Knack

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Няма съмнение, че шестото конзолно поколение бе златната ера на платформърите и игри като Luigi’s Mansion и Super Mario Sunshine за GameCube и Ratchet&Clank, Sly Cooper и Jak&Daxter за PlayStation 2 го доказаха. В същото време нашествието на шутърите и екшън приключенията в последните години превърна платформърите в изчезващ вид и само перли като Future трилогията на Ratchet&Clank и новият Sly Cooper: Thieves in Timе ни караха да си спомним с носталгия отдавна отминалите времена.

И точно тогава и съвсем от нищото се появи Knack

Премиерното заглавие за PlayStation 4 е доста различно от това, което бихте очаквали от Sony за начало на нова система, но точно това пък отличава Knack от мнозинството next-gen игри. По начина, по който стоят нещата в момента друго такова заглавие просто няма.

В света на Knack хората и гоблините живеят в мир и хармония, споделяйки една обща вселена. После обаче нещо някъде се обърква и сега гоблините имат оръжия, които не се страхуват да използват срещу довчерашните си другари. Един необичаен герой е призван да помогне в тази ситуация и да се изправи срещу страшния предводител на гоблините Gundahar:

малко странно създание на име Knack

Knack е малък, но може да разрушава други неща и да абсорбира частите им, наречени в играта relics. Това на свой ред го кара да расте. Тези мисли навяват за интересна смес между екшън геймплея на Ratchet&Clank и повишаването на размера и отключването на нови зони в Katamari Damacy. Всъщност споменаването на култовата серия на Insomniac Games изобщо не е случайно, предвид че Knack е новото отроче на известният дизайнер Марк Сърни, който е работил именно по Crash Bandicoot и Ratchet&Clank. Когато се появи на сцената на презентацията на Sony през февруари, Сърни започна именно с размишлението „Какво би станало, ако направим нов Crash Bandicoot за PlayStation 4?“, преди да разкрие, че този път е заложил на оригинален проект – Knack.

Събраните relics се прикрепят автоматично към тялото на Knack и стават част от него, което го прави не само по-голям, но и по-комплексен. Всяка нова добавка прибавя нови способности и допълнителен живот, като в същото време понесените удари водят до падането на наличните relics. Knack е най-уязвим, когато ядрото му не е защитено, затова е в интерес на играчите бързо да открият нещо, което да добавят към тялото на героя си.

Расте, но не старее

В началото на приключението Knack е висок по-малко от метър, но Е3 демото показа, че при правилен подход много бързо може да го превърнете в огромно същество, което се извисява над сградите и ги троши с един удар. Същото се отнася и за точките живот на героя ви – в началото те са малко, но с натрупването на телесна маса те нарастват десетократно, превръщайки Knack в много симпатична и много опасна машина.

Управлението и битките в Knack са създадени в типичният за платформърите интуитивен стил, което означава, че по думите на Sony Japan Studio дори малко дете може просто да вземе контролера и да започне игра. Knack може да скача и да удря, а липсата на блок бутон се компенсира от отбягващото движение с десния аналогов стик. Натиснете О и пред вас се отваря меню със специалните умения, всяко едно от които е изключително зрелищно във визуален план. Едно от уменията позволява на Knack да изстреля всичките си relics  по враговете си. PS4 няма проблем да визуализира разхвърчаването на безброй малки фрагменти във всички посоки и това наистина изглежда добре. Самият Knack може да бъде съставен от повече от 5 000 отделни елемента, всеки със собствени физични параметри. Друго умение пък въвежда стелт геймплей, благодарение на който може да минавате през лазери, а променянето на формата позволява на Knack да пълзи в шахти или да се катери по сгради. Друго ниво, което бе показано на Е3 представляваше снежна територия като Knack може да се плъзга наоколо, привличайки ледените блокове като relics.

Knack впечатлява не само с приятна за окото графика, но и с лесно управление както на битките, така и на платформинг сцените. Играта определено излъчва високо качество и степен на положени усилия, каквито могат да се очакват от добро студио, готвещо продукт за дебюта на нова конзола. Дизайнът може и да е подходящ за по-младите геймъри, но не бива да има съмнение, че ветераните също ще открият нещо за себе си в Knack.

Светът на Knack изглежда създаден с мисъл

и не става въпрос само за визията, но и за дизайна на нивата. Обикаляйки из него и виждайки как героят ви расте от форма във форма, превръщайки се постепенно във все по-мощен определено създава приятно усещане. Както подобава на истински платформър пред вас се разкриват доста зони, които може да достигнете с внимателни маневри и когато Knack стане достатъчно голям или пък придобие конкретно умение.

Ако търсите заглавие, което да илюстрира високите хардуерни и графични възможности на PlayStation 4, Knack не е такова. В същото време играта изглежда доста приятно и със сигурност се възползва от мощта на новата конзола, особено когато става въпрос за някои от по-мащабните или деликатни от техническо естество сцени. По-важното обаче е, че светът на Knack е цветен, забавен и изглежда като една добре дошла препратка към времената, когато платформингът беше царят на конзолната сцена.

Автор: Иво Цеков