IMPERIUM GALACTICA 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Преди цяла една вечност светът на компютърните игри бе попълнен от космическата стратегия в реално време Reunion, създадена от унгарски програмисти (всъщност става въпрос за 1993-та или 1994-та година, но в случая 6-7 години са наистина цяла вечност). По това време в този жанр абсолютният и неоспорим господар бе Master of Orion на Microprose, но въпреки това Reunion накара геймърите да й обърнат внимание. Играта предоставяше няколко нови неща спрямо Master of Orion, но имаше и един сериозен недостатък – прекалената линейност на сюжета – винаги по едно и също време се случваха едни и същи събития, за които трябваше да сте предварително подготвени по точно определен начин – в противен случай губехте играта без нищо да зависи от вашите умения или от развитието на колониите ви. Въпреки това създаденият интерес бе достатъчен, за да привлече вниманието на големите компании – дистрибутори и ето как унгарците навлязоха в сериозния бизнес. Следващото им произведение излезе под името Imperium Galactica и в него влизахте в ролята на офицер – новобранец, които отговаря за една малка колонийка някъде в затънтения край на галактиката, като има на разположение и 2-3 дребни космически корабчета. Оттук нататък трябваше да се справите с цял куп проблеми и успешното им решаване водеше до постепенното ви израстване в йерархията. Сега вече стигаме и до новата IMPERIUM GALACTICA 2. Тази нова част е базирана върху първоизточника Reunion, но е действително многократно по-добра и интересна. И тук не става въпрос за многобройните видеоклипове, които се появяват при всяко по-значително събитие (не случайно играта се разпространява на цели четири CD-та) – разбира се, те също допринасят за създаването на интригуваща атмосфера, но главното е невероятно добрият gameplay! В нея маниаците на тема космически стратегии ще намерят всичко, за което могат да се досетят!

Началото на играта е съвсем типично – можете да изберете да играете кампания, отделни сценарии или “skirmish mode”. В сценариите няма нещо особено – трябва да постигнете определени цели при специфични стартови условия или с определени ограничения, но за сметка на това кампанията е доста нетрадиционна и с интригуващ сюжет. По принцип из цялата игра ще можете да откриете общо някъде към 15 различни раси, но част от тях изпълняват съвсем ограничени функции; основните раси (сред които и хората) са три – и именно те са основата на трите “под-кампании”, които обаче са обединени от един общ сюжет. Няколко думи за “skirmish mode” – тази опция липсва в първоначалната версия на играта, но от унгарския сайт можете да си изтеглите patch, който поправя този пропуск – “skirmish mode” е всъщност игра на случайно генерирана карта и с определени от вас начални раси и условия (което май е и единствената възможност да поиграете с всички налични раси).

Колкото до сюжета на кампанията – той е сравнително оригинален – някога, преди много векове, генетичните учени на хората са създали “абсолютния човек” – практически безсмъртен и с необятни умствени и физически способности… и естествено започнало и “производството” на армия от такива полубогове. Но секретността на проекта станала и неговият главен враг – цялата необходима информация била записана и се съхранявала на “memory” кристали в един-единствен екземпляр, а когато започнало използването на откритието за военни цели, един от създателите на проекта откраднал кристалите и ги разпръснал на случайни места из цялата галактика. Така познанието било загубено за вечни времена – но пък останали легендите за това, че човек някога е можело да стане безсмъртен. Стремежът да се преоткрие това познание довел до спонтанното образуване на

“Brotherhood of Tears”

полусекретна и полувоенна организация, която с течение на вековете набирала мощ и трупала искрица по искрица откъслечни сведения за вероятното местонахождение на кристалите. Намирането на тези кристали е и главната цел на кампанията – но за да достигнете до тях, ще трябва да преминете през много препятствия! Играта никак не е лесна дори и на “easy” mode, а на “normal” си е направо сериозно предизвикателство. Това не винаги си проличава в началото – ако имате малко късмет доста време ще се чувствате почти всесилни… докато изведнъж не почнат да ви бият “шамари” от всички страни и за отрицателно време ще останете без флота, а планетите ви с бясна бързина една след друга ще стават собственост на врага.

По време на самата игра ще трябва да колонизирате нови планети, да развивате вече създадените си колонии, да изобретявате, да конструирате танкове и космически кораби, да строите флотилии и да защитавате колониите си, да се занимавате с търговия, шпионаж и контрашпионаж, да лъжете и мажете (т.е – да се занимавате с дипломация) и да проведете доста голямо количество космически битки!

