Fallout 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2008

I. Пътят към идеалния герой

Ако искате да създадете един максимално ефективен и функционален герой, ето какво точно се изисква от вас. Първо – направете най-важния сейв в играта. Точно преди да излезете от Vault 101, буквално секунди преди края на куеста Escape! По този начин, когато сте готови да се пробвате с друг герой, просто ще заредите този сейв, без да се налага да „изигравате” цялото си детство повторно, тъй като в момента, в който отворите вратата, ще можете да промените наново всичките си статистики, умения, външен вид и дори пола на своя герой.

1. Защо S.P.E.C.I.A.L. са толкова специални?

Всяка точка, която добавяте към статистиките в категорията S.P.E.C.I.A.L., подобряват уменията, с които се асоциират, с две. Планирате да използвате Small Guns или Sneak? Тогава увеличете Agility на 7. Искате да сте вещи в Repair, Medicine или Science? Наблегнете на Intelligence.

Единствено Luck е изключение от това правило – тази статистика влияе на всички умения, но по-слабо. Само с половината от своята стойност. Освен това увеличава шанса ви да нанесете критичен удар.

Ако искате да увеличите някоя конкретна статистика, но не ви достигат точки, намалете онези, които смятате, че няма да ползвате, до 3 или дори до 1. Добре е да не пипате Strength, тъй като тя определя количеството предмети, които може да носите със себе си. Дори и да не планирате да се биете твърде често, ще искате да пренесете откритата от вас плячка до своя дом или до най-близкия търговец. Endurance и Intelligence са също важни статистики. Първата контролира здравето ви, което значи, че ще умирате по-лесно, ако нейната стойност е ниска. Втората пък определя броя Skill точки, които ще получавате с всяко качено ниво. Т.е. героят ви ще се развива по-бавно, ако имате малко Intelligence.
Съществуват още един тип характеристики, които за наше улеснение ще ги наричаме „допълнителни”. Те се също се контролират от вашите основни статистики (S.P.E.C.I.A.L.), както и от някои умения или perk-ове. Съществуват различни начини, чрез които да ги подобрите. Например Carry Weight (количеството екипировка, която може да носите) се влияе от Strength, но и от perk-а Strong Back.

Така че, когато избирате дали да наблегнете повече върху Agility или Endurance, по-скоро се съобразявайте с допълнителните характеристики, на които влияят (както и с perk-овете, които евентуално ще ползвате), отколкото с уменията, които контролират. Това, че Big Guns ще се подобри, ако решите да увеличите Endurance, бледнее пред факта, че здравето ви ще нараства с 20 с всяка точка, разпределена в тази S.P.E.C.I.A.L. статистика.

И още нещо – макар и да изглежда на пръв поглед добра идея да разпределите всичките си 5 бонус точки в една статистика като Strength или Endurance, това рядко води до нещо хубаво. Бонусите, както и всички останали характеристики в S.P.E.C.I.A.L. са толкова много, че не са за подценяване.

2. Върху кои умения да се концентрирам?

Когато станете на 16 години и изпълните успешно т.нар. G.O.A.T. тест, ще може да изберете трите основни Tag умения на вашия герой, които ще получат по 15 точки повече от останалите. Но кои да бъдат те? Помислете внимателно, за да не пилеете skill точки в последствие.

– Избор на основно бойно умение

Със сигурност едно от тези три умения трябва да бъде онова, с което възнамерявате да елиминирате противниците си. Наблегнете на него още в първите нива от развитието на героя. Ако пускате Fallout 3 за първи път е добра идея то да бъде Small Guns. Unarmed или Melee Weapons също не е лош избор, тъй като ще може да натрупате пари, продавайки всички открити муниции. Проблемът тук обаче е, че към края на играта няма да откриете някое кой знае колко ефективно оръжие от този тип.

Рано или късно това бойно умение може и да не ви бъде напълно достатъчно, затова вторият ви избор при Tag скиловете трябва да бъде още едно, което ще изпълнява ролята на второстепенно.

