Dead Rising 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 11 окт. 2010

Зомбита. Един от най-любимите на създателите на игри персонажи, единствено в конкуренцията на нацистите. Сложете щипка от тези неприятни създания във всяко едно приключение и вече имате 50 процента успех. За другите 50 се нуждаете от няколко свежи идеи, прилична графика и неподправен хумор. При Dead Rising 2 рецептата е пълна.

Пазаруването е вредно за вашето здраве

Оригиналната Dead Rising беше един от първите истински, макар и малко неочаквани хитове за XBOX360. В нея историята общо взето се свеждаше до следното: надушвайки сензационна новина в малкото градче Уиламет, главният герой, фотограф на име Франк Уест, попадна в атакуван от хиляди зомбита мол. Притиснат от времето, Франк трябваше не само да оцелее, но и да разбере кой стои зад масовата зараза.

Това, което направи Dead Rising толкова популярна, бе отворената среда, хилядите възможности за избор на оръжие и забавните и брутални срещи със зомбитата. Главните проблеми на играта бяха нейната прекалена трудност, липсата на достатъчно сейвове и ограничението във времето, което ви притискаше непрекъснато. Звучи ли ви познато? А харесва ли ви? Дано, защото Dead Rising 2 е почти идентично копие на оригинала.

За добро или за лошо

Забравете Франк. В играта вашето виртуално „аз” е Чък Грийн, някогашен мотосъстезател и настоящ участник в ТВ риалити шоу със зомбита Terror is Reality. Проблемът обаче е, че, незнайно как зомбитата отново побесняват и нашият човек се озовава обкръжен от безбрежни вълни немъртви, нахлули из Форчън Сити. За да се засили драматизмът на ситуацията, дъщерята на Чък е в постоянна опасност да се превърне в едно от чудовищата, тъй като старо ухапване налага животоспасяваща доза Zombrex всеки 24 часа. Ако не успеете да й я доставите преди изтичането на срока, Чък ще се поболее от мъка и никога няма да разберем историята на новото нашествие.

Геймплеят в Dead Rising 2 е построен върху идеята от първата част. Франк има своята база в стаята на охраната, откъдето може да излиза необезпокояван към различните части на Форчън Сити. Придвижването му из тях е свободно, като не броим жадните за кръв зомбита, но въпреки, че светът е отворен, Dead Rising 2 определено е игра с цел. За да следите истинската история, е необходимо да изпълнявате главните задачи в рамките на строго определени времеви срокове. Ако пропуснете да бъдете на съответното място преди изтичането на срока, ще изпуснете сюжетната нишка и при все че може да продължите игра, няма да имате развиваща се история.

Освен главната сюжетна линия Форчън Сити предлага много странични куестове. Те са напълно избираеми и може да ги пренебрегнете, но както се досещате, изпълнението им ви дава различни придобивки. Обикновено ще ви се наложи да спасявате оцелели от нашествието хора или да изпълнявате дребни задачи и поръчки. Обикаляйки казината и останалите сгради, постепенно ще изучите различните магазини и съкровищата, които се намират в тях. Под „съкровища” имам предвид стотиците предмети, които може да приспособите за борба, но за това ще стане дума малко по-долу.

Дизайн по японски

При все че играта е дело на канадско студио, очевиден е стремежът на Capcom да наложат своето специфично виждане за дизайна. За разлика от повечето линейни игри, където бавно и постепенно развивате героя си, Чък има различна съдба. При първото изиграване той е доста слаб и е крайно вероятно да не оцелее прекалено дълго. За щастие обаче играта записва вашия прогрес и всеки път, когато стартирате нова игра, Чък запазва уменията и нивото, което е придобил в предните изигравания.

Малко странно, нали? Дори мазохистично. Така е, спор няма. Dead Rising 2 ви заявява право в лицето – не може да стигнете далече, не и от първия път. Вместо това използвайте времето, което имате, за да натрупате малко РР (стойността в която се измерва опита на Чък), да научите местоположението на някой магазин с полезни предмети и просто да увеличите сметката си на мъртви немъртви. Всичко това води до качването на нива, с които нараства и броя на предметите, които Чък може да носи, както и ръкопашните му умения. Ролевият елемент не е цел на играта, така че не бива да очаквате много, а по-скоро служи за въпросното развитие на героя ви, преди да се впуснете в нова игра.

Кръстоносен поход срещу зомбита

Може би най-отличителната черта на играта е тоталната война, която водите срещу зомбитата и нейните средства. За разлика от други приключения, които ви дават ограничен брой оръжия, в Dead Rising 2 само въображението може да ви спре. Всеки един предмет, който се търкаля, стои или виси наоколо, може да бъде използван в борбата. Чаши, кафеварки, старинни мечове, стикове за голф – изберете вашето оръжие.

Или просто си направете такова.

Сякаш това не е достатъчно, за да задоволи жаждата ви за мъст, но в Dead Rising 2 може да си изработвате собствени оръжия. Просто се оглеждайте за плакати със съответната информация и ще научите как да комбинирате най-различни „съставки”, за да получите уникални оръжия. Ножици за рязане на плет, инвалидни колички, пожарникарски маркучи, бензинови резачки и какво ли още не може да бъде комбинирано в оригинални, но смъртоносни предмети.

Въпреки че на пръв поглед територията на виртуалния свят не изглежда много голяма, трябва да знаете, че буквално навсякъде може да се крие полезен предмет като различни храни, увеличаващи здравето на героя ви. Затова изследването на всички магазини и помещения и събирането на предмети и оръжия, както и импровизацията при тяхното използване са изключително важни за успеха и боеспособността на Чък.

Упражнение по мазохизъм

Оригиналната игра беше критикувана заради нечовешките изисквания като ограничаването на сейвовете ви само до един слот, което значи, че в момента, в който закъснеете за някое от събитията по основната сюжетна линия, всичко отива по дяволите. Освен това възможността за сейв бе сведена само да шепа тоалетни (точно така, няма грешка), където можехте да запишете прогреса си.

Сега нещата като че ли са с една идея по-добре. Но само толкова. Вече имате три слота за запис на игра, така че да не затънете безнадеждно, а местата за сейв са малко повече. Канадците от Blue Castle Games са обърнали внимание на друг проблемен елемент – AI-то на оцелелите, които трябва да изведете до безопасност – но лично аз ограничавам страничните мисии до някакъв минимум, тъй като управлението на по-голяма група от хора е прекалено досадно и често може да станете жертва на зомбитата заради това. 

Въпреки това основната концепция на играта – и най-голям бич за геймърите – си остава същата: със сигурност ще започнете поне 3-4 нови игри, преди да имате герой, който да е достатъчно силен; винаги трябва да държите под око часовника, за да не се окаже, че изоставате фатално; босовете в играта са дразнещи, а системата за сейвове все още е гадна.

Такива са някои от отличителните характеристики на Dead Rising 2, но те наистина не могат да развалят цялостното изживяване. Да бъдеш в капана на хиляди зомбита не е приятно изживяване, така че до известна степен можем да приемем негативните черти като някакъв по-перверзен опит за реализъм. От друга страна, системата за създаване на оръжия и чистия кеф, с който може безнаказано да се врязвате в пълчищата около вас, са достатъчна гаранция за удоволствието, което може да извлечете от Dead Rising 2. Дори и да не стигнете до края на играта, прекараното с нея време със сигурност си заслужава.

Автор: Иво Цеков