Heroes of Might & Magic III: Shadow of Death

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2000

Като пристрастен почитател на Heroes of Might and Magic 3 и изобщо на всички заглавията от едноименната поредица нямаше как да не подскоча до тавана като разбрах, че вторият add-on за култовата фентъзи-стратегия вече е готов. От няколко месеца с трепет очаквах момента, когато ще мога да сложа компактдиска на играта в моя CD-ROM и пак на воля да мачкам огромни вражески армии от приказни създания… Колкото и добронамерен да съм обаче не мога да си изкривя душата и да кажа, че продължението ме изненада с нещо – нито в добрия, нито в лошия смисъл. Просто то не съдържа почти нищо принципно ново. Дори напротив, Shadow of Death до известна степен може да се нарече и downgrade в сравнение с предишния add-on Armageddon’s Blade. Не можете да си представите какво беше учудването ми, когато си включих играта и открих, че градовете от типа Conflux са изчезнали някъде. Не че особено се вдъхновявам от въпросните ориенталски селища и техните обитатели в стил “1001 нощи”, но кому е нужно те да бъдат махани? Слава Богу, поне част от бойните им единици, а именно различните видове елементали, се появяват в играта под формата на “скитащи” чудовища. За щастие създателите на Shadow of Death не са посегнали и на любимия ми тип бойни единици – sharpshoter-ите, които могат да стрелят с лък на каквато и да е дистанция, без това да се отрази върху пораженията, които нанасят…

Но може би избързах малко с описанието на новия add-on. За онези, които никога досега не са виждали Heroes of Might and Magic 3, мога само да кажа, че са пропуснали

една от най-страхотните походови стратегии

създавани до момента. Задачата ви е да командвате армии от приказни създания, да събирате ресурси и магически артефакти, да превземате градове, да развивате своите физически и ментални възможности и в крайна сметка да поставите на колене вражеските пълководци. Всяка ваша армия се ръководи от специален герой, чиито способности влияят върху мощта на всички бойни единици под негово командване. Както личи от самото заглавие на играта, героите се делят най-общо на два типа – такива, които използват предимно своите бицепси и такива, които разчитат най-вече на уменията си в областта на магията. Най-общо казано в играта има 16 вида герои, които бранят честта на различните раси в света Heroes of Might and Magic 3. Всяка от расите притежава специфични предимства и недостатъци, които изискват различен стратегически подход. Хората и варварите например предпочитат фронталната атака. Елфите разчитат на своите смъртоносни лъкове и водят битки от разстояние. Господарите на “задгробния живот” пък командват армии от разложени мъртъвци и попълват своите бойни редици с труповете на своите доскорошни врагове…

След тази малка увертюра за непросветените нека пак се върнем на новия add-on. Shadow of Death съдържа 38 нови единични сценария и 7 допълнителни кампании, които са обединени в единен сюжет. Действието играта се върти около

магическите светове Erathia и AvLee

Събитията събират на едно място четирима герои, някои от тях стари наши познайници. Това са горският рейнджър Gelu (добре познат ни от Armageddon’s Blade и мой личен фаворит), магьосницата Gem, младият варварин Yog и мускулестият наемник Crag Hack. Героите са наети от млад магьосник на име Snadro, който се опитва да събере различни артефакти под предлог, че с тях ще се бори срещу силите на злото. Всеки от четиримата герои предлага услугите си по различни причини. Gelu се опитва да се докаже, че е достоен да бъде един от лидерите на горските рейнджъри. Gem се стреми да избяга от призраците на своето минало и да забрави кръвопролитната война за Enroth, където се е сражавала на страната на крал Roland Ironfist. Yog е син на магьосница и варварин, който не желае да се занимава със занаята на майка си и се опитва да избяга от академията, където е изпратен да се учи. Мотивацията на Crag Hack да се включи е проста – пари и злато… 

В хода на играта обаче се оказва, че всъщност Sandro е магьосник-некромансер, който се опитва да завземе Erathia и AvLee. С неволната помощ на четиримата герои той успява да създаде два артефакта, които го правят почти непобедим. Нашите герои са принудени да обединят усилията си, за да изковат мистичния артефакт Angelic Alliance. Той е единствената им надежда в битката с техния бивш работодател Sandro.

Едно от малкото нововъведения

в Shadow of Death е възможността да се конструират комбинирани артефакти, какъвто е и въпросният Angelic Alliance. За целта трябва да откриете няколко от стандартните артефакти и да екипирате с тях своя герой. Ако успеете да направите това, ще се окажете притежател на магически предмет, чиято сила ще ви позволи да стъпчете с лекота всяка армия на врага. Единственото малко неприятно нещо е, че комбинираните артефакти блокират няколко от позициите за екипировка – например пръстен, наметало и щит.

Да си призная, очаквах да видя доста повече нови идеи в Shadow of Death. Изглежда програмистите от 3DO не страдат от излишък на трудов ентусиазъм и просто са хванали редактора на нива, без много-много да си дават зор. Нововъведенията в общи линии се изчерпват с гореспоменатите комбинирани артефакти, една допълнителна позиция за поставяне на екипировка, модифициран защитен ров, който нанася поражения по атакуващите чудовища и осем нови терена, които променят условията за водене на битки.

От друга страна обаче, нека да не забравяме, че това е само add-on, а не Heroes of Might and Magic 4. Въпреки липсата на оригинални идеи, геймплеят на Shadow of Death продължава да е изключително увлекателен. Все пак това си остава поредното не лошо продължение на фентъзи-сагата Heroes of Might and Magic и това е достатъчно, за да прекарам поне няколко седмици залепен за своя компютър…

Автор: Момчил Милев