– Избор на второстепенно бойно умение

В случай, че мунициите на оръжието ви свършат или се изправите срещу по-труден противник, винаги е добре да имате второстепенно бойно умение, което да ви избави от неприятната ситуация. Стига да искате, по-късно в своето приключение може да го направите дори основно, разпределяйки повече точки именно в него.

Препоръчителни комбинации:

Small Guns и Energy Weapons – лазерните и плазмените пушки са особено мощни, но не се срещат в началото на играта.

Sneak/Mele/Unarmed и Explosives – един по-тактически подход към битката включва промъкване към врага и нанасянето на съкрушителен удар. Поставянето на мини по пътя ви може да се окаже ключово за вашето благополучно бягство от затруднени ситуации (не забравяте след това да си приберете онези, които не са избухнали). Собственоръчно направеният Dart Gun е особено полезен в тази комбинация.

Unarmed и Energy Weapons – енергийните оръжия са скъпи, но стрелят по-бързо и хабят по-малко Action точки, отколкото тези в категорията Small Guns. Може да налагате по-слабите противници с юмруци, да събирате мунициите им и да ги продавате, за да съберете пари, с които да поддържате енергийните си оръжия и да си купувате качествени брони, които да ви предпазват по-добре. Повече agility в тази комбинация върши работа, тъй като може да нанесете четири удара с юмрук и да стреляте четири пъти с лазерни оръжия по време на V.A.T.S.

Което и да е от гореспоменатите умения и Big Guns – ако използвате тази комбинация, изучете perk-а Strong Back, тъй като тези оръжия са тежички. Те нанасят много демидж, но изяждат бързо мунициите. Flamer е идеално срещу бронирани противници. Ако не си направите Rock-It Launcher още в самото начало, няма да имате голяма полза от Big Guns в първите нива на играта.

– Избор на подпомагащо умение

Третият tag скил, който трябва да изберете, ще има за цел да подпомага оцеляването ви в Пустошта. Repair е може би най-полезно, тъй като чрез него може да поправяте своите оръжия, които от своя страна по този начин нанасят повече щети. Това ще ви прави по-ефективни по време на битка и със сигурност ще пестите от скъпите Stimpacks, които възстановяват кръвта.

Ако случайно Repair не е по вкуса ви, винаги може да се съсредоточите върху някое друго подпомагащо умение. Например Sneak – промъкването до или покрай своя противник е винаги предимство. С Medicine пък ще увеличите лечебния ефект на Stimpaks, Rad-X и RadAway, което е полезно, ако противниците ви успяват да ви фраснат по няколко пъти, преди да ги убиете.

Така или иначе не съществува такова нещо като „правилното” умение, тъй като Fallout 3 е изградена така, че всяко едно да е полезно. Science (хаквате терминали и използвате оръдията на своя страна), Lockpick (по-голямата част от плячката в света е заключена), Barter (металните капачки никога не са излишни; получавате достъп до по-добри предмети при търговия) и Speech (често може да убедите хората, че вие сте прави и по този начин да се измъкнете от кофти ситуации или да получите по-добра награда) също не са за подценяване.

3. Как да разпределям скил точките, които получавам?

Повечето герои ще имат поне 15 точки, които да разпределят из уменията си с всяко качено ниво. Инвестирайте ги в трите tag скила равномерно, вдигайки ги най-малко до 50. Често срещана грешка е те да се качват до 100, което на практика няма смисъл. 75, 80 най-много е добре. Някои предмети (Bobbleheads и Skill Books), както и определени perk-ове, ще подобрят уменията ви още, при това за постоянно. Освен това разликата между скил с 90 и със 100 точки не е кой знае колко голяма.

