Emperor: Rise of the Middle Kingdom

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 17 окт. 2002

Emperor: Rise of the Middle Kingdom (или за по-кратко просто Emperor) е поредното вдъхновение на Impression Games на тема “построй си град, развий го и се наслади на любовта на своите поданици”. Ако сте фенове на предишните заглавия от поредицата Caesar 3, Pharaoh или Zeus, задължително трябва да си намерите и Emperor-а.

Какво ново може да предложи той в сравнение с предшествениците си? На пръв поглед всичко изглежда познато и – да си го кажем – практически същото. Просто имената на сградите или длъжностите на трудолюбивите ви граждани са по-различни, а боговете не са гръцки или египетски, а китайски. Колкото повече обаче навлизате в играта, толкова повече ще забележите промените в детайлите, хитрите хрумвания тук и там, доизкусуряването на тази или онази функция и което е най-важното – по-детайлната графика. Истинският прогрес при Emperor се нарича мултиплейър. Специално създаденият онлайн-сървър ще ви позволи да премерите сила с други факири, пардон, императори на градоустройството.

Но да се върнем малко назад. Поредицата от стратегически игри в реално време, чиято цел е изграждането на голям и процъфтяващ полис, започва съществуването си през далечната 1993 година, когато на бял свят се появява първият Caesar. Истински бум обаче предизвика едва Caesar 3, който през 1997 година успя да спечели благосклонните адмирации не само на критиката, но и на феновете. Целта на авторите на поредицата е да ни пренесат обратно в далечното минало, а всяка една игра от серията се занимава с различна епоха – от Древния Рим, през Древния Египет до Древна Гърция. Е, след толкова древни цивилизации крайно време беше за игра, посветена на китайската история.

Действието в Emperor се развива в периода от 2200 години пр.н.е. до 1200 година след Христа. Този период обхваща

седем китайски династии,

като историческото действие приключва малко преди инвазията на монголските племена (колко мило, таман да стане интересно и да се появят малко черни петна в историята и… културният отдел на Министерството на народната просвета на Народна република Китай бдително се намесва :-)).
Ако досега не сте се сблъсквали с представител на поредицата (о, колко жалко, не чухте ли, че прекалено много CS води до затъпявяне?!), ще се опитам с няколко думи да ви обясня основния принцип на игра. Във всяка мисия започвате насред голо поле, което би трябвало да бъде територията на вашето бъдещо селище. От вас се очаква да изградите напълно функциониращ и генериращ живот град (парите ще се трупат сами след това), който съществува на базата на множество взаимозависими постройки. По пътя на логиката къщите осигуряват подслон на работниците, фермите – развитието на селско стопанство и производство на полски култури (тоест растат на полето, а не, че са внос от Полша :-)), мелниците – производство на храна, а пазарите – нейната дистрибуция. Важен елемент от вашия град е и неговата индустрия. За да можете да си позволите да изградите такава обаче, преди това ще трябва да нахраните гладните и да облечете голите, тъй щото да превърнете вашия бъдещ мегаполис в желано място за живот.

Хубавият и развиващ се град скоро става и голям. А масите имигранти обожават такива места и с радост стават ваши поданици (работи, мършо, работи!). За да има истински просперитет обаче, вашият град се нуждае от благоустройство – повече разнообразие, възможности за забавление, религия и грижа за здравето на хората. Ако дори един от тези елементи дълго време остане занемарен, ще видите големи тълпи иначе кротки граждани да се превръщат в отчаяно разочаровани емигранти.

От появата на първия Caesar до последния add-on за Zeus този принцип на игра не се е изменил ни най-малко. С Pharaoh се въвеждат монументите и огромните строежи, с Zeus – усъвършенстваната търговия с други градове и появата на боговете като могъщ външен фактор (принципа deus ex machina, който няма почти нищо общо с играта Deus Ex… Но за него ще учите най-рано в 9-ти клас). Голямата новост и разлика в случая с Emperor е възможността за

Онлайн-игра

с още седмина ентусиасти. Различните варианти включват битка срещу компютърни опоненти, съюз с друг хора за постигането на някаква цел (изграждане на Китайската стена, например), както и сражения в локална мрежа. Добро хрумване е възможността за запазване на играта-онлайн, така че, когато се завърнете отново след няколко часа или на другия ден, да можете да продължите развитието на града си.

