Comanche vs. Hokum

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Забелязвали ли сте, че всички авиационни симулатори страдат от един основен порок – противниковите бойни единици обикновено са доста грубовати и недодялани, независимо колко детайлно е моделирана вашата летяща военна машина. В повечето случаи вражеските самолети, вертолети, танкове, кораби, пехотни част и наземни съоръжения са просто щрихирани, колкото да може се разбере за какво иде реч.

Comanche vs. Hokum е може би една от първите игри, където тази порочна практика е почти напълно преустановена. Всичко в този нов вертолетен симулатор е нарисувано така, че да накара геймърския дъх да спре. Всички бойни единици в тази игра са моделирани с едно и също качество, независимо от това дали са съюзнически или вражески, дали са управлявани от жив човек или от компютърно симулиран изкуствен интелект.

Най-впечатляващото нещо в играта обаче са пехотинските бойни части. Първия път, когато ги видях, си помислих, че имам халюцинации. В повечето симулатори хората са представени като грозновати човечета, които наподобяват пионки за игра на “Не се сърди, човече”. Насреща ми обаче се изправиха бойци, които по качество на графиката спокойно могат да съперничат на командосите от Half Life например. И американските морски пехотинци, и съветските солдати в Comanche vs. Hokum са оборудвани в пълно бойно снаряжение – камуфлажни униформи със съответните национални символи, кевларени или чугунени каски, автомати M-16 и “Калашников”, зенитни ракети “Стингър” и “Игла”, раници, манерки, кубинки, маскировъчни шарки по лицата или казано с други думи – с всичко, необходимо за водене на война… Най-забавната част обаче започва, когато скучаещите от липса на екшън войници започнат да се чешат по задниците с прикладите на своите автомати или пък да си бъркат в носа. 🙂

И все пак нека да се върнем на самата игра. Comanche vs. Hokum е продължение на класическия вертолетен симулатор Apache vs. Havok. По отношение на геймплея двете игри почти напълно се припокриват. Съществената разлика е в качеството на графиката, сериозно подобрения изкуствен интелект на бойните еденици и във факта, че управлявате най-съвременните хеликоптери, създавани до момента. Един срещу друг се изправят “невидимият” вертолет RAH-66 Comanche, който е на въоръжение единствено в амриканските ВВС и руския му съперник Ка-52 Hokum, наричан в своята родина с далеч по-живописното име “Алигатор”.

Създателите на този симулатор са се постарали да ви накарат да се чуствате така, сякаш наистина се намирате в на борда на боен хеликоптер. Кабините на вертолетите са моделирани до най-дребния детайл и са абсолютно триизмерни. Всички клавиши, лостове, дисплеи и уреди във вашия хеликоптер са напълно обемни и изглеждат така, сякаш са част от истински Comanche или Hokum… А ако обърнете главата си на една страна, веднага ще забележите, че не сте единственият човек в кабината. Ще откриете, че вашият втори пилот не само е нарисуван убийствено, но и върши доста полезна работа. За разлика от повечето симулатори, той не седи като грубо издялана каменна статуя, а постоянно натиска клавиши, дърпа ръчки, гледа през лазерния далекомер, прихваща цели, уведомява ви за тактическата обстановка и хода на бойните действия, изобщо се държи като един истински въздушен ас. А ако искате, можете да заемете мястото на ко-пилота и да изпълнявате всички негови функции, докато компютърът се движи за управлението на вашия хеликоптер. Това е и най-добрият начин да се видите отстрани, а това, уверявам ви, наистина си заслужава…

Както и в Apache vs. Havoc действието на самата игра е представено под формата на три динамични кампании. Те ще ви отведат на територията на Ливан, Тайван, Саудитска Арабия и Йемен. Това ще рече, че всички бойни единици си воюват самостоятелно по целия фронт, независимо от това дали се намесвате или не. В зависимост от вашето желание можете да се намесите на едно или друго място на бойното поле и с това да повлияете върху хода на войната. Съществената разлика в сравнение с Apache vs. Havok обаче е, че не трябва да използвате само вертолетите от точно определена база, а имате право да седнете в кабината на всеки Comanche или Hokum от вашата бойна авиация. Освен това играта позволява към нея да се “прикачат” вертолетите и мисиите от стария симулатор. По този начин получавате достъп до още три кампании и два хеликоптера, които този път вече са префасонирани с новия графичен енджин на Empire Interactive и Razorworks.

Самият геймплей на Comanche vs. Hokum е отличен, но не се различава кой знае колко от останалите игри от този тип. Малко дразнещо е, че създателите на играта съзнателно са занижили техническите характеристики на вертолетите Hokum, вероятно за да ги направят равностойни на американските бойни машини. Далекобойността на противотанковите ракети “Вихър” например е намалена до 8-10 километра, скоростта им определено не е свръхзвукова, както е в действителност. Обхватът на радарите на Ка-52 пък е ограничен до 6 километра, което от военна точка е направо смешно. По всичко личи, че хората от Empire Interactive и Razorworks не са пропуснали да проявят съответната доза американски патриотизъм. 🙂

Всъщност Comanche vs. Hokum е един отличен симулатор, който за жалост не съдържа много нови идеи. Както при повечето хеликоптерни симулатори сюжет почти липсва и нещата са сведени до леко еднообразни военни действия, които в един момент могат да ви поомръзнат. Като се абстрахираме от наистина бомбастичната графика, сериозно подобрения изкуствен интелект (и неминуемите в такива случаи по-високи хардуерни изизквания към компютърите на геймърите) , играта е просто ъпгрейднато повторение на предишните симулатори, създадени от Empire Interactive.

Автор: Морган Кроу