Command & Conquer 3: Tiberium Wars

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Доста дълго обмислях какво да представлява този гайд. Сингъл кампанията е елементарна, имате достатъчно време дори с един харвестър да натрупате орда и да изметете лошите от картата. С изключение на една от мисиите на NOD дори на Hard се минава за норматив. Но пък има доста неща, които може и да не откриете, ако кучето ви е изяло ръководството. Тук няма да намерите и build order-и, а по-скоро съвети за по-добро усвояване на механиката на играта.

Общи съвети

За разлика от другите C&C игри (в това число и Generals) в Tiberium Wars има няколко доста важни нови елемента. Танковете вече са истински танкове – тяхната цел е предимно да поемат щети и в това отношение коефициентът нанесени/поети поражения е в полза на издръжливостта. Освен това е добавена система от критични точки за машините.

С други думи – бронята на всички единици е най-могъща отпред, след това отстрани, а стреляни отзад си заминават най-бързо. За това е добавен и новият бутон за движение на заден ход (default е D) с лице към огъня, използвайте го, когато дърпате единицата, по която се стреля.

Танковете и харвестърите могат да газят пехота, Mammoth-ите и NOD машините след ъпгрейд, газят и елитни войски (Zone Troopers, Black Hand). Много често е доста по-ефективно просто да минеш през лошите вместо да си играеш да ги стреляш (оръдията нанасят по-малко щети на пехотинците, ракетите не се самонасочват).

Всички ракети нанасят Splash damage – вредят не само не целта, но и на единиците в близък радиус (дори твоите собствени). Изключителната полезност от това умение, ще го усетите най-добре при масирана атака на въздушни единици, за разлика от наземните те могат да бъдат не само една до друга, но и една върху друга – гледката на 50+ Venom-а, падащи от небето за секунди е доста приятна. С подобен тип щети са и елитните кули на GDI и Scrin.

Йонните бури, които се генерират от някои Scrin сгради и единици (внимавайте с харвестърите им) са смъртоносни за пехота (дори и елитна) и в известна степен за леки машини и сгради. Проблемът е, че нанасят щети на съвсем random принцип и разчитате предимно на късмета си първо да гръмне това, което трябва.

Действайте и мислете бързо – ако имате над 2000 тиберий и не изнасяте вече врага – нещо във стратегията ви куца, ако единиците ви спрат на едно място за повече от половин минута, освен при защита или засада – нещо отново не е наред. Ако построите повече от 1 кула в първите пет минути на игра – да, нещо в стратегията ви куца.

За да сте успешни на бойното поле, трябва да сте в постоянно движение и да вършите няколко неща едновременно – микро на икономиката и войските ви, технологии, експандване и постоянно тормозене на експандите на врага.

Геймплеят на C&C винаги е бил от типа “кой ще изкара повече танкове на терена за по-кратко време” и Tiberium Wars не прави изключение. Липсата на лимит на произведените единици и регенерацията на ресурсите позволяват хиляди танкове от всяка страна, друг е въпросът, че никой няма да те остави 2 часа да си правиш каквото си искаш в мулти игра. Съберете максимално много средства за минимално време. Да не ви пука, че ако пуснете 4 харвестъра на първото си тиберийно находище то ще се изчерпи до 5 минути – ако искате да продължите играта и след това – трябва да го направите, или ще имате просто една разрушена база, покрита с несъбран тиберий.

Стройте кранове – първият още преди първата рафинерия. Всеки един от тях отключва по още една строителна линия и в момента, когато цвъкнете три рафинерии за времето на една, инвестицията във време и тебирий на кранчето ще се е отплатила. А когато слагате рафинерии, знайте, че 2 харвестъра на една е оптималната бройка. За да не пречите на продукцията на бойните фабрики – всяка втора рафинерия я продавайте – ще получите половината от цената й (1к) и безплатен взвод войничета.

Walker-ите и на трите фракции са много скъпи, но и много полезни. Те могат да се обърнат и срещу вас. След като някой от тях гръмне, остава HULL, който можете да хванете с инженер и да получите юнита на половин кръв. Така, ако не си сметнете силите като хората, можете да оставите на врага си в “подарък” елита на собствените си сили.

GDI – бавни, но силни

GDI силите са ориентирани към малко по-силова игра. При тях всичко опира до груби и еднопластови стратегии. Това е единствената фракция с тежък танк и “нормална” артилерийска единица. Дори харвестъра е въоръжен. Всичките им юнити са с една идея по-скъпи от останалите и в битка 1 vs. 1 побеждават срещу своите еквиваленти. Пехотата им може да прави бункери, а след ъпгрейд Pitbull-ите се превръщат в миниартилерия.

Специалните им умения са ориентирани към пряко нанасяне на щети (артилерийски и самолетен удар) и стоварване на войски на бойното поле (пехота, снайперисти, Zone Trooper-и и леки машини). Това помага в някои ситуации да добавите още една чертичка в скалата на ударната си сила.

