Dungeon Siege II: Broken World

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 сеп. 2006

Светът, който познавахме, се разпада. Мъртвите ще намерят вечен покой край светлите брегове на Отвъдното. Но не бих могъл да кажа същото за онези, които все още битуват сред  царството на плътта и огъня.

Клик тук, клик там, елексирче за здраве, клик наляво, клик надясно, елексирче за мана… И пак – клик, клик, клик… Клик… Понякога се чудя кое точно му е пристрастяващото на този тип игри, но фактите са си факти – хек-енд-слеш RPG-тата са мания и винаги ще има побъркани клик-маниаци като мен, които да си губят времето с тях. И сега, след изненадващо добрата Titan Quest, идва ред на Broken World – официалния експанжън на една от най-здравите ролеви игри за изминалата година.

Историята досега

След като уби Валдис и разбра, че той е бил просто една обикновена марионетка в ръцете на Тъмния маг, ти с ужас видя как твоят нов враг успя да избяга с Щита на Азюнай. A магическата ударна вълна се разстла сред цялата земя и поквари всичко живо – и хора, и животни…

В продължение на цяла година ти обикаля из Арана, търсейки покварения вълшебник, за да сложиш край на живота му. Този път веднъж и завинаги. Докато най-накрая не пристигна в един малък лагер на дриадите, намерили подслон в подножието на Аман’лу, тъй като Ейлуран – техният прекрасен град, разположен сред короните на дърветата – бе пометен напълно от унищожителния катаклизъм. И попадна на прясна следа. Време е да довършиш започнатото.

Жени с брада? Ъ-ъ, не, благодаря…

Макар и добре дошла в света на Арана, новата раса, представена в лицето на трътлестите джуджета, от чийто поне двадесет ката дрехи се носят постоянни бирени изпарения, не променя кой знае колко начина, по който ще колите хилядите безмозъчни гадини. Когато играете с тези особено твърдоглави и окосмени типове, ще получите по една точка към Survival, Chant of Stone и Critical Strike, както и +3 сила и +1 интелект. Т.е. нищо особено.

Подобно на зеленикавите дриади от оригинала, чието общество, ако случайно си спомняте, представляваше здрав матриархат, и при дребосъците нямате възможност да избирате пол. В Broken World те могат да бъдат единствено мъже. Това е леко странно, при все че на (почти) всички ни е ясно, че жени-джуджета също е имало. Просто малко или много полът е бил въпрос на избор. Истината е, че останалите същества трудно са ги различавали, защото в представите им за нежна половинка не се е включвало бради тип ZZ Top и мускули а ла Силвестър Сталоун на младини. И съответно понякога неоснователно са обрисували тази нещастна раса с някои доста обидни на сексуална основа думички (което вероятно допълнително е допринесло за необщителността на джуджетата). Явно авторите са решили, че би било бая извратено да включват подобен образ (макар че в народното творчество жените-джуджета са били изобразявани точно по този начин) и са предпочели да връчат брадвата единствено на мъжкарите. Подкрепям ги с две ръце и два крака.

В Broken World ще се натъкнете и на

мултикласови герои

Те определено представляват най-същественото нововъведение в разширението, много по-трудни са за развитие и изискват далеч по-голямо внимание. Но ако си ги поливате и плевите редовно, крайният резултат ще бъде една доволно мощна машина за убиване. Иде реч за двете допълнителни специализации – Fist of Stone и Blood Assassins. Те се състоят от един основен и един второстепенен клас. В основата си Fist of Stone представлява меле боец, който може да предизвиква земетресения и да се осланя на силата на земята, за да предпазва съюзниците си. Но едновременно с това той има афинитет към природните магии и обича да лекува. Blood of Assassins пък е стрелец, който облагородява атаките си с кървава магия и тъмни руни, жертва част от здравето си, за да ги направи няколко пъти по-мощни и беляза враговете си с ужасни проклятия. Освен това е специализирал и в бойната школа заклинания.

За да се трупа опит и в двата класа обаче, е нужно нещо повече. Тук идва място и на другата нова идея в Broken World – магиите, усъвършенстващи оръжието на заклинателя. Те имат най-различни ефекти върху него – били те офанзивни или дефазивни, и едновременно с това разпределят натрупваните точки експириънс между двата класа. Уви, има уловка – само една може да бъде активна по едно и също време.

За разлика от джуджето (макар че именно то е най-подходящо за герой тип Fist of Stone), тези две нови специализации внасят доста свеж полъх в геймплея на Dungeon Siege II и са манна небесна за онези, които просто не могат сто часа да решат с какъв клас да играят – боен или магически. Като мен самия.

Поле за експерименти

Ако пък всеки път се двоумите къде да лепнете спечеления с пот на чело скил пойнт и когато най-накрая се накумите и го сложите, прозвучава крясък от типа “Баси, що точно тука?!”, в играта е предвидена опция а ла Titan Quest. Благодарение на нея може да махнете всички точки от специализацията и да ги разпределите наново, ако случайно не сте доволни от взетите до момента решения. Срещу съответната сума пари, разбира се. Тя обаче е далеч по-малка от преждеспоменатото митологично RPG. Аз лично съм много доволен от тази екстра, но уви, NPC-тата, при които може да направите тая далавера, се намират единствено в света на Broken World. В официалната кампания няма да срещнете такива. Което прочее важи за повечето готини екстри – те не са вплетени в оригинала, което донякъде е жалко. Принципно може да изиграете Dungeon Siege II през Broken World – направени са дребни промени по баланса от типа на допълнителни слотове за auto cast (вече са четири). Но като цяло няма да откриете нищо съществено ново.

Елементи на тактика

Като всеки нормален и себеуважаващ се експанжън и Broken World е предвиден за герои, достигнали по-престижно ниво на опит. Ако случайно обаче сте си затрили стария character, подобно на мен, няма повод за притеснение – ще откриете няколко предварително създадени и добре екипирани 39-ти левъл персонажа. Дори и с тях обаче ще видите бая зор с някои от чудовищата, чиято кръв обикновено се измерва с четири-пет цифрено число. Общо взето битките са по-предизвикателни, а уменията на някои от новите същества ще ви накарат да си промените сериозно тактиката на бойното поле.

Като цяло обаче се чувствам леко разочарован от експанжъна, който изглежда някак си набързо скалъпен. Да, новите геймплей-хрумки са готини, а двата допълнителни домашни любимци изглеждат внушително. Но по отношение на продължителност и дизайн Broken World по-скоро би ви разочаровал – светът е безличен и не изглежда особено постапокалиптичен. А и все още не е намерено решение на един от най-досадните проблеми в двойката, при които разговорите между NPC-тата от групата ви биват често прекъсвани от постоянно щъкащите насам-натам противници…

Време е за нов енджин, г-н Тейлър

Що се отнася до аудиовизуалната страна на нещата – графиката е все така шарена и често пречи да се ориентирате по време на битки от едно кило цветни специални ефекти. За жалост годинките на енджина все повече започват да натежават (все пак не може да се очаква нещо кой знае какво от модифицирана версия на платформата, позната ни още от първата част).

Репликите обаче са старателно озвучени, спор няма, но музиката някак си се губи сред целия хаос и често изчезва внезапно, ако просто влезете и излезете от основното меню.

С други думи Gas Powered Games и Крис Тейлър могат и повече, но явно са прекалено погълнати от работата по Supreme Commander, за което няма как да ги виним – бъдещият им проект се очертава като особено грандиозен. И все пак, ако искате още от същия див екшън, присъщ единствено на Dungeon Siege поредицата, светът на Broken World ви очаква.

Автор: Владимир Тодоров