с останалите персонажи и герои в играта. Мога само да предполагам, колко безсънни нощи са прекарали сценаристите на Bioware, за да изпълнят вселената на последното си заглавие с толкова много уникални и интересни личности. Именно личности - там, където дизайнерският отдел е достигнал пределите на графичната платформа, за да предаде уникалност на всяка една от тях, се намесва актьорски състав, създал един от най-добрите войс-актинги в гейминдустрията до момента.

Постепенно ще се отключват нови опции за диалозите, а всеки един разговор може да доведе до кървава баня или мирно разрешаване на ситуацията. Всяко едно от действията ви, всеки един отговор, който дадете, ще ви поведе по пътя на Парагона, неутралитета или Ренегата. Финалната визия за главния герой ще определи и края на самата игра, което, съчетано с множеството игрални класове и комбинации от съпорт персонажи, вдига неимоверно коефициента на преиграване на заглавието. На няколко пъти ще бъдете изправени пред няколко наистина тежки дилеми, в които на пръв поглед няма решение, което да е изгодно за вас или за другите страни. Уви, точният баланс между екшън и диалози не е намерен, като в определени моменти единият от двата елемента доминира прекалено дълго.

Спираща дъха

Ако Mass Effect има недостатък, който трябва да бъде споменат непременно, то това са системните й изисквания. Играта иска наистина силна машина, но ако разполагате с нея, тя се отплаща с една от най-страхотните визии. Не, не е като Crysis, но там където енджинът издиша, е добавена креативност и уникалност, за да се създадат едни от най-спиращите дъха гледки. Всяка планета е уникална, всеки един специален ефект - зареждане на щитове, експлозии, прелитащи куршуми - карат ченето ви да увисне. А извънземните раси, ви влизат толкова силно под кожата и са толкова реалистични, че можете да се закълнете, че ако някога човечеството излезе сериозно в космоса, точно така ще изглеждат първите ни вселенски другарчета.

Времетраенето на играта също впечатлява. Само за проследяването на основната куест линия в Mass Effect ще ви трябват около 20-на часа при първото изиграване. Ако искате да се потопите напълно в играта, да изследвате всяко едно нейно кътче (включително и скритите планети), ще са ви нужни около 30 часа и то при положение, че някои от страничните задачи се отключват само след изпълнението на специфични условия или диалози, които пък зависят и от допълнителните членове на групата ви.

След няколко дни с Mass Effect не е трудно да разберете защо играта спечели титлата за най-добро Xbox 360 заглавие. Независимо дали сте фен на шутърите, ролевите игри или просто изключително добрите sci-fi сюжети - това е играта за вас. 


Предисторията

Човечеството тръгва по следите на отдавана изчезналата цивилизация на протеаните. На базата на откритите технологии то дръпва много рязко напред и съвсем скоро вече обикаля планетите със скоростта на работлива пчеличка. Естествено, успява да се натресе на останалите раси в галактиката и скоро става най-младият член в космическия съвет. Там хората се сблъскват с доста рязка форма на междувидова дискриминация, с която ще трябва да се оправяш по време на цялата игра. Почти всеки информационен терминал, куест или по-важно събитие в играта ще добавя кратки статии към кодекса - енциклопедия в wiki стил, предлагаща подробна информация за всичко във вселената на Mass effect - до най-малкия детайл.
 
системни изисквания
Core 2 Duo 2.0 Ghz, 2 GB RAM, 256 MB видео карта с Shader3.0, Win XP/Vista
напиши коментар
 

380 мнения
профил »
des каза на 02.04.2009, 19:08 ?. :

Както казах-ревюто е супер (сега да имаше и емоушънки)

784 мнения
профил »
veluvian каза на 16.04.2009, 22:56 ?. :

Само една поправка - не сталкер, а спектър, но предполагам грешката е случайна. :)

103 мнения
профил »
Statis каза на 30.04.2009, 19:08 ?. :

Не знам защо, но тази игра, въпреки многото други които съм играл през живота си, се превърна в любимата ми.осега съм я превъртял 12 пъти и не мога да спра. Никога не съм харесвал игра толкова много.