И все пак ядрото на армията им са Mammoth-ите. Тяхната мултифункционалност, като антитанкови и противовъздушни подвижни установки е неограничена. Единственият им проблем е скоростта на придвижване и стрелба, особено ако са изправени срещу огромно количество фанатици. Затова е добре да бъдат подкрепяни от APC-та. Досега почти никога не съм използвал Predator-и. Като първоначална бойна единица използвам бронетранспортьори с ракетчици в тях (а по-късно, като антивъздушен съпорт) с 1-2 Pitbull-a за стелт детект.

Бронята на APC-то, комбинирана със скоростта му и бордовата картечница ги правят перфектни за целта. Освен това за малка сума пари можете да тропнете минно поле, на ключово място точно между танковете на лошите и да си спестите доста главоболия. Но най-ценни са, заради възможността да сложите вътре произволна пехотна единица, която да стреля, докато APC-то се движи, превръщайки го в антитанкова (ракетчици, zone trooper-и) или антипехотна станция (снайперисти).

Инженерите нямат никакви допълнителни функции, но пък това е по-сигурният начин да ги предвижите от точка А до точка В. С малко повече микро (дърпане на закъсалите единици, фокусиран огън по една цел) можете да се справите с равно количество леки и средни танкове. А срещу големите и тежки бойни кораби на Skrin нямат равни – картечниците на машината изпапкват изтребителите, а ракетите довършват носачите. Rig-ът, макар и въоръжен до зъби, е доста крехък и бавен, затова доста рядко се случва да го използвам (най-вече на големите карти за 6 и 8 човека) и то като мобилна repair станция.

По принцип GDI трябваше да са с много добра авиацията, но в крайна сметка не стана точно така. Orka-та е много добра и сама се справя с всеки среден танк, но всяка форма на AA поддръжка й такова таковата. Освен това цената на 4 унищожени танка и времето за презареждане до следващото им излитане е доста висока и за същото време и пари можете да натрупате доста по-полезни единици. От друга страна те са перфектни за скаутване на картата и за защита на експандите от малки групи.

Firehawk са силни, както против наземни, така и против въздушни цели. Ъпгрейдът им, позволяващ да излетят в стратосферата и след секунди да се появят на произволно място на картата е перфектен за преодоляване на тежки защитни линии. Винаги трябва да имате поне 8 от тях, които да бдят за чистото небе над армията и базата ви. Доста неефективни са срещу единици, ако ги използвате неправилно – тяхната цел не е да гръмнат един танк, а да оставят група от 20 на половин и по-малко кръв. Определяйте отделна цел на всеки самолет. Изисква малко тренировки, но се свиква.

Дори и и при максимално офанзивна игра има случаи, в които трябва да се защитаваш. Sonic емитърите са адски силни, но трябва да се разположат подходящо, което е трудно срещу жив противник (сменя ъгъла и посоката на атака) За това пази един или два готови в прозореца за строеж и малко след началото на атаката ги постави така, че стрелбата им да се кръстоса. Правилният момент е жизненоважен, за да няма възможност противникът да се измъкне и да докара артилерията.

И ставайки дума за артилерия, GDI разполагат с най-могъщата такава. Ако я използвате за директни щети, можете и да получите добър резултат срещу леки машини и пехота, ако са неподвижни. Силата й е в комбина със снайперисти. Тогава могат да стрелят НАВСЯКЪДЕ по картата, стига снайперистът да стои неподвижно (сложете го на пасивен режим, да не стреля автоматично, издавайки позицията си). Но в момента на изстрела войникът ще излезе от стелт за кратко време, така че не е разумно да бъде поставян близо до защитни съоръжения.

Mammoth-ите могат да мачкат леки машини (без тези на Scrin), а Juggernaught-ите – дори средни танкове.

Peace trough power

Ако NOD са ми любими с нещо, то е комплексността на геймплея с тях. Брутална грешка е да разчитате на праволинейни тактики. След като минете през фазата на Scorpion ръша, можете да направите чудеса с тях. Те са и единствените с три средни танка в ценовата категория от 1000 (стелт, flame и beam танковете) и 1 лек – скорпиона. А скорпионите след двата задължителни ъпгрейда за броня и лазери по издръжливост и огнева мощ могат да се конкурират с predator-ите.

NOD са и единствените с масивен арсенал от пряко нанасящи щети бойни умения. Могат да пуснат директно на картата минно поле, което хвърлено върху танкова група е смъртоносно. Тиберийната бомба разрушава моментално всички рафинерии и харвестъри. Също така предизвиква взрив на тиберийните полета. Можете да смажете икономиката на врага си, ако му я метнете върху запасите, от които черпи. Vapor бомбата пък е с огромен радиус и макар и не много силна срещу сгради и машини, може да се окаже решаваща за края на битката.