Lockpick и Science са важни. На всеки 25 точки, инвестирани в тях, ставате вещи в нов тип ключалки и терминали. Затова в началото на играта гледайте да ги вдигнете поне до 25. Между 5-то и 10-то ниво се съсредоточете върху tag уменията и ги докарайте до близо 70. Ако развиете Lockpick до 50, ще получите достъп до повечето ключалки. Когато развиете скил до близо 80, спрете да се занимавате с него. Както стана дума, определени предмети ще ви помогнат да го качите допълнително. Също така се намират и брони, които дават бонус на някои ваши умения, когато ги носите.

4. Готови архетипи герои

Ако пък съвсем сте го закъсали, ето няколко напълно развити архетипа герои, с които оцеляването в Пустошта ще е детска игра:

Снайперист
Функции – прокрадва се и избива враговете от разстояние.
Tag умения – Repair, Small Guns, Sneak.
S.P.E.C.I.A.L. – ST 6, PE 7, EN 5, CH 1, IN 7, AG 7, LK 7.
Важни Perk-ве – Gun Nut, Bloody Mess, Commando, Finesse.

Главорез
Функции – отива при врага и му разбива главата.
Tag умения – Explosives, Melee Weapons, Repair.
S.P.E.C.I.A.L. – ST 7, PE 7, EN 7, CH 3, IN 6, AG 5, LK 5.
Важни Perk-ве – Little Leaguer, Toughness, Strong Back.

Боксьор
Функции – отива при врага и му разбива главата… но с юмруци.
Tag умения – Big Guns, Unarmed, Sneak.
S.P.E.C.I.A.L. – ST 7, PE 4, EN 7, CH 3, IN 7, AG 5, LK 7.
Важни Perk-ве – Iron Fist, Toughness, Size Matters.

II. Кармата е кучка

Кармата влияе на героя ви най-общо казано по четири начина. На първо място – определя реакцията на някои NPC-та към вас, както и възможните диалози с тях. Освен това ви дава достъп до някои местности в Пустошта – например ако имате достатъчно лоша карма, може да влезете в робовладелската крепост Paradise Falls без проблем. На трето място – ако сте много лош или много добър герой, има шанс да бъдете нападнати от хора с карма, противоположна на вашата. Например, в случай че се изявявате като пазители на човечеството, очаквайте чести атаки от Talon Company наемници. И накрая – кармата определя типа край на Fallout 3!
Затова е важно да знаете какви са начините да я увеличите или съответно – намалите.

1. Последици, ако имате лоша карма

Когато влезете в света на Fallout 3, вашата карма ще има стойност 0. На практика тя измерва това доколко сте приятни или неприятни за останалите хора и се увеличава съответно с положителни или отрицателни действия. Нейната минимална стойност е -1000 (първично зло), а максималната +1000 (абсолютен светец).

Всеки играч обаче, който успее да достигне стойност -250 или по-ниска, се счита за зъл. В такъв случай може да следните уникални за него неща:

– Достъп до Paradise Falls, както и до всички услуги, предлагани в тази база.
– Възможност да купите схемите за направата на Dart Gun от Pronto в
Paradise Falls.
– Възможност да наемете двама лоши персонажа: Jericho (в Megaton) и Clover
(в Paradise Falls).
– По-лесно използване на умението “Speech” в диалози със зли герои.
– Достъп до титли, присъщи за зла карма, както и до съответните постижения.
– Three Dog има специално мнение за вас самите.
– Повечето герои, които срещате по пътя си, може и да реагират на вашата отрицателна карма в диалозите.

2. Последици, ако имате неутрална карма

Често е трудно да останете неутрални, но ако вашата карма е между -249 и +240, може да очаквате следните уникални за вашия герой:

– Рейдърите ще ви нападат абсолютно винаги.
– Възможност да наемате двама неутрални персонажа: Butch (който е от Vault 101, но ще го срещнете в Rivert City) и Sergeant RL-3 (метален робот-патриот, който може да закупите от Tinker Joe в Wasteland, близо до Tenpenny Tower).
– Няма шанс да бъдете нападнати нито от добри, нито от лоши ударни отряди.
– Достъп до титли, присъщи за неутрална карма, както и до съответните постижения.

