FIFA 2004

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 25 дек. 2003

Най-сетне! Дочакахме поредното издание на превърналата се в култова серия игри FIFA. Този година разработчиците от ЕА Sports бяха обещали доста новости и изненади и най-вече много от онова приятно чувство да управляваш 11 човечета по терена и да бъдеш част от футболната игра. Естествено, че и геймърите вече се научиха – настане ли есен, идва време за футбол.

Най-яката част обаче се крие в това, че ЕА Sports всяка година знаят какво точно искат геймърите, и естествено винаги им го предоставят.

Обаче технологиите се променяха, а с тях и изискванията на играчите. Сега обаче, след като ЕА вече са царете в спортния бранш и издават игри както за футбол, така и за ръгби, хокей, баскетбол, американски футбол и голф, технологиите и новостите в геймбранша като че ли забавиха своя ход. По този начин се оказа, че ЕА Sport все едно са достигнали върха, максимума на възможностите си. И ако преди ЕА имаха да ни изненадат с нещо всяка година, то сега нещата стоят малко по-различно. След като те вече са на черешата, вариантите пред тях са два: или да скочат на друг клон, или да се сгромолясат с гръм и трясък. Какво точно са направили те, ще разберете, ако продължите да четете.

Мисля, че е редно още от самото начало да ви съобщя, че според мен FIFA 2004 определено не е по-добра от 2003. Тя по-скоро е различна и по-малко атрактивна, но определено не е по-добра.

Ще започна с нещата подред

Менютата в играта са зле

Най-лесният начин да бъдат оприличени на нещо са долнокачествените PSOne менюта, които ОЧЕВАДНО не стоят добре за РС. Най-стряскащият факт е, че ЕА не са хора, които трябва да бъдат учени как се правят добри менюта. Те не само че вече са го правили многократно, но и адекватно динамизираха интерфейса на серията в продължение на 5-6 години. Сега нещата са оакани. Шрифтовете в менютата са неясни, маркираните опции са в омазано бордо… всичко е долнопробно! По менютата никой не би повярвал, че му предстои да играе FIFA, те по скоро биха прилегнали на някои нискобюджетен сокър симулатор. Най-любопитен е фактът, че новостите са отбелязани със звездичка, та да не би случайно някой да си помисли, че във FIFA 2004 няма нищо ново. Лошото е, че още от този момент всеки геймър с традиции и самочувствие има странното чувство, че любимата му игра се е променила. Поне аз започнах да се чудя, дали това наистина е финалната FIFА, а както се оказа, наистина беше тя.

Графично новото творение на ЕА изглежда доста противоречиво. Лицата на футболистите например са моделирани прекрасно и по моему са най-добрите засега в серията. Същото обаче не може да се каже за телата на играчите. Те не са дотам детайлни и все още си личи, че са съставени от полигони и за съжаление не са на нивото, което всички бихме желали. Една от приятните графични екстри е фактът, че след игра на мръсен терен шортите на играчите почерняват и тениските им стават мърляви…

Терените също не са кой знае какво, като най-дразнещото при тях е контрастът, който се получава с топката. Става въпрос за това, че програмистите са се сетили, че топката отразява динамично светлината и са я накарали да изглежда като истинска. За сметка на нея обаче теренът отдолу стои като грозноват двуизмерен фон. Другата слаба част от графиката е публиката. Ако за NHL 2004 може да се каже, че е играта на ЕА с най-добра публика, то за FIFA 2004 спокойно можем да кажем, че е с

най-нелицеприятната публика

за последните 3-4 години. Феновете са плоски двуизмерни srite-ове, част от които са динамични, а другите – статични. Цялата тази бутафорна редица от лошо подбрани спрайтове ми напомня много на агитките от FIFA 94 или 96. Поддържащият персонал на стадиона (онези чичковци в жълти дрехи) също са направени бутафорно, като за тях разработчиците са решили да спретнат 3D глави и 2D тела… Хитро, а?

Движенията на футболистите и тази година са реалистични. Те вдигат ръце, когато искат пас, ядосват се като пропуснат, вече дори се блъскат, когато са по-близо един до друг. Общо взето в тази насока си личи, че е поработено доста.