Но най-бруталната е комбинацията от стелт генератора с възможността да се изключат за кратко време радарите на врага. Ъпгрейднете три Аватара с огнепръскачки (монтирана на Аватар, тя става петорно по-силна, отколкото, когато е на Flame Tank-a), направете ги невидими и ги пуснете по ръба на картата до базата на врага, изключвайки минимап-а му и дразнейки го със стелт танкове и Скорпиони. В момента, в който си възстанови комуникациите, ще види как трите робота бързо и чисто изпепеляват и последните останки от сградите му, или обстрелват от далеч тези, намиращи се в обсега на защитите му.

Самите стелт танкове са безценни срещу всякаква авиация и са следващият етап в тормозенето на врага след нападателните мотори. А Beam canon-ите на пръв поглед са просто слаботелесни далекобойни играчки, но възможността да отразяват и засилват лъча си, използвайки редица от Venom-и ги прави убийствени срещу сгради. Жалко, че самите Venom-и са доста крехки и не могат да стават невидими. Другата им опция също е невероятно полезна – ако ги включите към Obelisk of Light, те увеличават скоростта му на стрелба, далекобойността му и Line of Sight-a му. Което с думи прости означава – шест прикачени към една кула ще я накарат да вижда половината от турнирните карти и да стреля на 1/3-та от нея.

Допълнителната визия пък ви дава шанс да реагирате бързо на всякакви атаки. 8 Vertigo бомбардировачи са достатъчни да начупите толкова лошо 20 Mammoth-a така, че когато стигнат до базата ви, да са на една плюнка живот. Същите 20 говеда след това можете да ги държите перманентно деактивирани с няколко бъгита с EMP ъпгрейда.

NOD се гордеят (ако това е повод за гордост) и с една от най-култово изглеждащите и в същото време най-ненужни единици. Black Hand-овете не могат да направят нещо, което и Flame Tank-a да не може, но за сметка на това мрат като скакалци. А другата елитна пехота на братството – Shadow Team се справя доста по-успешно в избиването на пехота, гърменето на сгради, невидимостта и имат секси крилца, с които освен да приличат на мутирали пеперудки да долитат докъдето си искат. И ако все още смятате, че NOD не са най-добрите в смазването на пехота – пробвайте да сгазите голямо количество Zone Trooper-и с харвестърче и да видите реакцията на противника (“OMFG, u used h@x, cheater!!1”)

I’m on ur planEt, contrOlling Ur mindZ

Скрин са нови, скрин са готини, скрин са зелени и са тиберийна форма на живот. Предлагат най-голямото разнообразие от различни и функционални единици, но преобладават във въздушната доминация. Леката им пехота е брутална, освен това може да се прикрепя към повечето машини, правейки ги доста ефективни срещу пехота. А антитанковата им е абсолютната гнус – ако решите да минете през нея, гърми като минно поле, ако пък я стреляте, й нанасяте прекалено малко щети.

Разполагат с цял набор от буболечки с различни функции – антипехотна, антитанкова и до една са много добри срещу летящи цели. За капак могат по всяко време да пуснат на картата отряд неуязвими поправящи устройства, които да се грижат за здравето й. Скрин са истински царе на дефанзивните действия. Могат да вкарат в стазис голяма група – тя няма да може да мърда или да се бие, но и става неуязвима за враговете. Перфектна за спасяване на важни единици, докато дойдат подкрепления или за събиране на лошите около тях и последвалото използване на супер оръжия. Които при извънземните са две – конвенционалният Rift Generator и не съвсем стандартният Mothership. Последният струва 5 хилядарки, невъзможно бавен е, но стреля ли – изпепелява всичко около себе си в малък радиус и заразява всичко в голям. Заразените сгради и единици стават бели и след около 10 секунди гърмят, също заразявайки всичко около себе си. С други думи – един изстрел в края на добре стегната и подредена база означава нейният сигурен край, ако противникът не се сети да продаде или премести определени сгради, за да спре верижната реакция.

Коронката на силите им са големите Annihilator walker-и. Три бластера – 2 напред, един назад, стрелят, докато са в движение и на близки разстояния изключват всяка сграда или машина. Освен това мачкат леки и средни танкове, докато се движат. А след задължителния за Скрин ъпгрейд за щитове се оправят в битка 1 vs. 1 с Mammoth и Avatar.

Най-много ме израдва героят им – може да хване произволна единица и да телепортира до три анихилатора (или 5 пехотинеца) на произволно място на картата. Инженери или тежки машини в гърба на вражата база най-често водят до неговото предаване. Между другото – хванат Аватар може да се ъпгрейдва от други (вражи) NOD единици, докато е под ваш контрол. След това просто го телепортирайте в базата, насочете няколко оръдия към него и си го вземете с инженер.

За финал

И не забравяйте основното правило – гледайте риплеи. Ако искате да се наредите сред челните места в ранглистата – гледайте мачове – свои, чужди, когато ви бият или печелите – учете се от грешките на другите и тренирайте бързите си реакции – това е.

Автор: Георги Панайотов