Guild Wars: Factions

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Концепцията “MMORPG без месечни такси” се оказа печеливша за Arena Net, а първaтa й творба – повече от успешна. В типичен Blizzard стил експанжъна се появи по-малко от година след старта на Guild Wars. За този период играта успя да намери бързо един милион фенове и да продължи да се разраства за радост на дистрибутори и локални гейм магазини. Най-голямо впечатление ми направи креативността на екипа в създаването, разширяването и заплитането на историята и митологията й. Буквално от нулата те сътвориха свят, не по-малко интересен от този на култови гейм франчайзи с многодишна история.

Повеят на смарагдовия вятър

Добре дошли на Канта – втората по големина империя в света на Guild Wars. Дом на приказки и легенди. Даваща убежище на обикновенни селяни, безстрашни герои и върли злодеи. Само по нейните земи всеки може да поеме по единия от двата пътя на воина – този на сенките и убийците или този на мъдростта и общуването с духове. И може би най-важното – тя незасегната от Катаклизма.

Но ситуацията съвсем не е идилична. Канта също е приживяла своите тежки моменти. Когато Широ Тагачи – най-довереният бодигард на императора забива меча си в гърдите му, околните стражи не се поколебават да го разсекат. В момента на смъртта си Широ изсмуква душата на мъртвия владетел, а предсмъртния му вик се превръща в Смарагдовия вятър – мощна енергийна вълна, помела всичко около себе си и превърнала хора, животни и растения в кристал.

Години по-късно се появява нова опасност. Странна зараза пълзи по всичко на континента, хората, добитъка и дори храстите, засегнати от нея, започват да се държат странно, а след известно време – и да мутират. Прекия досег до тях не води до заразяване, затова от къде се появила и как се разпространява болестта остава тайна.

Но това не я прави по-малко опасна. Жертвите, познати като The Aflicted са кръвожадни безформени маси, запазили уменията си, отпреди да бъдат променени, а всяко приближаване до тях, освен в бойна група, води до бърза и сигурна смърт… И понеже бедата никога не идва сама, пиратите от Crimson Skull клана са се размърдали и тероризират мирното население с редовни нападения над ниви, кервани и села. Империята има нужда от помощ. От герои. От вас.

Ще започнете приключението си в манастира Шинг Джа под ръкводството на майстор Того, стар приятел и учител на друг добре познат на феновете на играта персонаж – Мхенло. Той ще ви води в първите стъпки на избраната от вас професия, а след това ще се биете рамо до рамо, докато разгадаете каква е причината за заразата и защо на местата, където са огнищата й, винаги намирате руната на покойния Широ Тагачи.

Double Ass (асасин де)

Само мимоходом отбелязвам факта, че в експанжъна на Diablo 2 двата нови герои бяха Assassin и Druid (чиито функции почти се припокриват с тези на Spirutalist-a), за да ви дам тема за размисъл по въпроса “Какво ново под слънцето?”, след което продължавам с първата от двете нови професии в GW. Убиецът е типичен Damage Dealer, подвизаващ се на къси дистанции. Може буквално за секунди да претрепе стандартна гад на неговото ниво или да смъкне поне на половина кръвта на някои от по-коравите врази. За разлика от роуговете в повечето ММО-та, стелт уменията му са заменени с трикове за бърза “телепортация” – било до опонент или приятел, или просто до определена локация, което му позволява да влиза и излиза от битката, когато си поиска. Негатив е сравнително ниската му броня, мижавата му издръжливост и това, че с редки изключение се дъни в масовите прояви – било те PVP или PVE. Базовият му атрибут е Critical Strikes. Всяка точка на него увеличава шанса му да критне с 1% и му дава шанс да възвърне част от енергията си. Dagger Mastery също е добър вариант за него – всяка точка на този скил дава 2% шанс да направите двоен удар (первате още веднъж опонента си) и увеличава демиджа, който нанасяте с ножове. Deadly и Shadow Arts пък указват влияние на останалите му умения (вече споменатите “телепортации”, хексове и бъфове – основно за забавяне или дезориентиране на врага).

Атаките, които убиецът използва, са няколко. Стандартните му удари се наричат Lead Attack. Те са за “отваряне” на комбо, което можете да продължите веднага с Offhand attack и да завършите с Double strike. Всеки един от тези удари изисква предишния, за да ви се отвори. И трите типа атаки са свързани с някой от първите два атрибута на Assasin-a. Номерът е, че някои от тях имат допълнителни кондиции тип: “Ако удариш врага си с еди какво си, а той е в еди що си състояние, ще го пернеш така здраво, че свитки ще му излязат!”. Някои от offhand атаките му нанасят щета на всички противници около вас,и в моменти на тежък PVP мач, в които атаката критне и направи Double strike и видите кръвта на цялата група лошковци наполовина, вече спира да ви пука дали ще излезете жив от мелето. Нямах много време да пробвам различни комбинации с други класове, но мисля че A/M и E/A са доста лоши за врагове.
 
Шаман+Друид=…?

Ритуалистът е съвсем друга бира. Явявайки се втори основен съпорт клас, той не държи на много бой, нанася щети, колкото да не е без хич, но поне се облича алтернативно. Неговата сила е в различните духове, които може да призовава. За разлика от тези на Некрото, те не го следват по петите, имат доста повечко живот и действат по три начина: енчантват цялата група (намаляне/увеличаване на щетите, които поемате/нанасяте, ускоряване на мана/кръв регенерацията и т.н.), проклинат противника или му нанасят директни щети. Базовият им атрибут е Spawning, всяка една точка на него качва с 4% кръвта на духчетата. Communing подобрява уменията им, а Restoration и Channeling Magic са ви нужни, ако искате да лекувате и подобрявате уменията на групата или да наранявате и прецаквате враговете. Добре се комбинира с Месмер и Елемнталист. Макар и не толкова важен като Monk-a, този клас може да бъде решаващ за успеха на дадена мисия. На мен ми се стори доста по-скучен за игра от Асасина, няма я тръпката дали ще дадете фира във всеки момент, но това е въпрос на личен вкус.

Заговаряйки за мисии: в играта има 14 основни куеста, като в зависимост от времето за тяхното изпълняване и колко пъти сте умрели в процеса, ще бъдете наградени с експириънс и златце по тристепенна скала. Страничните куестове са по-малко по бройка, отколкото в оригиналната игра, но за сметка на това са доста по-интересни и дават повече наградки.

Визията на новия GW е останала непокътната, звукът също – т.е. все така добри. Приятни са новите промени в интерфейса, както и възможността да сте observer на някой от големите PVP мачове на арената. Играта предлага адски много неща, както за начинаещите, така и за ветераните, а опцията да прехвърляте герои в новите зони и всички те да използват общ сандък за багаж е наистина добра. Но ако нямате първата част, няма да имате достъп до първата кампания, а хората без експанжъна няма да могат да си направят/комбинират един от двата нови класа. Последния плюс е липсата на месечни такси за онлайн-игра, което прави заглавието още по-апетитно.

Автор: Георги Панайотов