Football Manager 2006

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Поради сериозен недостиг на квалифицирани специалисти по спортни мениджър-игри напоследък, последните имат склонност да попадат в ръцете на нищо неподозиращи хора. В случая – в моите. Но от друга страна, един страничен и необременен поглед не би трябвало да навреди. Затова заклетите фенове ще трябва да простят лежерността ми по въпроса за съвременните тенденции в жанра. А и последният мениджър, с когото имах съмнителното удоволствие да се сблъскам, именуващ се Premier Manager, все още пълни кошмарите ми с видения за червени и сини точки, хванали се една-друга за гушите, докато огромен електронен часовник показва оставащите деветдесет милиона минути от редовното време. Неприятен сън, уверявам ви.

Football Manager 2006 обаче е друга бира. Тя е от тези игри, които получават 90/100 още преди да си отворил кутията. Виждате оценката – ако трябва да съм честен, сложих я много преди да започна статията. Знам, че запалянковците очакват да видят точно такава цифра – имат я. И то – парадоксално може би – не само заради нововъведенията, а по-скоро въпреки тях. Нека обясня какво имам предвид…

Атаката на клонираните опции

По-циничните хардкор фенове на поредицата всяка година тръбят, че всичко, което Sports Interactive правят, е да обновяват базата с данни с най-новите трансфери и това изчерпва 99% от подобренията. За да утолят всъщност неутолимия им глад, от SI добавят все повече нови и нови неща. Това, разбира се, е похвално, но не винаги е добра идея. Както вече отбелязах, водя се почти нууб в жанра. Тоест, когато за пръв път пуснах играта, FM 06 ми се стори не по-добра и не по-лоша от която и да е от сериите преди нея, по простата причина, че не съм прекарвал с тях стотици безсънни нощи. Така че, колкото и да е жалко, аз не съм в състояние да оценя всички нововъведения, които ме цапардосаха като дизелов локомотив, а е много вероятно просто да се удавя в тях и да изхвърля играта, без да съм вникнал достатъчно надълбоко в нея.

Слава богу, най-накрая от SI са помислили и за хората като мен – в играта е включен огромен туториъл, чиято цел е да запознае всеки новак с основните концепции на джитката, а на ветераните да покаже някои функции, които те вероятно са пропуснали покрай стотиците други. Оформлението му е подобно на Windows-кия Help с множество подчертани думи-хиперлинкове. Дори се пуска по същия начин – с клавиша F1. Този туториъл е отлична идея, но е далеч от определението “FM for dummies”: нещо, което да те хване за ръчичка и да те разведе из всички жизненоважни страници и функции. Може би смятате, че такова нещо е ненужно, но ето че в някои случаи, като моя например, би било повече от добре дошло. Интерфейсът не е пипнат много, удобен е, и при все това винаги остава възможността да пропуснеш някоя опция. След като я откриеш, ще се почувстваш малко тъпо, че не си я видял на толкова очевидно място. Но точно там е проблемът – всичко е “някъде там”, без да е ясно веднага къде точно е това “там”.

Новости, новости, новости!

Изобщо не смятам да обяснявам що е то футболен мениджър – че е игра, в която влизате в ролята на старши треньор на проспериращ или не чак толкова футболен тим, чиято цел е да добута въпросния отбор до някакво прилично класиране в чартовете. И така нататък, вие си го знаете.

Новите неща в FM06 са много и най-разнообразни, като едва ли ще успея да обхвана всичко. Но ето по-важните: на първо място това са Team Talks и манипулирането на медиите. Team Talks представлява възможността да кажете мнението си за играта на даден играч на него самия или на отбора като цяло. Едно кратко “Добра игра!” ще повдигне морала на играча и ще го направи по-самоуверен; кажете му, че сте разочарован от представянето му и той ще даде всичко от себе си, но ще ви намрази. Някой ден може дори да ви причака в някоя тъмна уличка, знае ли човек… Играта с медиите е същата работа, само че тук целта е да дразните другите отбори и другите мениджъри. Това, естествено, има много по-силен ефект в мултиплейър: възможността да наречете приятеля, бил ви пет поредни игри на FIFA, “тюфлек” примерно (по заобиколен път де), едва ли е за изпускане.

