GRID Autosport

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Въпреки, че без съмнение прави силни рейсъри, Codemasters си навлече гнева на доста фенове, премахвайки изгледа от пилотската кабина и ограничавайки поддръжката на волани в последната си игра GRID 2. В известен смисъл новата GRID Autosport е опит на англичаните да поправят поне част от тези негативи, като предложат основите на един симулационен рейсър, който в същото време не е напълно невъзможен за игра и от онези, които обичат по-кежуъл състезанията и не се впечатляват от дигитални технически подробности.

В опит да постигне това, Codemasters е структурирала сингъл режима в GRID Autosport като 5-степенна кампания, базирана на пет вида автомобили – GT зверове, open-wheel модели, тунинг модели, модели за издръжливост и такива за уличен рейсинг. Практическият резултат от това е, че компанията може да използва своя опит от предходни рейсъри, за да задоволи почти всички геймъри. Така например колите от Formula C до Formula A се движат по сходен с поредицата F1 начин, докато популярни конвенционални марки като Audi, Mazda и Forda, които може да карате по улицата напомнят поне малко за подобните състезания в началото на кариерата в GRID 2. Останалите модели коли в играта попадат някъде по средата, но всички изискват завидни умения при взимането на завоите.

Наличието на подобно разделение практически гарантира, че ще намерите „своята“ дисциплина, но също така и че ще има една или две, които просто няма да ви допаднат.

А това вече може да бъде проблем

Причината е, че GRID Autosport изисква да постигнете известен напредък във всички области, ако искате да достигнете до т.нар. Grid Masters/Legends състезания, които се появяват на 3-то, 6-то и 9-то ниво. Дори и да карате добре, качването до 3-то ниво в една дисциплина може да отнеме доста време, понякога повече от 3 часа. А това наистина е доста време, ако дисциплината не ви допада. Самата кариера е разделена на сезони като в началото на всеки си избирате дисциплина и спонсор. Той на свой ред ви дава определени стратегически задачи, които трябва да изпълните като това да завършите най-малко на дадено място, както и по-конкретни такива като да запишете най-бърза обиколка или да се придвижите определен брой места в рамките на едно състезание.

Освен, че постепенно ви доближава до Master сериите, качването на нива помага да отключите нови състезания с нови коли и повече спонсори, измежду които може да избирате. Не че последното има особено значение, тъй като освен ако нямате афинитет към конкретна марка, най-логично е просто да се спрете на този, който предлага най-много в замяна.

Нищо под каската

Кариерата в GRID Autosport се върти около безличен автонаемник без самоличност и индивидуалност, който кара това, което му дадат и скача от спонсор на спонсор без да се интересува от нищо друго, освен от поредния ХР чек. Не може да променяте и външния вид на колите, тъй като те принадлежат на съответните спонсори и в нито един момент не получавате усещането, че колкото и зрелищна победа да измъкнете на пистата, тя има каквото и да било значение за героя ви и неговото бъдеще на състезател. Същото се отнася и за вашите съперници – всяко състезание GRID Autosport ви дава противник, с който трябва да се съревновавате пряко, но поведението му реално не се различава от това на останалите. Всички AI-контролирани противници карат просто компетентно, имат измислени имена и не демонстрират някакъв особен характерен стил. Че се състезавате в една масовка става особено очевидно по време на надпреварите за издръжливост, когато AI водачите карат точно така, както и иначе въпреки, че в тези състезания уж трябва да се прави дългосрочна стратегия и различни тактически маневри. Много рядко някой от тях ще излезе от пистата, но тъй като това става и в други състезания е трудно да се каже, че се е случило точно защото гумите са били износени прекалено много.

Тунингуване, което има значение

За щастие тунингуването на колите оказва влияние на поведението на колите и GRID Autosport върши добра работа в това да ви даде определен набор от опции – по-малко за базовите модели и повече за сериозните зверове – с които да си играете. Всяка от опциите е придружена с кратък обяснителен текст, който да ви помогне да разберете за какво точно става въпрос. Но както се казва, ако тези опции не ви говорят нищо, най-добре е да ги оставите непокътнати. Ако все пак искате да поставите личен почерк в настройките на колите и да извлечете максимума от тях, имате достатъчно възможности за това. Като бонус пък може да печелите повече ХР, ако изключите AI помощта и се въздържите от традиционната за игрите на Codies flashback опция.

Завръщането на изгледа от пилотската кабина е приветстван, но и малко незадоволителен. Всъщност камерата в известна степен изглежда като фен мода, който геймърската общност изработи за GRID 2 – вместо да демонстрира моделирана до най-малкия детайл вътрешност на кабината, този изглед показва замацани текстури, нефункциониращо огледало за обратно виждане и доста ограничено зрително поле. Липсата на каквото и да било динамично време (ако не броим нощните състезания) също е неприятна изненада, особено предвид, че в F1 игрите Codies реализираха доста добри дъждовни ефекти.

GRID Autosport е странно животно

От една страна сингъл кампанията предлага достатъчно съдържание, но е ограничена от безличност и недостатъчна кустомизация. Почитателите на симулационния рейсинг ще се зарадват на тунинг опциите, но най-вероятно ще се намръщят на недовършения изглед от пилотското място. На теория онлайн играта има потенциал и предлага повече възможности за кустомизация, но там всичко зависи от това колко дълго ще се задържат играчите в RaceNet. Не трябва да забравяме и практически задължителното DLC, което може да обогати играта. Дотогава GRID Autosport си остава един приличен рейсър, който можеше да бъде и по-добър.

Автор: Иво Цеков