Що се отнася до съвършенството на геймплея, Emperor прилича до голяма степен на Zeus. Естествено, и тук изменения и подобрения не липсват. Така например производството на различните видове храна се отразява пряко върху населението и не е нужно единствено и само за пълнене на складовете със запаси или търговия. На полето можете да засаждате просо (леле, колко го обичат китайците!), зеле и пшеница. Също така можете да отглеждате и соя. Ако сеете само просо, в мелницата се произвежда обикновена храна, която е достатъчна единствено за ранното развитие на вашия град. Скоро жителите ще си “поискат” сготвена манджа, която се постига с отглеждането на две хранителни култури. Общият брой на ястията е пет, като последният вид, вкусната храна, се приготвя с помощта на четири хранителни съставки плюс сол или подправки. Сами разбирате, че производството на повече видове суровини отнема време, рерурси и допълнителни усилия. Именно в това обаче е предизвикателството на поредицата – с напредването на времето производствената верига става все по-пълна и по-сложна, а вашите граждани – все по-претенциозни и все повече на брой.

Освен с храна, отглеждана на полето, вашите хора могат да пълнят стомасите си и чрез лов и риболов. Балансът в играта е постигнат благодарение на фактора климат. В определени райони на Китай например няма да можете да произвеждате ориз. Тогава ще трябва да попълните дневното меню на вашите граждани с дивечово, риба, подправки или която и да е от другите по-непретенциозни култури.
Отделям толкова внимание на производството на храна, тъй като това всъщност е най-важният нов елемент, нужен за израстването на града ви. Да не забравяме и конопените ниви (не става дума за канабис ;-)), които, разбира се, служат за създаване на коноп, когото вашите жители използват за производство на облекло. Липсата на достатъчно количество от тази суровина също води до спиране на растежа. Все пак и жълтурковците не обичат да ходят голи.

Както е известно, в игрите на Impression Games развитието на къщите е от основно значение. От един момент нататък буквално няма свободно място за строеж на нови жилищни постройки. Ако създадете правилните условия (достатъчно и разнообразна храна, коноп, керамика, грижа за здравето, религиозни светини, забавление, сигурност и др.), вашите къщи еволюират от схлупени колиби в грандиозни и осигуряващи подслон за десетки граждани палати.

Както вече споменах по-горе, липсата на един продукт спъва развитието на града ви и съответно на местата за живеене. Много по-трагично е обаче, когато до един момент доставките са били според нуждите, а в следващия те просто спират – тогава къщите започват да западат и да се разрушават, хората в тях ги напускат, тъй като пространството на живот се ограничава, и накрая сте изправени пред огромния проблем на недостиг на работна сила. Изобщо изграждането на комплексният модел на взаимозависимост между отделните елементи на вашия град е най-важният елемент в игри като Emperor.

Гениално нововъведение в играта са и така наречените

жилищни стени

Когато близо до вашите къщи построите някаква сграда, предназначена за производство, търговия или земеделия, то тя създава естетически дискомфорт за вашите граждани, като по този начин се спира развитието. Построяването на жилищни стени “скрива” от погледа на хората грозната гледка и добре снабдяваната къща продължава своето развитие. Ако бъдат направени върху път, въпросните жилищни стени се използват като порти. През тях могат да минават, но могат и да не минават жителите на вашия град. Ако поставите такива порти на добре премислени места, можете да ограничите ненужния трафик на определен вид ваши служители. Така можете да въведете забрана за преминаване на свещеници, инспектори по сигурност и служители на пазарите. Ако ограничите достъпа на свещеници до тези части на града, където има производство и земеделие, то те ще си спестят огромната разходка и ще посещават единствено и само къщите, където вашите граждани отчаяно се нуждаят тях. Същото важи и за пазарните работници – напълно безсмислено е бутащият количката със стоки да се шматка напред-назад, вместо да доставя своята продукция. В Zeus този елемент присъстваше с поставянето на блокиращи плочки по пътя. Техният недостатък обаче беше, че ограничаваха движението на всички хора. Жилищните стени са едно малко, но гениално хрумване – от една страна, имат естетически ефект, а от друга – ви позволяват да регулирате спокойно човекопотока.
Авторите на Emperor са въвели

показателя фен-шуй,

според който сградите трябва да бъдат поставяни в хармония. Лично аз не успях да забележа някакво особено отражение върху играта на “неправилно” избрано място според принципа “вода-вятър”. Все пак обаче е добре да спазвате древните правила, тъй като при китайците никога не се знае – веднъж го гледаш, че е едно такова миролюбиво, а в следващия момент ти е изяло главата.

Нововъведение са и зодиакалните знаци. В самото начало на играта трябва да си го изберете според китайската астрология. Когато годината съвпадне с него, получавате бонификация – повече производителност, по-малко разходи за строеж и т.н. Интересно само защо в тази игра китайската нова година настъпва на 1 януари, като на практика това не отговаря на действителността…

Така или иначе Emperor е страхотно увлекателна игра. Четири до пет часа за всяка от 40-те мисии са минимумът, за който трябва да сте готови. Любопитното е, че колкото и да седите пред компютъра, колкото и всъщност нещата да се повтарят (тъй като принципът става напълно ясен след две или три нива), Emperor не омръзва. Единственото, за което се молите, е да намерите още един и още един и още един час, за да поиграете…

Автор: Александър Бойчев