FIFA 15

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 сеп. 2014

Въпреки че технически FIFA 15 излиза за рекордно голям брой платформи, трябва да уточним, че „истинските“ версии на играта всъщност са по-малко. Най-напред версията за Android представлява силно орязан вариант, наречен FIFA 15 Ultimate Team за разлика от миналогодишното издание, което беше приятна изненада. За PS Vita, 3DS и Wii играта пък е чисто и просто статистически ъпдейт с актуални състави и отбори, но без никакви подобрения. Това ни оставя с двойката версии за двете конзоли на Sony и Microsoft, както и с РС версията. Въпреки че всички те са много добри, черешката на тортата е запазена преди всичко за PS4 и XBOX One, чиито версии ползват новия енджин Ignite на EA Sports. Този път обаче към тях трябва да добавим и РС версията, която е „ъпгрейдната“ до нивото на своите next-gen събратя.

И това определено си личи

Не се случва често да започнем ревю на спортна игра с описание на презентацията и визията, но в случая трябва да го направим първо, за да изчистим тази тема веднъж и завинаги и второ, за да наблегнем колко автентично наистина изглежда FIFA 15.  Е, чак пък колко, сигурно клатят глава някои от по-скептичните. Ами, ако външен човек влезе в стаята по време на игра, като нищо може да реши, че на телевизора или монитора върви мач на живо от голямо европейско първенство. Ето колко!

Съгледвачите на EA Canada са посетили десетки стадиони, за да опишат и възпроизведат в играта техните конструкции до най-малки подробности. Тълпите по трибуните пеят автентични песни в подкрепа на своите отбори и когато чуете за пръв път как зрителите пеят “You’ll Never Walk Alone” ще настръхнете дори и да не сте фенове на Евертън. При вкарването на гол следва бясна експлозия от звук и камерата осезаемо става по-нестабилна сякаш, за да възпроизведе неспокойните редици на трибуните, които се тресат от радост. Други дребни, но напълно забележими екстри като износването на терена по време на мача допълнително засилват илюзията за истинско футболно зрелище.

Въпреки това EA Canada понякога толкова залага на презентацията, че прекалява. Пример за това са анимираните сцени по време на мач, които не може да прекъснете. Когато реферът извади жълт картон и играчите започнат за 10-ти пореден път да изразяват бурно своите реакции ви се иска да ги прекъснете, но не можете. Често пъти единственото ви желание е да се върнете по-бързо към игра, но за съжаление трябва да изчакате задължителната кътсцена. Това очевидно е част от широко рекламираните стотици уникални емоции във FIFA 15 – едва ли някой се наема да ги преброи една подир друга, но е факт, че сега играчите реагират доста на най-различни ситуации дори тогава, когато не засягат пряко някое ваше действие.

Първият съдийски сигнал

Все пак това е футбол и случващото се на терена е най-важното  – без качествен геймплей другото е лъскава, но безполезна обвивка. Първите впечатления тук са малко противоречиви, тъй като промени има, но те са и предизвикателства. Най-напред нападението във FIFA 15 е едно от най-добрите и плавни във футболна игра – когато работи както трябва. Бързо ще видите, че изстрелите определено имат навика да отиват в най-различни траектории сякаш програмистите на EA Canada се опитват да ви изправят на нокти при всеки шут или центриране. Хубавото е, че този елемент на случайност не позволява да се експлоатират определени ситуации, които иначе биха довели за стопроцентови голове. Лошото е, че това ще върне дори по-напредналите играчи обратно в началната фаза на изучаване на геймплея тъй като както шутовете, така и центриранията и дори ъгловите удари сега са по-трудни. Ударите с глава на трудност над Semi-pro пък направо изискват сериозни умения. Когато обаче влязат, подобни изстрели са наистина страхотни.

Тактически промени

В резултат на тези промени по-голямата част от атаките поне на първо време изглеждат по-успешни, когато са през центъра на терена. Не очаквайте обаче, че и там ще ви бъде лесно. За добро или зло дриблирането е по-реалистично от всякога, но сега вече трябва да се научите да ползвате правилно бутона за спринт и десния стик на контролера за трикове. Онези, които искат по-голям реализъм със сигурност ще са доволни, но привържениците на аркадния геймплей, които търсят бързо забавление ще трябва да положат повече усилия.

Играчите определено си тежат на мястото, при това съвсем буквално, тъй като приказките за подобрения физичен модел не са празни. Бързите крила по-често ще губят, притиснати от силни бекове, но повратливите нападатели най-често оставят  далеч зад себе си тромавите централни защитници. Маневреността с или без топка е ключова във всички случаи, тъй като ако не сте сигурни, че ще успеете с шпагата, по-добре не пробвайте изобщо. Едно погрешно плъзгане и защитникът е аут от ситуацията. Вместо това правилното отиграване е да се опитате само да притиснете нападателя и да повикате втори играч, с помощта на когото да го приклещите и отнемете топката.

Сам срещу всички

Някои от по-дразнещите моменти от предните части също присъстват. Как е възможно противниковият нападател да запази владение след три поредни шпагата не е ясно, но се случва. Специално шпагатите изискват страхотна прецизност и често пъти ще ви бъде трудно, защото ще изпитвате чувството, че се борите не само с противниковия отбор, но и със самата физика. Това е така, защото зад кулисите работят толкова много индивидуални компонента, които поддържат случайния елемент в играта, че това не винаги помага на самата игра.

Нека все пак приемем, че с добра комбинация от дрибъл, пласиране и извеждащ пас най-сетне се озовавате очи в очи с врата. Лесен гол, мислите си вие. Но не би. Вратарите във FIFA 15 са значително подобрени що се отнася до техните способности да разчитат конкретните ситуации и да търсят правилно решение. Те парират, спасяват, боксират и изобщо дават всичко от себе си, за да заключат вратата си. Е, от време на време допускат и традиционните глупави грешки, но определено са много по-стабилни и лесни попадения на трудност, различна от Beginner няма.

Накрая самата топка има своенравния характер на зарязана на абитуриентския си бал красавица. Често пъти в предните FIFA игри без значение колко силно и точно я насочите, тя сякаш бе предварително програмирана да стигне до целта. Тук обаче топката е физичен предмет. Неспокоен, въртелив, винаги готов да кривне малко, за да оближе гредата.

Промени другаде

Ultimate Team режимът също е преработен, но тук промените са по-дребни и като цяло само положителни. Такава е опцията за взимане на играчи под наем, която не е съвършена- те се набират от Football Catalogue и са ограничена бройка – но пък дава стратегическа дълбочина. Concept Squads е интересна опция, която ви позволява да създадете (но не и да играете с) вашия отбор-мечта и да го споделите с приятели. Достъпни са и т.нар. приятелски сезони, където играете само с приятели, а не със случайни хора онлайн.

За съжаление Career Mode е практически игнориран тази година с изключение на няколко козметични промени. За щастие управлението на съставите е по-интуитивно с визуален интерфейс, който дава по-добър поглед върху отбора.

FIFA 15 редува моменти на неподправена наслада с такива на също толкова автентично раздразнение. Това не е защото играта е прекалено нечестна или неоправдано трудна, а защото реализмът е на максимално ниво. Да, ще трябва да преговорите някои основни моменти от геймплея, но когато свикнете всичко ще си дойде на мястото като в добре подреден пъзел. EA Canada не е преоткрило колелото или топлата вода, но е придало изключителен блясък на една вече солидна основа. Така на този етап FIFA 15 си остава най-добрата футболна игра за компютър и конзола, до която може да се докоснете.

Автор: Филип Станиславов