Command & Conquer: Red Alert 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2008

Ако обърнете внимание, ще забележите, че през изминалата година добрите геймзаглавия използваха тактиката на софийския автобус 280. Чакаш, чакаш, чакаш възмутително дълго време, а когато започнеш да се отчайваш, пристигат няколко накуп. Тези няколко седмици ни затрупаха с цял керван суперкачествени игри като Fallout 3 и World of WarCraft: Wrath of the Lich King. А дори още не е Коледа…

Но сега няма да говорим за другите игри. О, не. Сега, уважаеми читатели, ще си говорим за една от най-титаничните стратегии, появявали се през последните години. След осем години чакане, един фалирал разработчик и хиляди слухове е време да ви представя Red Alert 3. Лично за мен Red Alert е нещо много повече от игра, в която се строят сгради и печели този, който пръв успее да извади два ракетометчика и един танк. За мен тя е изкуство.

Съществуваха сериозни опасения, че нещата около RA ще се закучат яко след печалния разпад на Westwood – компанията, създала поредицата Command & Conquer и спомогнала за оформянето на RTS жанра в съвременния му вариант. Радвам се да ви съобщя, че за огромно щастие това не се е случило и на тези страници е описана една от най-добрите стратегически игри за годината. Не казвам “най-добрата”, защото тя дели първото място със своя духовен брат: Kane’s Wrath. StarCraft II да се стяга, защото битката ще е ожесточена!

Войната все пак се променя

След края на Red Alert 2 Съветският съюз е в руини. Всеки ден се провеждат огромни митинги, настояващи за промяна, а последните оцелели лидери на Комунистическата партия се готвят за нерадостно бъдеще в някой затвор. Оказва се обаче, че руската мечка винаги крие козове в ръкава си (ако, хипотетично, имаше ръкави). В последните дни на войната със Съюзниците един съветски учен е успял да създаде нещо, което дотогава се е смятало за невъзможно от тази страна на Желязната завеса: работеща машина на времето. С нейна помощ, двама амбициозни руски военни – полковник Черденко и генерал Круков се връщат в миналото, за да елиминират един от основните виновници за победата на САЩ и компания. Понеже не принадлежат към този пространствено-времеви континуум, само с едно ръкостискане те успяват да превърнат в прах най-острия ум, раждал се някога – самия професор Алберт Айнщайн, точно по същия начин, по който иначе благият учен ликвидира Хитлер и даде тласък на развитието на комунизма.

Когато се завръщат обратно в своето време, ситуацията е коренно различна. Черденко вече е Премиер на СССР, а Круков – главнокомандуващ на Червената армия. Но това е само началото на промените, които не са очаквали…

Вие също не очаквайте да видите много познати неща. Накратко – забравете какво се е случвало досега в поредицата Red Alert, то вече не съществува! Времевата линия е променена, Айншайн никога не е направил откритията си и много от технологиите, които използвахме до момента, никога не са били изобретени. Круков например с ужас разбира, че Съветският съюз не разполага с ядрен арсенал – без работата на Айнщайн атомът така и никога не е бил разбит. Това обаче не означава, че няма да имате на разположение цял арсенал от смъртоносни оръжия и ще сте принудени да се биете с пръчки. Очаква ви цял нов свят за разучаване. Като начало, разполагате с цели три уникални и напълно различни като стил на игра вражески фракции. Точно така – три! Освен добре познатите ни Съюзници и СССР към забавата се присъединява и Империята на изгряващото слънце, за по-кратко – Япония. Тя разчита както на самурайския дух на войните си, така и на свръхмодерните си технологии. Япония вярва, че е нейно божествено право да измете всички други нации от планетата.

C&C в целия си блясък

Red Alert 3 събира в себе си най-доброто както от предшествениците си, така и от конкуренцията в жанра. Успява да добави и нещо от себе си. Абсолютно всички геймплейни похвати, начини на управление и тактики са взети предвид.

На първо място, RA3 е доста по-несериозна от предшественика си Tiberium Wars. Оставете мрачната и тягостна атмосфера за привържениците на GDI и Nod, в Red Alert 3 има бъзици и веселба на килограм. Например още първата пехотна единица на съветите е… бронирана мечка! Която би могла да бъде изстреляна към определена позиция от специално оръдие, а когато е над целта, чинно ще отвори парашут и ще се спусне като истински десантчик.

Единицата-командос на Японската империя пък е една тинейджърка, облечена в ученическа униформа. Не се подлъгвайте по външния й вид обаче – тя е повече от способна да заличи цяла танкова дивизия (забележка – авторът на статията не е ходил в казарма и няма представа колко е голяма една дивизия). Изобщо, повечето единици на японците са инспирирани от аниме-то: роботи, които могат да се трансформират в друг вид роботи, самураи с лазерни мечове и какво ли още не.

