Heroes of Might and Magic IV

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Heroes е една от най-комплексните игри, излизали в последно време и много хора бързо се отдръпват след първите няколко минути, уплашени от привидната сложност. Четвъртата част въведе доста нови елементи, които объркаха дори и печените играчи. Целта на долните редове е не да ви обучи за базисните правила на походовите стратегии, а на един-два стратегически трика, които ще ви спестят часове в пробване на комбинации. Това не е и перфектният стратегически гайд, нито дава оптималните решения – той е съобразен със стила на игра на автора и този стил малко или много му е носил и носи успехи.

Избор на единици след 2ро ниво

Първата дилема, с която ще се сблъска играчът, е избора на единици от второ, трето и четвърто ниво.

Death

Level 2 – имате на разположение цербери и призраци.Призракът е безплътен и увеличава със 100% защитата си от стрелкови и ръкопашни атаки, бърз е и лети на големи разстояния, но за сметка на това церберът атакува с трите си глави и враговете не отговарят на атаката му. Оптималният избор е церберът.

Level 3 – това е един от най трудните избори. Venom Spown-ът е единственият стрелец (и като такъв нанася по-малки поражения на големи разстояния) на немъртвите, най-силният от всички стрелци (без титаните) и атаката му е отровна. От друга страна вампирът изсмуква животът на жертвите, регенерира се и не може да се отвръща на атаката му. И двете същества се създават по три на седмица, но при положение че героят ви разполага с умението Necromancy, с което на ниво Grand Master постоянно ще си добавяте вампири. Изборът ми се спира на стрелците.

Level 4 – Дяволи и Скелетни дракони. Отново труден избор. Драконите разполагат с +100% защита срещу стрели и Fear, докато дяволите могат да призовават ледени демони и да се телепортират. Личният ми избор се спира на дяволите. Освен че ледените демони, пък бил и той само един, могат да замразят произволна вража единица за три хода, с телепортацията за дявола крепостните стени и стрелците не са проблем, ако и той да е по-слаб от дракона.

Life

Level 2 и 3- Пиконосци или балисти, кръстоносци или монаси? Зависи срещу какъв враг се изправят. Личният ми избор се спира изцяло на стрелци, но изправени срещу дяволи те стават безполезни. Все пак кръстоносците удрят по два пъти, а пиконосците през квадратче. О друга страна балистите не търпят намаление на щетите, когато стрелят на дълги разстояния или през крепостни стени и са перфектни за обсада или защита на град.

Level 4 – Ангели или шампиони. Тук изборът е ясен на всеки. Наистина шампионите идват по четири на седмица, но ангелите с умението си да летят и да възкресяват падналите другари са незаменими… а и има единици от трето ниво, които са по-силни от шампионите.

Order

Level 2 – Магове или Гoлеми? Гoлемите са най-силните единици от второ ниво и имат огромна защита срещу магии, ако разполагате с магията teleport тяхната ниска подвижност не им пречи и можете да ги запратите право в тила на врага. Маговете са страшно слаби физически и стигне ли вража единица до тях, те скоро са само спомен., но разполагат с няколко доста неприятни магии (Poion, Magic Fist), които ги правят доста добри за далечен бой (не търпят намаление на щетите при стрелба  на дълги разстояния)

Level 3 – Тук изборът е само един. Нагите изобщо не могат да се сравнят с джиновете с техните Ice Bolt и Phantom Image. Джиновете идват с два повече на седмица и са съкрушителни.

Level 4 – Титани и пак титани. Първо са стрелци, второ нямат намаление на щетите при близък бой и трето понасят 50% по-малко демидж от всички Chaos магии и същества. Докато стигне до тях, врагът ще е изял поне един изстрел.

Might

Level 2 – Номадите имат умението First Strike и са по-издръжливи, за сметка на това харпиите летят и след удар се връщат, като противникът не може да им отговори. Изборът е лесен – харпиите. Перфектни са за омаломощавяне на някоя по-твърда единица или герой и за свалянето на стрелци. Ако са на собствен терен, могат да прелетят 80% от бойната карта.

