Dimensity

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2008

Тихомълком, в едно далечно от шумната столица градче на име Дряново, десетина души работят неуморно в продължение на почти четири години върху първия си проект. Кръщават го Dimensity – фентъзи ролева игра със силно застъпени стратегически елементи, за която колкото и да ми се иска да кажа повечко добри думи, от устата ми все изпада по някоя и друга критична забележка.

Преди да размахам секирата и да произнеса финалната присъда обаче, нека хвърлим малко по-задълбочен поглед към дебютното заглавие на българите от Dagger Games. Както стана дума, Dimensity е хибрид между RTS и RPG. Управлението е като при всяка една стратегия в реално време, докато главният ви герой, който ръководи армиите, разполага с инвентар, трупа опит и подобрява своите статистики и умения с всяко качено ниво. Дотук добре. Оказах се заинтригуван.

Клишираната история

в сингълплейър кампанията разказва за 13-годишната война между кралството на хората, наречено Думнони и армията на войнствените фърболги, обитаващи блатните земи в света на Dimensity. Дълго време нито една от страните не могла да надделее в конфликта. Докато един ден крал Обрин II не решил да поеме нещата в свои ръце и лично повел хората в атака. След като събрал най-добрите си бойци, той се отправил на поход към територията на фърболгите, за да ги унищожи веднъж и завинаги. Но нещата не винаги вървят по план…

Именно в този момент започва и първата мисия от кампанията, разделена на две части – по една за хората и фърболгите. Тя се разпростира на приблизително двадесет часа геймплей най-вече заради тромавото зареждане на отделните нива. Но дори и да преглътнем това, Dimensity не предлага нищо революционно ново, което да позволи на играта да изпъкне сред масата. Което наистина е жалко.
Ако кампанията не е по вкуса ви, винаги може да

създадете свой герой

който да принадлежи към някоя от четирите раси в Dimensity – хора, фърболг, елементали и духове – и да се впуснете в приключенстване из дузината карти в режим Challenge.

Най-общо казано, ще играете или като боец, или като магьосник. Изборът ви ще предопредели оръжията, които ще носите, както и бойните техники, които ще използвате по време на битка. Например кастърите ще се съсредоточат върху изучаването на мощни заклинания и ще се бият от разстояние, докато мелетата ще предпочитат да разсичат противниците си с всевъзможни комбота, обвързани с определен тип оръжия за близък бой.

Трябва да имате предвид, че и расата е от съществено значение за оформянето на вашия герой. Тя до голяма степен определя някои от

специалните умения и магии

групирани под формата на скромно дърво от активни и пасивни скилове. Например ако сте човек-маг, ще може да изсмуквате кръвта на противниковата единица и да причинявате пълна разруха с едно-единствено заклинание, наранявайки всичко около вас. Но ако изберете да сте дух от същия клас, ще призовавате тайфун, ще карате враговете да се разбягват от ужас и т.н. Също така хората предпочитат да носят мечове за две ръце, докато фърболзите използват по две оръжия наведнъж. Елементалите пък най-често нападат с най-тежките брадви и бойни чукове, а призраците – с екзотичните оръжия в света на Dimensity.

Колкото и мощен да е героят ви обаче, в по-големите сражения той е загубен без помощта на своята армия. Тук идва ред и на

стратегическите елементи

в играта. За да може да обучавате нови единици, които да се бият за вас, ще трябва на първо място да имате повечко злато. Това е единственият ресурс в Dimensity, който се добива автоматично след завладяването на който и да е „златен храм”. След това е въпрос на време да забогатеете и да заповядате на героя си да построи я казарма, я някое убежище, дом на по-елитните единици в играта, я защитна кула, която да ви брани срещу нападатели.

Тъй като Dimensity прилича по-скоро на хек-енд-слеш ролева игра, отколкото на нормална стратегия, може спокойно да очаквате

изобилие от предмети

които ще изпадат от сандъчета и мобовете, пръснати из картата. Най-хубавото в случая е, че плячката се генерира по произволен начин. Т.е. във всеки един момент може да се сдобиете с някой наистина мощен меч или корава броня, които да облагодетелстват както героя ви, така и армиите, които той ще води през по-голямата част от времето. Любопитно е да се отбележи, че авторите са включили уникални сетове от „древни” предмети както за расите, така и за различните класове в Dimensity.

Това може и да не е свършена игра, но има едно нещо, което я извежда с няколко гърди напред пред което и да е нашенско заглавие. В опциите

може да изберете български език

Наистина! Вярно – преводът е малко тип „манджа с грозде”, тъй като много от гейм-термините, описанията на уменията и имената на някои същества са оставени на английски. Но като цяло е хубаво да видиш, че най-накрая българско студио е помислило и за своите собствени фенове, а не се съобразява единствено с онова, което хората с дълбоките джобове му налагат. А и много се съмнявам, че е трябвало да наемат някого, за да им преведе собственото заглавие от английски на български, както например Haemimont имат навика да правят.

Миксът от български и английски, както и огромното количество изядени букви и граматически грешки обаче е най-малкият проблем на Dimensity. Онези от вас, които обичат и да слушат, и да четат онова, което им се говори (подобно на моя милост), ги очаква една неприятна изненада. На моменти разминаването между говор и текст е с налудничаво големи размери и особено дразнещо. А това е една недопустимо очевадна грешка.

На аудиовизуалния фронт

положението също не е цветущо. Макар и репликите да са похвално озвучени, саунд ефекти не блестят с абсолютно нищо особено. Що се отнася до графичния енджин, той кара Dimensity да изглежда по-скоро като игра, излязла през 2000 г, отколкото като стратегия, имаща претенции за нещо съвременно.

Не ме разбирайте погрешно, не искам да обезсърча по никакъв начин момчетата и момичетата от Dagger Games. За игра, създадена от десетина човека, Dimensity е истинско постижение. Просто се надявам, че те ще се поучат от грешките си и че следващият проект, върху който работят в момента, ще се окаже поне два пъти по-добър. Пък и с подходящото финансово побутване нашето най-ново студио от Дряново със сигурност ще успее да създаде конкурентоспособен продукт. Просто е въпрос на време.

Само ми се ще това да не е пак стратегия…

Автор: Владимир Тодоров