Lionheart: Legacy of the Crusader

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 13 сеп. 2003

Ако сте чели превюто на тази игра, публикувано в брой 8 от 2002 година, сигурно си спомняте, че Lionheart: Legacy of the Crusader трябваше да излезе през миналата Коледа. За съжаление разработчиците от Reflexive Entertainment се забавиха доста. И техният финален продукт се появяви на пазара чак сега – с осем месеца закъснение. Дали това чакането си струваше? Ще дадат ли Black Isle и Reflexive Entertainment на ролевите маниаци това, от което се нуждаят? Погледнете по-надолу и ще разберете!

1558-ма. Година на съдбоносни събития, които завинаги променят хода на историята и го тласкат в посока, много различна от тази, която познаваме днес. По време на Третия кръстоносен поход човечеството става свидетел на грандиозно свръхестествено явление, наречено

Разделянето (Disjunction)

Огромни количества магическа енергия изригват от недрата на света и се пръскат по цялото земно кълбо. Хората, които са докоснати от нея и се престрашават да я овладеят, придобиват нечувани сили и умения. Останалите, които изпитват ужас при вида на свръхестествените явления, решават да я изтрият от лицето на земята и да я върнат там, където й е мястото. А именно – в земните недра. Повечето хора застават зад Инквизицията – християнски орден, преследващ всички, докоснати от магията. Целта на инквизиторите е една – този, който умее да вижда, усеща или прави магия, да се озове шест фута под земята. За съжаление се оказва, че и вие попадате в тази група.

Още в самото начало на играта се озовавате зад решетките именно заради паранормалните си способности. А когато в затвора се материализира могъщ магьосник-войн, издирвайки “онзи, в който се е преродил Ричард Лъвското сърце”, вие ясно осъзнавате, че става въпрос точно за вас. А ситуацията е по-лоша, отколкото изглежда. Налага се да изчезвате от килията по най-бързия начин. Отвън ви чака странен човек, наричащ себе си Сеньор Лео. Той е по-известен като Леонардо Да Винчи, а неговата магия ви прехвърля в града Nueva Barcelona. Оттук започват и приключенията в новата ролева игра на Black Isle и Reflexive Entertainment.
Както виждате, разработчиците са включили и леко намигване към действителната историята на света, добавяйки реални личности и почти автентично звучащи места, които са омесени с напълно измислени събития и герои. Това, естествено, е една много забавна идея и, както ще разберете по-късно, тя е реализирана доста добре.

Смятам, че за да сте наясно за какво иде реч в играта, трябва да започна с

ролевата система

Разработчиците на Lionheart: Legacy of the Crusader са решили да използват правилата SPECIAL, познати ни от серията Fallout и описани подробно в броя от април 2002 година. За верните ролеви фенове със сигурност ще е интересен фактът, че досега Black Isle базираха приключенията си изключително на системата Dungeons & Dragons (D&D), а хората от Troika Games (отговорни за създаването на Fallout) работиха със SPECIAL. Сега нещата се обърнаха. Black Isle направиха игра със SPECIАL, а Troika Games работят върху Greyhawk по третата ревизия на D&D.

Не смятам да отделям много място на детайлите в тази система. Само ще спомена, че основните показатели на героите са Strength (ST), Perception (PE), Endurance (EN), Charisma (CH), Intelligence (IN), Agility (AG) и Luck (LU). Както сами виждате, SPECIAL е съкращение е от първите букви на всеки от показателите. Интересен е и фактът, че по принцип тези ролеви правила са направени за постядреното приключение Fallout и въпреки това Reflexive Entertainment са успели да ги прехвърлят в един псевдо-реалистичен фентъзи свят. Как точно е станало това? Идеята е, че основните характеристики на героя в тази система се определят от характерни черти, наречени perks и traits. След всяко трето ниво на опит ще можете да си избирате по един perk, а trait-овете определяте в началото на играта. Зад тези две странно звучащи думи не се крие нищо друго, освен характерни особености на героя ви. За да ви стане по-ясно, ще ви дам пример за два perk-a.