Level 3 – Циклопи или огъри. На пръв поглед Циклопите са по-добрият вариант. Стрелци, нанасящи splash damage в солиден радиус и в случай че атакувате земята до стрелци, те не отговарят, но търпят поражения. Огърите са по-яки и бият по-здраво, но са безумно бавни и им трябват около 7-8 хода, за да стигнат от единият край на картата до другия. Но при тях положението е както при гoлемите – ако разполагате с магията Teleport, стават незаменими и много опасни, но ако я нямате, са безмисленно украшение за войската ви.

Level 4 – Изборът ви се колебае между летящите и атакуващи със светкавица, но по-слаби Thunderbird-и и безумно силните, но бавни бегемоти. И тук първо трябва да разберете с какъв враг си имате работа.
Бегемотите нямат равни в дефазивна тактика при опазването на стрелците или да набият ангелът на непредпазливия враг, пуснал го прекалено близо до вашите позиции. От друга стана в 80% от случаите “птиците” нанасят огромни щети със светкавицата си и са безполезни само срещу черни дракони.

Chaos

Level 2 – Минотаври и медузи. Както споменах по-горе, предпочитам да използвам стрелци (безкръвен начин да се пратиш вражите войски на заслужена почивка във вечните виртуални полета). А това не е единственното преимущество на медузите. Не търпят намаление на щетите при близък бой, разполагат с неограничен брой стрели и с умението stone gaze (пример:100 медузи стрелят по дяволи, от щетите умират два, а погледът вкаменява още четири) и в по-ранните стадии на играта, дори и малко могат да спасят крепостта ви от врага. Минотавърът е перфектната дефазивна машина, като melee единица е по-здрав от медузите и всяка втора атака (дори и дъха на драконите) не му нанася щети, но да се надявате тази му способност да проработи в ключов момент, е доста слаб аргумент, за да заложите на него. Да не забравяме и старата максима: “Атаката е най-добрата защита”.

Level 3 – Личният ми избор се спира на Ефритите. Наистина са по-слаби от Кошмарите, но огненият им щит освен практически (връща доста голям процент от нанесените щети обратно на врага) има и психологически момент – те, както и вампирите, трябва да се избиват със стрелци, иначе загубите са прекалено големи и ако вампирът отвръща само на първия удар, щитът удря всички. Дори един мизерен ерит преди да умре може да гътне пет-шест единици от четвърто ниво. Кошмарите са чисто офанзивни единици. Могат да замразят в ужас за три хода, веднъж по време на битка, произволна вражеска единица.

Level 4 – В Черните дракони е истината. Хидрите са ужасяващо бавни и единственият случай, в който си заслужава да ги използвате е ако имате магията teleport. Въпреки че драконите идват само с един на седмица и струват майка си и баща си, те са всепомитаща сила. Само в много редки случаи (описани по-долу) могат да бъдат победени от равен на тях противник и пълната им имунизация срещу магии се превръща от качество в недостатък.

Life

Level 2  и 3 – Тук дилемата е огромна. Естествено е да се хвърлите на елфите, но 30те дървета, нужни за да построите необходимите сгради, могат да ви излязат през носа и да разрушат икономиката ви. От друга страна тигрите са силни и имат First strike, което ги прави перфектни за игра на малки карти, където развръзката идва до месец-месец и половина игрално време. При единиците от трето ниво също изборът е един – грифоните летят и отговарят на всеки удар и единственото, което може да ви спре от производството им, е че изискват построена цитадела, която може да забави строежа на четвърто ниво единиците с около седмица.

Level 4 – Единственият случай, в който си струва вместо дракони да извадите кокошкоподобните феникси, е при игра срещу Chaos. Просто магиите на драконите са безсилни срещу черните си събратя. Малък съвет – ако имате празен слот, оставете в него един дракон, за да парализира с Confusion произволна вража единица всеки ход.

В града на елфите можете да строите и Creature portal. Няма смисъл да купувате сатири и леприкони, тъй като имате магии за тяхното призоваване. За сметка на това разполагате с два типа стрелци и magic user (Slow, Ice Bolt, Weakness), както и с гигантски богомолки.

