Far Cry

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2004

2004-та безспорно бележи завръщането на шутърите за РС. Игри като Doom 3, S.Т.А.L.K.E.R и Half-Life 2, които се подготвят, обещават да имат максимално реалистична графика и физика, шеметен звук и феноменален изкуствен интелект на враговете, както и да ни отвеят главите в следващата половин година. Но това ще стане при две условия. Първото е солиден ъпгрейд на машината ви, включващ нова видео карта (минимум FX 55xx или Radeon 97xx), още 256 или по-добре 512 МВ памет, процесор около или над 2 GHz и други “дребни” екстри. По-неприятното условие обаче е, че самите игри не са излезли, а и датите на премиерите им само се местят ту напред, ту назад според настроението на производителите, разработчиците и още десетина неясни фактори.
Но за разлика от дългоочакваните мегахитове, след едно демо и без много излишен шум на пазара се появи и финалната версия на шутъра Far Cry. Ако се питате какво е това, явно сте проспали последната половин година. Може би ще е добре да вземете мартенския брой на PC Mania, да прочетете страница 22 и 23, след което да продължете с този текст. Предполагам обаче, че вече сте направили това, така че

смело напред

Както винаги, когато заизлиза игра и има демо, съм скептично настроен. Но сега, привършвайки пълната версия смело и отговорно заявявам: всичко добро, казано за Far Cry, е истина! След като я инсталирате и подкарате, на дневен ред излизат една приятна и една неприятна новина. Лошата е, че дори и на много добра машина, играта при 1024 на 768 с High Details и с пуснати останали графични екстри на моменти е доста тегава. В Интернет срещнах оплаквания, че на Рentium 4 на 2 Ghz с 1GB RAM и FX 5900 кадрите в напечените моменти паднали под тридесет! Нещо, което при подобна машина е страшно, а и е показателно за изискванията на играта…
Добрата новина е, че ако си поиграете малко с настройките на играта, тя може да бъде подкарана нормално и на средностатистическа машина. Опциите, с които вървеше о’кей на моята, която вече плаче за ъпгрейд, са 1024х768, всичко на High, Anisotropic 2x and FSAA 2x. Ако и при тях дере по диска и се забавя на моменти, намалете резолюцията, но не пипайте настройките – има какво да се види! Играта има размазващата графика, за която споменах още в превюто от миналия брой. Като започнем от водните повърхности и екстрите като Pixel Shading и Bump Mapping Effects и стигнем до светлините и анимациите на героите – всичко е детайлно, изпипано и страхотно изглеждащо.
Far Cry започва с едно перфектно петминутно филмче, което ви обяснява защо сте седнали пред РС-то. Интригата май е леко различна в сравнение с това, което се знаеше по времето на демото. Основната идея обаче не е променена – вие сте Джак Карвер, капитан на корабче, което вози красивата фотожурналистка Вал. Тя обаче изчезва по време на рейс с вашата коруба и вие с главата напред се хвърляте да я спасите. Както нея, така и света. Разбира се. 😉

Проблеми и досади

Неприятно ми се стори много дългото зареждане на играта. При някои нива отиваше над… десет минути! Докато чака, човек може да си разходи кучето, да пие кафе или да дръпне новия хит на еди-коя-си банда от някои фрий сървър. Но това, според мен, e свързано с огромните нива, които се разпакетират и зареждат през това време. Дори и махането на антивируса не помага. Но за това по-късно…
Друго леко глуповато хрумване е липсата на сейв, което е заместено с наличието на чекпойнтове. А те понякога са доста далече от мястото, на което сте били при умирането. За сметка на това e добавена възможност да пълзите по корем. Поредното нещо, което ме издразни, е липсата на субтитри и при филмчетата, и по време на геймплея. А това е кофти, защото много се говори в тази игра, а отгоре на всичко тя е и story driven. Ако не разбирате всичко, което се казва, някак си част от нейния чар се губи из вечните ловни полета. Или из градинките, където сме били по време на часовете по английски…;] Липсата на субтитри е компенсирана в някаква степен с наличието на Objectives, където се обяснява какво точно трябва да се направи. Но и те са на същия език ;]
Преди да излезе пач 1.1, имаше и доста графични проблеми (особено при по-високите резолюции и high опции), както и появяване на check points на половин метър от земята. Затова, ако срещнете подобни или други проблеми, качвайте Far Cry version 1.1 и всичко заспива.
Май с това се изчерпват не особено приятните моменти и идва време за