3. Последици, ако имате добра карма

Всеки играч, чиято карма има стойност +250 или по-висока, се счита за добър и може да очаква следното:

– Възможност да наемате двама добри персонажа: Fawkes (Vault 87) и Star Paladin Cross (Цитаделата).
– Рейдърите ще ви нападат абсолютно винаги.
– По-трудно използване на умението “Speech” в диалози със зли герои.
– Достъп до титли, присъщи за добра карма, както и до съответните постижения.
– Three Dog има специално мнение за вас самите.
– Повечето герои, които срещате по пътя си, може и да реагират на вашата положителна карма в диалозите.
– Достъп до малки подаръци от страна на добрите персонажи – caps, муниции, храна и др.

Как да повишите или намалите вашата карма:

– Убиване на зъл герой или същество – няма ефект.
– Убиване на много зъл герой или същество – +100 карма.
– Непровокирано убийство на неутрално или добро същество – -25 карма.
– Непровокирано убийство на неутрален или добър герой – -25 карма.
– Кражба от неутрален или добър герой (или от фракция, която не е зла) – -5 карма на предмет.
– Дарение от метални капачки (caps) на църквата – зависи от сумата.
– Изпълняване на добро дело в куест – най-малко +50 карма.
– Изпълняване на злина в куест – най-малко – 50 карма.

III. V.A.T.S.

Vault-Tec Assisted Targeting System е творение на истински гении. Тя ви позволява да паузирате играта, да огледате терена около вас, да откриете къде точно се намират враговете ви и впоследствие – да ги елиминирате. Преди да вземете участие в битки срещу повече от 1 или 2 противника, е добре опознаете системата из основи – например по време на нея шансът да нанесете критичен удар се увеличава с 15%. Освен това е ключово да знаете в коя точно част на тялото да стреляте, за да постигнете желания ефект. И най-вече – кога точно да активирате V.A.T.S. Обикновено най-добрият момент, е когато имате директен изстрел към противника си или когато може да се прицелите направо в главата му.

Глава – уцелите ли я, щетите обикновено се удвояват. Ако процентът да успеете е повече от 50, в сравнение с останалите крайници, пробвайте се. Ако противникът ви обаче е видимо по-корав, по-добре се съсредоточете върху ръцете или краката.

Оръжие – ако врагът ви стреля с някое наистина мощно оръжие, унищожете го с помощта на Unarmed Attack.
Ръце – ако противникът държи оръжието с две ръце (например Minigun) – стреляйте в тях. Той ще го изпусне и дори и да го вдигне отново, мерникът му ще бъде сериозно нарушен.
Крака – ако не бързате да отстраните врага, стреляйте в краката му. Особено тогава, когато има навика да се опита да се спаси с бягство. Отлична тактика за Mirelurks, Yao Guai и Deathclaws.

Контролни кутии и антени – роботите, оръдейните кули и някои насекоми имат подобни части. Унищожите ли ги, този тип противници ще се побъркат и ще започнат да нападат всичко, което се намира в близост до тях. Включително съюзниците им. Ако се биете само срещу един враг от този тип обаче, не си струва да се целите в тези части. Отлична тактика срещу оръдейни кули.

Престрелките без V.A.T.S. също си имат своите преимущества. Някои оръжия във Fallout 3 се използват по-лесно в реално време – например Flamer. Освен това може да кръжите около врага си и да изпълнявате бързи маневри, за да избегнете негов удар или изстрел, да намирате прикритие и т.н. Понякога обаче е много по-трудно да се прицелите, особено на далечно разстояние.

Съвет – вгледайте се внимателно в противника ви с помощта на V.A.T.S. Държи ли граната или има такава на препаската му? Да? Тогава се прицелете собственоръчно в нея и се насладете на една брутална експлозия!

Автор: Владимир Тодоров