Magicka

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Да си магьосник не е лесно. Винаги някоя магия може да те опържи или втресе с електрически заряд. Току-виж без да искаш си пуснеш камък върху главата. Или просто се самовзривиш като балонче, пълно с кетчуп. В Magicka това е ежедневие. Особено за нескопосаните магове.

Добре дошли в света на едно от най-непретенциозните екшън-приключения, които са попадали в ръцете ми напоследък. Което се смее в лицето на всички фентъзи книги, игри и филми, правени някога, и същевременно предоставя един ужасно увлекателен геймплей, който изумява с привидната си простата, зад която се крие една от най-оригиналните системи за магии, правени някога. Но всичко по реда си…

Magicka ще ви замери директно в свят, който всеки ще разпознае на мига

В него има зъл магьосник, орди от чудовища и непокорни племена. А вие – разбира се – ще трябва да го спасите. Ваша милост поема управлението на малък качулат заклинател, въоръжен единствено и само със своя меч и гигантски жезъл. Перспективата, от която ще наблюдавате геройчето си, е фиксирана и изометрична. Нещо като Diablo. С тази разлика обаче, че е изцяло 3D и всичко е безкрайно шарено, живо и ужасно красиво.

Още в самото начало вероятно ще забележите, че Magicka e пропита с различни отпратки към безброй фентъзи светове. Броени мигове преди началото на приключението ви ще се натъкнете на Жезъла на Белия магьосник, а малко по-късно ще извадите Екскалибур с все камъка, в който е забит…

Въобще – от Magicka блика наивност на талази. Това е игра, която не иска да се взима на сериозно. Това си личи дори и от начина, по който са озвучени репликите. А той е меко казано дебилен и трудно може да се опише. Трябва задължително да се чуе.

Макар и да наподобява Diablo, Magicka всъщност не е ролева игра, а най-обикновено екшън-приключение. В него инвентар в пълния смисъл на думата няма да откриете. Дори NPC-тата се бъзикат с това. Някои от тях са готови да ви възнаградят с торба жълтици за това, че сте ги отървали от група чудовища, но вие просто няма къде да ги сложите. И екипировката е сведена до минимум. По пътя си ще се натъквате на различни мечове и жезли, всеки от които си има свои специфични активни и/или пасивни способности. Но нищо кой знае колко интересно.

Най-впечатляващият елемент от Magicka безспорно е

системата за правене на магии

Както вече стана дума – вие сте заклинател. При това особено мощен. Нямате мана, нито каквито и да било таймери, които да пречат на мятането на магиите. Тайната в успеха се крие в правилното комбиниране на различните елементи. Разполагате с общо 8, фиксирани на клавишите QWER и ASDF. Тук можем да открием огън, вода, светкавица, земя и какво ли още не. Всички те могат да бъдат насочвани срещу една конкретна цел (с десния бутон на мишката), да нанасят щети в района около вас (със Shift), да ви облагодетелстват по някакъв начин (със средния миши бутон) или да облагородяват меча ви с допълнителни способности (чрез левия).

Да вземем за пример огъня, който е фиксиран на F. Само един от тези символи ще ви позволи да направите огнена струя с десния бутон на мишката. Комбинирайки го със земя обаче, ще получите огнена топка! И това е възможно най-простото съчетание. С помощта на останалите елементи ще издигате непробиваеми барикади, ще лекувате, ще замразявате водата по пътя си, за да прекосявате дълбоките реки, и въобще – ще разрушавате и унищожавате всичко, което се изправи на пътя ви.

Но внимавайте – елементите могат да навредят и на вас, и на вашите съюзници. Ако сте се намокрили от правенето на последното заклинание и решите да мятате светкавица, ще се опържите! По-добре се подсушете с малко огън. Но ако вече сте сухи, огънят директно ще ви опърли. Няма страшно – ще го потушите с вода.

В началото магическата система може и да ви се стори леко предизвикателна. Но след няколко часа практика ще замеряте заклинания по ордите си от противници като истински професионалисти. Ще се сражавате на 14 изключително разнообразни нива, населени с всевъзможни по вид чудовища, всяко от които си има свои специфични плюсове и минуси, както и набор от специални атаки. Ключът към успеха, разбира се, се крие в правилното прилагане на магическите заклинания. И от бързите ви реакции.

Макар и на теория да е възможно да пребягате през играта сам-самички,

Magicka безспорно е в пъти по-интересна в кооперативен режим

Горещо ви препоръчвам да си намерите няколко ентусиазирани приятелчета и да се впуснете в това уникално приключение заедно – първо през кампанията, а после и през поредица от предизвикателства, които определено ще ви изправят на нокти. Имайте предвид обаче, че Friendly Fire е винаги активен, което често създава адски комични ситуации и определено вдига летвата на трудността поне няколко метра по-високо.

За съжаление производителите все още трябва да изгладят редицата проблеми, свързани най-вече с онлайн режима на Magicka. В първите дни от премиерата на играта те пуснаха няколко поредни пача, които отстраняват част от техническите недостатъци, но определено има какво още да се иска. Но дори и с тях това е едно ужасно чаровно заглавие, което в никакъв случай не трябва да пропускате.

Автор: Владимир Тодоров