League of Legends – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

League of Legends се оказа неочакван хит в MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) жанра. След като години наред DotA почти ексклузивно запълваше тази ниша, малкото инди студио Riot Games бе сформирано през 2006 година, а две години по-късно обявиха първата си игра – League of Legends. На 27 октомври 2009 заглавието е официално готово. Разчитайки на F2P модела и микротранзакциите, в последствие играта придоби широка популярност, а студиото се разшири, като към него се присъединиха и някои свързани с DotA сцената хора – един от дизайнерите на DotA: Allstars, например. Популярността на играта доведе и до огромни турнири, по-известните от които съпътстват всеки нов сезон на играта (наградният фонд на последния стигна малко над 2 милиона долара), а от 2011-а е една от постоянните дисциплини в шведския турнир DreamHack .

Как се случват нещата?

Играта като всеки представител на жанра MOBA се базира на една (сравнително) квадратна карта с 3 пътeки, с кули по протежението им и множество по-малки пътечки между тях. През определен период от време, върволица от мозъчно фалирали фентъзи войничета, наречени minion-и, принадлежащи към някои от двата противопоставящи се един на друг отбора, тръгват по основните пътеки. За героите в играта, един от които управлявате вие, те са извор на пари (стига да успеете да нанесете фаталния за тях последен удар) и точки опит. Когато съборите някоя от специалните сгради, наречени inhibitor-и, към вашите собствени minion-и се присъединяват по-мощни, които помагат на малките. Ако се забавите твърде много с унищожаването на оставащата сволоч, противниковият inhibitor ще се възстанови и ще изгубите тези иначе полезни сладури, докато не повторите процеса.

Вдигането на нива ви дава точки, които разпределяте между четири уникални за избрания от вас шампион (така се наричат персонажите в LoL) умения, а парите подобно на други игри от жанра, служат за закупуване на предмети. Двата враждуващи отбора се състоят от по 5 души, започват играта в два противоположни ъгъла на картата и целта на всеки от тях е простичка – да стигнат до Nexus-a (еквивалентът на “трона” и “дървото” от DotA) на другия отбор и да го направят на пух и прах. Играта може да бъде спечелена също и ако минимум четирима представители на противниковия отбор гласуват да се предадат. В сравнение с картата в DotA 2, LoL е по-скромна – разполагаме с по-малко територия, а „мобовете” са една идея по-малко неутрални. Това е основната разлика в геймплея на двете заглавия – докато класическата DotA се старае да балансира между битките между герои и убиването на minion-и, LoL залага повече на по-честите и масови мелета с фокус върху PvP битките. Други основни разлики са, че при LoL няма смяна на ден и нощ, а и във визуално отношение се залага на по-шареното.

Режими и вариации

В стандартния (класическият 5 на 5) режим ще имате възможност да изберете с кои шампиони да играе всеки от двата отбора. Начините за това са три – в Blind Pick, всички едновременно избират персонаж, като не виждат тези на противниците. Според статистиката, това е режимът за слаби и среднодобри играчи. При Draft Pick нещата работят другояче – в чата всеки казва каква роля желае да изпълнява и двата отбора се редуват да отхвърлят шампиони, срещу които не искат да се изправят. В Ranked не ви съветвам да се пробвате, докато не поиграете сериозно и не натрупате повечко опит. Най-малкото защото ще отнесете доста негативни думи по ваш адрес. В този режим се трупат т. нар. League Points, които определят в коя от петте възможни “дивизии” сте – Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond.

Освен класическия, има и 4 други режима – Dominion, който се играе на кръгла карта, а целта на отбора ви е да превземе по-голямата част от 5-те налични кули. Twisted Treeline е подобен на 5 на 5 режима, е но предвиден за отбори от по 3-ма души и се играе на по-малка карта. ARAM е режим, прозилязъл от custom мачовете. В него, отборите се бият само по централната пътека и нямат право да се връщат до базата си за регенерация или за закупуване на предмети, докато не умрат. Накрая, но не по важност е Co-op vs AI, в който играете срещу ботове… всеки, който натрупа поне месец стаж в LoL може да им свети маслото, но този режим се ползва масово за изпробване на нов герой, без да си навлечете нечий гняв в „истинска” игра.

Тънкият момент

Докато играете, получавате Influence Points. Тяхното приложение е най-вече отключване на нови герои. Освен за това, те служат и за покупката на руни – нещо, без което никой champion build не може да се смята за завършен. Те представляват малки перманентни бонуси, които са активни през цялата игра. Има няколко типа, с по няколко слота и в магазина на играта можете да избере какви бонуси искате да си “сглобите”. Има ги също и т.нар. masteries, които ви дават 30 точки за разпределяне между основните ви показатели и също добавят малки бонуси към уменията ви.

Освен Influence Points, има и друга „валута”, наречена Riot Points, която се купува с реални пари. Именно от там Riot Games си вадят хляба (не сте забравили, че играта е free-to-play, нали?). Тези точки имат редица приложения – отключване на допълнителни скинове, закупуване на герои, буустове за IP след всяка игра и чисти козметични добавки за всеки от шампионите. Хубавото на играта е, че в никакъв момент не започва да ви досажда с реклами да си купувате каквото и да било, а всичко се свежда до правото на избор.

Легендата гласи…

Шампионите, освен собствената си история, са участници и в глобална такава. Накратко, в света Runterra има две основни враждуващи фракции – Demacia и Noxus. Кръвопролитните войни между тях довеждат до заплахата от тотална разруха на единственият континент в игровия свят. За да се избегне това, бива създадена Лигата на легендите – инструмент, чрез който политическите разногласия да се разрешават на арени, наречени Fields of Justice. Въпросните са четири – Summoner’s Rift, Crystal Scar, Howling Abyss и Twisted Treeline (съответно всяка от тях е карта за различен режим в играта). Други по-малки фракции (като Ionia и Piltover) взимат участие в тези конфликти и така постепенно се формира цяла плеяда от шампиони – от момиченце,което умее да призовава огнена мечка на помощ, през плашило, което пие кръвта ви и по този начин възстановя своята, до робот с глуповато лице, който въпреки това знае какво да прави с вас, ако му паднете. Всеки няколко седмици, Riot пускат нов шампион, чиято история е написана така, че да се връзва с другите герои и глобалната сюжетна нишка.

Графика, звук и… заслужава ли си?

Както споменах по-горе, графиката е шарена, героите са разнообразни, като Riot обновяват от време на време някои от тях. Музиката е приятна, но когато имате 500+ игри, вече ще ви е поомръзнала. Но на въпроса: по-добра ли е LoL от DotA 2? Зависи. Заглавието на Riot се фокусира повече върху битките между героите и е една идея по-лесна, което я прави чудесен избор за по-млади геймъри и новаци в жанра. Има някои малки кусури, които понякога съсипват добри мачове, но Riot редовно я балансират и следят за спортсменския дух, доколкото е възможно. Едно от най-често срещаните такива явления е т.нар. Backdoor – един играч да нахълта незабелязан в противниковата база и да започне да руши сгради, докато съотборниците му активно се мелят с шампионите от другия отбор по средата на картата. Въпреки всичко, играта е зарибяваща – а именно това е първото изискване за да обявим една игра за добра, нали така? Ако не сте пробвали жанра, а имате желание – горещо ви препоръчвам LoL!

———————————————————–

В дебрите на МОВА игрите ни заведе Константин Иванович. Това е поредната статия, която публикуваме като част от новата PC Mania 2.0.

Искаш да публикуваме и твоята статия? Възможно е! Всички подробности ще намериш в обновените правила тук.

Автор: PCM 2.0