Най-изменената част обаче е геймплеят. ЕА твърдят, че са пуснали нов режим на игра Practice Mode, а той всъщност въобще не е чак толкова нов. Просто авторите не го бяха включвали в игра от серията FIFA през последните 3-4 години. В него можете да тренирате корнери, да опитвате преки свободни от различни положения, а можете и да разцъквате свободни тренировки. Главните промени по време на игра са около изпълнението на преките свободни удари, контрола на топката и контрола на играчите без топка.

Системата за изпълнение на преки свободни удари е тази, която по-старите геймъри знаят от FIFA 95. За тези, които не са я виждали, тя е “новата” система. Чрез нея избирате къде искате да попадне топката, задавате сила и парабола. Добавена новост е възможността

да определяте тактики на футболистите си по време на игра

с натискане само на два бутона C+Z (тази опция я имаше във FIFA 99). Така можете да избирате дали да пресирате, дали да правите дълги пасове и т.н… Можете да сменяте стила си на игра – атакуващ, нормален и защитен, но за съжаление, докато ровичкате из тези опции, шансът някой да ви вземе топката е много голям. Затова трябва да действате бързо и да заучите новите промени.

Коригиран е и начинът на подаване. Вече голяма част от вашите пасове ще бъдат пресичани, а 100% точен пас просто няма да видите. Клавишът W изпълнява извеждащия пас, а с натискане на копчето Z ще можете да маркирате трима от вашите играчи. С различните копчета за пас и шут подавате на някой от тези трима, като така с тяхна помощ ще можете да правите и много зрелищни комбинации.

Добре е направен и моментът на борбата. Когато тичате зад някого и натискате D, виждате как вашият играч подбутва противника с рамо или го дърпа. Неприятен е обаче фактът, че съдията дава дузпи дори и за такива небрежни бутания с рамо в наказателното поле. За разлика от предишните части, тук не можете и да подсичате вратаря умишлено.
Друга иновация във FIFA 2004 е така нареченият

Career Mode

В него можете да поемете контрол над някой отбор за 5 години и с помощта на тренировки, трансфери и, естествено, добра игра, имате възможността да станете най-добрият наставник в шампионата. В този режим трупате точки престиж. Благодарение на тях подобрявате статистиките на футболистите си, както и състоянието на целия си отбор. Ако трябва да сме точни, този режим дойде на мода, откакто през тази година започна да се появява във всички спортни игри на ЕА. Докато той беше по-детайлно разработен за другите спортове, то тук е направен повърхностно и се набляга повече на играта на футбол, а не на тренировките. Причината за това може би е страхът от обезсмислянето на Total Club Manager 2004, който, между другото, трябва да се появи съвсем скоро.

Звукът във FIFA 2004 обаче е на много добро ниво. Според скромното ми мнение коментарът в тази част от серията е на най-доброто си равнище. Трябва да отбележим, че сега коментаторите дори се отпускат в размишления на теми като “Върви ли купата на Англия тази година?” или “Качеството на съдийството”. Общо взето Джон Мотсън и Анди Грей са перфектни както винаги. Саундтракът към играта също е много як. В него има тракове на банди от цял свят, повечето от които са сравнително неизвестни.

Финалните думи за FIFA 2004 са по-скоро скептични. Това, което според мен се е получило сега, е живо доказателство, че не всичко трябва да се пипа и дооправя всяка година. Излиза, че принципът “If it ain’t broke, don’t fix it!”* важи за футболната серия на ЕА с пълна сила. След като години наред хората от тази компания бяха иноватори, сега те по-скоро тъпчат на едно място. Вследствие на опитите им да “добавят” нещо ново, ЕА са вкарали няколко стари неща, опитали са се да доизкусурят AI-то на противниците, но – уви – омазали са добрата стара FIFA. Аз лично ще поиграя още малко 2004 и ще се върна пак на 2003, защото не бих казал, че съм очарован от иновациите. Започвам да се замислям, дали ако производителите започнат да пускат пачове, които да доизкусуряват геймплея, добавят лица, актуализират лигите и т.н., нещата няма да се развият по-благотворно за серията…

Автор: Орлин Широв