IceWind Dale

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 сеп. 2000

Все още е лято. Повечето хора асоциират този сезон с море, плажове, загар и почивка. Или с нечовешки високи температури и ежедневно потене в добрия стар роден град, ако по някаква причина не могат да си позволят летуването. Както и да е – лято е. Омръзна ли ви вече? Ако отговорът на този въпрос е “да”, то аз веднага мога да ви предложа една доста по-хладна алтернатива.

Елате с мен на зимен курорт в Icewind Dale!

Маниаците на тема “the Forgotten Realms” без съмнение знаят къде се намира това прохладно местенце, но тъй като в нашата родина те все още са малцинство (най-вече, защото настолните ролеви игри така и не се появиха за продажба), може би е по-добре да ви разкажа… В най-студените северни области на Фейран се издигат непристъпни островърхи зъбери – планините, известни още като Гръбнака на Света.
Там снегът никога не се топи, а виелиците и лавините отнемат не по-малко човешки животи, отколкото страховитите снежни чудовища. Само най-дръзките и съобразителни изследователи и търсачи на приключения успяват да преодолеят всички опасности и да се върнат от Севера, за да разкажат за ледената долина Айсуинд, която се намира отвъд тези планини. И все пак дори там блещука искрицата на човешкото присъствие – рибарски селца, сгушени до заледените планински езера, колонии на трапери в безопасните котловини и дори едно градче под сянката на гигантски магически дъб, осигуряващ топлина и защита на човеците. Тези хора са наследници на древните варварски племена, обитавали някога тези райони – грубовати, но горди и свободолюбиви.

Историческите книжа разказват за зъл маг, наречен Аракан, който преди години повел банда наемници срещу тези хора. Мотивът му все още е неясен, тъй като никой не може да си представи каква ценност е видял той в тези неплодородни, ледени земи. Варварите в началото губели повечето битки, но един шаман на име Джерод застанал начело и обърнал хода на войната. Аракан, предусещайки своето поражение, се решил на отчаяна стъпка – отворил портал към адските измерения, от който се изсипали пълчища демони и чудовища.

В решителната битка с тях Джерод забелязал далечна фигура в мъглите, която приел като поличба от своя бог да пожертва живота си, за да спаси своя народ. Той се хвърлил в адския портал и в същия момент както чудовищата, така и порталът изчезнали. Останал само каменен диск, в който било запечатано тялото на шамана – героя от Icewind Dale. Но, както казват в интрото на играта, това не е краят на нашата история, а само нейното начало…

Icewind Dale е поредната ролева игра, ползваща енджинът Infinity, познат ни още от Baldur’s Gate и Planescape: Torment. Мащабни модификации не са правени. Визуално Icewind Dale с почти нищо не превъзхожда другите две заглавия, дори ми се струва малко по-несъвършена (може би това е пряко следствие от стремежа на авторите да я съберат само на 2 CD, за разлика 5-те на Baldur’s Gate и 4-те на Torment). Тези думи в никакъв случай не означават, че графиката е лоша или недодялана, просто недейте да очаквате нищо невиждано досега.

Но Infinity съвсем не е единствената прилика между Icewind Dale и споменатите две суперхитови RPG. По-съобразителните вече са се досетили, че когато говорим за света на Forgotten Realms, то неизменно се появява и едно внушително съкращение – AD&D (Advanced Dungeons and Dragons).

Длъжен съм да се извиня на всички читатели, които не са чак толкова запалени RPG-маниаци и в момента се питат: “Абе какво е това Infinity, Forgotten Realms, AD&D и въобще за какъв се мисли тоя, дето ни ги хортува всичките тия мистики…”. За съжаление, за да ви обясня всичко това в най-големи подробности, ще ми трябват доста повече печатни страници, с които не разполагаме, а съкратеното обяснение вече неколкократно съм писал. Така че ако искате да сте в час, просто прелистете старите броеве на PC Mania, а аз, от своя страна, ще се постарая оттук нататък да не прекалявам със странните термини от хардкор-RPG жаргона (например THAC0), за да могат да ме разберат дори и обикновените смъртни.

Въпреки всичките съществени прилики между Icewind Dale и предишните ролеви заглавия, реализирани с помощта на Infinity, съществува и една много значима разлика по отношение на геймплея. В настоящата игра е поставено много по-тежко ударение върху екшън елементите или казано другояче – пригответе се за най-интензивното избиване на чудовища и изследване на подземия, което досега е създавано от Black Isle. Авторите са преценили за удачно да намалят забележимо броя на страничните мини-куестове и да премахнат напълно елемента с постепенното събиране на ваша група успоредно с развитието на сюжета. Няма ги и сложните отношения между спътниците ви – кавги, приятелства… Цялата група от максимум шестима генерирате в самото начало и в самата игра те не проявяват никаква персоналност в абсолютен контраст с героите от Baldur’s Gate и Planescape: Torment. Експериментирайки, аз си направих смесена дружинка от добри и лоши герои, които в Baldur’s Gate щяха да се избият взаимно за няколко дена, но тук нямаха абсолютно никакви проблеми да действат заедно.

Когато четях предварителната информация за играта, всичко това ми се виждаше като някакво кощунство – да бъде използвана системата AD&D за създаване на hack’n’slash. Аз съм първият желаещ за 24-часова игра на Diablo II, например, обаче сериозните ролеви игри са си съвсем друг въпрос и просто ми се струваше нереално подобна “хибридна” игра да бъде сполучлива. По принцип “сериозните” и “лековатите” RPG са предназначени за различна аудитория и много малко на брой са играчите, които харесват и двата жанра (като мен). Та кой ли Диабломаниак ще отдели в началото на играта около час за генерирането на шестима герои по сложната система AD&D? И нали сериозните ролеви играчи си падат точно по сюжета, диалозите и куестовете, а прекомерните битки често ги отвращават? За коя от двете категории геймъри в крайна сметка е Icewind Dale?

