Guild Wars 2: заключението

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 сеп. 2012

Ако сте решили, че е време да направите малка пауза от традиционните куестове в играта или искате най-сетне да вкусите от тръпката на битките с приятели и врагове, то режимът World versus World, познат още с абревиатурите  WvW, WvWvW и World PvP е това, което играчите на Guild Wars 2 получават като PvP елемент. В него геймъри от три различни сървъра или т.нар. Worlds, участват в масови битки на четири огромни карти. Обещанието на създателите на играта бе, че в тези истински масовки ще могат да взимат участие по няколко стотин играчи едновременно (до 500 на карта или общо 2000 за четирите свята) и ако първите дни на Guild Wars 2 са някаква индикация, това наистина е така. Истината е, че заетостта на сървърите не е проблем, защото интерес не липсва. Това, което по-скоро разваля леко картинката е, че на този ранен етап разликата между една или друга гилдия е особено очевидна. Ако се усетите, че вие и съотборниците ви губите схватка след схватка, може би наистина сте попаднали на ситуация, при която балансът в силите е тотално нарушен и то не във ваша полза. Засега ArenaNet позволява безплатно и бързо да смените сървъри, така че ако загубите не ви понасят, няма причина да не се възползвате от тази услужлива функция. Движението между световете е свободно, стига да не попадате в някоя от следните категории – играчи, сменили света си наскоро; играчи, които са отсъствали от клавиатурата за известно време и съответно ще бъдат изхвърлени автоматично и играчи, които се опитват да се присъединят към пълен карта и съответно ще бъдат накарани да чакат докато се освободи място.

Винаги в битка, никога сам

На теория концепцията за WvW битките в Guild Wars 2 е доста сполучлива, тъй като не ви ограничава по никакъв начин преди да ви пусне в дълбокото. Веднага след като приключите стартовия куест на героя си може направо да се включите във въпросните битки и едва ли ще издам тайна като кажа, че има играчи, които практически прекарват цялото си време там. Причината за това е съвсем обективна – WvW картите ви позволяват да развивате вашия герой не по-зле от стандартните куестове, тъй като при постигането на определени задачи получавате опит, карма и сребро. Гаранция за това, че нещата няма да излязат извън контрол е т.нар. динамично изравняване – метод, при който статистиките и нивото на героя се намаляват временно, когато нивото се окаже по-високо, отколкото е приет оза съответната карта. Например, ако сте с герой от 60-то ниво, но се намирате в зона от 20-то ниво, играта динамично редуцира статистиките ви до герой 21-во ниво (максималното ниво за територията + 1). Когато влезете в WvW зона, нивото ви автоматично се променя на 80, но без да печелите допълнителни умения и екипировка.

Въпреки че сраженията наистина са масови хубавото е, че не става въпрос за безсмислено натискане на бутон след бутон и безцелно тичане на бойното поле. Всъщност сраженията в играта на моменти изглеждат като излезли от учебниците по Средновековна история, където откриваме обсадни машини и катапулти и дори истински голем (е, добре, последното не е съвсем исторически акуратно, но пък е доста забавно), с чиято помощ обсаждащите дадена крепост или твърдина могат да елиминират предимството на защитниците, скрили се зад високите им каменни стени. В същото време въпросните стени предлагат отлични стратегически решения, особено за някои класове. Така например ако играете Ranger, то далекобойният му лък може да се превърне в истинска гръмотевична буря, разразила се над главите на нападателите. Това безспорно автентично усещане се подсилва от факта, че битките наистина имат способността да събират заедно множество играчи и да ги карат да се обединяват в името на общата цел. Местата на сраженията са ясно маркирани на картата, така че ако искате да се впуснете в някое от тях, това ви спестява ценно време. Ако държите да проявите особени лидерски умения и сте готови да се разделите със солидната сума от 100 златни монети, може да получите етикета „Commander”, обозначен на картата, така че другите да ви следват. Освен това високият брой играчи, присъстващи в битката не действа потискащо, а точно обратното – означава, че може да се включите в сражението без да се чувствате задължен да направите нещо значимо още веднага.
  
Да си направиш предмет

По отношение на крафтинга трябва да знаете, че Guild Wars 2 предлага осем различни насоки, като само две от тях могат да бъдат активни в даден момент. Напредъкът в дадена категория е свързан с прогреса ви в играта, така че получавате възможността да изработвате предмети, които ще ви бъдат полезни на този етап, на който се намирате. По този начин едновременно се намалява иначе неминуемото прахосване на ресурси за неща, които реално не ви трябват и се придава по-целенасочен характер на цялата идея зад крафтинга. Освен това създадените от вас предмети винаги имат сходни статистики с тези, които може да си купите от търговец или пък да извоювате на бойното поле, така че степента на релевантност винаги е висока.

