Gears of War

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 дек. 2007

Изминаха четиринадесет години, откакто Те се появиха. Внезапно, от нищото. Една безчетна орда от извънземни изчадия, която се опита да ни изтрепе до крак, като че ли бяхме малки, незначителни буболечки по лицето на планетата Сера.

Въпреки смелите ни опити да опазим своя дом, защитата ни бе сломена за по-малко от 24 часа. Милиони загинаха в деня на инвазията. Но ние не пожелахме да поднесем дома си на тепсия. Евакуирахме оцелелите зад солидните стени на Плато Джасинто, и с помощта на химически оръжия и орбитални лъчи се опитахме да заличим всяка една твар и постройка от лицето на планетата. Така намерихме покой. Но не за дълго.

Скоро извънземната орда успя да открие платото и да проникне и в него. Тогава Маркъс Финикс – един от малкото смели воини на Сера – предпочете да наруши дадените му заповеди и да се опита да спаси своя баща. Но не успя. За тази си постъпка бе обвинен в измяна и осъден на четиридесет години затвор. И щеше да изгние в него, ако извънземните не нападнаха зандана. За щастие спасителният екип дойде преди тях…

Време е за един последен отчаян опит войната да бъде спечелена… Готови ли сте да вземете участие в един от най-свирепите екшъни?

Малко игри са изтръгвали „Уа-а-у!” от моя милост още в първите 30 секунди. Gears of War обаче успя. Какво да ви кажа – просто няма друга такава игра. Дори една година по-късно след премиерата й за Xbox 360, когато всички конзолни дечица пощуряха по нея, нейната PC версия не е остаряла с нито минута. Тя е чисто и просто велика. Какво я прави такава ли?

Като за начало – Gears of War смесва по особено добър начин екшън и тактика, така че хем да ви се струва, че сте взели участие в истински пуканков филм, хем да сте наясно, че ако не прецените правилно ситуацията и се хвърлите с главата напред, ще видите основното меню, омацано с вашата собствена кръв. Epic са постигнали наистина невъзможното. Динамиката на Gears of War е бясна, а тактиката – солидна, без да завишава нивото на трудност прекалено или да ви принуждава да „пълзите” от едно място до друго, снишени като мишка и притесняващи се, че всеки куршум ще бъде фаталният.

Прави особено силно впечатление и камерата, която се тътри зад вашия герой. Тя не е статична, а напротив – следва плавно всяко едно негово движение. Например прикляквате, за да вземете лежащите на пода муниции, а тя слиза едновременно с вас. Затичвате се яростно напред, за да намерите прикритие зад преобърната и обгорена кола, а тя започва трескаво да се поклаща, все едно е поставена върху рамото на героя, и така създава едно наистина неповторимо усещане за динамика.

Take cover!

Това не е безсмислена аркадна пуцалка и в основата на геймплея на Gears of War стои прикритието. Тук най-добрите ви приятели са бетонните блокове, разпръснати удобно навсякъде, преобърнатите коли, не ставащи вече за абсолютно нищо, освен да поемат вражеските куршуми, и всякакви други колони, стени и прочие. Едно бързо натискане на интервал и сте плътно залепени за тях. Оттук насетне разполагате с най-различни възможности. Да стреляте на сляпо, да се подадете от ляво, дясно или отгоре и да се прицелите по-внимателно. Или пък да се преместите бързо до някое друго прикритие в района с едно бързо натискане на интервал и клавиша за желаната от вас посока.

Вероятно сте чували не веднъж и два пъти твърдението, че ако се изживявате като Рамбо, ще се озовете на бърза ръка с разпарчетосан череп. Тук това важи с пълна сила, най-малкото защото

изкуственият интелект

на противниците ви е внушително добър. Те не стоят на едно място и не чакат да ги издебнете, за да им вкарате един куршум в дупето. Напротив – постоянно променят позициите си, опитват се да ви изненадат по фланга, отстъпват, ако видят, че вие и вашите съотборници напредвате твърде яростно, и използват всеки удобен момент, когато сте се снишили и презареждате оръжието си, за да дойдат при вас и да ви строшат вратлето. Най-добрата тактика срещу тях е да постъпвате по същия начин или пък ако смятате, че сте достатъчно добри стрелци, да изчакате да си подадат хуманоидните тикви от прикритието и да им вкарате някой хедшот. Има и друг вариант – простреляйте ги в колената, тогава те ще паднат на земята напълно беззащитни, само и само за да ви доставят удоволствието да отидете при тях и да ги размажете с един мощен ритник.

Колкото повече, толкова повече

Обикновено няма да се движите сами. Наоколо има поне няколко подобни на вас воини с тежки брони и злобни оръжия, които да ви помагат по време на екшъна. Не разчитайте обаче твърде много на тях. Вярно – в повечето случаи си вършат работата перфектно – т.е. да разсейват противниците ви, докато вие ги издебвате по фланга. Но обикновено на вас ще се пада честта да вкарвате довършващия изстрел.

Понякога зависи единствено от вас да хвърлите решителната граната в подземните дупки, от които излизат Скакалците, и по този начин да ги запушите… макар че неведнъж и два пъти съм виждал мой съотборник да се справя не по-малко зле и от мен с тази задача.

