Ground Control

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 авг. 2000

Sierra се намеси с гръм и трясък в битката за най-добра стратегия в реално време на 2000 г. Тяхната оферта се нарича Ground Control и трябва да плени геймърите с бомбастична 3D-графика и новаторски геймплей.

На тема сюжет дизайнерите от Massive Entertaiment са измислили нещо доста интересно. Действието на Ground Control се развива след няколко столетия. Земята е опустошена от ядрена война, но човечеството е успяло да се съвземе от апокалипсиса и е изградило нова цивилизация. Хората дори отново са погледнали към бекрайните простори на галактиката. На родната планета за надмощие се борят две основни сили: мистериозната религиозна секта The Order of the New Dawn и капиталистите от Crayven Corporation. Тъй като преживеният атомен кошмар все още държи влага и на двете страни, откритите бойни действия на Земята са строго забранени. Поради това враждуващите сили пренасят конфликтите си на новооткритите светове, които са и основен източник на ресурси за земната икономика…

В Ground Control вие поемате ролята на майор Sarrah Parker, която води отряд от новобранци в битката за надмощие със сектантите. Скоро по случайност ще разберете, че The Order of the New Dawn готви суперсекретен проект под името “Garn”, който ако бъде доведен до успешен край, ще предизвика края на човешкото общество в познатия му вид. Поради това Crayven Corporation e принудена да форсира бойните действия и да попречи на лудите религиозни фанатици да осъществят плановете си.

Първото, което ще забележите след стартирането на нова игра, е, че всичко в Ground Control е изцяло издържано в 3D. За разлика от повечето конкурентни продукти, които използват 3D-ускорителите само за изобразяването на по-красиви специални ефекти програмистите от Massive Entertaiment са успели действително да вкарат третото измерение в играта. Това значи не само че ще можете да движите свободно камерата над бойното поле, но и че

релефът на терена има огромно значение за успеха

на вашите действия. Морските пехотинци, разположени на възвишение примерно, имат доста по-прецизна стрелба и са по-трудни за уцелване от вражеските единици. Като стана дума за единици е редно да отбележа, че специално на тази тема авторите на играта са били доста пестеливи. И двете страни разполагат с морски пехотинци, 3-4 вида танкове и изтребители. Това е всичко: няма и следа от стотиците единици, които обикновено засипват геймърите в другите стратегии. За сметка на това всяка единица участва в цялата кампания и постепенно трупа опит, който повишава показателите й. Както бързо ще установите, изпробваните в битки пехотинци са значително по-ефективни от току-що пристигналите подкрепления. Освен това танковете имат специални оръжия, които са различни в зависимост от модификацията.

За разлика от другите подобни продукти в Ground Control няма нито строеж на бази, нито пък лудо събиране на каквито и да е било ресурси. Липсва дори популярният Fog of War, така че по всяко време ще можете да наблюдавате цялата карта и да следите за всяко движение на противника.
Авторите на играта са преценили, че геймплеят е достатъчно сложен, за да занимават геймърите и с такива неща. Така в началото на всяка мисия ще можете да извършите космически десант с вашия експедиционен корпус на съответната планета, която според върховното командване трябва да бъде покорена. За целта ще разполагате с десантни кораби, които могат да кацат на различни места по картата. В зависимост от избраната от вас тактика е важно да прецените къде ще приземите вашата армия. Също така не е задължително да хвърляте наведнъж всичките си сили в битките, а още преди мисията ще можете да определите кои части в кой кораб да бъдат натоварени. Така е възможно да пратите в началото само малък разузнавателен отряд, а на по-късен етап да хвърлите в битката останалата част от армията, която безпроблемно може да кацне и направо в тила на противника. Въобще Ground Control предлага

доста възможности за тактиците

и определено ще зарадва геймърите, които търсят по-сериозно предизвикателство за  своите сиви мозъчни клетки.

Друго достойнство на играта са графиката и интерфейсът. От Massive Entertaiment специално за целта са разработили нова графична система, която е изключително красива и не изисква Pentium III и 128 MB RAM, за да върви като хората. Интерфейсът на играта също е добре премислен и след като минете през тренировъчните мисии ще установите, че управлението е доста интуитивно и въпреки непрекъснатите смени на перспективата не е особен проблем да запазите поглед върху действията на вашата и противниковата армия. Комбинацията от мишка и клавиатура на пръв поглед изглежда малко стряскаща, но в интерес на истината свикването с нея отнема не повече от 10-15 минути. Като цяло си личи, че програмистите са прекарали доста време с тестването на играта и са успели да отстранят от нея всички по-сериозни слабости.

Сега сигурно доста от вас се питат, защо след всичките тези добри думи Ground Control има не чак толкова висока оценка. Отговорът е прост:
Играта на Sierra и Massive Entertaiment е доста добра, но за съжаление едва ли ще успее да се наложи над силната конкуренция въпреки сполучливите новаторски идеи. Просто в залисията около интерфейса и графиката хората от Massive са забравили няколко основни компонента на съвременната стратегия в реално време. Първият сериозен пропуск е, че Ground Control не е особено пригоден за мрежова игра. Това едва ли ще развълнува особено феновете на соловата игра, но все пак голяма част от геймърите обичат да се пробват и срещу приятели в мрежа. Вторият сериозен пропуск е, че на практика още по време на тренировъчната мисия вече ще сте видели всички бойни единици. Не знам как точно си я мислят тази работа авторите на играта, но само добрият сюжет едва ли е достатъчна мотивация за превъртане на играта. От време на време хората искат да видят и по нещо ново на екрана, а в Ground Control това просто не се случва 🙁 Ако дизайнерите се бяха постарали поне за малко повече разнообразие в тази област, тяхната творба със сигурност щеше да бъде един от сериозните кандидати за челните места сред стратегиите.

Автор: Никола Дърпатов