Gran Turismo 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 07 сеп. 2001

GT3 най-после е тук! Чест прави на Polyphony, че не претупаха набързо първото PS2 издание на безспорно най-добрата автомобилна симулация в света на игрите, само за да се включат за премиерата на новата конзола. Доста други звездни екипи не се посвениха да ни подхвърлят пребоядисани и поизчукани тук-тамe версии на старите си PlayStation хитове.

Но това е друга история. Точно в момента просто не мога да повярвам, че наистина държа в ръцете си пълна версия на GT3. Поставям я с почти треперещи ръце във вертикалния трей на “служебния” PlayStation2 и нервно зачаквам края на началното зареждане. Краят или по-скоро началото идва далеч по-бързо, отколкото съм очаквал и на екрана стартира адски стилната и доста ефектна начална анимация на Gran Turismo3 A-spec. Адски е трудно да различа в нея реалните от компютърно генерираните кадри. Всичко е така невероятно пипнато!

Едва ли някой се е съмнявал, че най-големият скок спрямо GT2 ще е именно на ниво графика. Съотношението в броя на полигоните, от които са “изградени” моделите на автомобилите, съответно във второто и новото трето издание на GT, e 300 към 5000! Ето и същото твърдение в далеч по-разбираем вариант – колите на GT3 A-spec са грубо сметнато около 60 пъти по-детайлни от тези на GT2! Нещо повече – до този момент просто няма рали игра, за коя да е платформа, която да може да се похвали с подобен реализъм. Да не говорим, че по единодушно мнение моделите на GT3 са “най-близки до оригинала”.

Логично, общият брой на автомобилите е паднал от 500 (GT2) на 150. Хората от Polyphony твърдят, че изготвянето на един единствен 3D модел им е отнемало

средно по един месец.

Сами пресметнете колко време би било необходимо, за да влязат в GT3 отново около 500 модела, защото това категорично не е по-силите на собствения ми математически гений. Прибавете към всичко това записите и обработката на “гласа” на всеки един от истинските автомобили и може би ще добиете бегла представа за труда, хвърлен за да се появят във финалната версия тези “скромни” 150 модела. Въобще няма да отварям приказка за индивидуалните физични модели, които карат всеки от виртуалните автомобили да се държи на пътя по коренно различен начин.

Естествено, в една рали игра всичко само започва с впечатляващия “гараж”. Не по-лесно е към него да се прибави достоен набор от трасета. Лошата новина е, че нови “писти” в GT3 A-spec почти няма. Добрата – че добрите стари писти на GT2 са така детайлно изпипани, че в началото трудно ще разпознаете коя да е от тях. Просто си представете, че сте страдали от силно късогледство и изведнъж някой добър човек ви е подарил подходящите очила с подходящите лещи и диоптър. Усещането от прехода между GT2 и GT3 е точно толкова осезаем. И това е само началото, защото върху всичко това са “насложени” някои от най-невероятните светлинни ефекти, появявали се някога на екрана на компютърна или видео игра. Плюс прозрачните (наистина прозрачни!) стъкла на автомобилите, плюс отраженията върху водните повърхности, плюс поклащането на листата на дърветата, и т.н., и т.н.

Почти нищо не е променено в самия геймплей, но не мисля, че това беше необходимо на този етап. В края на краищата идеята за “carrier mode” в този изчистен до съвършенство модел е именно на хората от Polyphony. Едва ли можем да им се сърдим, че са решили да не развалят идеята с ненужни експерименти. Промените са по-скоро на ниво “екстри”. Разнообразена до неузнаваемост, например, е

опцията Replay.

Като начало вече можете да “преминавате” по време на повторението в произволен момент в коя да е от колите, участвали в надпреварата, вместо да сте приковани както досега само към една от тях. Останалите нови Replay възможности варират от “просто забавни” до “адски полезни”. Към първата група спада например Video режима, в който можете автоматично да напаснете повторението към определено парче от саундтрака на играта, като окончателният вариант е нещо като музикален клип с кадри от автомобилни състезания. И като говорим за саундтрак – този път той е по-богат отвсякога. Сред изпълнителите са Judas Priest, Goldfinger, Papa Roach, Jimi Hendrix и Lenny Kravitz плюс Snoop Doggy Dog със специално написаната за целта “Dogg’s Turismo 3.”

“Полезните” replay опции пък ви дават шанса да усъвършенствате стила си на каране като сравните собственото си поведение на пътя с идеалните (поне според екипа на GT3) криви на завиване или пък с перфектното използване на спирачката. Предполагам, че повечето GT фенове ще пропуснат елегантно този тип уроци, но онези, които се въоръжат с търпение, със сигурност ще бъдат възнаградени.

Все пак няма да си кривя душата и ще призная, че някои от издънките от предишните GT игри са си

все още на лице.

Моделът на “поведение” на колите при сблъсък, например, май не е мръднал от първото издание насам. При такова състояние на нещата, човек неминуемо се изкушава да вземе някой от по-трудните завои, като използва някои от съперниците си вместо мантинела или просто като “рикошира” в тях след добре премерен (и съзнателно търсен) сблъсък. На мен лично “вратичките” за подобни хитрини успяват доста да ми развалят удоволствието на моменти. В края на краищата това не е Destruction Derby, нали? Далеч по-логично е състезателните пилоти да се опитват да избегнат сблъсъците на всяка цена, а не обратното.

Фактът, че отново няма деформации на колите при сблъсък също не помага особено в тази насока. Създава се усещането, че можеш да правиш каквото си поискаш с автомобил за 400 000 долара, което някак го обезценява в очите ти. Проблемът е вероятно, че деформациите в реално време са

нож с две остриета.

Ако бъдат добре дозирани те само засилват напрежението, което в крайна сметка увеличава удоволствието от играта. Но прекалиш ли с тях и на йота, усещането тутакси става по-скоро депресиращо. Polyphony най-вероятно са решили, че не му е точно времето. В GT4 тогава, а, момчета?

За финал ви оставих голямата изненада. От сигурно място знам, че на 9-ти септември в “Индиго” в София ще се проведе първият роден GT3 турнир. По всичко личи, че наградният фонд ще си струва усилието, защото организаторите обещават PlayStation2 конзола за победителя и PSOne за класиралия се втори. За вас не знам, но аз лично съм там.

Автор: Ивелин Иванов