Martian Gothic: Unification

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Обикновено разделям игрите-куестове на три основни вида: при първия от тях производителите залагат главно на графичните прелести, а таковa нещo като добър gameplay e направо непознатo и за да се компенсира липсата му, се слагат няколко абсолютно безсмислени и тъпи загадки (обикновено свързани с някакво досадно подреждане на предмети) – типичен пример е Atlantis II; вторият тип куестове са по принцип интересни и с добър сюжет – само дето трябва да правите възможно най-нелогичните и безсмислени действия (и най-лесно се минават с просто експериментиране, като започнете от най-тъпата комбинация – по този повод си спомням началото на играта Lost in Time – там трябваше да влезете в градината на една къща, градината бе заобиколена от невисока ограда, портата – заключена с катинар, точно пред вратата пасе кон, а наблизо има спрян трактор… и за да влезете трябваше да дадете на коня една ябълка и той (нахранен, вероятноJ) си тръгва, след което да излеете киселина (от акумулатора на трактора) върху катинара и той изчезва! Разбира се, всеки нормален човек щеше да изяде ябълката и да замери коня с огризката, след което просто да прескочи оградата!

Третият тип куестове обаче ми харесва на много – богат сюжет и интересен gameplay и най-вече –

логични загадки и логични решения!

В тези игри като намерите компютър ще го използвате именно като компютър, а ако имате радиопредавател – е, ще радиопредавате, разбира се… а за да намерите решенията, ще трябва да разчитате основно на взаимодействието между персонажите и околната среда и търпеливо да събирате, обменяте и да осмисляте събраната информация.

След такъв обширен увод следва да сте се досетили, че новата Martian Gothic: Unification спада именно към този последен и предпочитан от мен тип куестове. Основното в него е точно това – събиране и осмисляне на информация и взаимодействие между персонажите и околната среда – и понеже стана въпрос за персонажи – тук ще имате точно трима герои и ще можете и ЩЕ ТРЯБВА да ги използвате и тримата – по различно време, различно място и за различни действия (в играта има и малко екшън – ще намирате оръжия и ще се наложи да ги използвате – по което малко прилича на System Shock, но стрелбата далеч няма да е основното средство за решаване на проблемите). И за да продължа с хвалбите – към прекрасния gameplay ще трябва да добавите и невероятно

интересния и завладяващ сюжет

– играта е създадена по специално написан за целта роман от известен автор-фантаст и се следи с огромен интерес не само като компютърна игра, но и като истински игрален филм, в който при това ще можете да се превъплътите в главните герои.

Самите главни герои са пилотът Kenzo, микробиоложката (грозна мъжкарана) Matlock и Karne – агент от отдела по сигурността към корпорацията Earth Control. Те са изпратени с малък кораб до Марс да разследват причините за неколкомесечната липса на всякакви признаци на живот на марсианската база Vita. Базата Vita е била създадена за изследване на откритите в дълбините на Марс следи от живот и е била добре подсигурена срещу всякакви знайни и незнайни извънземни опасности, включително чрез M.O.O.D – това е централният компютър, създаден на основа на съзнанията на живи хора и е абсолютно уникален, тъй като е способен на практически разумни действия извън заложената му програма като истински човек.

Последното известие от базата от базата е кратко и неясно радиопредаване, в което обаче изрично се набляга на едно-единствено нещо – ако се изпратят нови хора, то те трябва да се ръководят от принципа

“stay alone, stay alive”.

По тази причина и всеки от тримата изследователи прониква в базата през различни входни шлюзове, но за нещастие преди това корабът им почти се е разбил при приземяването и те едва са успели да се измъкнат от експлодиращите останки само с по няколко лични дреболии в джобовете.
Това е и истинското начало на вашите приключения – да вкарате хората си през шлюзовете в базата и първото ви препятствие е M.O.O.D – почти всички врати са херметично затворени и блокирани и трябва да приложите различни способи, за да ги отворите. Още при първите ви стъпки ще ви стане ясно и нещо друго – че персоналът на базата е мъртъв… но не съвсем!!! Така че ще бъде хубаво да успеете да си намерите и някакво оръжие. За да е картинката пълна, ми се струва, че играта има и deadline – едно-две денонощия през които трябва да успеете да се справите с положението преди и вашите персонажи да ги сполети съдбата на хората от базата (но все пак нямах практическа възможност да напредна много в куеста, така че мога и да бъркам).

Няколко думи за графика и звук – на ниво! Богата и добре изпипана изцяло 3D-графика плюс добро озвучаване на речта и много подходяща за трилър музика, която спомага за създаване на действително страховита атмосфера.

Интерфейс – само с клавиатура или joypad и по тази причина малко бавничък – трябват ви доста натискания на клавишите, докато отворите inventory-то си и изберете необходимия ви предмет и опцията за използването му. За сметка на това интерфейсът има едно огромно преимущество – винаги, когато сте в близост до нещо, с което можете да взаимодействате, в горния десен ъгъл на екрана ви се появява една лупа – така че забравяте за проблема “hunt the pixel on the screen”. Имате клавиши, с които можете да си избирате кой от героите ви да бъде активен за момента, както и можете да разглеждате едновременно наличните във всеки един от тях предмети едновременно (героите ви трябва да стоят разделени, но трябва и да си взаимодействат – и в базата има пневматична поща, чрез която ще можете (поне така предполагам) да разменяте дребни предмети между тях.

А сега единственият недостатък на играта – разпространява се от Talonsoft! Те са прочути като разпространители на не особено интересни и евтини игри тип wargames и повечето геймъри се отнасят с предубеждение към тях (и може и да са прави, тъй като служителите на Talonsoft са убедени, че играта Martian Gothic: Unification е… стратегия! – и съответно са я пъхнали при менюто със стратегиите на сайта си).

И за да завърша – ето един лек намек за отговора на въпрос, който със сигурност ще ни го задавате много пъти в редакцията – как, по дяволите, да си запазим играта? Няма да ви отговоря направо, тъй като това все пак е quest, но ще ви подскажа, че savegames можете да правите само на определени места и в съвсем ограничени количества и тези места са свързани с компютър и със… savegame на игра!

Автор: Генко Велев