facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Half-Life
Ревю | 05.11.1998 | автор: Никола Дърпатов


оценка:
Производител:
Valve Corporation
Издател:
Sierra
Жанр:
Шутър
Платформа:
PC

Когато в началото на годината се заговори за Half-Life, бях  доста скептично настроен. От една страна Sierra са известни с всичко друго, но не и с първокласни 3D екшъни, а програмистите от Valve са направо световно неизвестни. Освен това бе обявено, че играта ще използва графичната система на Quake II, която не е лоша, но междувременно се появиха доста по-зрелищни решения като Unreal и Lithtech (система на Monolith, която вече бе представена в Shogo и ще служи за основа на Blood 2!). За това изненадата ми беше огромна, когато след инсталирането на Half-Life изведнъж открих, че това е най-добрият 3D-екшън, който ми е попадал до този момент. Та така нека да се обърнем към самата игра... В Half-Life вие поемате ролята на ядрения физик Gordon Freeman,  който започва своя пореден работен ден в секретната подземна военна лаборатория “Black  Mesa”. В самото начало на играта има около 15-минутно грандиозно интро, в което един суперучтив компютър ви разхожда с автоматично влакче из лабораторния комплекс и ви обяснява колко е забранено пиенето, пушенето, яденето и въобще всичко, което би могло да застраши дори в най-малка степен сигурността на учените и скъпата апаратура. Веднага след това вие срещате първия пазач, който ви отключва влакчето и ви отвежда до работното място. Тук идва и първата голяма изненада - можете да си говорите с персонажите от играта.
Възможностите за разговор не са кой знае колко големи, но реалистичното движение на устните им и различните реплики, които пускат, придават автентичност на света на Half-Life. Та след първите разговори откривате, че днес Gordon трябва да проведе изключително важен експеримент, а на всичкото отгоре е закъснял за работа с цели 30 минути... Естествено аз веднага се втурнах към лабораторията, където проведох експеримента, по време на който се случи непредвиден инцидент с катастрофални последици, защото експлозията отвори врата към друга планета, през която нахлуха цели орди извънземни същества и “Black Mesa” скоро се превърна в едно голямо гробище...

По щастливо стечение на обстоятелствата Gordon оцелява и започва да води отчаяна война срещу пришълците от космоса...

Всичко това звучи до болка познато на феновете на 3D-екшъните, защото темата за нахлуващите извънземни е предъвквана стотици пъти, а сюжетът на първия Doom на ID Software съвпада почти стопроцентово с творбата на Valve, само дето там експериментите се провеждаха на Марс, а героят си беше направо космически пехотинец. Въпреки това между Half-Life и други игри от жанра няма почти нищо общо. Без никакво съмнение Half-Life е първият истински интерактивен филм. За разлика от жалките опити в тази насока през последните години, когато интерактивността се ограничаваше най-вече с избора между 2-3 различни отговора по време на разговорите и гледане на многочасови филмчета със съмнително качество, програмистите от Valve са успели да създадат невероятна интрига (при това без да използват и секунда видео!),
играчът може да прави абсолютно всичко в подземията на “Black Mesa”
 и най-различни места на повърхността, а оригиналните драматургични хрумвания (сцената с проваления експеримент в лабораторията е едно от най-големите зрелища, които някога сте виждали!) създават неповторима атмосфера, която ме накара да изиграя играта на един дъх. Поради тази причина ще се въздържа да разказвам по-подробно сюжета, за да не ви развалям удоволствието и само ще кажа, че в играта са скрити  много изненади, които биха стигнали поне за два холивудски филма.

Колкото до интерактивността - има толкова много нови действия, че можете  да играете само след като сте преминали през специалната тренировъчна мисия. В нея холограмата на красиво гадже ви запознава с почти неограничените възможности за движение, които включват няколко вида скокове, бутане и издърпване на предмети, възможност за разнообразни манипулации на предметите и хората (можете да командвате оцелелите пазачи в комплекса и да водите любопитни дискусии с другите учени!) във виртуалния свят и много други нехарактерни за обикновените 3D-екшъни неща.

Графиката и звукът са изключителни. Valve са лицензирали от ID Software графичната система, използвана при създаването на Quake II, но авторите изрично подчертават, че в нея са направили драстични промени и от оригинала са останали само около 25%. Още по време на интрото се забелязва, че това си е точно така.

На практика по качество на графиката Half-Life се доближава плътно до Unreal и почти по нищо не прилича на своя “прародител” Quake II. За разлика от Epic Megagames обаче Valve са успели да задържат системните изисквания в някакви поносими граници. За нещастие това съвсем не означава, че някой Pentium 133 ще се справи със задачата. Half-Life има софтуерен режим, но както при Quake II използването на 3D ускорител с OpenGL (Voodoo, Riva128, Intel740) си е направо задължително, а като процесор е добре да имате на разположение най-малкото P200MMX, за да можете да играете поне на 640х480.

