Doom 2016

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Събуждате се в някаква високо-технологична лаборатория. По някаква причина сте оковани с вериги за някакав древен саркофаг. Веднага ви напада някаква страхотия, но вие и разбивате муцуната в ръба на камъка и се освобождавате. Мигновенно намирате пистолет и го използвате да обезопасите стаята от няколкото обсебени насреща ви. Виждате холограма, на която някаква жена обяснява на някакви култисти че не трябва да ви оставят да се измъкнете. В следващата стая намирате вярната си футуристична и все пак някак класически чаровна броня и докато някакав глас от монитор ви обяснява как може да ви помогне, ви обзема първична ярост и разбирате инстинктивно че трябва да избиете всичките демони… На всяка цена.

Това е началото на дългия ви път по марсианските бази на UAC (Union Aerospace Corporation), през ада и обратно. Ще се сблъскате с изкуствен интелект, който за разнообразие не се опитва да ви убие, ще обиколите рафинериите за (буквално) адска енергия, ще посетите арктическите части на Марс и разбира се ще обиколите множество метални (както си му е редът във научната фантастика) бази и марсиански околни среди.

Историята тук

На пръв поглед играта не съдържа много история, но ако се зачетете в многобройните записки разхвърляни навсякъде от злочестите служители на UAC, ще откриете достатъчно интересен сюжет. В ада пък, на специални демонични камъни покрити със светещи зелени руни ще откриете откъде се е появил главният герой, защо от всяко негово действие струи ярост и откъде идва абсолютната непримиримост на космическия пехотинец, която го кара да разкъсва демоните и да троши всичко подред. Присъстват няколко странични героя, които ви тласкат напред.

Дизайн на нивата и графика

Това, което ми харесва най-много в играта е дизайнът на нивата. Почти всяко (с няколко изключения) представлява  лабиринт от тунели и арени. Завръщат се познатите карти-ключове от предишните игри. Начесто има скрити зони с благинким които карат играча да не оставя нищо необиколено. Наистина ще трябва да ползвате картата за да намерите всичко, но пък тя е невероятно удобна и интуитивна. Всяко ниво съдържа една добре скрита ръчка, която отваря входа към така нареченото “класическо ниво”: ниво взето (директно с текстурите!) от първите две игри от поредицата, което може да се изиграе изцяло с механиките от новата игра (картата например е много по-удобна), като се пусне от менюто на играта. Нивата в ада изглеждат страхнотно и всяко има лек нюанс на атмосферата. В някои има огън, в други има езера от кръв и скелети.

Графиката на играта е впечатляваща, ако не си навирате камерата в някои текстури (например разплискана кръв или отразяващо стъкло). Настройките на играта включват множество благинки, включително острота на осветлението, ефект на филмова лента, както и режим на рисуване, който променя съвсем леко, но забележимо как изглежда играта. Има настройки за какво ли още не, така че всеки може да си натамъни графиката както иска. Единственият проблем  визуално е това, че отраженията по оръжията изглеждат много странно без най-високия вид АА.

Вече не ги правят както преди

Какво биха били и най-добрите нива без добър геймплей, обаче? За наша радост играта не разочарова в това отношение. За разлика от предшественика си почти няма елементи на ужас: всичко е неспирен екшън от демони, експлозии и кръв. В това отношение играта е невероятна: предоставя множество оръжия (БФГ-то също се завръща), позволява довършването на противниците с брутална атака с голи ръце, а и награждава ползването на резачката с патрони (убива много ефектно от един удар). За съжаление резачката не е безкрайна: ползва гориво в зависимост от размера на врага. То е разпиляно по нивата и позволява по 1-2 убийства на големи демони на битка или 3-6 убйства на по-малките демони. Всичко това е придружено със солидни количества кръв, което винаги е плюс.

Всяко ниво (освен първите две) съдържат предизвикателства. Те са лесно-достижими цели (например убийте 5 малки демона чрез експлозията на варел), но се уверяват че ползвате арсенала си пълноценно, пък и ви обучават на специфични механики.

Някои нива съдържат предмети, които ви предоставят временен бонус. Например “берсерк” ви дава силата да убивате всеки демон с голи ръце (и уникална анимация от сорта на изстръгването на сърце или разполовяването на череп) за определено време.

Повечето оръжия имат две приставки, които след отключването си могат да се заместват по желание. Те предоставят алтернативен режим на стрелба. Например помпата получава приставка, която позволява веднъж на няколко секунди да изстрелвате изстрел във форма на граната, ракетометът получава функцията да прихваща враговете, а пулсовата пушка получава опцията да изпуска набраната топлина по време на употреба във вълна която унищожава всичко около себе си. Приставките могат да се подобряват чрез точки, които събирате като минавате предизвикателства и намирате тайни по картата. Подобни точки които се събират от трупове на елитни пазачи могат да се използват и за подобряването на костюма ви: можете да получите повече защита от експлозии, по-бърза смяна на оръжията и други подобни бонуси. За съжаление тук има и безсмислен ъпгрейд: този който пищи докато сте близо до тайна. Начинът по който работи, означава че започва да пищи чак когато вече реално сте намерили прохода към тайната и сте почти стъпили в нея. За радост, повечето други подобрения предоставят добри бонуси.

Друга механика, която присъства са руническите камъни. Те се получават чрез преминаването на специално ниво-предизвикателство и предоставят специфичен бонус. Една от тях например позволява да довършвате лошите от по-далече, а друга ви дава повече контрол докато сте скочили. Можете да екипирате до три от възможните осем руни. Можете и да увеличите ефекта им завинаги ако успеете да постигнете предизвикателството на самата руна. Например руната, която ви дава безкрайни муниции докато сте на 100 или повече броня почва да ви дава същия ефект само на 75 броня ако си напълните максимално бронята определен брой пъти докато играете. Тези предизвикателства не са особено сложни, но разнообразяват допълнително играта като ви карат да играете по различен начин докато се борите за ъпгрейд.

На лов за демони

Враговете са многобройни и всеки допринася изненадващо към геймплея когато го срещнете за пръв път. Демоните са базирани враговете от първите игри, но имат нови и разнообразни умения. Повечето са високо-подвижни: дори много големите, което държи скоростта на битките на много високо ниво.

Малко атмосфера

Саундтракът е тежък и подходящ на атмосферата на разчленяване на демони. В подходящите моменти музиката става по-напрегната и със сигурност предизвиква прилив на адреналин. В края на нивата музиката кара играча да се чувства като бог, покорил пълчищата на ада. В края на играта, пък има босове (с лентичка за живота!!!) при които музиката продължава да изкъртва бара.

Време за оценка

Няма как да не дам на играта максимална оценка заради очевидния устрем към разнообразен геймплей, който никога не омръзва, пък и впечатляващите усилия вложени в графиката, атмосферата и музиката. Ид заслужават и точки за усилията да се върнат успешно към корените на поредицата.

Автор: Ангел Лаков