Die Hard

Вашият персонаж не се предава лесно. Когато кръвта му падне под 20%, той получава +20% бонус към всички издръжливости, а бронята му става по-добра с 5.
Изисквания: 6 Endurance

Hide of Scars

Белезите от битките покриват цялото тяло на персонажа. Благодарение на това той е по-издръжлив, но много грозен. Добавя 15% към всички издръжливости (без огнената), но намалява Charisma с 1.
Изисквания: 6 Endurance, Level 11

Както виждате, perk-овете не само добавят разни екстри към героя, но някои понякога имат и негативен ефект. Та, цялата философия при трансформацията на системата SPECIAL за този свят се крие в модификацията на въпросните характеристики към новата средновековна реалност. Благодарение на Reflexive Entertainment и техния дългогодишен труд, те са адаптирани перфектно в света на Lionheart.
В играта има няколко типа

магия, която може да овладеете

Тя се дели на Tribal, Thought и Divine. Първата включва всички земни заклинания. Има много широк диапазон на действие – от контролиране на животни до некромантство. Thought Magic е школа, свързана с ума и контрола над елементите. Използва силата на огъня, леда и електричеството. Добра е както за защита, така и за нападение. Divine Magic работи с жертвоприношение и контрол над духовете. Този тип магия е най-полезен за защита и лечение. Освен това може да подобрява и качествата на героите. Всеки един от трите типа заклинания може да бъде овладян от който и да е персонаж, като на всяко ниво на опит ще получавате skill точки, които ще имате възможност да разпределяте по различните магически клонове.

Накрая смятам да отделя малко място и за техническите характеристики на Lionheart. Музиката е много качествена и е изсвирена от професионален духов оркестър. Персонажите са дублирани отлично, като в тази игра според мен има доста повече озвучени персонажи, отколкото в което и да е друго RPG.

Визуално Lionheart и направена с Velocity Engine – платформата на Star Trek: Away Team. Графично играта е реализирана по-скоро сполучливо. Нивата са супер красиви, но персонажите не са сред най-добре нарисуваните за жанра. Освен това се държат се малко неестествено (а имаше обещания за motion-capture). Иначе енджинът е сравнително лек, не натоварва машините, но има

един много силен проблем – pathfinding

Персонажите се движат зле, насочването трябва да става на не повече от един екран разстояние, защото инак вашият герои дори няма да помръдне. Понякога битките в играта се случват с прекалено висока скорост и може да се окажа, че няма да разберете какво точно е станало.
Друг проблем е AI-тo на противниците. След многото обещания за революционен изкуствен интелект, Reflexive не са направили почти нищо ново. Дори напротив. Някой от персонажите се шматкат неадекватно насам-натам и не могат да си намерят място. По принцип в добрите RPG-та вашият герой сам си намира удобно място и започва да мята магии или стрели, когато атакувате някого. В Lionheart обаче персонажите понякога не помръдват и не правят опит да се сражават от разстояние, ако не са разположени на оптималната позиция. Битките се водят походово, но първоначално това не става много ясно. В смисъл такъв, че компютърът мята зарове и сменя ходовете, но това не се отразява на скоростта и динамиката на мелетата – те изглеждат почти реалновремеви. За съжаление паузата в играта не позволява задаване на команди, когато е активирана, което също е сериозен недостатък (можем да го оправдаем като особеност на системата). Дано скоро излезе пач, които оправя тези дребни проблеми, защото, ако трябва да съм честен, заради тях играта на моменти ме изпълваше със смесени чувства.

Общо взето Lionheart: Legacy of the Crusader се оказа добро RPG, което заслужава вниманието на ролевите фенове. Не са верни обаче всички обещания, че това ще бъде революционна игра. Просто хората от Reflexive явно са решили да си свършат работата без много експерименти. И все пак лично аз препоръчвам Lionheart на всички, запалени по ролевия жанр геймъри!

Автор: Орлин Широв