facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
FIFA 2003
Ревю | 02.12.2002 | автор: Орлин Широв


оценка:
Производител:
EA Sports
Издател:
EA Sports
Жанр:
Спорт
Платформа:
PC
сайт на играта »

Mарката EA Sports винаги е гарантирала много яки и суперкачествени спортни игри. Естествено FIFA 2003 не прави изключение, като и тази година всички футболни запалянковци получават своята редовна порция емоции на "зеления килим". Интересно е обаче дали от ЕА - Канaда са изпълнили всичките си обещания? Те говореха за изцяло обновен енджин, коренно различен геймплей или казано направо - една нова игра! Ако трябва да съм откровен, това е така - за първи път можем да видим дотолкова реалистичен футболен симулатор за РС. Както беше обещано, системата за пасове е изцяло променена, движенията на футболистите са много повече и още по-истински, функциите, които играчите имат, са много повече пък и както казваха от ЕА:

"топката вече се държи като топка"

Но нека не бързам да ви разкривам всички новости, а започнем лека-полека с частта за графиката. Тази година лицата на FIFA са три, а имен но Роберто Карлуш, Райън Гигс и Едгард Давидс, като всеки един от тях представя различен стил на игра. Както и миналата година, така и тази поредното продължение на футболния симулатор е реализирана с почти перфектна визия. В тазгодишната версия са включени 20 реално съществуващи стадиони, които наистина изглеждат като на живо. Сантяго Бернабеу, Олд Трафорд, Стад Дьо Франс, Олимпийският стадион в Япония... Всъщност няма значение къде се намират терените, всичките са направени като истински.

Друга графична новост са неизброимо многото skin-ове на играчите. Вече повечето футболисти приличат на себе си и наистина са направени като живи. В играта има 40 хиляди (!) играчи и 350 отбора, в които за съжаление няма български. Във всички отбори има футболисти с реални лица. Няма да ви давам примери, защото те просто са толкова много, че което и име да назовете, физиономията му ще е в играта! Всички отбори имат и по няколко екипа като преди всеки мач ще можете да избирате с какви фланелки и шорти да премените вашите хора. Те също са съвсем истински - с рекламните щампи и с истинските си шарки и цветове.

Публиката на 2003-та също е пресъздадена на много високо ниво - тя е раздвижена, различна на различните стадиони - подивели фенове мятат димки и ленти, палят факли и изглеждат като истински футболни лумпени.
Редом с безумните графични постижения, публиката е и доста гласовита.

Саундът

В новата версия на FIFA-та са записвани истински възгласи и песни на агитки и, повярвайте ми, благодарение на тях, ще се почувствате все едно сте отишли на стадиона. На култовия Анфилд примерно звучи много истински "You'll never walk alone". Когато играете добре, привържениците на вашия отбор скандират името на тима ви и при всяка ситуация реагират спонтанно и адекватно.

Саундтракът на FIFA 2003 също е много впечатляващ като в него има изпълнители като Kosheen, Safri Duo, Fat Boy Slim и Ms. Dynamite. Музикалният фон стои много добре и наистина се оказва, че и тази година е едно отлично попадение. А може ли да има добър мач, без як коментар? Вече за вас срещите коментират Ally McCoist и John Motson, които се справят адски добре и много увлекателно.

Време е да кажа няколко думи и за екслузивния и новаторски геймплей. Стигнахме и до показателя, получил 4.5 в графата с оценки. Много от вас ще зададат въпроса: защо? Защо тоя глупак е написал 4.5 при положение, че откъм геймплей новата FIFA е много по-реалистична. Отговорът е много прост и сигурен съм, ако седнете пред РС-то, ще се убедите сами в това:

Контролите са супернеудобни!

Тази година ЕА са решили да експериментират с управлението и се оказва, че играта е трудно контролируема. За пример ще кажа само, че вече всеки бутон прави по 2-3 неща и има различни функции със и без топка. Оказва се, че W вече не е бутонът за спринт. Всеки пък, когато взема коженото кълбо, някак без да искам започвам да се помпам на W, а вие? Новият бутон за тази функция е Е. Но пък ако започнете да се помпате, играчът автоматично ще подаде топката. Ако го задържите обаче, ще почнете да спринтирате и след като минете десетина метра, футболистът ви ще комбинира с някой съотборник напред. Реалистично, а? Въобще откъм контроли играта е толкова объркана, че дори след две седмици опити да свикна с тях не успях да направя нищо. Признавам си, управлението ме победи! Може пък и грешката да е в мен, може да съм станал малко консервативен, но защо ми се струва, че доста хора ще реагират като мен...?

Казано с други думи, пичовете от ЕА Канада са направили едно революционно ново AI, добавили са много нови движения на футболистите, променили са системата за пасове, но са оакали управлението на цялата тая прекрасна работа. Ако един новак в жанра седне пред монитора и се опита да играе на FIFA 2003, това вероятно ще му се удава горе-долу. За жалост старите фенове нямаме почти никакви шансове - ръцете ни са залепнали за старите клавиши и едва ли някои би могъл да ни вбие в главите новите изврати. Можете ли да си представите, че главичките се бият с бутона "Е"?

