Lord of the Rings:The Battle for Middle Earth

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 мар. 2006

Сигурно малцина от вас знаят, че докато в южната част на Средната земя силите на Саурон се опитват да сломят Гондор, а Задругата на пръстена със сетни усилия се стреми да достигнат Съдбовната планина, за да унищожи Единствения веднъж и завинаги, на север се водят не по-малко епични и решаващи сражения. Тъмният господар изпраща гоблините към Самотната планина, където джуджетата, ръководени от крал Даин II Железоноги, и хората от Дейл отказват да му се подчинят. Неговата надежда била да им попречи да се присъединят към своите съюзници. По време на Войната за пръстена силите на Дол Гулдур предприемат и няколко ужасно опустошителни атаки срещу елфите от Лориен, но в крайна сметка доброто побеждава. Ужасната крепост е завладяна от дългоухите, които връщат старото название на хълма, върху който е била построена – Амон Ланк…

Има какво още да видите

И сега, когато Electronic Arts успяха да обединят двата лиценза – на филма и на всичко, писано от Толкин по темата – най-накрая ще можем наистина да поведем битка за цялата Средна земя – такава, каквато никога досега не сме виждали. Дори ще вземем участие и в гореспоменатите сражения, макар и леко променени от авторите на играта. Battle for Middle-earth II (BFME II) е в пъти по-добра от своя предшественик, не само защото се старае да се придържа по-стриктно към писаното от гениалния английски филолог, но и защото нейният геймплей не е толкова олекотен, колкото в първата част (което така или иначе не ми попречи да й се насладя). Така че пригответе се – бойният дълг отново ни зове. Битката за Северните земи тепърва предстои…

Съюзът между джуджета и елфите

и опитите на армиите на Саурон да ги съкрушат са основните неща, върху които е центрирана новата кампания на BFME II. Тя отново е разделена на две части – една за силите на “добрите” и една – за “лошите”. Макар че основният чар на първата част се криеше в ефектното пресъздаване на епичните сражения от трилогията на Питър Джаксън, двойката не е по-малко интересна. Особено за онези, които са чели и останалите творби на Толкин.

Мисиите в продължението са по-разнообразни и разчупени, в сравнение с предишната час. Командването на армиите върху умаления модел на Средната земя обаче е премахнат, а оцелелите сред края на сражението единици не преминават в следващото. Това довежда и до необходимостта да се направят няколко промени в геймплея – сега войските и героите ви трупат опит много по-бързо, в сравнение с преди, а точките, необходими за изучаването на специалните сили/магии се набавят почти с лекота. Точно този факт леко ме подразни. Поне докато не видях режима War of the Ring, но за него малко по-късно. С това свое решение разработчиците са избегнали някои от монотонните мисии в първата част (помните Еомер и роханците, нали?) и са създали една много по-спретната и изчистена кампания, за чието изиграване ще ви трябват поне десетина-дванадесет часа сериозен геймплей. Върховите точки в нея са превземането на Дол Гулдур за “добрите” и унищожаването на Ломидол – за гадовете.

Армиите на Средната земя

Шестте фракции – хора, елфи, джуджета, Мордор, Исенгард и гоблини – са балансирани перфектно. Всяка си има своите силни и слаби страни и множество специални характеристики, които ги оразличава подобаващо. А принципът “камък-ножица-хартия” е изведен до съвършенство. Например сред редиците на дългоушковците се подвизават най-перфектните стрелци. Освен това тези благородни създания разчитат много на магията, както и на по-тайният и незабелязан начин за справяне с врага. Джуджетата пък се осланят на грубата сила.

Гоблините, от своя страна, използват много ефективно своето умение да тровят опонентите си и да заливат чуждите крепости с рояци малки, гадни и дразнещи единици, които на всичкото отгоре могат да се катерят и по стените. Последните две раси имат възможността да използват своите мини и тунели, с които събират ресурси, за да прехвърлят единиците си от една част на картата до друга мигновено. Да речем, че в своята база имате две мини и решите да построите някоя тайно до основния лагер на врага. Така за секунди може да пренесете огромна част от войската си и да го изненадате.

Пиконосците като цяло също са се сдобили с едно специално умение и то е да образуват формация с изпънати навън копия. Така кавалерията няма да може да ги издебне в гръб, което най-накрая стана възможно и в BFME II.

Механика

Ако ви се е сторило, че първият BFME страда от един сравнително по-простичък геймплей, то значи двойката ще ви предложи всичко онова, от което винаги сте се нуждаели. Сега имате почти пълна свобода при изграждането на своята база, която може да бъде издигната върху което и да е кътче от картата и да бъде обградена със стени така, както намерите за добре. За жалост укрепленията са толкова лесно унищожими, че понякога се чудя дали си заслужава да пръскам ресурси заради тях. От Electronic Arts обаче се канят да ги направят малко по-полезни с един от следващите пачове.

Начинът, по който се събират ресурси, също е леко изменен. Когато тръгнете например да строите фермата на хората, ще видите, че не всяко кътче от терена е подходящо за нея. Някъде тя ще работи на шейсет процента, другаде – на седемдесет и пет да речем, а на възможно най-изчистения терен – на сто. Освен това всяка следваща ферма, построена в определен радиус от нея, няма да ви свърши почти никаква работа – ще функционира най-много на двадесет-четиридесет процента, което въобще не ви устройва.