С по-мощен процесор, голям монитор и съответна 3D карта са възможни разделителни способности до 1600х1200! При звука нещата стоят по абсолютно същия начин. Half-Life има невероятни 3D звукови ефекти, които в голяма степен създават призрачната атмосфера в комплекса “Black Mesa”.

За да ги чуете пространствено обаче, е необходима звукова карта с хардуерна поддръжка на новите стандарти DirectSound 3D или A3D (Sound Blaster AWE64 или PCI звукова карта с чип на Ensoniq или A3D). Така че, ако не разполагате с някой от тези компоненти, е добре много сериозно да се замислите за upgrade. Зрелището, което ще ви предложи Half-Life, определено си заслужава! 

 
системни изисквания
Pentium 133, 24MB RAM
напиши коментар
 

101 мнения
профил »
ted каза на 31.12.2010, 08:55 ?. :

" програмистите от Valve са направо световно неизвестни "
That's about to change ;)

Това беше втората игра в която "потънах" след Wolfenstein 3D
часовете прекарани по компютърни зали , обсъждането... кой как е минал еди си кое си ниво... къде е открил скрита място. А после когато я играех за да си припомня всичко видях колко добре е изпипано всичко , направеното беше удивително хората бяха изстискали всичко от възможностите на играта и го бяха направили превъзходно.
И до днес за мен това е една от най добрите Single Player игри не че Half-Life 2 не е добра но в единицата си сам оцеляваш сам от време на време се появява някой за да ти помогне малко но се налага да го оставиш след време. Това чувство за самота беше уникално все едно сам се бориш за своя собствен живот срещу цели два свята а не за живота на Гордън

1641 мнения
профил »
=SpeC= каза на 03.01.2011, 18:52 ?. :

Ааааа евала човек, точно това чувство за самота ме обземаше и мен когато за първи път отивах в другото измерение!

Ей тая игра е легенда, просто не знам как да започна да я хваля че да е достатъчно. Невероятна игра за времето си, класика!

Превъртал съм я 13 пъти и то не щото тогава нямах други игри а просто защото играта беше УНИКАЛНА, трябва да се изиграе за да се види!

108 мнения
профил »
The Stunna каза на 04.02.2011, 20:58 ?. :

Просто уникална игра...нямам думи да я опиша.Само кава носталгия ме обзема като чета ревюто.Сещам се, като бях малък как я играех със приятели във интернет клубовете...ех какви времена бяха.А наистина това чуство за самота във играта е уникално несравнимо е, втората част също е добра но първата си остава класика!Една от най-добрите игри правени някога!

92 мнения
профил »
Gmoder10 каза на 12.08.2011, 11:47 ?. :

Първата игра, която превъртях и честно казано, най-добрата! Half-Life ще си остане легенда, както и Valve, така че който не е играл играта им не знае какво изпуска :)

1330 мнения
профил »
sollider каза на 02.12.2011, 10:45 ?. :
Редактиран на 02.12.2011, 10:50 ?.

Gmoder*Еdit: Игрите ИМ! Всяка една игра от поредицата (пък и извън нея) е уникално направена! За Half-Life (цялата поредица) думите са излишни. Хвърлете един поглед към по-късните им и по-нови игри като Team Fortress и Portal. Всяка една е уникална сама по себе си и предлага нещо ново спрямо останалите им игри. Никога не са се повтаряли или изтърквали. Ето затова уважавам VALVe повече от който и да е друг производител. Сами си правят игрите, без да търпят чужда намеса и винаги успяват да надминат много от заглавията, в съвпадение с които са пуснали и своята игра. (Например за мен Portal 2 надмина много от тазгодишните игри - Homefront, Shift 2, дори и Crysis 2. Когато сравнявам 2 игри аз не гледам да са от един жанр, а гледам увлекателността на геймплея, който според мен е най-важния и който трябва най-много да се взема под внимание при оценяването на една игра.)
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Half-Life

новини:
Един добър начин да се запознаете с историята на поредицата преди старта на Half-Life: Alyx
Той ни представя една алтернативна версия на Half-Life, включвайки идеи, които са били отпаднали в процеса на разработка.
Гейм дизайнерът Дейвид Спейрър, рабортещ в компанията от 1999 г, отговаря положително на въпроса дали това е пълно завръщане на Valve към Half-Life.
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Half-Life 2: Episode One 7
Half-Life 2 6
Half-Life: Opposing Force
Half-Life: Blue Shift
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Crysis 2 200
Call of Duty: Modern Warfare 2 139
Battlefield 3 133
Call of Duty: Modern Warfare 3 121
RAGE 98
Call of Duty: Black Ops: сингъл и кооп 74
Crysis 3 74
Call of Duty: Ghosts 70
Bulletstorm 69
Aliens vs. Predator 68