Стига толкова критика за контролите, защото иначе ще решите, че съм противник на играта. Не е така - във FIFA 2003 има някои наистина хубави решения откъм геймплей - например новата система за пасове, дриблиране и шутиране. Топката вече не се залепва за краката ви, а трябва да я контролирате и да я пазите. В началото ще се убедите, че всеки ваш пас ще бъде пресичан от противника и, сигурен съм, ще се изнервите много. Когато свикнете с

логиката на играта

обаче, ще се уверите, че всичко вече е много по-реалистично. Естествено и тук си има бъгове. Понякога, когато компютърният противник подава, играчът, който очаква паса, ще си стои на едно място и няма дори да реагира. Това ще ви улеснява доста в началото и, убеден съм, в един момент ще ви се разходи по нервите. Друг много гаден момент са изпълненията с глава. След като този показател беше направен почти перфектно във FIFA World Cup 2002, тук е доста по-сложно да засечете топката.

Смятам, че към края е хубаво да спомена няколко думи за интерфейса и новостите по менютата. Естествено, козметични промени в тях има като вече менютата изглеждат малко по-конзолно. Когато примерно песните се сменят, ще виждате малко прозорче, което показва чие е парчето и как се казва. В опциите тази година е добавено ново ниво на трудност - Semi-pro, което се намира между Amateur и Professional. Както и в миналата ревизия на играта, ако се затруднявате много, ще бъдете посъветвани да свалите на по-лесно ниво или ако сте много добър - да повишите сложността.

Общо взето FIFA 2003 е една много добре направена игра с много новости откъм геймплей, които за съжаление не могат да бъдат консумирани ефективно заради новите контроли. Остава въпросът дали една перфектна футболна симулация е перфектна при положение, че дългогодишните й фенове трябва да променят своите навици... 


FIFA - вчера, днес и утре!

През далечната 1993 притежателите на Sega Megadrive бяха наистина ощастливени от появата на първата в историята на гейминга FIFA. Тя се казваше FIFA International Soccer и предлагаше наистина безумна за времето си графика и впечатляващ саунд. През 1994 тази вече превърнала се в култова игра, се появи и за РС с името FIFA International Soccer 94 и така постави началото на FIFA компютърната серия. 1996 година беше годината на европейско първенство и затова ЕА не се забавиха, а пуснаха FIFA'96 - нещо революционно ново и изключително красиво. Тази игра постави основите на сегашния вид на серията със своята псевдотриизмерност и сериозен вид. В края на 1996 година на бял свят излезе и FIFA'97, която вече беше истинско 3D. Тя изглеждаше перфектно, но за съжаление геймплеят беше ужасен. Заради това много геймкритици вече бяха отписали серията. Изненадващо в края на 1997 година излезе FIFA: Road to the World Cup '98. Това е най-любимата ми FIFA до момента, предлагаща както перфектен геймплей, така и зашеметяваща графика и звук. Много напомнящата на нея FIFA 99, излязла в края на 1998-ма, също беше добро попадение и с нея ЕА сигурно потвърдиха позициите си на РС пазара. В края на 1999 година дойде ред и на FIFA 2000, която учудващо приличаше на изданието от предишната година. С тези три поредни почти еднакви игри ЕА леко разочароваха феновете си. Почти всички бяха решили, че футболните симулации са изчерпан жанр. Но мнението им се обърна наопаки през 2000 година. Тогава ЕA пуснаха две футболни игри - Euro 2000 и FIFA 2001. Втората определено изглеждаше по-добре и даде надежда на геймърите, че има още хляб в този жанр. Тогава, в края на 2001-ва, се появи FIFA 2002, която буквално "скри топката" на всички. Още по-добро попадение беше FIFA World Cup 2002, която и досега си остава най-красивата игра от серията. Какво ни очаква занапред ли? Всички можете да видите на какво прилича новата FIFA 2003. Дали това е бъдещето на футболните симулатори или ни очаква нещо още по-изненадващо и революционно? Вероятно ще разберем след една година.
 
системни изисквания
Pentium 350 MHz, 64 MB RAM (128 MB for Windows XP), DirectX 8.1, 3D Video/16 MB, WinAll
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
FIFA 10 50
2014 FIFA World Cup Brazil 7
FIFA 09 6
Bulgarian Football League за FIFA 09 v1.2 5
Bulgarian Football League за FIFA 08 v1.0
FIFA 06
FIFA 08
2006 FIFA World Cup
FIFA 07
FIFA 98: World Cup
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Need for Speed: Shift 88
FIFA 11 vs. PES 2011 61
DiRT 3 51
FIFA 10 50
Colin McRae: DiRT 2 44
Need for Speed: The Run 44
Split/Second 38
FIFA 13 38
Pro Evolution Soccer 2013 38
Blur 31