За всеобщо щастие обикновено един изстрел не е достатъчен, за да ви убие. Скала, визуализираща здравето ви, няма. За сметка на това обаче всеки път, когато някой ви тресне с куршум, в средата на екрана се появява малко червено кръгче с формата на зъбно колело, което, когато се изпълни и придобие формата на череп, значи сте труп. Добрата новина е, че ако намерите прикритие и останете за няколко секунди далеч от престрелките, здравето ви ще се възстанови напълно (при това доста по-бързо от Halo да речем), което за щастие не осакатява по никакъв начин екшъна в Gears of War.

Хитрите идеи на Epic

Дори презареждането в тази игра е направено интересно. Всеки път, когато натиснете R, една малка линия започва да пробягва по скалата в горния десен ъгъл на екрана. Това е нормалното време, за което Маркъс ще вкара нов пълнител в оръжието си. Малко преди средата обаче има две местенца с по-различен цвят – сив и бял. Ако успеете да натиснете отново бутона в правилния момент и спрете линията върху сивата част, преди тя да е достигнала до края, ще презаредите много по-бързо.

Уцелите ли перфектния – т.е. върху бялата, ще получите малък бонус към щетите, които нанасяте. Провалите ли се обаче, презареждането ще отнеме много повече, отколкото ако въобще не бяхте натискали R повторно. Трябва да призная, че това е изключително забавна хрумка, която неведнъж ще ви накара да тествате рефлексите си и да си играете с късмета. Не е трудно за изпълнение, но считайте, че ще грешите честичко в по-напрегнатите престрелки.

Пълно бойно снаряжение

Арсеналът, който Финикс може да използва, е на пръв поглед стандартен – картечници, гранатомети, пистолети и т.н. Пробвайте обаче да задържите F с основната си пушка и ще видите как от обикновено и не особено далекобойно оръжие, тя ще се превърне в смъртоносен електрически трион. Удоволствието да издебнеш някой от противниците в гръб и да го направиш на кайма с нея е неповторимо.

Още едно оръжие в Gears of War прави особено впечатление – т.нар. Hammer of Dawn. За него не са необходими муниции, тъй като използва мощта на орбиталните сателити, но отнема известно време, докато зарядът му стане готов за използване. След това, стига да се намирате под открито небе, то ще стовари върху противниците ви унищожителен енергиен лъч, под който малцина биха оцелели. Все пак то е предназначено за изравняване на сгради. Някои същества, като например многокраките насекомоидни извънземни, излизащи от под земята, могат да бъдат убити само с него, което ще ви постави в някои наистина проблемни ситуации, особено ако сте се срещнали с тях в някое помещение.

Адаптирай се!

И докато сме на тази вълна – няма други такива извънземни, като тези в Gears of War. В началото ще се изправите срещу по-обикновени грунтове, но по-късно ви чакат някои наистина гигантски и страховити същества. Едно от тях например е сляпо и ловува единствено с помощта на своя слух и обоняние. Когато надуши човешка плът, то надава ужасяващо пронизващ писък и се втурва с всичка сила към целта си.

Достигне ли я, тя се превръща на кайма за части от секундата. В едно от нивата ще трябва да се преборите именно с такова същество, като единственият ви шанс да оцелеете е да го примамите на открито и да използвате Hammer of Dawn. А когато започнете да бягате и да чувате по петите си неговите тежки стъпки и кошмарен вой, бъдете сигурни, че ще си глътнете езика от страх.

От здрач до зори

В един момент от играта пък ще настъпи нощ. Тогава в небето ще се появят рояци от прилепоподобни същества, кръжещи с бясна скорост над и около вас. Те обаче се страхуват от светлината и ще ви дебнат да се озовете на сянка, за да се спуснат и да ви оглозгат до последното кокалче. Как се оцелява в подобна ситуация? Като търсите алтернативни източници на светлина и малко по малко си проправяте път из разрушените улици на някогашните човешки градове. Например култова е ситуацията, когато една горяща кола – единственият ви източник на светлина – изведнъж започне да се спуска надолу с бясна скорост, а вие трябва да я настигнете, за да не станете жертва на прилепите.

PC vs. Xbox 360

PC версията на Gears of War е пример за перфектно направен порт на конзолка. Управлението с клавиатурата е интуитивно и по никакъв начин не затормозва онези от вас, които не са свикнали с геймпада. Графиката е поне с една идея по-добра от оригинала, а на всичкото отгоре ще можем да се насладим и на няколко допълнителни мисии, които не са включвани във варианта за Xbox 360. Не на последно място – има и редактор на нива за онези от вас, които имат подобни странни, поне за мен, склонности.

Иначе мултиплейър режимът е все така зарибяващ и отборната игра (макар и вече без стандартния, разделен на две екран, присъщ за конзолките), е отново тук и все така зарибяващ. Именно това направи Gears of War толкова популярна – удоволствието да преминеш през играта с ваш приятел и именно вие да сте онзи, който ще натрупа повече точки „постижение”.

Без значение какви са ви жанровите предпочитания – Gears of War е просто задължителна за всеки себеуважаващ се геймър. В противен случай изпускате много. Адски много.

Автор: Владимир Тодоров