Сега, когато вече съм поиграл доста на играта, мога чистосърдечно да ви дам моя отговор –

Icewind Dale не е следващото Diablo, а нестандартна hardcore RPG

Диалози и важни решения има предостатъчно, а и историята далеч не е само за параван и ви предстоят много смайващи открития. Така че най-добре да се захванете с тази игра само ако Baldur’s Gate ви е харесала и нямате хронична непоносимост към безконечните битки.

Не забравяйте, че тук не става въпрос за екшън-схватки и бързи рефлекси, а по-скоро за стратегически реалновремеви сражения със стоп-часовник. Битките в свят, управляван от правилата на AD&D, по правило са много смислени и стратегическото планиране е далеч по-важно от това колко еликсира за кръв сте приготвили.

Самите автори казват за играта си, че “тя е фокусирана върху цялата група, а не върху единствен герой”. И наистина – основен фактор за успеха ви е дали ще успеете да създадете и развиете успешно група от няколко герои, които взаимно да компенсират слабите си страни и да могат да се справят успешно във всяка ситуация. В класическия вариант трябва да притежавате поне по един маг, крадец, войн и свещеник, а останалите две места в групата да посветите на комбинирани или специализирани класове. Разбира се, позволени са и всякакви експерименти, но поне според мен няма да прокопсате лесно с група от шест мага-специалисти или трима крадци плюс три барда. Ако изпитвате затруднения сами да създадете сполучлив герой, можете да се възползвате от предварително направените тертипи, които да вкарате с бутона Import.

Ако искате, можете да започнете играта и с по-малко от шестима души, като се предполага, че така те по-бързо ще се развиват и ще натрупват опитност, но поне според мен красотата е именно в голямата група. Защото всъщност Icewind Dale представлява просто един тренировъчен полигон, в който можете да станете майстори на битките в стил AD&D и да се подготвите успешно за Baldur’s Gate II, която се очаква всеки момент.

На този полигон ще намерите и някои изненадващо мощни уникални оръжия и магии, както и съответстващите им противници. Авторите дори твърдят, че са вкарали в играта няколко заклинания от девето ниво, а повярвайте ми – това е нещо колосално (например ако някой просто щракне с пръсти и всички българи изведнъж станат щастливи и доволни от живота си, това ще е магия от максимум седмо ниво ;-). А ако досега не сте запознати с тънкостите на AD&D и приложението на магиите от ниско ниво, то Icewind Dale е последният ви шанс, тъй като много от следващите игри на Interplay/Black Isle ще ползват допълнително усложненото трето издание на правилата и ще ви бъде трудно да преглътнете всичко на един път (например, в Baldur’s Gate II броят на класовете ще е почти четирикратно по-голям, благодарение на новите специализации).

Предвиден е дори и multiplayer, което далеч не може да се каже за всяка ролева игра, която се появява на пазара. Въпреки това силата на Icewind Dale е в соловата игра и когато се запалите по нея, направо ще се учудите колко часове сте прекарали в мрачните ледени подземия без това да ви омръзне. Ако сте от най-големите ентусиасти, можете да отидете и на сайта на Black Isle, за да си изтеглите нови картинки и гласове за героите – дори можете да играете със старите си любимци от предишните игри на фирмата.

За малко да пропусна и един от най-любопитните факти около тази игра. Той съвсем не е свързан с геймплея, сюжета или нещо подобно, а с хардуера.

Icewind Dale поддържа OpenGL и 3Dfx, но… неофициално!

Всъщност няма нищо мистериозно – създателите на играта са си експериментирали с вкарване на 3D-ускорени ефекти в енджина Infinity, но когато крайният срок ги е притиснал, просто са изоставили тази работа по средата. И все пак те решили да пуснат това, което са скалъпили бързешком, като потребителите го ползват на свой собствен риск. С други думи – ако активирате съответната опция, един много любезен надпис ви уведомява, че Interplay само ще ви съчувства ако се появят графични проблеми, машината ви забива постоянно или пък образът е с главата надолу. Не би трябвало да имате чак толкова сериозни проблеми, ако сте с актуални драйвери, но въпреки това аз ви съветвам да не активирате тези ефекти. На практика образът нито ще стане кой-знае колко по-красив, нито играта ще се ускори, така че няма смисъл да си късате нервите, само защото сте си взели най-яката 3D-карта, а пък официално на Icewind Dale хич даже не му пука за това.

Както върви, Icewind Dale и Baldur’s Gate II могат да се окажат последните ролеви игри, реализирани с Infinity, тъй като Neverwinter Nights ще експериментира с нов чисто 3D-енджин, който би трябвало да зададе стандарта за следващото поколение ролеви игри на Interplay. Не съм във възторг от тази идея и смятам, че потенциалът на двуизмерните или предварително рендерираните графики съвсем не е изчерпан, но какво да се прави… Щом дори Guybrush Treepwood и Simon The Soucerer станаха триизмерни, то несъмнено същата съдба очаква и героите на ролевите игри. За пореден път си задавам въпроса – аз ли остарявам или всички са луднали…

Но, както и да е, това е още една причина да пробвате Icewind Dale – една доста особена RPG, издържана в най-добрите традиции на Interplay, Black Isle, Infinity и AD&D.

Автор: Боян Спасов