Counter-Strike

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2000

Half-Life е пример за това как една много добра идея и отлична реализация могат да се използват многократно, като всеки път сюжетът на играта изглежда съвсем различно. Възхищавам се на човека, на когото хрумват идеите за модификациите на HL.

70-те мегабайта, които представляват последния add-on, си заслужава да бъдат изтеглени до последния байт, защото играта е просто върхът, а на всичкото отгоре е безплатна (само модификацията, за съжаление) и лесно може да бъде свалена от Интернет.

Counter-Strike не продължава идеята на Opposing Force, нито редставлява
Team Fortress с нови нива. Напротив, засегната е идея, която е основа на
немалко 3D Shooter-и, а именно тероризмът и борбата с него. Единственият минус е, че и в тази модификация не присъства single player, но човек, играл веднъж в мрежа, няма и да помисли за самостоятелна игра.

Във всяка игра може да има три страни – лошите, по-лошите и тези, които
просто гледат, т.е. spectator-и. От Valve явно са спазили това условие в
жанра и в Counter-Strike има 2 враждуващи групи, както и още по-враждуващи кибици – Counter-Terrorist (лошите) и Terrorists (по-лошите), а към последната страна се присъединяват тези, които току-що са били убити.

За първи път в 3D shooter-ския жанр видях икономически елемент.  Когато
започвате играта, сте с начален капитал $800, които стигат единствено за по-добър пистолет от стартовия, както и за патрони. Вие получавате пари, когато вашият тим убива опонент или спечелва нивото. Парите са нужни, за да купувате различните видове оръжия, които никак не са малко и са доста различни. Има 5 основни типа оръжия – пистолети, shotgun-и, леки автоматични оръжия, пушки (снайпери и автоматични пушки) и леки картечници. Вашият избор не бива да се гради на моментното ви финансово състояние, защото то, макар да се печели лесно, се губи още по-лесно. Трябва да избирате подходящото
оръжие според три условия.

Най-важно е нивото. Ако решите, че сте на подходящо място, за да виждате противниците отдалеч и имате добра видимост върху мястото, където обикновено се развива действието, то вашият избор трябва да падне върху снайпер. Ако нивото е пълно с най-различни стаи и подземия, които не са много големи, трябва да се спрете на бързо автоматично оръжие или shotgun, а когато нивото е със заемки и от двата вида терен, използвайте универсалното решение – автоматичните пушки.

Второто условие, от което зависи изборът на оръжие, е финансовото състояние. Препоръчително е, ако не разполагате с много пари, да вземете някоя не толкова добра, но евтина пушка, както и защитна жилетка с амуниции за оръжието.

Последното условие за избора ви е синхронизирането на оръжията с останалите играчи от вашия лагер. Понякога е безсмислено всички герои от един отбор да се движат с автоматични пушки, защото при наличието на двама снайперисти от противниковия отбор и на още двама играчи с shotgun-и или с оръжия, подобни на вашите, шансът да стигнете до базата на врага става нищожен.

Нивата в Counter-Strike също заслужават добра оценка. Направени са така, че да няма идеално място за дебнене, защото във всяка ключова стая има поне два входа, а ако противниците са блокирали пътя до тяхната база и са завардили ключовите места още в началото, винаги можете да ползвате алтернативния път, който рядко е само един. Интересно е също, че всяко ниво си има своя мисия, например трябва да освободите заложници, да обезвредите или поставите бомба
или просто да вардите някакво помещение от врага за дадено време. Не е
задължително мисията да се изпълнява всеки път, защото в повечето случаи играта приключва, след като всички герои от някой от отборите загинат, но ако изпълните мисията (нещо, което е далеч по-сложно от това да изтребите всички врагове), вашата касичка с пари нараства много бързо.

Терористите и антитерористите са направени доста добре, като движенията им са  плавни. Дори когато дебнете зад някой кашон или стена, се вижда как играчът се подпира с лакти. За вашите герои има специални skin-ове, докато за терористите и антитерористите те са различни. Все пак като цяло те доста си приличат и ако не сте сложили опция на играта friendly fire, доста често ще ставате свидетел на убийства от съотборници.

Нека ви кажа и какво имах предвид в началото на статията за spectator-ите. Когато ви убият или влезете в игра по средата на действието, вие изчаквате тя да свърши и да почне новата. Това донякъде е малко досадно, защото, ако играят 32-ма човека, разделени на два отбора по 16, докато всичките се избият един друг, минават около 8-9 минути. Така че, ако сте били този, който е загинал пръв, през това време най-вероятно нервно ще се разхождате наоколо. Получава се така, че по средата на играта кибиците (spectator-ите) са доста повече от живите играчи. И все пак си представете какво би станало, ако след като ви убият, вие отново се върнете на бойното поле? Ще има един непрекъснат кръговрат на герои и реалността в играта ще се изгуби.
Трябва да сме честни – именно това прави играта толкова уникална и тя
наистина си заслужава времето, което ще и отделите.

Автор: Бойко Маринков