В сингъла обаче човек почва да се чуди. Има ли някакво значение всичко това?

Зонална или персонална защита, грубост на нарушенията, креативна свобода – всичко може да бъде тунинговано, но дали наистина ще направи отбора по-добър? Вярно, че FM 06 не включва изгъзици като това да определяте цените на хот-дога по трибуните на стадиона ви, но дори самите автори признават, че никога не са настройвали ръчно абсолютно всяка опция, докато са тествали джитката. Не става твърде ясно също така от какво зависи доброто представяне на отбора. Понеже играта е тук-таме бъгава, може от време на време да ви изхвърля в Win. След едно такова изхвърляне се наложи да повторя няколко несейвнати спечелени мача – след преиграването ги бях загубил всичките, макар да ползвах същите футболисти, стратегия и т.н. Щом веднъж започне мачът, може да се случи всичко – дали това е просто красотата на футболното (не)щастие или кофти алгоритми? Трябва да се отбележи, че дори ветерани от серията казват, че тазгодишното издание е доста по-трудно от предишните и на моменти дори отлично подредени отбори играят необяснимо зле.

Леко е променена и системата за контузии – сега имате възможността да изкарате наранен играч на терена на болкоуспокояващи инжекции, като по този начин не се лишавате от него за важен мач, но пък рискувате да го повредите по-тежко и трайно. Тренировките пък се контролират с помощта на малки и много удобни плъзгачи – не искате да пипате всеки поотделно обаче, вярвайте ми. Преди, за да дадете някакви наставления на отбора си, трябваше да поискате прекъсване – тъч или аут вършат работа. Сега вече можете да раздавате по-дребни напътствия направо докато тече играта, все едно викате от тъч линията. Футболистите вече имат и показатели като височина тегло, които не можете да пренебрегнете току-така – едва ли искате 55 килограмов халф…  Като истински егоцентрик вече можете да представяте на ръководството на клуба собствените си условия за работа в него, както и да искате повишение на заплатата. Общо взето личи си, че Sports Interactive внимателно са слушали и са си записвали какво им предлагат феновете. Аплауз за което.

Хиляди диаграми

Вероятно го знаете, но аз да си кажа – самите футболни срещи представляват по-малко от десет процента от всичкия геймплей в един мениджър sim. Ако и вие се чувствате новобранец в подобен род игра, отсега се пригответе да сменяте стотици таблици на час. Много от екраните са обновени, за да са по-пригледни, но това като че ли не помага много. Вече има дори отделна статистика за съдиите – чрез нея можете например да определяте агресивността на играчите си преди мач, за който знаете, че ще се свири от някой по-мек рефер.

Досега трябваше да е станало ясно, че за графика в тази статия много-много няма да си говорим. Според мен дори тази оценка 2 й е много. Най-графичното нещо са мачовете, които отново са визуализирани чрез гладиаторски борби между шарени точки (вече и хората в черно присъстват на терена), но те са в най-добрия случай умерено грозни. Аудиото, уви, и то е така – общо взето се изчерпва със звука от ритане на топка и някакви уморени скандирания на запалянковци по време на срещите. Откъм данни обаче играта няма равна – над 270 000 играчи и 5000 отбора от петдесет страни, между които, няма как да пропусна, фигурира и България. Ще можете играете с общо 43 нашенски тима, като като имената на футболистите, стадионите и собствениците са изненадващо точни. Прибавете към това и възможността всички суми да ви се изписват в левове и ще се почувствате като у дома си.

Искаме още!

Да, ама няма. Толкова за тази година. Това обаче не означава, че съм успял да обхвана всички неща, които предлага Football Manager. Всъщност, дори не вярвам това да е възможно. Това не е игра, която можеш да научиш в детайли, след като я разцъкаш малко. Тя разкрива пълния си потенциал след седмици, ако не дори месеци геймене, така че не ме съдете твърде строго, ако не съм бил достатъчно изчерпателен.

Приятно цъкане на die-hard почитателите, ще се видим отново след месец-два, когато успеете най-накрая да се откъснете от манията. А лично аз сега отивам да разпарчетосам някой и друг немъртъв във WoW. Цялата тази интелектуална работа ми дойде в повече, явно не е за мен.

Автор: Пламен Димитров