Основният ви ресурс за всички действия е само един – парите. Добрата новина е, че веднъж построени корабите, сградите и защитните съоръжения не изискват повече пари за upkeep, но пък за да работят постройките ви по колониите, ще трябва да им осигурявате енергия и работници. Не големи суми пари ще можете да печелите от търговия или чрез шпионите си, главният ви източник обаче е само един – данъците! Можете да променяте нивото на данъците в доста големи граници, но много високите данъци за 2-3 месеца ще доведат до бунтове, а дори и средното данъчно облагане предизвиква сериозно недоволство и намаляване на населението ви. За щастие ще можете да строите различни “увеселителни” сгради, които да намаляват това недоволство и ви позволяват да скубете по-сериозно колонистите – като например кръчми, паркове, фитнес-центрове и стадиони. На всяка цена трябва обаче да не лишавате колониите си от някои основни сгради и съоръжения – жилища, болници, заводи за храна и полицейски участъци. Липсата им не само много бързо влошава морала на колонистите, но може да доведе дори до някои неблагоприятни случайни събития. Например липсата на болници може да доведе до епидемия или пък до дрогиране и избухване на бунтове сред армията (екипажите на танковете), а липсата на полиция пък може да доведе до завземането на властта от мафията и обявяването на цялата планета за независима пиратска колония.

Бойните действия се водят както в космоса, така и по повърхността на планетите. В Master of Orion битките по земя се “изчисляваха” от компютъра, но тук за сметка на умело маневриране можете да спечелите значителни предимства. Единствените подвижни наземни войски са танковете, като можете да изобретявате и да конструирате различни типове танкове, точно както изобретявате и конструирате космически кораби. Освен танкове можете да строите и различни стационарни наземни защитни сгради, както и планетарни оръдия (стрелящи по корабите на орбита около планетата), а над планетата можете да разположите орбитални защитни станции.

Космическата ви флота е построена на принципа на стратегията Rebelion – съставена е от бойни кораби и от изтребители. Можете да променяте дизайна на бойните кораби по собствено желание, но не и на изтребителите. Първите два типа изтребители са практически безполезни за атака по корабите, но от третия нататък вече представляват доста сериозни противници. По време на битка

можете да указвате конкретни цели на корабите

(но те стрелят и сами), но не и на изтребителите – единствено ги разделяте на две групи – за защита на собствените кораби от противниковите изтребители и за атака на противниковите кораби. Един сравнително дребен проблем е, че не можете да укажете кои точно изтребители с какво да се занимават – но вероятно иначе битките щяха да станат прекалено сложни за управление.

Единственият начин да превземете чужда колония, която има каквато и да е защита, е да спечелите битката в космоса и после да стоварите десант от танкове. За да го направите обаче, трябва да не забравите предварително да качите необходимите ви танкове от някоя ваша планета. Това обаче ви подлага на сериозен риск, тъй като пък загубата на кораб в космическа битка води (съвсем логично) и до загуба на натоварените на него танкове.

Няколко думи и за изобретяването – за да извършвате research, имате нужда от три неща – от пари, от време и от необходимия брой изследователски центрове. За парите и времето всичко е ясно (все пак има една допълнителна подробност – разполагате с опция да удвоите парите и да намалите необходимото време наполовина); с изследователските центрове нещата обаче са малко по-сложни – всяко откритие изисква наличието на минимален брой изследователски центрове, при това от точно определен тип – за танкове, за кораби и за сгради – което ви принуждава да строите астрономически брой такива центрове. Освен това дори и да имате необходимия брой от всички типове, няма да можете да извършвате research на повече от едно откритие едновременно. За щастие това си има и добра страна – не е проблем да строите на една и съща планета по няколко различни изследователски центрове и да ги включвате и изключвате в зависимост от нуждите.

Играта нямаше да има добър gameplay, ако нямаше и добър интерфейс. Няма да успеете да оцените веднага достойнствата на интерфейса, тъй като той е доста сложен и има многобройни “скрити” възможности. С напредването на играта обаче ще започнете да добивате впечатление за това какви усилия са вложени за неговото създаване и колко добре е обмислено всичко. Освен това е предвидена и възможност компътърът да поеме управлението на едни или други аспекти от вашите колонии – например опцията “civilian” възлага на AI-то строежа на жилища, източници на енергия, на различни функционални сгради и на сградите за подобряване на морала. 

Като заключение – това най-добрата космическа стратегия, която е правена след Master of Orion 2, и е задължителна придобивка за всеки фен на този жанр.

Автор: Ник Мортимър