Осемте категории на крафтинг са следните:

Armorsmith – нейното основно предназначение е да изковава тежки брони, които се използват най-вече на бойното поле в PvP схватките :

Artificer – създава магически оръжия, както и скиптри, тояги, триножници

Chef – забърква различни гозби, както и аксесоари (бои) за промяна на външния вид

Huntsman – за да обогатите арсенала си с дървени оръжия, харпуни, лъкове, бойни рогове и дори и огнестрелни оръжия

Jeweler – изработва различни персонални бижута като огърлици, пръстени и обици

Leatherworker – подобно на Armorsmith тук също става въпрос за изработка на брони, но този път по-леки и пригодени най-вече за пътешественици, а също така прави и кожени торби

Tailor – лека броня за онези, които по-скоро предпочитат да избягват сраженията лице в лице

Weaponsmith – ако искате да произвеждате тежко въоръжение като чукове, секири и боздугани, това е вашето направление

Всяка дисциплина има 400 нива, като на всяко 25 героят получава достъп до нови инструкции за   изработката на основни предмети. Комбинирането на подходящи компоненти позволява да откриете нови инструкции за изработката на непознати и още по-добри неща. Важно е да знаете, че дори и да отключите инструкции за предмети от по-високи нива, ще може да ги изработите едва, когато имате съответното достатъчно високо ниво на крафтинг. Всички играчи и герои получават достъп до едни и същи инструкции, така че демократичният характер на крафтинга не може да бъде оспорен. Друг безспорен плюс е, че за разлика от World of Warcraft, тук не губите прогреса си, в случай, че решите да смените попрището си. След като веднъж сте се отказали от някоя дисциплина, винаги може да се върнете към нея след време срещу съответната дребна такса и да подновите усилията си да станете велик ковач или готвач.

Една прекалено добра графика

В графично отношение Guild Wars 2 също е доста приятна изненада. Визуалният стил при героите и пейзажите е доста специфичен и със сигурност ще устои на промените на времето поне в близко бъдеще. Всеки от градовете на отделните раси има определена визия и изглежда жив и пълен с енергия. Вниманието към детайлите в околната среда е изключително високо и прави чест на ArenaNet, че са подходили с такова завидно постоянство дори към дребни подробности. Накрая самите модели на героите изглеждат чудесно, едновременно реалистично и митично, така както подобава на един фентъзи свят. С изключение на някои по-тромави кътсцени, анимациите и движенията на героите и враговете също са изпипани умело и придават чувство за реализъм, което обикновено не сме свикнали да виждаме при подобен тип игри. Но може би най-положителната характеристика на графиката в Guild Wars 2 е, че тя съвсем не е толкова взискателна. Разбира се, към масовите онлайн игри по принцип се подхожда малко по-различно, отколкото при ААА конзолни и компютърни заглавия, но е похвално, че играта успява да ви предложи подобен жив и шарен свят само под DirectX 9 и върху 15 гигабайта. На ниски настройки визията е прилична, но на високи направо ви се приисква да влезете в монитора. На по-стари машини е възможно тук-там да се получи лаг, особено при по-динамични сцени, но Guild Wars 2 наистина не е взискателна откъм хардуерни изисквания. В добавка трябва да посочим и страхотното озвучение на играта, дело преди всичко на композитора Джереми Соул, известен с работата си по The Elder Scrolls. Неговите композиции – от запомнящата си първоначална тема през ускорената бойна музика и атмосферичните моменти, потапящи ни във фантастичния свят на играта – правят Guild Wars 2 наслада не само за очите, но и за ушите.

Вместо заключение

Въпреки че също имаше доста добра графика и притежаваше неоспоримо предимство в лицето на free-to-play модела, оригиналната Guild Wars така и не успя да се превърне в претендент за трона на World of Warcraft. Няколко години и една версия по-късно изглежда, че момчетата от ArenaNet са успели да намерят правилната рецепта. Основните геймплей механики не са се променили значително, но дребните подробности, богатството от опции и вниманието към детайла превръщат продължението в солидна игра за всеки, който обича фантастичните светове, битките и компанията онлайн. Освен това куестовете този път са по-разнообразни от стандартното „отиди там и убий това” или „събери 10 от тези или онези”, което превръща дори стандартните задачки по пътя на прогреса ви в потенциално интересни ситуации. Така Guild Wars 2 е подобрение спрямо предшественика си във всяко едно отношение. А да не забравяме, че играта отново е без месечни такси. Дали ще се наложи да преосмислите абонамента си за World of Warcraft ще покаже само времето, но със сигурност в лицето на най-новото творение на ArenaNet милиони играчи по цял свят вече имат една добра алтернатива. 

Автор: Петър Йорданов