Empire: Total War

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Когато на голямото геймърско изложение в Лайпциг миналата година SEGA официално обяви новото заглавие от поредицата Total War, милиони фенове, в това число и моята скромна милост – затаиха дъх, защото предвкусваха истински коктейл от стратегия, дипломация, сухопътни и морски битки, изпипани в добре познатия стил. С наближаването на премиерата стана ясно, че не сме се лъгали и че налице са всички предпоставки за увлекателна игра, в която всеки ще може да демонстрира своите умения на пълководец и парламентьор. Верни на своите принципи, Creative Assembly и SEGA продължават своеобразното пътешествие из човешката история, което досега ни преведе през Античността, Римската империя и Средновековието.

Да си призная, писах този текст с неподправена еуфория, защото периодът, в който Empire: Total War е позициониран, ми е изключително любим. Става въпрос за времето между 18 и 19 век и всеки, който поне малко е внимавал в час по история, ще се сети, че това е славна епоха от европейската, а и от световната история. Ще си говорим за възхода на Прусия, за Великата френска революция, за кампаниите на Наполеон, за колониалната подялба на Новия свят и за какво ли още не. И за да бъде удоволствието пълно, бързам да ви кажа, че всички тези събития и личности наистина ще бъдат включени в геймплея на Empire: Total War. Но да не избързвам – нововъведенията и възможностите в играта наистина са толкова много, че ако не бъдем внимателни, можем да изпуснем нещо важно.

След като уточнихме периода, следва да кажем няколко думи за

враждуващите фракции

До момента Creative Assembly все още не са потвърдили окончателния списък от държави в играта, но изтеклата информация говори сама за себе си: очаква се да има общо около 50 нации, като 10 от тях ще могат да попадат под контрола на играчите. Със сигурност ще може да изберете някоя от Великите сили на епохата – Англия, Испания, Франция и Прусия – както и няколко по-малки: ориентираната към търговия Холандия, залязващата Австро-Унгария и дори екзотичната Отоманска империя.

От избора на стартова нация до голяма степен зависи за какво ще се борите и какви са шансовете ви за постигането на тотална доминация. Ако започнете с някоя от Великите сили, ще имате на разположение съответната икономическа и военна мощ, както и колонии, които ще ви снабдяват редовно с необходимите ресурси. Не че това ви гарантира успех, защото никой не е имунизиран срещу превратностите на международните отношения.

Наред с това ще трябва непрекъснато да се борите както с останалите нации, така и с капризите на собствените си поданици. Общественото мнение ще играе важна роля в света на Empire: Total War. Като лидер ще имате различни специфични задачи, например да основете нова колония или да управлявате успешно вече създадена такава, да установите търговски маршрут до определена точка и други. Ако не успеете да се справите, вашите поданици определено няма да са доволни, в един момент може да се стигне до бунтове или дори до революция. От своя страна, ако започнете с по-малка нация, ви очакват проблеми, свързани със запазването на единствената колония, която имате, отстояването на политическата независимост и териториалната цялост на страната и т.н.

Тези близо 50 нации ще се подвизават на огромна световна карта, която включва Европа, Близкия Изток, Северна Африка, двете Америки и Индийския субконтинент. Териториите са осеяни както с колонии, така и с много свободни пространства, които вие може да завземете – разбира се, при положение че имате силата и умението да ги завладеете и запазите. Картата е много динамична – например, в началото на играта на Атлантическото крайбрежие на Северна Америка са разположени тринайсетте колонии, които са част от владенията на английския крал. Но при определено стечение на обстоятелствата – например, ако Англия престане да упражнява ефективен контрол върху територията – там може да избухне революция и това да роди Съединените американски щати.

Говорейки за участващите нации, техните предимства, континентите и търговията, неусетно стигаме до същината на играта:

битките!

И това е напълно нормално, защото векове наред всичко в една държава – нейната търговия, колонизацията, политическото управление – в крайна сметка е било подчинено на идеята за изграждане на силна армия и завладяването на нови земи. А и сраженията винаги са били ядрото на игрите от поредицата Total War. В Empire няма да останете разочаровани: битките ще бъдат все така комплексни, интригуващи и с огромен залог.

Най-общо сблъсъците се делят на сухопътни и морски. Авторите от Creative Assembly обещават наистина уникално чувство за реализъм, което ще ви накара да се потопите в атмосферата на бойното поле, обвито с гъсти облаци барутен дим. И като казах барут, това е и фундаменталното нововъведение в Empire: Total War. Следвайки развитието на човешката цивилизация, играта ни пренася от Средновековието в Новото време и съответно заменя сабите и лъковете с мускети и оръдия.

Въвеждането на огнестрелните оръжия като основен боен елемент налага създаването на качествено нова концепция за провеждане на сраженията. Артилерията се превръща в основен коз на всеки генерал, така че ще трябва да отделяте много време при нейното прецизно разполагане и насочване. Ръкопашните схватки обаче няма да бъдат премахнати и много често изходът на битката ще се реши в пряк сблъсък между вражеските полкове. В резултат на това полесражението ще се изпълва с телата на убити и ранени, а бойните маршове ще бъдат заглушаване от стоновете на войниците и свистенето на гюлетата.

Военните историци казват, че за периода на Новото време, в който се развива действието на Empire: Total War именно

флотата

на дадена държава е от ключово значение за нейния възход или падение. Само нациите, които разполагат с мощни и бързи военноморски сили, могат ефективно да упражняват контрол върху своите колонии, да обезпечават сигурността си и да развиват търговия с далечни земи. И наистина, най-голямата сила от тази епоха – Англия – укрепва своето превъзходство изключително благодарение на могъщата си флота.

В Empire: Total War ще ви се наложи да водите не една или две битки, ако искате да се превърнете в господар на моретата. Морските сражения изглеждат наистина впечатляващо, особено когато си представите огромни флотилии, маневриращи една срещу друга в опит да заемат най-добра позиция за стрелба. В хода на бойните действия ще може да избирате между различни видове муниции и гюлета, да използвате любимия прийом на всички пирати – абордажа, както и да унищожавате мачтите и платната на вражеския кораб, така че да го превърнете в неподвижна и лесна мишена.

Но всеки моряк знае, че и най-добрата стратегия може лесно да се обърка от капризите на природата. В студиото на Creative Assembly също са наясно с това и обещават динамични климатични условия. Те влияят пряко върху хода битката и могат лесно да наклонят везните в едната или другата посока.

Дори близо половин година преди излизането си, Empire: Total War се очертава като хитово заглавие. Всеки геймър, който поне малко е мечтал да се изявява като Наполеон и да ръководи армия от закоравели войници, ще се почувства в свои води. А ако по-неопитните от вас се притесняват, че управлението на собствена държава в 18 век може да се окаже прекалено сложно, не се тревожете – от Creative Assembly обещават подробна tutorial система, която да ви дава съвети, както и функция, която автоматично да разпределя ресурсите, докато вие сте заети да завладявате света. Така че за момента единственото, което може да направите, е да се въоръжите с търпение и да броите дните до първото сражение в света на Empire: Total War!

Автор: Иво Цеков