Deus Ex: Human Revolution

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Няма съмнение, че оригиналната Deus Ex е една от най-готините и обичани игри, правени някога. Въпреки че бе приета малко по-резервирано, DE: Invisible War също остави топъл спомен в сърцата на милиони геймъри. Ето защо едва ли е изненадващо, че когато бе обявена, Deus Ex: Human Revolution бързо се превърна в център на обсъждания, спекулации и преди всичко надежди за достойно продължение.

Първи поглед

Още когато Square и Enix Eidos показаха първите концептуални илюстрации на новата игра на специално събитие в навечерието на E3 2010, стана ясно, че разработчиците наистина влагат особено внимание към детайлите. Играта изглеждаше добре, трейлърът беше наистина готин, а начинът, по който бяха изпипани подробностите, правеше впечатление.

Сега, когато имахме възможност да видим повече кадри от Human Revolution, ни е ясно, че не сме се лъгали в първоначалните си преценки. Вниманието, което авторите отдават на продукта си личи във всеки един елемент – визията, озвучението, сюжета и, разбира се, геймплея.

В началото бе словото

Освен с наистина разнообразен геймплей, игрите с марка Deus Ex се отличават и с интересна и грабваща история, която засяга много по-сериозни теми, отколкото обикновено сме свикнали да виждаме в игрите. Human Revolution не прави изключение.

Годината е 2027, само 16 лета в бъдещето и 25 години преди събитията от оригиналната Deus Ex. Това обаче не значи, че Human Revolution непременно трябва да се разглежда като прикуел, а по-скоро като нова самостоятелна история в същата вселена. Това е период на ново възраждане за човешкото общество, което бележи невероятен напредък в области като технологии, наука, открития и енергетика.

Но това е епоха на хаос и конспирации, заговори и скандали. Богатите са още по-богати, а бедните потъват все по-надолу. Основната единица за успех в това посттехнологично общество са т.нар. аугментации – физически импланти, които увеличават различни качества на организма. Едни могат да ви направят по-умни, а други да ви помогнат да преодолеете някои физически ограничения. Аугментациите са достъпни за всеки, който има достатъчно пари, за да си ги позволи. В резултат обществото е разединено, а напрежението нараства. Звучи социално ангажирано, нали?

Дженсен. Адам Дженсен

В средата на този обществен хаос ще откриете нашия нов герой. Адам Дженсен е специалист по сигурността, работещ за Sarif Industries – една от най-големите фирми за разработка на аугментации. Точно когато се води поредния политически дебат относно бъдещето на тези противоречиви технологии, Sarif Industries става жертва на нападение от отряд елитни командоси. Дженсен едва не загубва живота си при атаката, но е отвлечен и принуден да вгради в себе си аугменти. Кой стои зад отвличането и защо, не се знае. Играейки като Адам, вие ще трябва да разкриете повече от една конспирации и да разберете кой е човека (а човек ли е изобщо?!), манипулиращ обществото и използващ конфликтите в него, за да налага една или друга политика.

Така ли изглежда бъдещето?

Съдейки по това, което видяхме до момента, Human Revolution има потенциала да изглежда адски добре в завършен вид. Във визуално отношение идеята на екипа е да заложи не на реалистичния изглед, а на леко разкрасената среда, в която контрастите – точно както и в обществото – са силни. С други думи, не очаквайте играта да изглежда „като истинска”; Human Revolution иска да изглежда „като бъдещето”.

Дизайнерите в Eidos Montreal добре осъзнават, че когато един продукт изглежда по-различно, шансовете той да бъде забелязан бързо нарастват. Помислете си само за BioShock или пък Team Fortress. От самото начало стремежът е новият Deus Ex да придобие отличителен изглед, който геймърите лесно да идентифицират. За целта художниците напълнили един огромен екран с повече от 20 скрийншота от популярни игри като Killzone 2, Frontlines: Fuel of War, Unreal 3, Gears of War и GRAW, и сравнили резултата с картини от Human Revolution. В техните очи резултатът бил ясен – кадрите от останалите заглавия някак се сливали, защото цветовете и образите или доста подобни. Шотовете от Human Revolution изглеждали съвсем автентично и различно.

