FIFA 09

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2008

Четиринадесет години и петнадесет FIFA игри! Това е тежката равносметка, която сме длъжни да направим, преди да се насочим към FIFA 09 – поредното издание на култовата футболна симулация на ЕА. Интересно ми е как се чувстват сега хората, които казват – всяка фифа е същата като предишната. Хайде драги критици – сравнете Fifa 94 с Fifa 09? Или Fifa 98 с 09? Или Fifa 2000 с 06? Изводът, който може да бъде направен и с невъоръжено око, е, че твърдението “Всяка FIFA е еднаква с предишните” може да бъде изречено само от много късогледи хора.

Ако сравняваме

например изданието от 2003 с това от 2004, разликите не са много, но ако вземем това от 2005, нещата стават по-сериозни. Да не говорим за сравнения през две, три и повече години. Сега обаче, когато имаме 14 години история и 15 версии на любимата на много хора игра, лесно можем да преценим кое, как и в каква насока се е променило. Истината е, че FIFA се развива постоянно, подобрява се и новите и свежи идеи на авторите все повече и повече превръщат преживяването, наречено FIFA, в адски вълнуващ момент. Или по-скоро период.

Какво може да се каже за Fifa 09? Разбира се, може да срещнете стотици хора, които ще защитават мнението “Всяка фифа е еднаква” – и те всички ще бъдат в дълбока грешка. В новата фифа има толкова много промени, колко в PES не са интегрирали от започването на въпросната японска серия. Като започнем от факта, че тази версия на FIFA е разработвана специално за компютри, че за първи път получаваме РС кустомизирана FIFA и продължим с безкрайните промени по физиката на топката, терена, играчите и изкуствения интелект на отборно и индивидуално равнище.

FIFA 09 за PC

През последните няколко години бяхме свикнали да получаваме компромисни фифи за PC. Сериозните разработчици се трудеха върху версиите за PS3 и XBOX360, а това, което ние виждахме като краен продукт за РС, бяха набързо скалъпени портове. Тази година определено не е така. Специално за РС феновете има нова система за контрол, както и Live сезон за онлайн състезания. И двата компонента са разработени и съобразени със специфичните изисквания и интерфейс на добрите стари домашни компютри. От една страна имаме голям късмет, че това е така, защото политиката на ЕА върви към ограничаване на РС заглавията, като вследствие на това тази година няма да има нито Madden NFL, нито Tiger Woods PGA Golf за РС. От друга страна, въпреки че от ЕА правят реверанс към РС феновете, конзолите и техните контролери остават най-добри начин за контрол и визуализация на спортни игри.

Играта на терена

Най-приятният момент във FIFA 09 започва след първия съдийски сигнал. В този един момент ще усетите, че пред вас е една по-различна игра, в която играчите и топката не се държат по начина, по който ги оставихме във FIFA 08. Първото нещо, което се набива на очи, са физическите съприкосновения между хората на терена. Играчите вече се сблъскват съвсем реално и шансът топката да остане в краката ви, след като минете фронтално през някой играч, е под 1%. Разбира се и футболистът, в който се удряте, няма никакви шансове да запази топката и резултатът почти винаги е нелеп рикошет и непредсказуемо движение на коженото кълбо. Сигурно си спомняте, че в предишни версии на фифата топката беше като слепена за краката на играчите и във версии като FIFA 07 много лесно можеше да се мине целият терен с един човек, дори и след множество опити на противниците да му застанат на пътя, да го блъскат, фаулират и т. н.

Ще забележите също, че фауловете тази година са по-истински от всякога. Играчите се търкалят, падат много театрално (както и в истинския футбол) и се контузват повече, отколкото в предишни версии. Преработената система за сблъсъци води и до друг феномен от реалната футболна игра, отсъстващ от старите версии. Резултатът е, че вече има много повече мелета, който се случват заради скупчване на повечко играчи на едно място. В такива епизоди всеки се блъска в околните, а топката подскача непредсказуемо наоколо – точно като на живо.

Физиката на коженото кълбо също е претърпяла много промени, като то тупка доста по-сериозно по зеления килим, и играчите доста по-трудно я овладяват и спират, особено при влошени климатични условия или дълги и силни пасове.

Наш’та система 4-4-2

Преди няколко месеца от ЕА бяха обещали адски усложнен и комплексен стратегически компонент във FIFA 09. За съжаление той май е на лице само в конзолните версии на играта, а колкото до РС версията – там всичко е същото като през 2008-ма. Отново имате четири тактики за защита и още толкова за нападение – няма никакъв помен от индивидуални напътствия на играчите или какъвто и да е било по-комплексен стратегически елемент. Единствената по-осезаема промяна е реакцията на противниковия отбор при различни резултати. Ако води с 1:2 например, в последните минути вашият опонент ще се опитва да задържи топката и целият отбор ще се изтегли в защита, докато при 2:1 например, противникът ви ще се опитва да атакува остро, да пресира и т.н.

Новата графика

Ако предишните версии на FIFA за РС изглеждаха много по-грозни от конзолните, то поне тазгодишната е съвсем малко по-грозна. Това се дължи на факта, че авторите са добавили възможност за игра с Pixel Shaders 1 или 2. Вие сами можете да избирате дали да пуснете 1, 2 или да махнете Pixel Shader-ите, както и сами можете да пуснете или спрете триизмерната трева и да настройвате нивото на детайлите. Когато всичко е на max, фифата изглежда почти като конзолната версия и създава усещане за реален футбол. Лицата на играчите са едва ли не 1:1 с оригиналните, но движенията им са много истински, а и както вече споменах, при сблъсъци с противници резултатът е идентичен с този от реалния футбол.

Long live FIFA!

FIFA 09 е по-красива, по-качествена, по-комплексна и по-интересна от предишната си версия. Въпреки че отново има значителни различия между конзолната и РС версията, играта изглежда с класи над предшественика си и нивото на реализъм е по-високо. Искаше ми се да видя например онлайн Be-A-Pro режим 10 срещу 10, в който отборите да се играят изцяло от истински играчи, но за съжаление само конзолните геймъри получиха тази екстра тази година. Искаше ми е да видя и усложнената тактическа система, но уви – не винаги ЕА правят това, което искаме. Засега съм уверен, че FIFA 10 (любопитно ми е как ли точно ще се казва) ще се появи за РС, т.е. ще имаме още възможности да се радваме, критикуваме и най-вече прекарваме безсънни нощи с поредната РС футболна симулация. До тогава не ни остава нищо, друго освен да тренираме на чисто новата FIFA 09, която вдига летвата достатъчно високо, за да предложи интересни преживявания на футболните фенове за още една година.

Автор: Орлин Широв