F1 Manager

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 дек. 2000

Аз обичам Формула 1 и като всеки фен си имам любим отбор – McLaren – Mercedes. Казвам си го от самото начало без бой, за да се знае, че темата на играта, която ще ви представя, не ми е безразлична. Напоследък излязоха доста добри игри с F1-тематика. Tова обаче е първият мениджър-симулатор по темата, който ми попада. И съм приятно изненадан, защото играта е направена доста прилично (типично за EA Sports), а най-хубавото е, че авторите са си платили лицензите, тоест вие ще можете да станете главно действащо лице във всички фирми, които наистина участват във Формула 1 от началото на 99-та досега.

Първата задача в F1 Manager е да си изберете отбор. Разбира се, всеки познавач иска да застане начело на McLaren. Според мен обаче е хубаво в началото да започнете с тимове, които не се борят пряко за най-големите отличия от типа на Minardi и Arows. Играта с тях е доста по-трудна и интересна, отколкото с някого от фаворитите за титлата, който има достатъчно пари, за да си позволява хиляди резервни части и армия от стотици механици и дизайнери.

Интерфейсът на играта е приятен и лесен за навигация. Най-готиното е, че управлявате отбора, сключвате договори, наематe персонал и още дузина такива неща единствено по електронната поща. И понеже да се управлява цял отбор от Формула 1 не е никак лесна работа, имате на разположение трима оперативни мениджъри. Те ще ви помагат в производството, дизайна и финансовите въпроси. Всяка седмица получавате подробен доклад от всеки един от тях.

След като вече сте свикнали с уравляването на отбора по електронната поща идва и Големият ден. В самото начало на сезона имате на разположение два дни за тестове. За тези мероприятия разполагате с много полезен кадър и той се нарича тестов пилот. С негова помощ ще можете да изпробвате новите двигатели, шасита, спирачки, електроника и още куп автокарантии без да морите титулярните пилоти. А те, както и всички други звезди, се цупят, ако ги занимавате с черна работа като каране през тестовите дни.

Ето че идва и Денят на състезанието. В началото ще трябва да се позанимавате с Free Practice. Това са 45 минути, през които пилотите загряват, а механиците и конструкторите настройват колата, така че да пасне максимално добре на пистата. В този момент преставате да сте мениджър и се превъплъщавате в ролята на механик. Ще трябва да следите внимателно мнението на пилотите за състоянието на болида и за това как той се държи на пистата, след което да проверявате механиката. Имате само четири опции за пипане, но те ще ви създадат предостатъчно трудности. При неправилни setting-и на колата последното място ви е в кърпа вързано.

След като сте извършили необходимите поправки по setup-а, преминавате към следващата фаза на състезателния уикенд, а именно към квалификацията. На този етап преди самата надпревара вие се борите за по-добро място в стартовата решетка. Това става в 12 обиколки. И за да не бъде играта напълно автоматична, хората от ЕА са решили да ви включат и в действието на пистата. Макар и по косвен начин, вие командвате парада. Можете да задавате тактически нареждания на пилотите, докато те са на трасето. Например, ако много изоставате от първия, а второто място е крайно незадоволително за вашите цели, казвате на пилота “Risk Everything”. Ако той не се пребие още на следващата обиколка, има шанс и да настигне водача. Иначе другите команди са Hold Position, Push и Easy Everything. Имайте предвид, че когато юркате пилота да кара по-рисковано, бастисвате двигателя, гумите и всички останали чаркове в колата. Освен това вероятността вашият пилот да скочи в предпазните гуми става доста голяма. Така че мислете с главата си, когато давате команди на пилотите в отбора.

След края на състезанието отново идва ред на административната част – офертите за спонсорство, докладите на оперативните мениджъри, писма на доволни или недоволни пилоти и всякакви други спамове, които според мен само задръстват пощата и хабят ценно игрово време. Всичко зависи от това на кое място са финиширали вашите хора. Имайте предвид, че само първите шест места носят точки… Направи ми впечатление и компютърният интелект на играта. От чисто любопитство пуснах писмо до Шумахер, с което му предлагах всичките пари, които бях натрупал до момента, за да стане тестов пилот в МакЛарън. “Пилето” обаче се наду и отказа. В писмото си той казваше, че няма да се навие на никоя друга позиция, освен тази на първи пилот. Ако сте по-подли от компютъра (като мен например! :-)) можете да измъкнете най-ценните кадри още в началото на сезона, когато никой не мисли за трансфери. По същия начин обаче, ако не си подновите договорите с вашите хора навреме, един ден те могат да ви кажат: “Много ми беше приятно….. но напускам”. Е, разбира се, надали Хакинен би отишъл да работи в Заубер дори и като първи пилот срещу рекордна сума пари.

Първоначално касата на клуба ви няма да е от най-големите за мащабите на Формула 1. Тя ще се пълни постепенно като основната част от финансовите постъпления ще идва от спечелените медали или от спонсори. И понеже по-малките отбори стигат до медал твърде рядко, “човекът с парите” често се оказва вашият най-добър приятел. Много хитро е направена и системата, по която определяте мястото за реклама на вашия спонсор върху болидите на отбора. Има 3 вида зони.
Най-евтините са и най-много. Те са разположени по самото облекло на пилота и по най-забутаните места на колата. Средноскъпите зони се намират на видими места по болида и струват двойно повече от най-евтините. Рекламите по колата, за които получавате най-тлъстите суми, се намират по спойлерите и в основата на болида.

Спонсори можете да намерите по два начина. В единия случай собственоръчно предлагате контракт на дадена фирма за спонсорство. Но внимавайте – ако пряк конкурент на бъдещия ви благодетел вече има реклама при вас, целият договор отива на вятъра. Другият начин е да се съгласите с офертата в някое от многото писма, които ви заливат след като сте взели челно място в някое състезание.

Неприятно ми е да го признaя, но звукът на играта е отчайващо мизерен, а графиката е поносимо лоша. Музика почти отсъства като изключим няколко хаотични мелодии, които се чуват от време на време. С управлението се свиква бързо. Работи се изцяло с мишка, но има и няколко бързи клавиша, които използвате от време на време…

Ако не съм успял да ви въведа в света на Формула 1, поне се надявам да не останете с отрицателни впечатления от този наистина голям спорт, в който големите скорости и големите пари вървят ръка за ръка. Това последното звучи почти като комунистически лозунг за завършена петилетка, но здраве да е…

Автор: Бойко Маринков