И морски битки…

Сега, освен бърлогите на вълци или пък паяци, из картата на BFME II са разпръснати и множество неутрални сгради, които могат да бъдат пленявани или унищожавани. Едни намаляват времето, за което се презареждат уменията ви. Други позволяват наемането на определен тип единици – например хобити. Трети са т.нар. корабостроителници.
Това ни довежда и до следващия нов аспект от играта – морските сражения. Не си правете илюзиите – в кампанията те едва са засегнати, а в играта като цяло има много малко карти, в които може да използвате флотилия. В крайна сметка обаче е интересно да видите как при унищожението си един от корабите на елфите създава мощен водовъртеж, който потапя на дъното всеки кораб, който има глупостта да премине оттам.

“Дъската е подредена и фигурите се раздвижат”

Режимът War of the Ring е може би най-интересната част от BFME II. Благодарение на него ще водите сражения из цялата Средна земя – както в сингъл-, така и в мултиплейър. Действието протича на два етапа – походов и реалновремеви. В първия общо взето строите армии, укрепвате териториите си и планирате следващия ход, докато във втория водите битките с противника в реално време по стандартния начин. Да речем, че решите да нападнете Минас Тирит. Тогава ще трябва да се изправите с нелеката задачата, която Саурон имаше от “Завръщането на краля”. Противникът ще се е скрил зад стените на крепостта и вие ще трябва да намерите начин да го разгромите. Същото важи и за Исенгард, и за Шлемово Усое например.

Ако си мислите, че в походовия аспект ще се изправите в нещо прекалено засукано тип Total War, не се безпокойте. Умаленият модел на Средната земя е разделен на множество територии, върху които може да строите най-много по две сгради, като възможностите са четири – ферма, казарма, крепост или ковачница. Движението на армиите също е опростено. За разлика от кампанията, онези единици, които са построени на основната стратегическа карта и оцелеят след следващото сражение, продължават битката за надмощие с натрупания до момента си опит. Може би ще се подразните от факта, че всички единици и сгради, създадени по време на реалновремевия режим, изчезват веднага след края на битката. Това обаче е една необходима жертва в името на баланса.

Интересно е да се отбележи, че отделните области по умалената карта сформират региони. Например ако успеете да завладеете цял Арнор, към който спада и Ломидол, ще получите специален бонус, благодарение на който армиите ви ще трупат с двадесет процента повече опит.

Героите

Броят на героите на Средната земя е нараснал неимоверно. Освен всички онези, познати ви от първата част, сега ще може да ръководите Глоин, крал Даин II, Елронд, Глорфиндел, крал Трандуил, Халдир, Шелбоб, Устата на Саурон, Арвен, Грима Змийският език и прочие. Единствено Ам-гъл е отпаднал от списъка, но онези от вас, които са чели превюто на играта, знаят, че той ще броди свободно из картата. И който успее да го намери пръв и да го убие, ще има възможността да занесе Единствения в базата си и да призове буреносната версия на Галадриел (за страната на добрите) или Саурон (за лошите) на скромната цена от десет хиляди злато. Тя обаче си заслужава, повярвайте ми, защото пораженията, които ще предизвикат на бойното поле, са уникално големи.

За съжаление една от най-интересните опции в играта изглежда леко претупана. Създаването на герой е ограничено единствено до клас, пол (евентуално) и специални умения. Що се отнася до външните белези, там изборът ви е ограничен до няколко шлема, брони, оръжия или роби. С нищо обаче не може да промените например мутрата на своя орк. Ако сте се надявали, че чрез Create a Hero ще създадете вашето виртуално Аз, с което да покорите Средната земя, сте се пообъркали.

Иначе има нелоши идеи. Може да си направите трол, с когото разцъквате из целия War of the Ring. Или някакво подобие на Гандалф, на което да оформите неговите основни характеристики (като броня, сила, здраве…) и да изберете какви точно умения да изучи от първо до десето ниво (повечето от тях са разделени на няколко степени). Класовете също изглеждат интересни – магове, покварени хора, слуги на Саурон, елфи, джуджета и герои на Запада. Сред тях ще попаднете и на подкласове като аватар, отшелник, урук, харадрим и т.н. Малко по-голяма свобода при кустомизирането обаче щеше да бъде добре дошла. Уви, такава няма да откриете. Поне засега.

Да надзърнеш в палантира

Макар и все още да използва същия енджин, BFME II изглежда доста по-красива в сравнение със своя предшественик. Още в основното меню ще ви посрещнат величествените Аргонат – двете огромни статуи на Исилдур и Анарион, между които Задругата премина през първия филм по темата. Освен това портретите на героите и единиците са прекарани през някакъв много готин ефект, който ги прави да изглеждат така, сякаш са рисувани, а не реални. Да не говорим колко зрелищни са някои от новите специални сили като например съществото, което се опита да изяде Фродо пред вратите на Мория. Или пък водната магия, с която Арвен (поне според филма) помете конниците в реката. Величествените дракони и дъждът от камъни също ще ви накарат да останете с отворена уста. А когато Том Бомбадил започне да разхвърля гоблини с бодра стъпка и свежарско свирукане, дори може се подсмихнете лекичко с левия край на своята уста. Всичко това обаче си има своята цена – зареждането между нивата е ужасно бавно и дразнещо. Що се отнася до звука – там всичко е тип-топ. Какво мога да кажа? Все пак това е игра на не кой да е, а на Electronic Arts.

Разбира се, има какво още да се иска от BFME II. Но безспорно това е най-добрата стратегия по темата, благодарение на която наистина може да покорите Средната земя. Така, както вие намерите за добре.

Автор: Владимир Тодоров