Faust

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 фев. 2000

Легендата за Faust датира още от петнадесети век, когато доста известен германец си изградил репутацията на човек с магически способности, смятани по-късно за вид служба на Дявола. С течение на времето тази легенда придобива изключително големи размери, особено след като се превръща в основа на художествени произведения, сред които най-популярни са тези на Гьоте (Faust) и Томас Ман (Doctor Faustus), където се разказва  за медиум (човек, способен да общува с мъртвите), продал душата си на Сатаната, в замяна на духовна сила и нови познания. Историята претърпява значителни промени, но в общи линии сърцевината на сюжета се е запазила за софтуерния вариант. За по-задълбоченото разбиране на играта е необходимо да се спрем бегло и на седемте смъртни гряха, които са неизменна част от религията и намират своето отражение в разпространявания от Cryo Interactive продукт. Според вярванията, те са Горделивост, Алчност, Завист, Гняв, Похотливост, Лакомия и Лентяйство.
Сигурно вече се чудите какво общо имат тези грехове с играта, затова бързам да разясня. Faust е разделена на седем епизода, а във всеки от тях се разглежда по едно от гореспоменатите прегрешения. Задачата на главния герой е по възможност да спаси душата на провинилия се персонаж. Ето за какво все пак става дума. Всичко се случва в Dreamland – странен и мистериозен увеселителен парк, основан от някой си Theodore More, който процъфтява в периода от 20-те до 60-те години на този век. След смъртта на г-н More паркът е затворен. Докато функционира, това място е населявано от особени обитатели, които най-неангажиращо могат да бъдат определени като “проблематични”.  Поемате ролята на Marceluss Faust, възрастен чернокож, пренесен в Dreamland от Mephisto (Дявола). Нямате никакви спомени за миналото си и не сте запознати със събитията, които някога са се случили на това странно място, но съвсем скоро разбирате причината да сте тук. Mephisto ви обяснява, че има проблеми да постигне споразумение с The Boss (Бог) и сте избрани да бъдете арбитър на спора им. С други думи, ще се върнете в миналото, ще наблюдавате живота и поведението на всеки от седемте “проблематични” обитатели и накрая

ще отсъдите чия душа да се възнесе в Рая и коя да отиде в Ада

Бегло ще опиша съдържанието на епизодите и личностите, чиято съдба е изцяло във ваши ръце:

Епизод1: Love Island. Тук ще се срещнете със сиамските близначки Lily и Jody, чиято силна любов към парите може да се сравни единствено с желанието да вкарат в капан звероукротителя Hannibal.

Епизод2: The Great Inventor. Предоставя възможност за наблюдението на живота на Nathaniel Meister, архитектът създал парка, които се оказва симпатичен човек с необятни познания, но криещ в себе си дълбока и обезпокоителна тайна.

Епизод3: Visit Us. Мястото, където опознавате “човекът с маската” Frank Barnes и най-вече странните събития, които променят живота му и го довеждат в парка.

Епизод4: The Enchanted Island. Това е домът на Kalinka Vissotsky, руска красавица с тежко минало и настояща причина за не една любовна въздишка от страна на повечето мъже в Dreamland.

Епизод5: Great Attractions.  Среща с Hannibal Звероукротителя. Мъж с много слабости, сред които пиене в неограничени количества, игра на комар и буен невъздържан характер.

Епизод6: Bootlegging. Тук ще научите за живота на Tod Von Essenbeck, джудже от аристократично австрийско семейство, със странни представи за правосъдието и нескрито презиращо установените закони.

Епизод7: The Bath of Giselle. Объркващо запознанство с Дебеланата на парка, която със своята нежна и щедра душа не потвърждава първоначалните впечатления, породени от заблуждаващата външност.

Историята не може да се бори за приз за оригиналност, но определено заслужава признание за качествена и увличаща интерпретация. Не по-различно стои въпросът с реализацията на играта. Всичките ми впечатления, като се започне от графиката, през звуковото оформление и се стигне до геймплея като цяло, са само добри и за пореден път ме карат да се замисля сериозно за качествата на дизайнерите от Cryo. Не знам защо така се получава, но в крайна сметка се оказва, че от техните офиси могат да излизат не само боклуци, а също така добре обмислени и почти перфектно скроени игри, каквато е Faust.

Французите винаги са били на ниво по отношение на графиката. Не мога да отрека, че бях приятно впечатлен от живописното пресъздаване на увеселителния парк, от задълбоченото предаване на емоциите на всеки от героите и наличието на стандартни, но същевременно новаторски решения по отношение на крайния резултат. Докато обхождах виртуалния Dreamland, чувството ми за свобода беше повече от осезаемо. Играта използва предварително рендерирани 3D-картини, но това по никакъв начин не пречи за реалистичното възприемане на околността и движението във всяка възможна посока.

Положението при озвучаването не стои по-различно. Репликите са кристално чисти и много убедително се връзват с изражението на персонажите в момента. Майсторски се представя душевното състояние (страдание), което е от огромна полза за правилното възприемане на всяка казана дума. Обяснение за отличната работа е фактът, че за озвучаването са поканени едни от най-авторитетните британски актьори.
От друга страна, музиката е почти изцяло джазова (за радост на обичаната ни редакторка). Държа да отбележа, че дори да не сте привърженик на творчеството на Marvin Gaye или Sarah Vaughn, по никакъв начин няма да бъдете подразнени от саундтрака. Напротив, музиката е на ниво и идеално се съчетава със стила на обстановката.

Гейплеят е напълно стандартен, с мишката се извършват повечето от действията. Левият бутон служи за придвижване и разглеждате на детайлите от околността, а с десния се извежда интуитивно помощно меню. Какво по-просто от това? Загадките са изцяло свързани със сюжета, т.е. при внимателно следене на развитието на историята, не би трябвало да имате проблеми с тях.

Cryo заслужават похвала за направеното. По принцип, те и преди са правели добри продукти в областта на приключенските игри, но с Faust определено са надминали себе си. Изглежда ще е добре, ако се заемат по-сериозно с правенето на такива заглавия и оставят (поне засега) опитите си да “пробият” в който и да е от другите жанрове. Похвала заслужава и компанията Arxel Tribe за разработката на увлекателните филмчета и приноса за създаването на историята.

Автор: Иван Георгиев