По време на кампанията (която за мое огромно удовлетворение се оказа доста дълга) ще се занимавате с един откачен американски президент, ще се опитате да откраднете тайната на ядрото на атома от Съюзниците (от която би станала чудесна прахосмукачка), ще предотвратите съветска експедиция до Луната и още много, много други невероятни подвизи. Всичко това, разбира се, е разказано с вече станалите запазена марка на поредицата филмчета с истински актьори, някои от които – доста известни. Но най-вече – ще водите тотална война по суша, въздух и вода.

Моряците се връщат от буйното море…

Като споменах вода, това е може би един от най-свежите нови елементи, които RA3 внася в серията, а и в стратегическия жанр като цяло. Морето вече не е просто препятствие за сухопътните ви войски, а ключова част от бойното поле. Освен плеядата от морски единици, които ще управлявате, вече може да строите и част от базата си директно във водата! Някои от иначе наземните единици пък са амфибии – това не значи, че са някакъв вид братовчеди на планктона, а че могат да прекосяват морската шир, без да им мигне окото. Този аспект от играта увеличава бойното поле поне двойно и ви дава много нови възможности да изненадате врага оттам, откъдето го очаква най-малко.

Но какво би била една C&C игра без сериозно застъпена мултиплейър част? И по тази линия няма да останете разочаровани – мултито е по-брутално от всякога, с добавена щипка нови тактики, които да употребите срещу по-неопитните си врагове. Дори имате възможност да играете кампанията с приятел в мрежа. Ако пък, хмм, нямате приятели – мястото на втория командир ще вземе компютърно управляван генерал – всички мисии са най-малко 2vs2.

Внимавайте обаче – трите фракции са малко или много добре балансирани и на противника няма да му е трудно да отблъсне атака от еднотипни или зле координирани единици. За щастие разнообразието не е жертвано за сметка на баланса – и трите враждуващи армии имат уникални юнити без точен еквивалент, както и напълно различни свръхсекретни протоколи. Тези протоколи са добре познатите ни генералски умения от C&C Generals и се отключват по кажи-речи същия начин. Съюзниците например предпочитат по-дискретните атаки, като стоварване на парашутисти в тила на врага, Империята има цял арсенал от камикадзета и други подобни, а първото място по причинени щети заемат руснаците, с техните специални технологии като например електромагнитен сателит, който вдига в космоса всичко метално, което му се изпречи на пътя. Това ви се струва прекалено миролюбиво? Тогава хвърлете цяла стара космическа станция върху главите на капиталистите!

Трите фракции дори строят сградите си по различен начин. Съветите ги издигат направо на бойното поле, което улеснява командира, но ги прави уязвими за вражески огън. Съюзниците ги изграждат по стария начин от C&C игрите – първо в страничното меню, а когато ги разположат на картата, те са готови за секунди. Японците пък имат хай-тех камиончета, които могат да се разгънат в определена сграда на произволно място по картата – никога не можете да сте сигурни откъде ще ви изскочи поредната банда аниме-роботи. В играта няма ъпгрейди, но почти всички единици имат по едно специално умение, което в определени случаи дори напълно променя ролята на конкретния юнит и от чисто офанзивен той може да стане отбранителен. Century бомбардировачите на Съюзниците например, освен че могат да превърнат вражеска база в купчина тухли, имат възможност да хвърлят и парашутисти на дадената позиция, които да довършат започнатото. Основната пехота на японците – миротворците – от своя страна могат да приберат за малко пушката си и да се екипират с огромен лазерен меч, който им позволява да прочистват неутрални сгради, завзети от противника.

Графични прелести

Всичко това е подкрепено от последната версия на графичния енджин SAGE, който е един от най-красивите в момента. Единиците са моделирани със стил и им е вдъхнат живот с онзи професионализъм, за който се опасявах, че си е отишъл заедно с Westwood. А експлозиите и особено водните повърхности изглеждат просто поразително, с реалистични отражения и всичко необходимо. Освен това играта се оказа учудващо лека и запазва стабилен framerate дори при високи настройки и скромен хардуер.

Трудно ми е да повярвам, че минаха цели осем години от началото на Red Alert епопеята. И въпреки краха на Westwood, въпреки сравнително ниската популярност на втората част у нас (сериозно хора, какво ви става, зарежете го вече тоя StarCraft!), сега ни се дава една джитка, която с пълен непукизъм хвърля ръкавица на конкурентите си, уверена в своето надмощие. Дали ЕА наистина са се заели сериозно да правят вече само хубави игри? Наистина се надявам да е така.

Автор: Пламен Димитров