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 20.05.2009, 15:50 ?. :

...защото играта си я бива, и който я подмине изпуска за цял живот =)

363 мнения
профил »
ToxicWaste каза на 29.01.2013, 23:45 ?. :

Пълен боклук от биовар, нервите ше си изпускате с тва дърво мас дефект за две криви диалогови опции да сменяте, не това беше в третата игра, в единицата има три диалогови опции ехаа само че пък повечето пъти и трите водят към една и съща реплика, страховит хит от биовар е това направо се чудя как са се справили с диалозите тези хора как въобще знаят какво е диалог/разговор тези антисоциални глупаци биовар

380 мнения
профил »
des каза на 30.01.2010, 12:48 ?. :

Съгласен съм!

40 мнения
профил »
SlimShadyFan каза на 04.02.2010, 23:14 ?. :

Напълно съм съгласен с мнението на Statis и на VK_ - тази игра е просто невероятна във всяко едно отношение и не бива да бъде изпускана. Истински шедьовър на гейм индустрията!! BioWare са истински гении!! По принцип не съм фен на RPG игрите, но за тази игра направих изключение. И само след седмица игра, толкова много ми харесва, че просто ми се къса сърцето когато трябва да натисна Exit Game. Невероятна история, запленяващ геймплей, страхотно актьорско озвучение на всички диалози и песните и мелоодите в игрите са просто перфектни - направо галят ухото. Тази игра заслужава всички високи оценки, които е получила, защото Mass Effect е една от най-добрите игри, която гейм индустрията е създала. Препоръчвам играта на всички фенове на поне един от двата жанра - RPG и Екшън - защото комбинацията е невероятна!! И нека силата бъде с командир Шепард и неговият отряд!! :)

350 мнения
профил »
dprime каза на 13.12.2010, 22:46 ?. :

Една грешчица-не е N6,a N7.

1295 мнения
профил »
hyper' каза на 17.07.2011, 01:16 ?. :

11-ата най-добра игра евър.

363 мнения
профил »
ToxicWaste каза на 17.01.2013, 18:20 ?. :

Как сте могли да дадете отлична оценка на това недодялано дърво с плоска, проста графика като летва плоска понякога се чудя наистина, пълен боклук

195 мнения
профил »
vaskoleon каза на 17.01.2013, 18:30 ?. :

Ей ToxicWaste лайненце мизерно, тази игра не е излезнала преди два дена, боклук, че да има много добри графики!!! Хващам се на бас че ИЗОБЩО не си я играл и вече даваш мнение, пръдня такава!!!

363 мнения
профил »
ToxicWaste каза на 29.01.2013, 23:38 ?. :

Ти явно много си я играл тая стар трек мизерия щом влизаш в стари ревюта на биовар ветър да правиш, да не би този твой коментар да е бил тук преди да напиша своя, не знам не ми се вярва да си толкова тъп фен на мас кенеф, този твой коментар ренегейд ли се брои май от тъпите диалогови опции си избрал момче, повече късмет с колелото следващия път глупак
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Mass Effect

Тактика:
Подробен стратеджи гайд на играта, която трябва да бъде превъртяна най-малко три пъти.

новини:
Сценарият на филма по Mass Effect е вече завършен. Негов автор е Марк Протосевич, отговорен за заглавия като „Тор“ и „Аз съм легенда“.
Digital Horse предлага всички свои дигитални версии на комикса по Mass Effect напълно безплатно, за да отбележи предстоящия Comic-Con в Сан Диего.
Heat Vision съобщиха, че Legendary Pictures закупи правата от EA за екранизация на Mass Effect - култовото научно-фантастично RPG на BioWare.
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Mass Effect 2 96
Mass Effect 3 82
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Mortal Kombat Komplete Edition 207
Mass Effect 2 96
Prototype 86
Dead Space 3 80
Dark Souls II - видео ревю 72
Assassin's Creed IV: Black Flag 71
DmC Devil May Cry 66
Portal 2 65
Grand Theft Auto V 61
Dishonored 58