Half-Life: Opposing Force

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Точно преди година Valve взривиха представите на геймърите за first person shooter със своята феноменална игра Half-Life. За малцината, които са пропуснали оригинала, ще припомня, че в Half-Life поемахте ролята на физика Gordon Freeman, който след един неуспешен експеримент отваря междузвездна врата, през която на Земята нахлуват орди извънземни същества от планетата Xen. Изключителният успех на Half-Life дойде преди всичко от нестандартните идеи на хората от Valve. За пръв път в 3D-екшън играчът трябваше да решава истински загадки, имаше възможност да се командват пазачите в научния комплекс Black Mesa, а противниците се отличаваха с невиждан до момента изкуствен интелект. Всичко това беше комбинирано с достоен за “Досиетата X” сюжет, невероятен звуков фон и превърна продукта на Valve в може би първия истински интерактивен филм. Естествено признанието не закъсня и Half-Life набързо стана една от най-популярните игри на 1998 г. и получи над 50 награди от компютърни издания по целия свят. И докато феновете все още чакат някакво официално съобщение за Half-Life 2 (тази игра няма да се появи преди 2001 г.!) естествено последва и дежурният за всяко хитово заглавие mission pack, който бе пуснат на пазара под названието Opposing Force. Той е дело на сравнително неизвестните програмисти от Gearbox, но още отсега мога с чиста съвест да кажа, че по качество не отстъпва по нищо знаменития предшественик, а в някои отношения дори го превъзхожда.

Историята е изключително оригинална

Вие поемате ролята на командоса Adrian Shephard, който е част от бригадата, изпратена в Black Mesa, за да залови и елиминира Gordon Freeman. Операцията обаче не протича според плановете. Малко преди пристигането в научния комплекс вашият хеликоптер е нападнат от извънземни. Няколко часа по-късно Shephard се събужда в една стая, където освен все още топлите трупове на неговите другари се намира и един учен, които бурно изразява радостта си, че е успял да спаси поне един от войниците. За нещастие всички оръжия в околностите са унищожени при катастрофата, така че Sheppard, подобно на Freeman, трябва да тръгне с голи ръце срещу нашествениците от Xen. Скоро залавянето на Gordon се превръща в третостепенна задача, а цялото внимание се фокусира върху собственото оцеляване и измъкването от ада на полуразрушената Black Mesa. Бързо ще разберете, че правителството е повече от двулично и освен вашата част е изпратило в комплекса и елитен отряд, който трябва да избие всичко живо включително и самия Shephard. Дотук спирам с историята, защото иначе рискувам да ви разваля удоволствието от десетките изненади, които са подготвили програмистите, като само ще се задоволя да вметна, че все пак ще срещнете Freeman, а и ще имате възможност да направите няколко екскурзии до Xen.

В самата игра нововъденията са толкова много, че на практика
Opposing Force спокойно може да се нарече

Half-Life 12/3

В Black Mesa и околностите ще срещнете 7-8 нови чудовища от планетата Xen и няколко разновидности на вашите другари. Тук е една от най-любопитните новости в Opposing Force, която е заета директно от multiplayer хита Team Fortress. Сигурно си спомняте пазачите от оригиналния Half-Life, които при задаването на правилни команди можеха да свършат голяма част от черната работа. Тук освен тях ще можете да командвате и три вида командоси. Първите са вашите нормални колеги, които в част от нивата ще ви помагат да се справите с вражеските пълчища. Освен тях ще срещнете и инженери и лекари. Първите се справят идеално с разбиването на заключени и повредени врати, докато вторите могат да лекуват вас и вашите другари. Особено лекарите са от изключително значение, още повече, че при тях няма никакви лимити за възстановяване на здравето. Единствено трябва да ги пазите далеч от активните бойни действия, за да не ги загубите твърде рано. Въобще е добре да обърнете внимание на тимовата работа и правилното разпределение на задачите между вашите хора, защото иначе особено на по-високите нива на трудност няма да стигнете далеч. Към това трябва задължително да се добавят и елитните чернодрешковци, които имат за задача да довършат прочистването на комплекса от всичко живо – без значение дали става дума за земни хора или извънземни пришълци. Този път те се срещат в три разновидности.  Познатите вече от Half-Life, които са въоръжени само с пистолети и лимонки, по-тежък вариант с автомат и снайперисти, които поне според мен са един от най-големите хитове на играта. Като стана дума за снайпери и снайперисти, е редно да се отбележи и внушителното количество нови оръжия. За разлика от всички известни ми до този момент mission pack-ове в Opposing Force няма да срещнете само 1-2 пушкала. От Gearbox са се постарали да задоволят и най-претенциозните фенове.