А така ли се играе?

Както вероятно сте се досетили, в основата на геймплея на Human Revolution са вече споменатите аугментации. До момента авторите са разкрили 21 различни техни варианта, разделени в разнообразни категории: неврални, визуални, самозащита, физически, движение, нападение и звук. Всяка аугментация може да се развие по различен начин. Така например Hacking Device, което е неврална аугментация, в началото ви позволява само да отваряте заключени врати, след като преди това сте хакнали техния терминал. Един от първите ъпгрейди ви дава възможност да контролирате камерите за наблюдение, а на по-късен етап може да придобиете още две подобрения, едното от които позволява да управлявате роботи, а другото – стационарни картечници.

Сред потвърдените аугментации са хакване, скорост, допълнителна сила, четене на мисли, рентгеново зрение, повишена издръжливост и др. Само за да подобрите представянето си в хакерските мини игри, съществуват цели четири аугментации, с чиято помощ може да обезвреждате и по-добре защитени терминали. Доста вероятно е крайният брой на възможностите да нарасне многократно, което пък значи, че дори и най-претенциозните по отношение на кустомизацията на героя ще бъдат задоволени.

В Human Revolution се завръща и класическата схема за разпределение на инвентара, при която имате познатата решетка тип „тетрис” и събирате предметите в нея според техния размер. В Invisible War този въпрос беше разрешен по не много удачен начин, тъй като вместо решетката имаше слотове, които реално можеха да съдържат всичко – от гранатомет до парче шоколад. Тук големите оръжия и предмети просто заемат повече място, а трябва да имате предвид, че теглото и размерите им се променят допълнително, ако към тях се прибавят и модификации

Прогресът в играта става на базата на т.нар. Praxis points, които според Жан-Франсоа Дюга от  Eidos Montreal са еквивалента на познатото ХР. „Печелите Experience points точки за всяка завършена мисия, за всяка открита тайна, както и за други различни, но иначе смислени неща, които извършите”, леко загадъчно обяснява Дюга. „Тези точки на свой ред се превръщат в Praxis points, с които да развивате героя си”. Какво има предвид Дюга под „други смислени неща”? Може би морални избори и тежки решения, които ще влияят на по-нататъшния ход на играта?           

Дано да е за добро 

Сякаш за десерт остана може би най-важният геймплей елемент. Той не е свързан с конкретна механика, а с възможността глобално да подхождате към всяка една мисия по различен начин. Интересувате се от данните, записани на твърдия диск на някакъв компютър, но дузината въоръжени наемници, които стоят между него и вас ви пречат? Защо тогава да не им спретнете една кървава баня и да разчистите пътя пред себе си? Или пък да се промъкнете в сенките, обезвреждайки един по един нищо неподозиращите врагове? Какво, не обичате насилието?! Тогава какво ще кажете за още по-потаен подход, при който хаквате системата за сигурност на обекта, изключвате всички камери, аларми и защити и получавате нужната ви информация по електронен път. Според Eidos Montreal в Human Revolution всеки един от тези варианти е точно толкова добър, колкото и останалите. С други думи, няма правилна и неправилна стратегия, а само различни средства за постигане на крайната цел.

Звучи ли ви познато отнякъде? Необходими са само две думи, за да върнат угриженото изражение на всеки един геймър – Alpha Protocol. Точно така, диамантът, който Obsidian сътвори и после хубаво овъргаля в боклука, стараейки се за всяка интересна идея да сътвори пет умопомрачителни бъга. И тъкмо когато лицето ми е изкривено в гримаса на истинска болка, си казвам – през декември Square Enix взе решението да отложи за малко играта, значи може забавянето да е за добро и когато Deus Ex: Human Revolution излезе, тя наистина да бъде революцията, която чакаме толкова дълго!

Автор: Иво Цеков