Общи съвети при развитието на градовете и единиците:

Колкото по-пластична е играта ви, толкова по-труден опонент ще ставате. Както и в други стратегии, тук има няколко общи схеми, които повечето играчи използват и лесно се контрират. Един от най-големите недостатъци и предимства на Heroes 4 е, че представлява много усложнена форма на играта Камък-Ножица-Хартия, но се запазва основната идея. За това разучете всички единици и в момента, в който разберете какви войски използва врага ви, го контрирайте с наличните сили. На малки карти няма смисъл да трупате ресурси и голяма армия, справете се колкото се може по-бързо с неутралните същества, за да съберете опит за героя си и се стремете да построите максимално бързо нужните ви сгради. Трябва да мислите няколко хода напред, за да не загубите играта още преди първия сблъсък с врага. При по-големите карти той ще стигне по-бавно до вас и дори да ви е изпреварил с една-две седмици в развитието си, когато е до града ви, тази разлика ще се е компенсирала и армията му ще е отслабена – затова можете да се развивате както ви душа иска. Изборът на единици се определя и от героите, с които играете, но за това по-късно.

Ако най-могъщите артефакти действат предимно на героя и дефанзивните качества на восйките, то тези, предназначени за стрелци, буквално удвоят силата им – Sniper Crossbow премахва наказанията за далечна стрелба, а лъка на елфския цар добавя по още една стрела в атаката им.

Не се срамувайте да използвате пазарите – няма смисъл да трупате ресурси, от които нямате нужда.

Развитие и оформяне на героите и магиите

Отново размерът на картата определя героят ви. Ако е малка, няма смисъл да са два, най-малкото защото няма да се развият достатъчно. За средни и големи два са перфектната бройка, а на XL размер можете да се замислите и за трети, който да развиете отделно и преди финалния сблъсък да го сложите във войските си. Правилно развитият герой е в пъти по-ценен от 300 скелета например.

Винаги купувам за основен герой един Lord – той има качеството Nobility – което е безценно за всяка една карта (На ниво basic на всеки две седмици ще получавате не два, а три черни дракона). В случай, че картата е малка, развивам бойните му умения, тъй като битките стават с малко на брой същества. Един герой с Grandmaster Combat, Melee и/или Archery е безценен и често води до победа. След месец и нещо джиткане се убедих, че магьосник 20-то ниво е в доста неизгодно положение срещу воин от същия левел с близки по сила войски.

На големи карти е добре веднага след Lord-a да закупите и маг по избор. Първо развийте Nobility-то – колкото по-бързо достигнете заветните +50% към популацията, толкова по добре, да не говорим, че на това ниво вече ще получавате доста добро количество ресурси и пари от допълнителните умения. Следващата стъпка е Combat и Tactics. Наложително от първото е да вдигнете защитата на героя – така няма да пада от първия майски полъх и ще държи на бой. Може и да е слаб в ответния удар, но това се компенсира от факта, че с второто умение вдига защитата, атаката, скоростта и морала на всичките ви войски. Когато достигнете пълното развитие на бойните му умения (доста напреднала игра), се замислете коя магическа школа би била най-подходяща за него в зависимост от врага.
Магът си е маг – единственото умение, несвързано с магията, е Combat и то не е задължително. Имате четири магически школи – използвайте ги.
Грешка на много начинаещи играчи е да се хвърлят към магиите, нанасящи преки щети. Но ако направим сравнение – за да сътворит солиден демидж с implosion, ще ви трябва доста силен герой, докато 12 level друид с магията Dragon Strength практически увеличава двойно броя на избраната войска (+100% to dmg&HP). Всичките ward магии вдигат допълнително с 50% защитата на съществата ви. Следващата магическа школа, която винаги развивам, е Life заради умението resurrect  и благословиите. След това каквото падне. Всъщност, от Chaos Mass Bloodlust, Mass Slayer и Cat reflexes са най-ценените от мен магии. Death предлагат доста проклятия, които при обсада, след като сте свалили стрелците и врагът се окопал в града, са адски полезни за допълнително отслабване на войските му. А и не можем да не споменем Vampire Touch, даваща на избраната единица вампирски качества.

Автор: Георги Панайотов