Арсеналът е допълнен с осем оръжия,

които не разочароват. Сред тях е изключително прецизният пистолет Desert Eagle, преносимата картечница M-249 SAW, експерименталното енергийно оръжие Displacer, което е нещо като Half-Life вариант на легендарната BFG9000 и още много други. Особено внимание според мен заслужава така нареченият Barnacle Gun. На практика той е преносим вариант на огромните пипала, които висяха от таваните в повечето нива на Half-Life. Приложението му в бойни условия е нулево, но за това пък с негова помощ можете да прескачате огромни пропасти или да се катерите по стени. Както вероятно се сещате, на доста места в Opposing Force това ще бъде единственият ви начин за минаване напред. Внимание заслужава и снайперистката пушка, която ще ви създаде доста ядове, когато се намира в ръцете на противника, но е може би най-ефективното оръжие в цялата игра. На практика повечето противници могат да бъдат убити с един-единствен изстрел и то от безопасно разстояние. Както едва ли е необходимо да подчертавам, самият Shephard също е лесна жертва на вражеските снайперисти, така че при среща с такива ще се наложи да поработите върху стратегията си, за да не се отзовете преждевременно във вечните ловни полета. Друга особеност е, че точно както в оригиналния Half-Life и тук изпитаната от Quake II и повечето от останалите 3D-екшъни тактика “напред с ракетите и божията помощ” не върши никаква работа поне по две причини. Първата е, че ракетите са малко и толкова бавни, че на практика могат да се използват само срещу доста тесен кръг мишени. Втората е, че мунициите за всички видове оръжия са силно ограничени и ако тръгнете да стреляте на воля, съвсем скоро ще си останете по гаечен ключ, а това е доста неприятно изживяване. Въобще продуктът на Gearbox изисква от геймърите много мислене и вероятно няма особено да се хареса на любителите на изпълнените с динамика ракетни партита.

За съжаление графиката на Opposing Force, както може и да се очаква, използва графичната система на Half-Life, която е малко поостаряла и не може реално да се сравнява с актуални продукти като Unreal Tournament. Въпреки това хората от Gearbox са направили направо чудеса особено при моделирането на хората и чудовищата, които изглеждат меко казано страхотно и почти по нищо не отстъпват на могъщата конкуренция от лагера на Unreal, а пък и системните изисквания остават в рамките на разумното, така че дори геймъри с по-скромни компютри няма да имат особени проблеми да се насладят на играта. В областта на звука Half-Life така или иначе продължава да е според мен най-добрата игра и mission pack-ът само затвърждава това впечатление. Трудно може да се намери друго заглавие, при което звуковият фон (особено при наличието на 3D-звукова карта) да създава такава невероятна атмосфера. Просто чувството, че действително сте сред развалините на Black Mesa и отвсякъде ви дебнат зловещи чудовища е пресъздадено по феноменален начин и едва ли в това отношение някога ще бъде направено нещо значително по-добро.

За финал искам на всяка цена да ви препоръчам да не пропускате и тренировъчната мисия, която се състои в база на американската армия. В нея освен с някои нови движения ще се запознаете и с един изключително досаден сержант, който много бързичко ще разсее всякакви илюзии, че американската армия е приятно местенце за хора с вежливи обноски, които се отнасят другарски и с разбиране един към друг 🙂

Автор: Никола Дърпатов