играта с главно И

Първото нещо, което правеше впечатление в демото, беше енджинът. Сега той е още по-добър и пипнат. Тази графична машина, след като зареди нивото, без никакви междинни лоудвания визуализира огромни терени. Наистина гигантски – цял остров и то докъдето ви стига погледът. Много готино е да видите комуникационния център на километри от вас в тропическата мараня, например. А и този добър изглед, комбиниран с бинокъл или снайпер, ви дава много начини да отиграете което и да е ниво.
Да кажем трябва да достигнете до Comunication Center. Но за целта трябва да намерите пътя до него. Е, вече къде знаете отивате. Остава ви да измислите как ще прекосите огромното разстояние, което ви дели от крайната цел. Разбира се, по пътя си срещате патрули и какви ли не мотаещи се гадове. Може да ги думнете със снайпера отдалеч, обаче патроните са малко… Или пък е по-добре да заобиколите през джунглата като пропускате големите пътища и преките пътеки? Много е дълго за жалост. Ами защо тогава не се повозите на джип или бъги? Но първо трябва да го намерите. Има и вариант да се пробвате да минете незабележимо…
По този начин е изградена цялата игра. Ако решите да минете някое ниво отново, може да намерите маршрут, различен от този, по който сте успели да минете предния път. За да не се омотаете като пате в калчища из гигантските и засукани нива, на радара ви хитро проблясва точка, която ви показва накъде трябва са отидете. Ако забравите какво правите, имате възможност да направите справка какво точно имате да изпълнявате и какво сте свършили вече.
Визия, звук и интелект

Графиката на играта е глътка свежест,

имайки предвид високотехнологичния мрак, металическата теснотия и тежката депресия, срещани в голяма част от шутърите. Растителността на острова е страхотно направена и изпипана до степен, че може да видите и мъха по дърветата. А ако си направите труда да поплувате, ще разберете още по-ясно защо в рекламната реплика на играта присъстваха думите: “райско място”.
Другото нещо, което е на върха на технологичния хребет, са светлините. За това имат “вина” пак фирмата-разработчик. Те са девелопнали система за осветление, наречена Dot3 Lightmapping. В описанието й се споменават думички, за които човек без висше образование по оптика и физика не е чувал. Резултатът е много реалистична, наситена и недразнеща светлина. Споменатата в превюто Polybump технология за създаване на детайлни герои, без да се товари излишно машината, хубавите и плавни анимации, в комбинация с Dot3 Lightmapping и вградената Inverse Kinematic-а придават на лошковците и добрите невероятно визуално излъчване. А в междинните анимации, също визуализирани с енджина и реднвани в реално време, може дори да се забележат мимики и движения на устните, синхронизирани с говора и емоциите. Не знам точно защо, но героите от играта имат лъскав и леко пластмасов вид, който леко напомнят на съществата от алфите на DooM 3.
Физиката на героите също е на много добро ниво. Ако гръмнете газова бутилка, около която има четири-пет души, всеки от тях пада и отлита по различен начин. Освен това може да простреляте и веригите на висящи мостове и да погледате как гадове падат от високо. А в момента, в който нечие тяло цопне в морето, кръвта му лека-полека оцветява водата в червено. Всичко това е радост за окото на всеки начинаещ или закоравял геймър. Не по-малко е удоволствието от гледката на реалистично свличащо се вражеско тяло по някой склон.
Изкуственият интелект на всички компютърно контролирани персонажи в играта е на подобаващо ниво. Координацията на войниците е почти перфектна. Ако един от противниковата група пострада, другите не се скупчват около него, а се пръсват и тръгват към предполагаемото място на изстрела. И все пак тук има дупки и пропуски. Понякога в джунглата войниците се смотават зад някое укритие и неясно защо остават там, докато не отидеш да им резнеш тиквата с мачете… Но за да сме честни, това се случва по-често на по-ниските класове герои и по-рядко – на елитните.
Няма защо да се лъжем, звукът в играта нещо не е наред. Гласовете са вяли и леко уморени. Липсва им патос дори и в най-напечените моменти. Звуците са малко по-добри, но се съмнявам да впечатлят някого. Ако имате саунд система със задни колони, нещата добиват по-добри черти, но пак трудно бих дал оценка над 5, ако ще да съм с последния писък на звукова карта и колонки…

Сингъл и мултиплей

Нивата, из които се развива действието, са около двадесет и предлагат много часове разнообразен геймплей. Ще имате възможност за игра от типа DooM, ще се почувствате и като в Джурасик парк, ще покарате машини, имате среща с кораби, вулкан, разходка из лаборатории и още какво ли не. Аз лично съм особено впечатлен от нивото Dam – преиграх го два-три пъти. Kато игрово време, без чийтове и излишно бързане, Far Cry е дълга минимум четиридесет часа!
След като минете тези два дни нонстоп геймене, идва ред и на LAN или Интернет сраженията. За жалост надали някъде в България ще има сървър, но какво ви пречи да отскочите до кварталното клубче и да разцъкате с приятели? Режимите са класически – Assault, Free for All и Team Deathmatch. Картите са огромни, нивата са единадесет и са пълни с места и за снайперисти, и за агресивни играчи. Има, разбира се, и превозни средства. Хитро е измислен и номерът за неутрализиране на многото дебнещи снайперисти – оръжията имат специално сияние, което ви издава, особено ако сте на слънчева светлина. Крис Аути и Ричард Цао са дали много от себе си…
Теоретична пречка, за да се съберат хора за игра, може би ще е излезлият наскоро UT 2004. Но когато ви писне от него, поиграйте малко Far Cry. Няма да съжалявате. Според някои даже Far Cry е по-добрият от двата шутъра. Освен това и с двете игри върви редактор за нива (на http://www.farcry.ubi.com/ има и ръководство за него), така че обявявам състезанието за открито. А кой ще е победителят – оставам вие да прецените.

Автор: Пеню Дачев