Desert Rats vs. Afrika Korps

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Desert Rats vs. Afrika Korps… “Що за заглавие”, биха се почудили много от вас? Ако трябва да съм честен – и аз бях достатъчно изненадан от подобно име на игра. Нали все пак разработчиците се стремят да направят названията кратки и лесни за запомняне. А Digital Reality като че ли са заложили смело на DRvsAK, без да се замислят колко варварски звучи това в ушите на средностатистическия геймър. Тънкият момент се крие в това, че играта всъщност хич не е за средностатистическия играч. Тя е от онзи тип стратегии, в които ще трябва да командвате едва ли не всяка единица на бойното поле и ще ви се наложи да спирате действието многократно, докато анализирате бойната обстановка.
DRvsAK всъщност е 3D стратегия, която е близо до типа на Sudden Strike, но същевременно има доста по-скоростни елементи а ла Command&Conquer. Това я прави привлекателна за широк спектър от фенове на WW2 – от такива, които си падат по бавните игри с мислене, до такива, които предпочитат екшъна и бързото действие.
Сценарият на тази стратегия просл
едява конфликтите от Втората световна война, развили се в Северна Африка. Ако някой от вас все още не се е сетил за какво става въпрос, ще припомня, че в Battlefield 1942 този конфликт също беше застъпен с мисии като
El Alamein,
Tobruk и др.
Това, което ще срещнете в DRvsAK, е един приятен стратегически геймплей, които протича в две кампании, разделени на двадесет мисии и след това продължава с ваша помощ в мисии по ваш избор. Всички битки в геймката се подчиняват на историческите факти, като преди всяка една от тях ще можете да прочетете и историческа справка. Един от най-интересните и оригинални режими на игра, обаче е така нареченият Story Mode. В него ще се убедите, че

във войната участват съвсем обикновени хора

които мислят, чувстват и разбират, а не само размахват пушкала и отговарят кратко и ясно.

Трима генерали, случайно събрали се из африканските пустини, в един момент осъзнават, че всъщност са на противоположните страни на фронта – един от тях е немец, а другите са англичанин и французин. На косъм от изстрел към главата на немския генерал, англичанинът се сеща, че те са приятели, запознали се през 1934 година на Олимпийските игри. Така в един момент се оказва, че враждуващите страни се оказват близки приятели, а впоследствие излиза, че са влюбени и в една и съща жена… и тримата!

Тази на пръв поглед сапунена история, ще се завихри сериозно в течение на Story mode-а и ще се усетите, че всъщност тя ви е омаяла и е накарала WW2 да изглежда по интересна от всякога. 🙂

Другите два режима на игра, които можете да избирате, са Campaign и Scenario, които не са изключение от стандартните за жанра кампании и сценарии.

За начинаещите е предвиден специален Tutorial режим, в който ще могат да се обучат да управляват армията си, да строяват редиците си и да определят AI-то на войните. В него ще поемете управлението над генерал Ерик фон Хартман, който ще срещнете и в кампанията на Axis.

Самият геймплей на Desert Rats vs. Afrika Korps не е нищо нестандартно. Преди всяка мисия ще разполагате с определен брой Mission Points, с които можете да наемате войници и бойна техника от наличните ви за момента. С напредването ви из мисиите вашите MP ще растат, а разнообразието от единици ще става все по-голямо. След като сте избрали армията си за определената мисия, ще бъдете въведени в нея чрез кратко engine филмче. Най-якото е, че ако решите да го изпуснете и натиснете някое копче по клавиатурата, няма да бъдете директно прехвърлени на бойното поле, а ще видите надпис

Few minutes later…и ще започнете битката.

В Desert Rats vs. Afrika Korps битките могат да се провеждат на скорости от x0.25 до x8.0. Така ще можете да давате наставления на вашите войски докато са забавени и след това да забързвате скоростта. Друга приятна възможност е паузата, с която ще си осигурите спокойствие, поне докато не се впуснете отново в мелето. Задачите, които ще изпълнявате по време на мисиите си, са доста разнообразни. В някои от тях ще ви се наложи да конвоирате транспортни камиони, в друга – да ремонтирате танкове, в трета да разчиствате фронтовата линия…

Възможността за известна модификация на поведението на юнитите ви също може да представлява интерес за заклетия стратег. С нея можете да регулирате стрелбата им (изчакване, стрелба по всичко, което минава, или огън при отбрана) и движението им (на място, следене на врага или свободно движение). Яко е, че авторите са се сетили да направят голямо разнообразие и от единици, което е адски важно за една добра стратегическа игра. Не съм ги броил, но според тях те са над 70, като например пехотата ви се дели на медици, картечари, гренадири, огнехвъргачи, скаути, rifleman-и и т.н. Разнообразието от танкове, камиони, самолети и поддържаща бойна техника е наистина впечатляващо. В Desert Rats vs. Afrika Korps ще срещнете дори мотори с кош, статични зенитни артилерии, ПВО, противотанкови оръдия и какво ли още не.

Добре пипнат детайл е и издръжливостта на всяка една от бойните машини. Запазено е правилото, че танковете са по-уязвими отзад, големите транспортни камиони се движат бавно и т.н.. Любопитна възможност е фактът, че можете да пълните танковете си и цялата бойна техника с пешаци. Дотук всичко е наред – изненадата се крие в това, че в зависимост от класа на пехотата, свойствата на бойната техника ще се изменят специфично. Скаутите повишават обсега на машините, картечарите позволяват по-бърз и по-точен обстрел с картечниците по танковете, а гренадирите осигуряват по-качествено презареждане. Общо взето всичко е изпипано и е измислено както трябва, с изключение на един-единствен, но много важен компонент –

pathfinding-ът

Той определено е плачевен и въпреки че танковете ще повалят дървета по пътя си и ще откъсват части от сгради, те ще се лутат неориентирано по картата и едва ли ще изпълняват стриктно вашите заповеди. Това определено е пречка за приятното ви прекарване, но когато свикнете с нея, ще спре да ви прави особено впечатление.

От техническа гледна точка Desert Rats vs. Afrika Korps е адски приятна. За съжаление ще трябва да имате карта GeForce FX5200 или по-добра, за да видите симпатичните, реалистично изглеждащи войници и бойна техника. В противен случай ще станете свидетели на ръбави човечета, недоизпипани танкове и няма да се зарибите по външния вид на тази иначе доста красива геймка. Зуумът на камерата, който ви позволява да виждате от типичен “стратегически” ъгъл и съще временно позволява приближение до доста “ролеви” ъгъл, ще ви даде възможност да се насладите на адски истински битки, които изглеждат внушително. Най-доброто преживяване за мен беше да гледам бойните действия от близко на скорост х0.25. Така се виждат хвърчащите трупове, разпадащите се танкове и всичко останало, до най-малкия детайл.

Звуците в играта също са много приятни. Войниците говорят със специфичен акцент, генералите са строги и студени, а машините реват почти като истински. Шумовете от експлозиите и рутещите се сгради ще изплашат съседите, ако ги пуснете през колонките.

Общо взето Desert Rats vs. Afrika Korps е една чудесна стратегия за всички фенове на Втората световна. Тези, които обичат бавния тактически геймплей, ще бъдат много доволни, а зарибените по бързия и динамичен екшън също ще намерят по нещо за себе си. С красивата си графика, приятните мисии и доста интересни сюжетни линии Desert Rats vs. Afrika Korps е игра, която ще хареса на всички.

Автор: Орлин Широв